Hop til indhold
  • 0

Ledning med 5 ledere til sensor


wagner
 Share

Spørgsmål

Hej

jeg er ved at bygge lidt om og i den forbindelse er jeg stødt på et tyndt kabel (0,5 cm) der går fra min tavle til en opus 73 (tror jeg nok) sensor.

Ledningen sidder i vejen og skal klippes over, flyttes til siden og forlænges - men hvor køber jeg sådan noget ledning (se billede) og hvordan forlænges den bedst (samlemuffe/samledåse eller krympeflex)

håber i kan hjælpe :-)

IMG_9010.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

17 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Mufferne er disse:
http://www.wattoo.dk/scotchlok-type-uy-2-dobbelt-gul-100-stk-9909000028

Ellers skal du bruger rør og krympefleks. 

Mht kablet er jeg bestemt ikke tilhænger af, at man forlænger med et andet kabel med anden antal korer i. Så når du skal forlænge kablet, så bør du finde samme kabel som du har nu, altså med 5 korer/ledninger i. Det er straks værre, synes jeg. Kan finde det med 4 og 6 korer i, men sgutte 5 :-(

Mit bedste bud er at du søger efter data eller signalkabler. Evt alarm kabler, (er det samme som signal kabler). NKT eller lign har sikkert en nem måde at finde det på. Jeg kender det bare ikke. 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
40 minutter siden, wagner skrev:

Hej Bjarne. 

Ja det ligner godt nok :-) - dog ikke med 5 ledere som kandersen skriver - underligt?

Jeg så lige man kun kan købe 100 meter - jeg skal måske bruge 5/6 meter - måske man skulle tage til en elektriker og høre ham om man kan købe en stump?

Greenline sælger det meste i metermål incl porto

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Selvfølgelig vil en opmærkning være acceptabelt. 
Pt er jeg bare lidt på mærkerne for de her "hovsa" løsninger, for de skaber altså rigtige dårlige forhold, når man engang skal ændre noget. Som du nok ved, så købte vi et nyere hus i december. Og når jeg ser på hvordan det er lavet, og ikke mindst i form af total manglende dokumentation, så må jeg sige, at jeg er sgu rystet over, at man i år 2007 og sandsynligvis også i nyere boliger, ikke dokumentere installationen ordentligt og brugbart. Jeg kender ikke den generelle tendens. Men set i bakspejlet, så er det ikke et hak anderledes end dengang jeg var elektriker (i slut 80érne). Imellemtiden er jeg dog blevet en hel del klogere og lært en masse pga mit arbejde inde for jernbanen´s sikrings systemer, så jeg ved hvor vigtigt dokumentation er. Med rette dokumentation, så kan du fejlrette og udbygge/ændre installation med 100% overblik og 100% effektivitet.
I et hus som det vi sidder i, der ville en elektriker skulle bruge ufattelig meget tid, på at finde selv simple fejl. Og ændringer/udbygninger vil sandsynligvis ske uden brug af allerede eksisterende installationer, selvom det ville være det mest korrekt, og i øvrigt også det billigste for kunden. 

Et eksempel.

Tidligere ejer har opført et skur ved siden af huset hvori der er lavet 230volt elinstallationer, helt efter bogen. Kablet til skuret kommer fra huset. Men strømmen var ikke koblet til skuret endnu. Jf tidligere ejer, så skulle kablet ligge på loftet. Jeg kunne se kablet forsvinde i jorden i skuret. Men jeg kunne IKKE finde kablet på loftet eller andre steder.
Jeg har lånt en kabelsøger. Og med møje og besvær fandt jeg frem til, at kablet godt nok lå på loftet. Rent faktisk lå det hele vejen igennem huset på loftet, og er ført ned i El-tavlen ude i garagen i den anden ende af huset. El-tavlen (UG-24 tavle) der iøvrigt er 100% fyldt, er så spækket med kabler (fra siden) og ledninger, at det nærmest er krop umuligt at se noget. Efter at have gravet mig frem, så finder jeg ganske rigtigt ledninger fra et kabel, hvor der var trukket en stump kabel kappe henover. Det var det famøse "kabel på loftet" jf tidligere ejer.
Ved nærmere "efterforskning" i dette, så finder jeg ud af, at dette kabel er mærket i kabel kanalen (der går ned langs siden på tavlen) med teksten "UDV SPA". Dvs.. Det er et kabel der oprindelig er trukket dengang huset blev bygget (før tidligere ejer). Og de oprindelige ejere som byggede huset, de havde sandsynligvis haft planer om at lave en udvendig spa, der hvor tidligere ejer så i stedet valgte at opfører et skur.

Den eneste dokumentation der ligger i UG-24 tavlen, det er vejledningen til UG-24 tavlen.. Hvem fanden har lige brug for den? Den næste elektriker?? Næppe, han kender nok godt tavlen uden at skulle bruge den vejledning.. 

Alt det her ballade kunne have været undgået, hvis elektrikeren tilbage i 2007 havde dokumenteret og visuelt på en tegning havde vist kabelføringen. Det er en ekstrem simpel operation, men alligevel sker (skete) det ikke. Og jeg fatter simpelthen ikke hvorfor. Og jeg fatter slet ikke, at det tilsyneladende ikke engang er et krav. 

Pt har jeg 3 andre kabler jeg skal eftersøge. Dels vis IHC installationens oplysninger, (230volt kabel (formoder jeg) til udvendig lys i/ved postkasse, som ikke er der). Derudover 2 IHC-Link kabler, til henholdsvis en alarm og en PIR sensor i garagen, som heller ikke er der.
Igen, hvis man for pokker bare have lavet en tegning over det, så ville det her slet ikke være et problem. Jeg (en elektriker) ville lyn hurtigt kunne finde kablerne, og så kunne man komme videre. Og det koster så lidt at gøre det rigtigt og effektivt, første gang!

Jeg erkender, jeg er måske blevet arbejdsskadet jf mit arbejde inde for jernbane teknik. Men jeg synes nu nok jeg kan finde rimelige klare årsager til, hvorfor det bør være sådan også i alle andre installationer. Tilbage i 80érne, der havde jeg slet ikke tænkt den tanke, må jeg erkende. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok