Hop til indhold

Ny controller på vej


yampa
 Share

Recommended Posts

På 28/6/2017 at 23:35 , Peter Holm Larsen skrev:

Der må da være lignende produkter fra producenter uden for Danmark. 

Men kommer den nye controller da ikke ultimo 2017 - nu virker det som om lanceringen er udskudt?

Der er flere tilsvarende produkter, men problemet med de fleste er at de er propriotær, og ikke kan tale med andet end deres egne komponenter. KNX og EIB er undtagelser, men de er pænt dyre i forhold til IHC, og mere beregnet til store kontor bygninger eller industri anlæg.

Jeg ved ikke hvor du har fra at der overhovedet skulle komme en ny controller. De gange jeg har hørt om en ny controller, har det været dybt upålidelige trejde hånds rygter fra en som kender en, som kender en, der tidligere har arbejder hos LK og har rygtet fra en som vistnok stadigvæk arbejder der, men i en afdeling langt fra nogen som kan andet end stave til LK IHC.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...
2 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

SD kortet rummer mange muligheder, jeg har længe savnet mulighed for at gemme al den elektroniske dokumentation ved controlleren. Havde foretrukket plads til et USB stik, men hvis det ikke kunne lade sig gøre, så er et SD kort fint.

Hvilken dokumentation mener du helt præcist? USB porten er der jo stadigvæk. Så SD kortet skal i givet fald være noget som man ellers ikke kan hive ud den vej, fx fordi controlleren er gået ned og USB ikke er tilgængelig. Så er det en form for backup løsning.  

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er da en interesant nyhed. Den får nr. 820b1600 og Google giver endnu ingen hits på den kombi.

Ud fra billedet er der en S0 indgang direkte på controlleren, og ellers de samme interfaces.

Mon ikke SD kortet er til et Firmware image som controlleren loader fra ligesom en RasPi. Det er jo mig bekendt en ARM processor der anvendes. Om man så kan uploade og overstige direkte til kortet fra Visual (eller hvad der nu skal anvendes) bliver interesant. Ligeledes om man kan få adgang til pladsen på SD kortet til andet som f.eks. dokumentation og lign.

 Sjovt nok er der nu også en "reset" knap, gad vide hvorfor ;-)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

På en RasPi giver det nok mest mening, fordi du kan vælge forskellige OSér og har mere eller mindre standard interfaces. Jeg tror ikke det er LK´s mening med controlleren. Men det er ikke til at vide. Kunne jo godt være en Linux med "Visual" overbygning. Jeg bemærker også, der står ikke "Viewer" på controlleren. Måske er muligheden lagt i softwaren nu.

Reset knappen er sjov, og måske endnu mere fordi den sidder ved USB porten. Så er den klar til "fabriks indstillinger" når alt er gået galt :D 

Men jeg vil stadigvæk rigtig gerne vide, hvad der er i kassen.. Og så selvfølgelig hvad den understøtter af trådløse formater.. Mit gæt (håb) er z-wave, IoT eller noget i den stil. Hvis ikke, så begynder det virkelig at se træls ud. 

Link til kommentar
Del på andre sites

1 minut siden, Kandersen skrev:

På en RasPi giver det nok mest mening, fordi du kan vælge forskellige OSér og har mere eller mindre standard interfaces. Jeg tror ikke det er LK´s mening med controlleren. Men det er ikke til at vide. Kunne jo godt være en Linux med "Visual" overbygning. Jeg bemærker også, der står ikke "Viewer" på controlleren. Måske er muligheden lagt i softwaren nu.

Reset knappen er sjov, og måske endnu mere fordi den sidder ved USB porten. Så er den klar til "fabriks indstillinger" når alt er gået galt :D 

Hvorfor brokker du dig over SD kortet. Det er standard idag på stortset alle PLC'er, IHC systemer og andre systemer med embeded SW. Det kan normalt bruges til at lager log data og andre typer data på, men ofte også flere versioner af runtime programmer og firmware m.m.

Link til kommentar
Del på andre sites

8 minutter siden, Kandersen skrev:

Brokker mig ikke.. Forstår det ikke. 

Hvad er det du ikke forstår? SD kortet er standard på stortset alle den type produkter idag. Jeg vil have undret mig mere hvis en evt. ny controller fra LK ikke indeholder et SD kort.

Hvis der virkelig er tale om en ny controller er det godt nyt, men LK har skuffet så mange gange, at jeg vil se den i handlen før jeg strækker armene i vejret. Indtil videre er billedet det eneste hint fra LK om en ny controller.

Link til kommentar
Del på andre sites

4 minutter siden, Lars1 skrev:

Hvad er det du ikke forstår? SD kortet er standard på stortset alle den type produkter idag. Jeg vil have undret mig mere hvis en evt. ny controller fra LK ikke indeholder et SD kort.

Vil du have det, fordi du mener det er standard på den type produkter. Eller er der en dybere årsag til, at du vil have det? 

Link til kommentar
Del på andre sites

9 minutter siden, Kandersen skrev:

Vil du have det, fordi du mener det er standard på den type produkter. Eller er der en dybere årsag til, at du vil have det? 

Jeg skyder ihvertfald ikke noget ned før jeg har set hvad det indeholder, og som jeg skrev tidligere, så bruges SD kortet i tilsvarende produkter bl.a. til at gemme log data og andre data på, samt flere versioner af runtime programmer og firmware. Eftersom det er funktioner jeg kender fra tilsvarende produkter vil jeg forvente at de også er tilstedde i LK IHC hvis de kommer med en ny controller

Link til kommentar
Del på andre sites

17 minutter siden, Kandersen skrev:

Jeg har skam selv udstyr med disse muligheder. Så jeg er i aller højeste grad bekendt med det. Jeg har måske bare lidt svært ved at se behovet for det på IHC controlleren.

Hvorfor skulle behovet på en IHC controller være anderledes end på andre tilsvarende produkter?

Link til kommentar
Del på andre sites

8 minutter siden, Kandersen skrev:

Dels fordi jeg opfatter IHC controlleren som et produkt der er mere tilegnet private hjem. Deraf er fx behovet for en log på SD kort nok yderst begrænset. 

Deri er jeg dybt uenig. Jeg ser LK IHC controlleren på linie med PLC'er som f.eks. Simens Logo m.fl. og her er SD kort standard, så selfølgelig skal en ny LK IHC controller have et SD kort med de samme funktionaliteter. Ellers vil den ikke være tidsvarende. Men det er jo ikke noget nyt at vi ser væsentligt forskelligt på hvad home automation bør indeholde, herunder LK IHC.

Link til kommentar
Del på andre sites

På billedet af controlleren her

http://www.lk.dk/support/professionel/ihc-software/lk-ihc-controller-visual-3

Periode: August 2017 ->

Lykkedes det mig at scanne QR koden:

http://77.221.237.111/servlet/mGenereringMainContext?n1=14&n2=1400&n3=1401&n4=1495

Memory Card for backup SD card 512MB (SLC)
Link til kommentar
Del på andre sites

11 minutter siden, Søren Birkholm Eriksen skrev:

På billedet af controlleren her

http://www.lk.dk/support/professionel/ihc-software/lk-ihc-controller-visual-3

Periode: August 2017 ->

Lykkedes det mig at scanne QR koden:

http://77.221.237.111/servlet/mGenereringMainContext?n1=14&n2=1400&n3=1401&n4=1495

Memory Card for backup SD card 512MB (SLC)

Der køre allerede en længere diskution om ny funktionalitet, eller mangel på samme, i den nye controller her.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg synes dette link på slå alle tvivlere af banen. 

Jeg skrev det som Newbie og blev for lidt over én måned siden fejet væk af Platinum Boarder - på dette forum, der er om IHC.

Tankevækkende - måske skulle nogle kigge ind i det!... og endnu mere tankevækkende at nogle så kommer at de har deres viden fra en der kender en , som kender en som er dybt upålidelig.

Troede faktisk dette var et seriøst forum og IHC og det var seriøse deltagere.

Hvem er det der tildele brugerne fx "Platinium Boarder" titlen - og hvem kontrollere om den er berettiget?

 

 http://www.lk.dk/produkt/5703302162685

Link til kommentar
Del på andre sites

Når man har arbejdet med LK IHC i 20 år +, så indser man at man skal have dimsen i hånden, før man tror på at det kommer. LK har on/off de senere år presenteret ideer, tanker og planer og så bliver det enten taget af bordet eller udskudt i laaang tid.

Så brugeren som "affejede" dig talte blot af erfaring. 

En Platinum boarder er blot en som har skrevet tilskrækkelig mange indlæg.. ;-)

Hvis du læser dette link, så har det faktisk været diskuteret kraftigt de sidste 10-11 dage. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

27 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Hvem er det der tildele brugerne fx "Platinium Boarder" titlen - og hvem kontrollere om den er berettiget?

Som regel er det antallet af indlæg man skriver, som sætter ens "status". Men jeg tvivler på nogen rigtig kigger på det. Jeg gør ikke. For mig handler det ikke om personer eller mængden af indlæg.

27 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Troede faktisk dette var et seriøst forum og IHC og det var seriøse deltagere.

Tja.. Det kommer vist an på, hvordan man definere begrebet seriøsitet. Jeg fik fornylig en advarsel, som jeg ikke forstår meget af. Kunne læse mellem linjerne at nogle tilsyneladende havde klaget over noget. Hvad dette noget var, det blev jeg ikke meget klogere på.. Det er i orden, at nogen bestemmer. Man bør bare huske, at det er et skrevne medie, hvor det man læser lyn  hurtigt kan misopfattes, specielt i debatter hvor med uenighed. Kunsten er at kunne gennemskue det. 

Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Jeg synes dette link på slå alle tvivlere af banen. 

Jeg skrev det som Newbie og blev for lidt over én måned siden fejet væk af Platinum Boarder - på dette forum, der er om IHC.

Tankevækkende - måske skulle nogle kigge ind i det!... og endnu mere tankevækkende at nogle så kommer at de har deres viden fra en der kender en , som kender en som er dybt upålidelig.

Troede faktisk dette var et seriøst forum og IHC og det var seriøse deltagere.

Hvem er det der tildele brugerne fx "Platinium Boarder" titlen - og hvem kontrollere om den er berettiget?

 

 http://www.lk.dk/produkt/5703302162685

Hvis du prøver at sammenligne den "nye" controller med den gamle vil du opdage at det ikke er andet end en HW opgradering svarende til opgraderingen fra HW6.1 til HW6.2 samt nogle enkelte nyheder, som har været standard på alle andre IHC systemer i +10 år. Med andre ord. Det er stadigvæk en Skoda. Den har bare fået en større motor, centrallås og el-sidespejle samt et folkevogns logo.

Hvis du så også nær studer manualen, vil du opdage at de fleste billeder har firmware dato stempel og HW dato stempel fra 1 halvår af 2015. Jeg kender ikke andre en LK som kan være så langtid om at frigive en "ny" controller når der reelt ikke er tale om andet end en HW opgradering og lidt krymmel på toppen. Og det er ikke fordi de har brugt tiden på at omskrive manualen. Det har basalt set bare lavet en søg og erstat hvor de har ændret Visual 2 til Visual 3. Der er flere stedder i manualen hvor de fortsat referer til de gamle controller.

Jeg er ikke selv på facebook, men såvidt jeg har hørt, så får LK også hug der for deres "nye" controller, som iøvrigt først komme i handle sidst i denne mdr.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Martin

Nu er jeg ikke så erfaren med IHC har selv blot haft TERM så er helt sikkert ikke så erfaren som jer andre.

Men bemærk at hele debatten udspringer af at jer spørger om der ikke kommer en ny controller og med bare 8 indlæg er det jo klart jeg ikke har skrevet så meget som mange andre her.

Men min forventning var som bare baseret hvilket år TERM IHC-en, og hver af de efterfølgende modeller blev introduceret - fremskrev jeg denne udvikling så skulle efteråret 2017 være tiden til en ny controller.

At du siger der at LK de seneste år har præsenteret ideer og tanker de seneste år - og nogle så er taget af bordet - er vel blot udtryk for ansvarlighed - hvis alle tanker blev ført ud i livet - gik det da med garanti galt for enhver virksomhed.

At du siger brugerne derfor tale af erfaring - så må man jo blot i hvert fald i bagklogskabens lys - sige at erfaringen lige her fejlede. Måske skulle man netop med erfaring tænke, at de kunne være at Newbies måske kunne komme med nogle vurderinger - der er mere værd end erfaring. Erfaring kan jo netop være med til at begrænse nytænkning og kreativitet samt at man træffer beslutning alene baseret på historiske erfaringer og ikke anerkender at udviklingen krævet at man nytænker.

Men at man kan blive "Platinium" bruger - alene ved at lave indlæg efter indlæg uden nogen substans er da meget tankevækkede. Læste lige alle indlæg i den tråd jeg lavede og det første jeg tænke hvorfor hvis man mener man ved så meget om IHC skriver man frem og tilbage i nærmest uendeligheder på dette forum - er jo ikke et nyt facebook eller snapchat medie. Men var blot mine tanker - for prøv at læse indholdet i tråden - hvor meget en SD-kort kan fylde i en debat.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok