Hop til indhold
  • 0

Solvarme styrring


Jens Jakob
 Share

Spørgsmål

23 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Nå kunne ikke lige finde en dedikeret solvarmestyring, så lad os da starte på en frisk.

Hvad er du ude efter styringen skal kunne gøre ?

Hvad har du af følere ? Ventiler ? Motorer ? Relæer osv ?

Har du en tegning/diagram af installationen ?

Hvad ønsker du setpunkter skal være ?

Hysterese ?

Hvad skal kunne reguleres hhv. sættes/indstilles ?

Nå det var måske en overvældende stribe af spørgsmål, men lad os få forventningerne og forudsætningerne på plads, inden nogen koder noget forkert/forgæves. 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej.

Som Lars skriver, så kan det sagtens lade sig gøre. Jeg har selv lavet min solvarme styring over IHC, da jeg ikke syntes at den medfølgende styring gjorde det godt nok. Samtidig fik jeg også den ekstra mulighed via IHC, at jeg  nu kan få en mail/alarm hvis temperaturen bliver for varm på solfangerne, eller i buffer tanken.

Hvis min temperatur bliver for høj i buffer tanken om sommeren, tænder IHC styringen kortvarigt for gulvvarme-pumpen, så temperaturen kommer ned igen, da mit anlæg er overdimensioneret, for at give ekstra varme uden for sæsonen. Dette havde ikke været en mulighed uden IHC.

Mvh. Morten

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen

 

Jeg skal først til at sætte det op nu her om en mdr tid ca. så der var for at komme lidt i forkøbet, jeg vil lige lave en grundig tegning over anlægget og hvad den skal kunne, så vender jeg lige tilbage 

og ligesom dig Morten er mit anlæg også overdimensioneret for at kunne give til  ekstra varme uden for sæsonen, jeg vil så bare køre mit overskuds varme i terrassen udenfor, hvis det skulle blive for varmt

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen det lyder godt

jeg har købt 2 temperatur følere til formålet fra zigzag type B og type D den med 2 føler I og den anden med kun 1 stk. føler

  1. der er 4 stk fanger hvor jeg placere 1 stk  føler I 1 fanger og bruger den som reference
  2. på solvarme tanken  sidder der et dykrør I midt på tanken mellem de 2 spiraller 
  3. der sidder en 3 vejs Danfoss ventil med en telestator på dem som bruges til gulvarme på 220v 
  4. så er der en 3 vejs kugleventil  Danfoss 220v Amz 113
  5. circulations pumpe
  6. ligeløbsventil med en 220v telestator på 

 Anlægget er bygget op så solvarmen skal varme retur vandet op som kommer fra gulvarme og radiator, som første priotet

solvarme tanken 500L har 2 spiraller den nederste bruges til varme fra solfanger og den øverste bruges til retur fra centralvarme anlægget, samt over til pille fyret

så er der en akkumulerings tank på 500 liter, den bliver kun varmet op af pille fyret rør direkte fra fyr forbi varmt vandsbeholder gå I bad vand og over til tank og ikke andet, 

retur vandet fra central varmen kommer først forbi solvarme tanken, der sidder en mekanisk blande ventil, hvis vandet I solvarme tanken er over temperatur på retur vandet, så blander den det op til 50 ca grader, så ryger det over til akkutanken til pille fyret der sidder så også en mekanisk blande ventil og blander op til 45 grader, ideen er så den at når der kommer varmere vand en 45 grader, over til den blande ventil som kun giver 45 så sender den det retur som fremløb I central varme systemet, og derved ikke bruger af akkumulerings tanken varme som pille fyret varmer op,

ideer og virkeligheder høre ikke altid sammen, der skal lige justers lidt I det, har først lige fået det op og køre, og som det ser ud nu, så ser det lovene ud, det køre lige pt med en simpel solstyrring som har sine store begrænsninger, vil gerne kunne følge temperatur over mobilen, samtidig med at få styrring til  3 vejs ventil, 

på solfanger siden inde på akkumulerings beholder, sidder der en Danfoss 3 vejs ventil, som er styret af en telestor NC, når den er spændings løs ledes vandet igennem spirallen på solvarme tanken og spænding på ledes det udenom retur u I solfanger

så planen med pumpe er 

  • den skal starte når fanger er 30 grader og bare køre, så skal telestor på 3 vejs ventil  lede vandet ind I tanken eller uden om  uden om alt afhængig af temp I solvarme tanken,
  • så hvis vi kalder temp føler ude I fanger for nr1 og temp føler I sol tanken nr 2
  • så når føler nr 1 er  40 grader så skal telestor ha 220 volt og 3 min senere skal pumpen ha 220v, de 3 min er ca den tid telestator tager for at ragere derfor skal vi ha lidt delay på det
  • når temp på føler 1 er 30 grader skal spænding bare afbrydes til begge dele det betyder ikke noget med de 3 min her
  • når føler 1 er 15 grader højere en føler 2 så skal spænding til telestor afbrydes, vandet ledes igennem tanken og varmes op
  •  når  føler 1 kun er 5  grader over føler 2 skal der spænding på telestator igen, indtil der nåes 15 grader I forskel igen osv. osv.
  • en alarm på når føler 1 og 2 når 90 grader

så langt så godt 

jeg regner ikke med at kunne aftage alt varme I huset fra fangerne når vi kommer lidt længere frem på året, 

mellem pille fyret og akkumulerings tanken går der 2 stk 1" rør fremløb og retur, på retur har jeg en Danfoss 3 vejs kugle ventil, med den kan jeg lede vandet op I topspirallen på solvarme tanken og retur ned I pille fyret, det er der 3 grunde til

  1. Pillefyret vedligeholder varme I akkutank det vil stoppe så lang tid den temperatur tilført tempertur er højre en hvad den er sat til at køre med
  2. varmt vands beholder (gå I bad vand) bliver varmet op med solvarme via fremløb til akkutank
  3. idet den åbner op så ledes vandet over I akkutank til fyret og derved 500 liter mere vand der skal varemes op

,  ligeledes sidder der en ligeløbs ventil med en telestor på, den har noget med det mekaniske blande ventil at gøre, den skal bare have spænding når vande ledes op I top spiral og lukke igen når vandet ikke skal den vej igennem

ideen er den, at hvis temperatur I solvarme tanken kommer op på 75 grader så drejes kugle ventilen og retur vandet  fra akkumuleringstanken til pille fyret (det er ca 50 grader) ledes op I topspirallen I solvarme tanken varmes op og dernæst ledes over I pille fyret, når det kommer over I pille fyret ledes via fremløb fra pille fyret over I akkumulerings tanken  derved får jeg først 500 liter vand i solvarme tank, samt 500 liter I akkumulerings tanken, der skal varmes op derved regner jeg ikke med at system kommer op over koge punktet, når så temp I solvarme tanken når 65 grader ska kugle ventil køre tilbage igen, tænker lidt at funtions blokken oven over kunne vel bruges her

  • når føler 2 når 75 grader skal der spændning ned til telestator 3 min senere skal der spænding ned til kugle ventil,
  • når føler 2 når 65 grader skal der spænding til kugle ventil så den køre tilbage og strøm afbrydes til telestator, der behøver ikke at være 3 min tid her
  • 3 vejs ventil diagram
  • image.png.9ea1d3b2496a2c1aab076372e8985592.png 

Håber  det giver mening

hilsen jens jakob

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det var mange oplysninger. Jeg har læst det flere gange og forsøgt at lave mig en oveblikstegning, men har mistet tråden ...

Du må lige lave den færdig, og så nummerere komponenterne, så det er entydigt hvilken temp. sensor, ventil osv vi taler om. Hvilke skal sende input via IHC og hvilke der skal styres via IHC.

Så kan vi komme igang med at lave noget logik og defineret nogle regler/betingelse for de forskellige sløjfer INDEN vi kaster os over programmeringen. Den del vil jeg mene vi nok skal kunne klare. Det sværer er at få afklaret ALLE de forskellige scenarier der påvirker hinanden og få definere hvad der skal ske.

image.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

hej igen nå nogen tog strømmen I området I går så derfor blev det ikke lige sendt I går, men nu har jeg fået lavet en tegning over hvordan det er skruet sammen

  1. Når føler nr 1 måler 25 grader skal telestator som sidder på Danfoss vmv ventil ha spænding i 3 min, derefter skal både pump og telestator ha spænding 220V, (når telestator får spænding ledes vandet uden om solvarmetanken) pumpe og telestator skal bare slukke samtidig ved 20 grader   
  2. Når temperatur på føler 1 over stiger temperatur på føler 2 med 15 grader, skal spænding afbrydes til telestator pumpe skal køre videre (vandet ledes igennem soltanken) føler nr 1 vil aldrig komme under 30 grader da retur varme I huset ligger på 30 grader, så der er ikke nogen grund til minimum temp på den
  3. Når der kun er 5 graders forskel mellem føler 1 og 2 så skal der spænding på telestater igen 
  4. en alarm hvor jeg får en email hvis temp overstiger 90 grader på føler 1 og 2

det er lidt tankerne over varme fra soltanken og ind

så er der den stiblede linie, pointen med dem er at lede den varme som er over 75 grader I soltanken og over I akkutanken via pillefyret, det er der 3 grunde til

  1. får så jeg 1000 liter som skal varmes op derved mindre chancer for at det koger da fanger er for stor til sommer mdr
  2. spare på pillerne dog ikke ret meget da den kun vedligeholder temp I akkutanken når fanger køre
  3. varmtvands beholder sidder på fremløb og vil varme den op, det er dog ikke første priotet at varme, det er retur løbet I huset der er første priotet

så når føler 2 er 75 grader skal jeg ha spænding på den telestator som sidder på den lige løbs ventil I 3 min, derefter skal jeg ha aktiveret kugle ventilen og vandet ledes op top spiral på soltanken, når den er faldet til 65 grader skal den drejes tilbage igen og spænding skal af telestator samtidig, lige gyldig med de 3 min den vej

håber det gir lidt mening og kan fortåes, 

solvarme reziced.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så har jeg prøvet at lave noget.

Prøv at ret timertiderne og leg lidt med tempeturene i simulering og se om det opfører sig som forventet.

Det er lidt svært at teste 100% om der skulle være nogle kombinationer hvor temperatur settene vil påvirke funktionerne utilsigtet. Men de skulle opfylde betingelsene enkelthvis.

 

JensJakob_Varmestyring.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

hej igen det ser ud til a køre men faldt lige over det her

er udgang teknik/akkumulering/3-vejs (kør) er det ment som forsygnings spænding til ventilen på L 1 

og åbne /luk retning er på nr 3 

ud fra diegram regner  jeg med at der skal fast spænding på L2 hele tiden og spændning på nr 3 drejer den henholdsvis den ene og den anden vej er ikke elektriker 

image.png.ba853f44a95ef0c99b715960fccbe70c.png

I så fald tror jeg der mangler spænding på retning når den skal tilbage 

 

image.png.0522a58df8a7540b759f496af6273ef7.png

her under har jeg sat den til at køre tilbage, herunder ser der mangler styre spænding på retning (klemme 3) den anden vej ser ud til at fungere, det skal vel være samme som at åbne bare telestator ikke skal ha spænding

 

image.png.d26a7f7a2b3ecff8f7c69831f1ae358e.png

når den køre den ene vej ser fint ud når tanken er 75 grader

 

image.png.d77ab860382c2ed580c0d5a3e7b640b5.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Sidder ikke lige ved en pc de næste par dage, men som jeg husker ventil spec. Skal der kun spænding på 2 (L) når ventilen skal aktiveres/køre. Hvilken retning den køre bestemmes så af 3. Er der spænding samtidig som 2 kører den den ene vej, er der ikke kører den den anden vej.

Kørselstiden er  Jvfr. Spec. 1 min fra den ene ende til den anden. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

 

Hej igen

Ahhh ja ok, nu er jeg ikke elektriker så havde ikke lige tænkt den tanke, men prøver lige af en af de næste par dage og se om jeg kan få det til at virke,

har og haft temp føler sat til og brugt gulvvarme FB bare lige for at kunne se temperatur, men fik dem ikke til at vise de rigtige temperatur

tænker lidt på offset skal man bare måle den aktuelle temp og trykke det ind, eller der udregnes noget som giver de tal man skal trykke ind

 

hilsen Jens Jakob 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej

Nå er først kommet videre med det her nu, der var lige lidt rør og andet der skulle fikses, samt meget sol, har udskudt det lidt, 

men hvordan er det lige man sætter den FB du har lavet, i en exciterende program som er i controller, uden at erstatte, den som køre med lyset 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

hm

har gemt den inde på en folder på min pc, kan godt åbne den og den ser ud til at fungere som den skal, 

har hentet programmet  fra controlleren som køre med lys og lavet et en ekstra kopi af den,  når jeg åbner det hentede program fra controller i visual, kan jeg så ikke hente den blok du har lavet og ligge den nede i "stammen" på den program jeg har hentet fra controller,  synes ikke jeg kan browse mig frem til den 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok