Hop til indhold
  • 0

FB 2.4.2 til lys i garage med PIR


nib
 Share

Spørgsmål

Har købt et hus med IHC 1.32 og endelig fået fat i en gammel PC så jeg kan kommunikere med systemet.
Der er en garage indbygget i huset med fjernbetjent garageport.

Der sidder en PIR føler ved porten. Der sidder en lyskontakt, hvor man går ud af huset og ind i garagen.
Der er benyttet funktionsblok 2.4.2.

Det fungerer således at når man kommer hjem, så åbner man porten og kører ind. PIR registrer en og lyset tændes to minutter.
Går man fra hus ud i garagen bruger man langt tryk og aktiverer timeren analogt med PIR.
Går man fra hus og bruger kort tryk er lys konstant tændt.
Problemet er at når man kommer hjem og vil ind i huset så får de unge damer altid trykket på kontakten for at slukke lyset, men det sker der intet ved, så de trykker løs. 
Man kan ikke slukke lyset når PIR timeren tæller ned.

Kan jeg kode om, så jeg ved kort tryk slukker lyset uanset PIR timer, så jeg slipper for selv at skulle rejse mig og slukke for det.

Mvh Niels
 


 

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Det er ved at være lidt længe siden jeg fik dette lavet. En ting irriterer dog lidt. Påvirkes PIR, så overstyrer den manuel tænd for lyset og lyset slukker efter timeren er udløbet.
Kan man programmere det om, så hvis der er manuelt tændt for lyset, så ignoreres PIR?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, nib skrev:

Det er ved at være lidt længe siden jeg fik dette lavet. En ting irriterer dog lidt. Påvirkes PIR, så overstyrer den manuel tænd for lyset og lyset slukker efter timeren er udløbet.
Kan man programmere det om, så hvis der er manuelt tændt for lyset, så ignoreres PIR?

I den funktionsblok jeg vedhæftede, ignoreres PIR da når lyset er tændt konstant.. Hvordan har du forbundet dine inputs til funktionsblokken?

Som jeg forstår dit første indlæg, skal du forbinde som på vedhæftede billede.. Langt tryk tænder lyset på timeren, og kort tryk hhv. slukker lyset og tænder konstant (hvor PIR er deaktiveret).

 

forbindelse af fb..jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 26/11/2018 at 17:41 , nib skrev:

Jeg kan ikke lige se fejlen bortset fra jeg ikke har noget på udgang 1.02, men det er måske fejlen.
Hvad er forskellen på udgang 1.01 og 1.02?
Jeg vedhæfter lige hele min fil.

august 2017 original før fest.ihc

Nu er jeg ikke lige i nærheden af en pc, så kan ikke se dit program herfra. Kan lige kigge på det, når jeg kommer til pc'en igen. 

Den udgang jeg har trukket over til output 1.02, er bare til en evt. diode, som indikerer om konstantfunktionen er aktiv. Den er ikke nødvendig for at funktionsblokken fungerer. 

Dine indgange/udgange hedder sikkert noget andet, så vedhæftede billede var bare lige et eksempel på hvordan tryk, PIR og lampe skulle forbindes med funktionsblokken. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 6/12/2018 at 19:49 , nib skrev:

Hvis du får tid  på et tidspunk, må du meget gerne hjælpe, jeg synes ikke jeg kan se hvad jeg gør forkert.

Har lige kigget i dit program.. Det ser ud til at der opstår et problem angående linket, hvor din PIR er trukket over på funktionsblokken med den såkaldte "PIR funktion", som ikke opstår hvis man trækker PIR over som alm. følg-funktion. (se vedhæftede billede)

 

Jeg har lige indsat en powerup-timer, som skulle afhjælpe det problem, så prøv om vedhæftede fungerer.

Jeg har lige ændret de 2 links fra dit skumringsrelæ til en "følg med powerupfunktion".. Sådan forbinder man gerne skumringsrelæet til funktionsblokke, da de så antager rigtig status med det samme når programmet uploades eller genstart af controller. Ellers får de funktionsblokke forkert status på skumringsrelæet, hvis man uploader programmet til controlleren imens der er lyst.

 

PIR funktion.jpg

nib_1.ihc

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok