Hop til indhold
  • 0

PIR virker ikke


Peter H. Hansen
 Share

Spørgsmål

Hej
Er her en venlig sjæl som vil kikke på mine 2 badeværelser, Lille badeværelse og Stort badeværelse

Det lille badeværelse virker som det skal med PIR
Dag: Spejl tænder og spot tænder på mem1, med PIR
Nat: Spot tænder på mem2, med PIR

MIT PROBLEM: Det store badeværelse skulle virke på samme måde men vil ikke tænde med PIR hverken dag eller nat
har prøvet at sætte det til spejl alene, for at udelukke defekt PIR, og der virker det

Alm. tryk virker som jeg har sat dem til.

vh Peter

Ihc-user 12-2-2017.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

11 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Nu har jeg kun lige kigget kort i programmet, men der ser det umiddelbart ud til at virke i simulering.

Kan du evt., måske ved en fejl, tidligere have rodet med dine 2 memory på lysdæmperen, så du faktisk har fået gemt et slukket niveau på begge memory?

Prøv at starte serviceview, og giv en puls direkte på hver memory i venstre skærmhalvdel, for at se om den så tænder på ønskede niveauer.

Hvis den ikke kan tænde på den måde, kan det enten være fordi begge memory har fået gemt niveauet mens dimmeren har været slukket, eller de 2 output24 udgange som ikke giver en puls.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er korrekt at det virker i simulering

6 timer siden, Peter H. Hansen skrev:

Det lille badeværelse virker som det skal med PIR
Dag: Spejl tænder og spot tænder på mem1, med PIR
Nat: Spot tænder på mem2, med PIR

Men som jeg skriver ved DAG så tænderbåde spejl og spot i det lille badeværelse. DVS. at spejl burde tænde på stort badeværelse selvom at mem står forkert.

Jeg har kodet begge mem på begge badeværelser i dag og sat et alm. program med spot ind som tænder på PIR, inden første skriv samt gennemgået programmet mange gange.
Kan simpelhen bare ikke finde fejlen i programmet.

I vedhæftet fil har jeg under: soveværelse-Tryk 4 (ved seng mod køkken)-Tryk(øverst højre)-stå op lys, sat stort badeværelse ind.
Her virker det på både mem1 og mem2, så herved skulle din tanke om mem fejl være afprøvet.

Ihc-user 12-2-2017.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja i simulering ser det ud til at fungere efter hensigten.. Hvad er det for nogle lysdæmpere? I programmet ser det nemlig ud til at du styrer dem med 230V, og det kan man jo ikke umiddelbart med UNI400 IHC/SA andet end på touch, med mindre at du selvfølgelig har sat relæer imellem?

Du har f.eks. touch til dimmeren på udgang 1.02, og i dokumentationen skrevet 13.06, hvilket er sluk på dimmeren i lille bad?

Jeg har før set en dimmer styret af 230V udgang, som var svær at styre. Det var som om at 230V relæerne ikke var så hurtige og præcise i pulslængde som på 24V udgange, og det gjorde det svært at styre lysdæmperne. Hvis det er lysdæmpere af andet fabrikat, kan det måske også have noget med pulslængde at gøre, men det er bare et skud i tågen.

Angående fejlsøgning er serviceview et glimrende værktøj, da du her "live" kan se hvad der sker i funktionsblokken, når de forskellige indgange/udgange påvirkes. Bliver pulserne til hhv. mem1 og mem2 aktiveret når du kigger med i serviceview? Hvad med indgang for skumring/ur i den funktionsblok - de er vel ikke ved en fejl sat off i serviceview? Så kan PIR nemlig ikke tænde memory, men dit tryk vil stadig fungere.

Har du prøvet at uploade et tomt projekt til controlleren inden du uploader dit projekt? Jeg har aldrig selv oplevet problemer med at opdatere program, uden først at uploade et tomt program, men det er der åbenbart flere her på forum som har. Nogle har vist også prøvet at indsætte en ny fb. af samme type og slette den gamle, hvorefter det så virkede efter hensigten. Det er dog heller ikke noget jeg selv har oplevet som et problem.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Peter H. Hansen skrev:

Det er korrekt at det virker i simulering

Men som jeg skriver ved DAG så tænderbåde spejl og spot i det lille badeværelse. DVS. at spejl burde tænde på stort badeværelse selvom at mem står forkert.

Jeg har kodet begge mem på begge badeværelser i dag og sat et alm. program med spot ind som tænder på PIR, inden første skriv samt gennemgået programmet mange gange.
Kan simpelhen bare ikke finde fejlen i programmet.

I vedhæftet fil har jeg under: soveværelse-Tryk 4 (ved seng mod køkken)-Tryk(øverst højre)-stå op lys, sat stort badeværelse ind.
Her virker det på både mem1 og mem2, så herved skulle din tanke om mem fejl være afprøvet.

Ihc-user 12-2-2017.vis

Havde ikke lige set at du havde vedhæftet endnu et program.. Kigger lige på det..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej  torben sørensen

Tror desværre du har ret, med hensyn til at fejlen skal findes i at dæmperne er styrret af 24V på lille bad og 230v på stort bad

jeg byttede om så pir på stort bad skulle tænde lys lille bad - Det virker
Så skulle pir lille bad tænde lys stort bad - det virker IKKE

DET ER FANDME GODT SET - TORBEN - TUSIND TAK

Jeg prøver om jeg kan lave det om så jeg bruger de alm fb 4.2.06 Dag og nat + 1,2,02 Fortrådet avanceret lysdæmper
ellers må jeg bytte om i tavlen så den styres af 24V - har 4X24v +4X230v

Eller har du et bedre forslag?

Mine dæmpere - kan styres 12 - 230v - har ikke indsat relæ men kører direkte fra output

IMG_0091.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er da rigtigt - de gamle UNI400 kan da også styres med 230V på alle funktionerne. De nyere UNI400 IHC/SA kan nemlig kun styres med 12-30V.. :)

Er stadig ikke helt overbevist om det er 230V styringen som giver balladen, for det program du har indsat, hvor du kan fremkalde mem1 og mem2 fra tryk i soveværelset, giver nemlig en endnu kortere puls til mem, end den funktionsblok i badeværelset, og der siger du jo at de godt nok tænder.. 

Prøv lige at udskifte den funktionsblok i badeværelset til en af samme type, og se om det giver nogen forskel. Det lader på en eller anden måde til, at der er et eller andet internt i funktionsblokken som ikke fungerer som det burde. Har du kigget i serviceview om indgang for både skumring og ur er ON, for det skal de være for at PIR har nogen funktion? Hvis de er ON, så prøv lige at markere dem, om giv dem begge en puls med mellemrumstasten, bare lige for at prøve et eller andet. Kan du ligeledes i serviceview se i funktionsblokken, at indgang for PIR går ON, når den bliver påvirket?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
39 minutter siden, TorbenSørensen skrev:

Det er da rigtigt - de gamle UNI400 kan da også styres med 230V på alle funktionerne. De nyere UNI400 IHC/SA kan nemlig kun styres med 12-30V.. :)

Ja og dog.

Mem og reguleringsfunktionerne er kun til 12-30V, men det er stadig muligt at lave 1-tast styring vha 230V på UNI400 IHC/SA.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 15/2/2017 at 17:58 , Lars Jacobsen skrev:

Ja og dog.

Mem og reguleringsfunktionerne er kun til 12-30V, men det er stadig muligt at lave 1-tast styring vha 230V på UNI400 IHC/SA.

 

 

Jeps, den er jeg selvfølgelig med på, og havde også nævnt det i tidligere indlæg. ;)

 

På 12/2/2017 at 20:48 , TorbenSørensen skrev:

Hvad er det for nogle lysdæmpere? I programmet ser det nemlig ud til at du styrer dem med 230V, og det kan man jo ikke umiddelbart med UNI400 IHC/SA andet end på touch, med mindre at du selvfølgelig har sat relæer imellem?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 15/2/2017 at 17:15 , TorbenSørensen skrev:

Prøv lige at udskifte den funktionsblok i badeværelset til en af samme type, og se om det giver nogen forskel. Det lader på en eller anden måde til, at der er et eller andet internt i funktionsblokken som ikke fungerer som det burde. Har du kigget i serviceview om indgang for både skumring og ur er ON, for det skal de være for at PIR har nogen funktion? Hvis de er ON, så prøv lige at markere dem, om giv dem begge en puls med mellemrumstasten, bare lige for at prøve et eller andet. Kan du ligeledes i serviceview se i funktionsblokken, at indgang for PIR går ON, når den bliver påvirket?

Må indrømme at jeg har lidt problemer med at finde ud af at få startet serviceview op. Har ellers tidligere brugt det en del, men går der for længe imellem at jeg bruger det, så volder opstarten gerne problemer.

Men tusind tak Torben
jeg slettede fb "Spot i loft" stort badeværelse og kopierede fb fra lille bad. SÅ VIRKEDE ALT PERFEKT

Så filen/fb må være blevet "SLIDT"

Har prøvet det før med alm. PC filer men aldrig med en fb

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 timer siden, Peter H. Hansen skrev:

Må indrømme at jeg har lidt problemer med at finde ud af at få startet serviceview op. Har ellers tidligere brugt det en del, men går der for længe imellem at jeg bruger det, så volder opstarten gerne problemer.

Men tusind tak Torben
jeg slettede fb "Spot i loft" stort badeværelse og kopierede fb fra lille bad. SÅ VIRKEDE ALT PERFEKT

Så filen/fb må være blevet "SLIDT"

Har prøvet det før med alm. PC filer men aldrig med en fb

Super at det kom til at fungere..

Serviceview er nærmest ikke til at undvære til sådan en fejlsøgning. Her kan man jo "se med" i controlleren, om din PIR bliver aktiveret direkte i funktionsblokken, om pulserne fra memory 1+2 bliver aktiveret osv.

Det må være dit næste projekt, lige at få hul igennem på serviceview.. :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok