Hop til indhold
  • 0

hvilken pir er dette


Kandersen
 Share

Spørgsmål

Denne pir sidden uden på huset. Jeg skulle pille låget af, for at se hvad pokker det er for en, for den lever nogen gange sit eget liv. Låget knækker, det virker meget skrøbeligt. Da jeg får låget af ser jeg, at det er en løs Opus ramme som som er skruet umiddelbar direkte i væggen. Låget sidder på Opus rammen. Inde bagved er monteret en sort pir i en 1modul grøn indmuringsdåse uden ramme. Over selve pir føleren er 3 skruer, som virker som om det er stille skruer til at justere pirén med.

Er der nogen der kender denne pir og kan fortælle mig lidt om den. Ved en søgen er det tætteste jeg kommer, oplysninger på denne side. Men jeg kan ikke finde den ved at søge ud fra numrene hos LK. http://www.genbyg.dk/brugte_elartikler/stikkontakter_mm/lk_fuga/?view_prod=58146

Som det ses ud af mit "stunt", så skal jeg have et nyt låg/dæksel. Men det må være et dæksel til Opus ramme jeg skal bruge. Og jeg kan simpelthen ikke finde noget der passer.
Alternativ skal jeg bruge en ny pir som passer i en 1modul grøn indmuringsdåse, til udvending montering.

Billede 12-03-2017 17.50.13.jpg

Billede 12-03-2017 17.50.27.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

12 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Helt klart. Men fordi den opus ramme lader til at være skruet direkte ind i væggen mellem væg og dåse, så undlod jeg at røre ved det, af risiko for at jeg ikke får den på igen bagefter. Så ville problemet bare blive forværret. Men hvis ingen ved hvilken pir det er, så må jeg jo bide i det sure og hive den ud. I øvrigt kan jeg se, at LK har lavet en ny Opus74 afdækning, som de påstår passer på alle typer fuga 180 pir (jeg tror det er en ældre fuga 180 pir der sidder i dåsen). Men denne nye afdækning reducere 15 af virkeområdet for pirén. Men det kan vise sig at være den bedste løsning.
Lige før måtte jeg ud og sætte noget tape på resterne af dækslet.. Piren stod og tændte/slukkede hele tiden. Lader foreløbig til at virke med tape "englehud".

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er opus73 PIR, som er monteret på indmuringsdåse i stedet for opus73 underlag. Det er denne >>>LINK<<< men den er udgået for flere år siden, og tror ikke der kan købes nye dæksler til dem. Du er absolut ikke den første som har haft problemer med den model. Det er egentlig en meget gammel type fuga PIR, som fandtes til indendørs montage, som sidder i et opus73 underlag. Det var helt tilbage i 90'erne, da IHCTerm controlleren var på mode, at man anvendte de fuga PIR indendøre. :)

Det bedste, vil helt sikkert være at købe det nye adapterdæksel og en fuga PIR, da det vist er eneste løsning til montering i indmuringsdåse. Den nye fuga PIR kræver en ekstra ledning til fast 24V. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ahh, det anede mig det var den. Kunne simpelthen bare ikke finde beskrivelsen :wacko:
Må vist ud og investere lidt stumper, for den gider jeg bare ikke rode med. Efter at have læst beskrivelsen, så begynder det at give mening, at den lever sit eget liv. Der hvor den er opsat, det er netop hen med trafik imod/fra sensoren.. Og det er der de skriver, at den ikke er bedst..  

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
44 minutter siden, Martin Abildgaard skrev:

Et af dens problemer var også at den er modtagelig for træk. Så hvis ikke dåsen er 1000% lukket ind ad, så kunne der trække varm luft inde fra ud igennem dåsen...

Ja, det var sandsynligvis derfor den gik helt bananas, da jeg fik ødelagt låget. Og jeg derfor måtte ud og tape den til med noget "englehud" tape. Det fik den ihvertfald til at ikke stå og tænde/slukke konstant (uden bevægelse). 
Ny fuga 180 pir er bestilt hjem inkl opus 74 afdækningen. Så må vi se om jeg kan få det skruet sammen. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så kom der en ny fuga 180 pir sensor op. Hold da op en forskel. Forskellen er næsten for stor. Selv på laveste følsomhed reagere den på den mindste bevægelse. Og genialt med den opus 74 afdækning. 
Det eneste der ærger mig lidt er, at placeringen er ret uhensigtsmæssig til så følsom en sensor.
Lige umiddelbart under sensoren, (ca. 40cm) der sidder en lampe, som selvfølgelig lyser så tilpas meget op, så skumringsfunktionen ikke kan finde ud af det. Skumring går simpelthen off, når lyset tændes.
Jeg prøvede at lege lidt med indstillingerne for skumring, men det er som om der er et punkt eller større område, hvor skumringen bliver så "forvirret" over lyset, så den  står og tænder og slukker flere gange inde for et minut, (altså skumringsføleren). Det er ret underligt at se i serviceview. Man skulle tro, at skumring er fast. Enten er der lys nok eller så er der ikke. Og selvom lampen umiddelbart under er tændt, så må det stadigvæk være enten/eller. Det kan ikke være periodisk on/off.
Pt bruger jeg stadigvæk skumrings FBén (sol op/ned) i programmet. Men jeg kunne egentlig godt tænke mig at få en rigtig skumringsfunktion på.
Funktionsmæssig gør det ikke så meget som det er nu. Skumring går on, når det er almindelig mørkt. Og ved bevægelser, så tænder lyset, og skumring går off. Men skumring går så on igen, når pir tiden er gået og lyset slukker. Så på den måde virker det sådan set okay.    

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På ‎17‎-‎03‎-‎2017 at 10:34 , Kandersen skrev:

Så kom der en ny fuga 180 pir sensor op. Hold da op en forskel. Forskellen er næsten for stor. Selv på laveste følsomhed reagere den på den mindste bevægelse. Og genialt med den opus 74 afdækning. 
Det eneste der ærger mig lidt er, at placeringen er ret uhensigtsmæssig til så følsom en sensor.
Lige umiddelbart under sensoren, (ca. 40cm) der sidder en lampe, som selvfølgelig lyser så tilpas meget op, så skumringsfunktionen ikke kan finde ud af det. Skumring går simpelthen off, når lyset tændes.
Jeg prøvede at lege lidt med indstillingerne for skumring, men det er som om der er et punkt eller større område, hvor skumringen bliver så "forvirret" over lyset, så den  står og tænder og slukker flere gange inde for et minut, (altså skumringsføleren). Det er ret underligt at se i serviceview. Man skulle tro, at skumring er fast. Enten er der lys nok eller så er der ikke. Og selvom lampen umiddelbart under er tændt, så må det stadigvæk være enten/eller. Det kan ikke være periodisk on/off.
Pt bruger jeg stadigvæk skumrings FBén (sol op/ned) i programmet. Men jeg kunne egentlig godt tænke mig at få en rigtig skumringsfunktion på.
Funktionsmæssig gør det ikke så meget som det er nu. Skumring går on, når det er almindelig mørkt. Og ved bevægelser, så tænder lyset, og skumring går off. Men skumring går så on igen, når pir tiden er gået og lyset slukker. Så på den måde virker det sådan set okay.    

Du kunne også bare lave det sådan at skumring kun tænder lyset, men ikke slukker det. Så selv om skumringsfunktionen i pir'en bliver forstyrret slukker den ikke lyset. Det kunne så slukke vis sol op- og nedgangstider eller på ud.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 17.3.2017 at 10:34 , Kandersen skrev:

Så kom der en ny fuga 180 pir sensor op. Hold da op en forskel. Forskellen er næsten for stor. Selv på laveste følsomhed reagere den på den mindste bevægelse. Og genialt med den opus 74 afdækning. 
Det eneste der ærger mig lidt er, at placeringen er ret uhensigtsmæssig til så følsom en sensor.
Lige umiddelbart under sensoren, (ca. 40cm) der sidder en lampe, som selvfølgelig lyser så tilpas meget op, så skumringsfunktionen ikke kan finde ud af det. Skumring går simpelthen off, når lyset tændes.
Jeg prøvede at lege lidt med indstillingerne for skumring, men det er som om der er et punkt eller større område, hvor skumringen bliver så "forvirret" over lyset, så den  står og tænder og slukker flere gange inde for et minut, (altså skumringsføleren). Det er ret underligt at se i serviceview. Man skulle tro, at skumring er fast. Enten er der lys nok eller så er der ikke. Og selvom lampen umiddelbart under er tændt, så må det stadigvæk være enten/eller. Det kan ikke være periodisk on/off.
Pt bruger jeg stadigvæk skumrings FBén (sol op/ned) i programmet. Men jeg kunne egentlig godt tænke mig at få en rigtig skumringsfunktion på.
Funktionsmæssig gør det ikke så meget som det er nu. Skumring går on, når det er almindelig mørkt. Og ved bevægelser, så tænder lyset, og skumring går off. Men skumring går så on igen, når pir tiden er gået og lyset slukker. Så på den måde virker det sådan set okay.    

Jeg har købt det samme set-up, men har problemer med at "klikke" coveret på når sensoren er monteret ind i opus rammen? som om at sensoren sidder for langt ude i forhold til at klikke  coveret på plads?

Nogle erfaringer?

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok