Hop til indhold
  • 0

DIY indgravering på IHC tangenter


Lasse Fugmann Kristensen
 Share

Spørgsmål

Hej,

Sad lige og legede med tanken om at indgravere egne tangenter. Derved kan man jo hurtigt spare penge på tangenter og samtidig have det lidt ekstra sjovt :-)

Da min finmotorik ikke er til håndholdt Dremel  :rolleyes:, tænkte jeg at man kunne laser-indgravere i stedet. 

Har set på en lille 1000mW Laser til få kroner som denne: https://goo.gl/y7Efmy 

 

Nogen erfaringer? :huh:

/Lasse Kristensen

 

Link til kommentar
Del på andre sites

8 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
14 minutter siden, Lasse Fugmann Kristensen skrev:

Hej,

Sad lige og legede med tanken om at indgravere egne tangenter. Derved kan man jo hurtigt spare penge på tangenter og samtidig have det lidt ekstra sjovt :-)

Da min finmotorik ikke er til håndholdt Dremel  :rolleyes:, tænkte jeg at man kunne laser-indgravere i stedet. 

Har set på en lille 1000mW Laser til få kroner som denne: https://goo.gl/y7Efmy 

 

Nogen erfaringer? :huh:

/Lasse Kristensen

 

Sjov idé, men hvad så med farvelægning? Når jeg skal ha lavet mine, tror jeg nu jeg smider pengene efter lk.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lasse,

Jeg blev grebet lidt af stemningen, og synes også mulighederne var mange med gadget'en du har fundet på eBay! :-)

På min arbejdsplads har vi laser graverings maskiner, men jeg har intet med dem at gøre. Jeg har dog et par gange fået graveret mine egne tangenter, og var forbi en af de medarbejdere som har noget med maskinerne at gøre, for at drøfte produktet på eBay. Jeg lod mig fortælle at konfigurationen på de maskiner vi har, ikke er optimale i forhold til at gravere på kunststof (noget med farve / bølgelængde på laseren) men derimod aluminium. Det giver dog et hæderligt resultat, og jeg mener ikke man side om side med en LK kunde gravering (eller Allflex, som er firmaet der i skrivende stund graverer for LK) kan se forskel, uden man er meget "branche nørdet". Laseren på disse maskiner opererer i 1000 nm området. Maskinen på eBay er angivet til at opererer i 405 nm området, hvorfor medarbejderen jeg snakkede med mente at der kunne være risiko for, at en gravering på tangenter vil fjerne materiale der hvor der graveres, uden egentlig at det giver farve. Man kan vel tale om en lille fordybning i stedet for. Medarbejderen gjorde det dog klart, at det ikke med sikkerhed ville forholde sig sådan, men var den umiddelbare vurdering ud fra specifikationer.

Jeg synes egentlig stadig maskinen på eBay er spændende, men er nok tilbageholden med at "impuls købe" et eksemplar, på baggrund af ovenstående, også selv om der er en risiko for at jeg har misforstået den tekniske forklaring jeg fik. :-) Af hensyn til sidst nævnte, vil jeg også bede dig tage min kommentar til indtægt med et hvis forbehold.

Hilsner Ole.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

tangenterne kan bestilles på bestil.lk.dk og syntes egentlig ikke det er galt dyrt, og bestiller man til hele huset, så skal der kun betales en opstart... til de priser syntes jeg ikke det kan betale sig at gøre noget som helst selv.. det er et externt firma LK har til det.. og det tager sjælden mere end en uge at få leveret, har bestilt der flere gange, kan klart anbefales... dog er det ikke alle typer tangenter der er i sortimentet

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Brian,

Jeg er sådan set enig med dig i, at prissætningen for kundegravering ikke er voldsom. Jeg ved at Allflex som graverer for LK er åbne over for egen grafik, i det omfang man ikke kan stille sig tilfreds med udbuddet på bestil.lk.dk. Men hvor bekostelig det er, ved jeg ikke. Og det er netop i de tilfælde at jeg har arbejdet i alternativer, og kunne se det smart, og ikke mindst sjovt, selv at kunne gøre det.

/Ole

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Ole skrev:

Hej Brian,

Jeg er sådan set enig med dig i, at prissætningen for kundegravering ikke er voldsom. Jeg ved at Allflex som graverer for LK er åbne over for egen grafik, i det omfang man ikke kan stille sig tilfreds med udbuddet på bestil.lk.dk. Men hvor bekostelig det er, ved jeg ikke. Og det er netop i de tilfælde at jeg har arbejdet i alternativer, og kunne se det smart, og ikke mindst sjovt, selv at kunne gøre det.

/Ole

Jeg havde fat på dem på et tidspunkt, og der lød det absolut ikke til at de kunne lave andet end det man kunne bestille..  men det vil jo også være lidt bekosteligt at starte op på noget selv.. du skal jo have noget der er CNC styret for at lave det præcis og pænt, men hvis du indvisterer og laver lidt forsigtig reklame her, og måske i elgruppen på facebook, så kunne du nok tjene udstyret hjem igen..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

 

5 minutter siden, Brian (Badazz) skrev:

Jeg havde fat på dem på et tidspunkt, og der lød det absolut ikke til at de kunne lave andet end det man kunne bestille..  men det vil jo også være lidt bekosteligt at starte op på noget selv.. du skal jo have noget der er CNC styret for at lave det præcis og pænt, men hvis du indvisterer og laver lidt forsigtig reklame her, og måske i elgruppen på facebook, så kunne du nok tjene udstyret hjem igen..

OK, hmm, den kontakt jeg havde med dem vedrørte godt nok ikke egen grafik, men jeg benyttede lejligheden til at forhøre efter muligheden, hvilket jeg ikke synes vedkommende var afvisende over for. Det er nok 2-3 år siden.

/Ole

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok