Hop til indhold
  • 0

Opgradering af IHC term


Madsbonde
 Share

Spørgsmål

Kære alle

Jeg har købt et hus der blev bygget i 1997 med IHC. Vi står overfor at ville skifte nogle lamper til LED og vi kan konstatere at nogle af de dimmere der sidder i vores tavle ikke virker med vores nye lamper. Ad den vej er vi begyndt at overveje at opgradere vores IHC-system.

Vi havde en elektriker på besøg den anden dag. Han sagde at hvis vi vil opgradere vores controller skal alle komponenter i tavlerne også udskiftes(vi har både en tavle på loftet med diverse dimmere og så den tavle hvor vores controller sidder). Men jeg har kunnet læse på andre svar på opsalg herinde at man godt kan anvende de ældre komponenter med de nye controllere - så hvad er rigtigt? Er der nogen der har erfaring med at udskifte en IHC-terminal controller til en nyere uden at skulle udskifte komponenterne?

Jeg har forsøgt at downloade det program på IHC hjemmesiden, som man anvender til at programmere i den udgave af controller som jeg har(den fra 1992-2001), men jeg kan ikke få det til at fungere med min computer - sandsynligvis fordi jeg har windows 10 på den ene og OSX på den anden. Jeg kan se at programmet kører i DOS. Jeg kunne forstå på elektrikeren at han kendte en gut, der havde forstand på det, men at det nok ville koste nogle programmeringstimer, hvis han skulle i aktion. Men jeg kan også forstå at man med de nye controllere let kan programmere selv. Men hvad kan i anbefale at man lader professionelle om at varetage og hvad kan man selv varetage? Kan man lade en professionel udskrive eller udprinte det eksisterende program(hvis man kan dette), hvorefter man selv programmerer det ind i den nye controller?  - eller er det bedst at overlade det hele til profferne?

Mit ærinde er selvfølgelig at spare nogle penge, da jeg har på fornemmelsen at det hurtigt er noget man betaler mange penge for.

Jeg er ok til computere og er indenfor program -genrer(statistikpakker og musikprogrammer) bruger på avanceret nievau- har dog ikke arbejdet med decideret programmering af computerprogrammer.

Mvh

Mads

Link til kommentar
Del på andre sites

8 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Det var mange spørgsmål på een gang.

Du behøver i første omgang ikke at udskifte andet end controlleren, så det er noget vrøvl at alle de andre komponenter skal skiftes. Det tager 30 min at skifte en controller, uden programmering.

Hvis du ønsker at dæmpe LED, så er det korrekt at du skal have nogle andre dimmere, men der vil du være bedre tjent med nogle wireless - helt ø80 dimmer.

Programmering skal du nok kunne finde ud af, og spørgsmålet er så, om det er værd at bruge krudt på at få udskrevet dokumentation fra den gamle controller i forhold til at begynde på en frisk. (Læs: programmet kan ikke overføres/konverteres) 

Den gamle dokumentation kan bruges til at lave programmet til den nye controller, således at det kan lægges på straks efter installation af den nye controller, med begrænset nedetid til følge. Hvis du (og din kone) har tålmodighed, så vent til sommer (lyse timer) og lav programmet selv med hjælp herindefra ...

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det var et hurtigt svar:-) - tusind tak for det:-)

Det lyder som et godt råd at vente til sommer og så bare sætte et trådløst lameudtag op, der kan integreres i IHC senere.

Jeg vil se om ikke jeg kan fremskaffe en computer med DOS her i foråret, så jeg kan få udskrevet det eksisterende program. Er det ikke rigtigt forstået at en sådan udskrift samtidig vil være et slags kort over alle de kontakter vi har i huset og hvad der er forbundet til? Tænker det kan være en stor hjælp når man har installeret en ny controller og der er en masse ledninger jeg ikke ved hvor bliver ført hen.

Mads

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu kender jeg ikke til hvilke typer udskrifter du kan få fra IHC Term, men uanset hvad vil det være et godt udgangspunkt for programmering af den nye controller. Det nye program kan du jo lave og simulere på en PC, således at det er helt klart til at uploade til den nye controller. Dvs. selvom det kan laves på forhånd, så vil der altid være noget der skal rettes til efterfølgende.

LK har lavet en særlig projektfil der kan bruges til at monitorere/aktivere alle ind- og udgange, og som derfor kan bruges til at finde ud af hvordan en installation er skruet sammen, netop i det tilfælde at man ikke kan fremskaffe noget dokumentation. Så du er ikke helt tabt, hvis du ikke kan finde en computer med DOS. Det tager bare lidt længere tid at få det til at fungere.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Kristian Poulsen skrev:

LK har lavet en særlig projektfil der kan bruges til at monitorere/aktivere alle ind- og udgange, og som derfor kan bruges til at finde ud af hvordan en installation er skruet sammen, netop i det tilfælde at man ikke kan fremskaffe noget dokumentation

Hvordan virker denne projektfil?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er bare en projektfil med alle ind- og udgange (man kan også bare lave den selv). Den kan man så uploade til controlleren og bruge serviceview til at finde ud af hvad der sker. Fx at se hvilken indgang der bliver aktiveret når man trykker på et tryk, eller hvilken lampe der tænder når man aktiverer en udgang.

LK IHC.PNG

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du behøver ikke en Pc med dos for at kunne komme i kontakt med controlleren.

 Hent termIHC fra LK´s hjemmeside, forbind til controlleren med en, USB til seriel converter. Converteren skal sættes op til at være seriel udgang nr. 1,2,3 eller 4.Din pcer bliver til terminal på controlleren, det vil sige du arbejder online. Når du er online kan du se hvilke ind og udgange der er on, og du kan tvangsstyre udgangene, på den måde kan du få kortlagt hvorledes din inst. er skruet sammen "inden det bliver sommer". nummereringen af ind og udgange er lidt anderledes i term som i Visuel. I term heder indgangene i første indgangsmodul  1-8 og 11-18 og i anden indgangsmodul 21-28 og 31-38 osv. i Visuel 1.01-1.08 og 1.11-1.18 i første modul og 2.01-2.08 og 2.11-2.18 i anden modul,systemet er den samme i udgangsmodulerne, jo blot med otte i hver modul. Ved at sætte det op i tabelform med oversættelse fra gl. til nyt nr. og samt skrive tabellen hvorledes tryk og indgange samt lampesteder og udgange er forbunden. Dette kan naturligvis også gøres med Projektfil til IHC Visuel 2(.zip), men så kan det hele først laves når controlleren er skiftet. Man kan i "trem" læse indgang for indgang hvorledes hvorledes de er programeret, men det kræver en del øvelse og det er jo heller ikke sikkert I vil have det til at virke som før, så en kortlægning af hvorledes det hele er "skruet sammen" og så bare gå igang med programmeringen er fremgangsmåden.            

      

   

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok