Hop til indhold

IHC-Bridge 2


cis2131
 Share

Recommended Posts

5 hours ago, Torben schwartz said:

Hej Igen

mht. pris diskussion, så er det svært, tror jeg vil overveje at finde een køber af produktet, som kan supportere videre på det, og som kan bruge produktet som supplement til sin øvrige forretning. LK/Schneider er vel ikke interesseret ?

Hue:

Jeg havde tænkt om man kunne aktive en hue scene i home appen v.hj.a. automatisering og via en trykknap fra IHC bridge ?

Torben

 

 

 

 

Jeg arbejder på flere ideer, og har muligvis også en mulighed for at benytte en ad de store forhandlere af el-artikler, som slagsled. Og tænker en engangpris, og måske noget for opdateringer er den bedste model.

Vedr. Hue, så ved jeg at den har et web interface, men ved ikke hvad man kan deri. Men hvis du kan finde en måde at aktivere din scene fra en computer, så vil jeg helt klart tro at vi kan få det til at virke.

Link til kommentar
Del på andre sites

På 10/1/2018 at 22:45 , cis2131 skrev:

Jeg arbejder på flere ideer, og har muligvis også en mulighed for at benytte en ad de store forhandlere af el-artikler, som slagsled. Og tænker en engangpris, og måske noget for opdateringer er den bedste model.

Vedr. Hue, så ved jeg at den har et web interface, men ved ikke hvad man kan deri. Men hvis du kan finde en måde at aktivere din scene fra en computer, så vil jeg helt klart tro at vi kan få det til at virke.

Hej Igen Claus

Vedr. HUE integration, ved du hvordan man sender JSON scripts til en web server ?

I bekræftende fald er det ret nemt at udvide IHC Bridgen med HUE integration.

Der findes et debug tool på HUE bridgen som man kan bruge til at teste med, det var rimeligt nemt for mig via dette tool at kontrollere mine hue lamper.

Mere info findes her: https://developers.meethue.com/documentation/getting-started

Man skal først autoriseres som bruger på HUE bridgen, man får en 40 cifret user id returneret fra HUE bridgen, som man skal bruge efterfølgende når man sender JSON scripts frem og tilbage til HUE bridgen. Dette kan man i første omgang gøre manuelt.

Hvis du kan lave et test program, hvor man kan sende JSON kommandoer til HUE bridgen når en wireless trykknap aktiveres, skal jeg gerne teste det af. 

Via det simple JSON interface kan man få alle konfigurationsoplysninger om sin HUE installation, og man kan kontrollere alle parametre, on /off lysstyrke farve osv.

mvh Torben

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Claus

Har netop installeret 2.09 unden problemer. Et par småting: Da jeg klikkede "Hent projekt" var jeg lidt i tvivl om den arbejdede - måske en lille widget som viser at systemet arbejder? Og i selve messagebox'en som kommer efterfølgende, synes jeg teksten er lidt kryptisk. Ser lidt "test-agtig" ud. (Viser bla. brugernavn mm.) Også, når jeg tilføjer kanaler, er teksten "Tilføjet som dæmper!!!" - tænker at udråbstegn ikke nødvendig. Ja, det er småting.. :)

Andre ting:

  • Jeg får en fejl når jeg går i menu'en "Temperaturer" og vælger "Temperaturer" - se vedhæftede billede
  • IHC Wireless. Synes ikke at værdierne bliver opdaterede
  • Dejligt med IHC Alarm Log - så behøver ikke gå ind i LK's Java app. (og da jeg har Controller 6.1 er jeg i Java-problemer)
  • En fantastisk mulighed med "Fjernsupport" - men, kan næsten adrig finde knappen :) Synes du skal placere den under System Status.
  • Synes ikke at værdierne bliver sendt tilbage til HomeKit? Troede egentlig at HomeKit blev opdateret når jeg trykker på IHC kontakter. F.eks. hvis jeg slukker lyset i køkkenet, så står lyset stadig som tændt i HomeKit - men sådan har det måske altid været? (Korrektion: Ser ud til det virker, dog tager det noget tid før opdateringen slår igennem på HomeKit)
  • Sidst jeg gen-installerede fejlede det fordi jeg havde sammen navn for flere kontakter. Jeg kan se at du har fixet det - sejt!
  • Mangler at jeg kan tænde lys-dæmper ved tryk - nu skal jeg vælge hvilket % lys det skal tænde med.

Pris: Jeg ville klart foretrække et engangsbeløb fremfor et abonnement. Og eftersom din løsning er KLART bedre end LK's så er et fair beløb mindst det samme som LK's app.

Persienner: Du har tidligere leget lidt med min installation, og du skal være velkommen til at fortsætte... :) Jeg har aktiveret fjernsupport. Jeg har pt. oprettet 2 trykknapper (med touch): "Op - Persienne" og "Ned - Persienne"

Under alle omstændigheder - tak for din indsats! (LK burde belønne dig for at gøre IHC relevant igen!)

Skærmbillede 2018-01-13 kl. 13.50.37.png

Redigeret af juulhareskov
Link til kommentar
Del på andre sites

On 12/1/2018 at 10:45 PM, Torben schwartz said:

Hej Igen Claus

Vedr. HUE integration, ved du hvordan man sender JSON scripts til en web server ?

I bekræftende fald er det ret nemt at udvide IHC Bridgen med HUE integration.

Der findes et debug tool på HUE bridgen som man kan bruge til at teste med, det var rimeligt nemt for mig via dette tool at kontrollere mine hue lamper.

Mere info findes her: https://developers.meethue.com/documentation/getting-started

Man skal først autoriseres som bruger på HUE bridgen, man får en 40 cifret user id returneret fra HUE bridgen, som man skal bruge efterfølgende når man sender JSON scripts frem og tilbage til HUE bridgen. Dette kan man i første omgang gøre manuelt.

Hvis du kan lave et test program, hvor man kan sende JSON kommandoer til HUE bridgen når en wireless trykknap aktiveres, skal jeg gerne teste det af. 

Via det simple JSON interface kan man få alle konfigurationsoplysninger om sin HUE installation, og man kan kontrollere alle parametre, on /off lysstyrke farve osv.

mvh Torben

 

Hej Torben

Det kan jeg godt. 

Kunne du evt. prøve at lave nogle af de kald de beskriver. Når de virker, så send mig indhold af felterne, så kan jeg prøve at genskabe dem fra din pi.

Claus 

Link til kommentar
Del på andre sites

On 13/1/2018 at 2:20 PM, juulhareskov said:

Hej Claus

Har netop installeret 2.09 unden problemer. Et par småting: Da jeg klikkede "Hent projekt" var jeg lidt i tvivl om den arbejdede - måske en lille widget som viser at systemet arbejder? Og i selve messagebox'en som kommer efterfølgende, synes jeg teksten er lidt kryptisk. Ser lidt "test-agtig" ud. (Viser bla. brugernavn mm.) Også, når jeg tilføjer kanaler, er teksten "Tilføjet som dæmper!!!" - tænker at udråbstegn ikke nødvendig. Ja, det er småting.. :)

Andre ting:

  • Jeg får en fejl når jeg går i menu'en "Temperaturer" og vælger "Temperaturer" - se vedhæftede billede
  • IHC Wireless. Synes ikke at værdierne bliver opdaterede
  • Dejligt med IHC Alarm Log - så behøver ikke gå ind i LK's Java app. (og da jeg har Controller 6.1 er jeg i Java-problemer)
  • En fantastisk mulighed med "Fjernsupport" - men, kan næsten adrig finde knappen :) Synes du skal placere den under System Status.
  • Synes ikke at værdierne bliver sendt tilbage til HomeKit? Troede egentlig at HomeKit blev opdateret når jeg trykker på IHC kontakter. F.eks. hvis jeg slukker lyset i køkkenet, så står lyset stadig som tændt i HomeKit - men sådan har det måske altid været? (Korrektion: Ser ud til det virker, dog tager det noget tid før opdateringen slår igennem på HomeKit)
  • Sidst jeg gen-installerede fejlede det fordi jeg havde sammen navn for flere kontakter. Jeg kan se at du har fixet det - sejt!
  • Mangler at jeg kan tænde lys-dæmper ved tryk - nu skal jeg vælge hvilket % lys det skal tænde med.

Pris: Jeg ville klart foretrække et engangsbeløb fremfor et abonnement. Og eftersom din løsning er KLART bedre end LK's så er et fair beløb mindst det samme som LK's app.

Persienner: Du har tidligere leget lidt med min installation, og du skal være velkommen til at fortsætte... :) Jeg har aktiveret fjernsupport. Jeg har pt. oprettet 2 trykknapper (med touch): "Op - Persienne" og "Ned - Persienne"

Under alle omstændigheder - tak for din indsats! (LK burde belønne dig for at gøre IHC relevant igen!)

Skærmbillede 2018-01-13 kl. 13.50.37.png

Tak for input, jeg får fikset de ting du foreslår (Hvis muligt) :-)

Fejlen i temperaturer, er nemt fikset, de kan jeg gøre via fjernsupport.

 - IHC Wireless bliver indlæst hver gang man loader siden, men jeg ved faktisk ikke hvor tit IHC controlleren opdaterer værdierne. Mine værdier skifter i hvert til fald
 - Værdier skulle gerne blive opdateret med det samme, med mindre din telefin ikke er på samme netværk, som din pi, så vil der gå lidt før icloud opdaterer værdierne.
 

Claus

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Claus,

jeg synes det er et fint produkt du har fået strikket sammen - jeg mangler dog en (officiel) mulighed for at kunne køre det på en x86 maskine. Er det noget du har tænkt dig at lave?

Hvad er grunden til at du ikke er hoppet på et af de allerede eksisterende projekter, som openhab eller domoticz? Der får du jo foræret mange af de funktioner som du har/er igang med at re-implementere.

Mvh Jonas

Link til kommentar
Del på andre sites

Så er jeg igang! Her fået forbindelse til IHC controller efter opdatering til nyeste firmware. MEN når jeg trykker på Indlæs ved IHC controller kommer der ingen data ind! Jeg antager det er meningen at den skal indlæse mit eksisterende setup fra selve IHC controlleren, så jeg ikke skal oprette dem manuelt?Jeg får bare en lille dialogboks med: brugernavn192.168.1.3:443

Link til kommentar
Del på andre sites

12 timer siden, sbay skrev:

Så er jeg igang! Her fået forbindelse til IHC controller efter opdatering til nyeste firmware. MEN når jeg trykker på Indlæs ved IHC controller kommer der ingen data ind! Jeg antager det er meningen at den skal indlæse mit eksisterende setup fra selve IHC controlleren, så jeg ikke skal oprette dem manuelt?Jeg får bare en lille dialogboks med: brugernavn192.168.1.3:443

Har lidt samme udfordring, min skriver dog martin192.168.191.200:80 så den står til port 80. Hvis jeg manuelt ligger projektet op, virker det, men den vil ikke opdatere fra controlleren.

Har aktiveret fjernsupport. Hvis det er muligt må du også gerne fixe den fejl med temperaturer, som Jullhareskov meldte..

Tak for hjælpen

Link til kommentar
Del på andre sites

1 hour ago, Peter Friis1354922272 said:

Hvad er API kode til at aktivere et tryk med et normalt korttryk?

Det kan du gøre ved at oprette den i IHC kanaler, med 0 i tryktid.

Så skal du bare kalde den med state=true, og type=kip

URL:                      http://<rasperrypi-ip>/ihc/ihc.php
Metode:                 GET
Forespøregelse:    id           (IHC Kanal ID)
                              state      (true, false eller en værdi imellem 0 og 100, hvis type = dimmer)
                              type       (switch, kip eller dimmer)

Eksempel1 Tænd udgang 0x33a15b:
http://<rasperrypi-ip>/ihc/ihc.php?id=0x33a15b&state=true&type=kip

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Peter Friis1354922272 skrev:

Hvad er API kode til at aktivere et tryk med et normalt korttryk?

Hvis jeg læser Claus dokumentation, så kan du lave en tænd og en sluk funktion:

Tænd:

http://<rasperrypi-ip>/ihc/ihc.php?id=0x33a15b&state=true&type=switch

eller sluk:

http://<rasperrypi-ip>/ihc/ihc.php?id=0x33a15b&state=false&type=switch

Edit: Claus har som altid det bedste svar..

Link til kommentar
Del på andre sites

11 minutes ago, Martin Abildgaard said:

Har lidt samme udfordring, min skriver dog martin192.168.191.200:80 så den står til port 80. Hvis jeg manuelt ligger projektet op, virker det, men den vil ikke opdatere fra controlleren.

Har aktiveret fjernsupport. Hvis det er muligt må du også gerne fixe den fejl med temperaturer, som Jullhareskov meldte..

Tak for hjælpen

Der er nogle få som har det problem med at den ikke selv kan hente projektet.. (Har ikke kunne finde årsagen til det). Det er derfor jeg har lavet så det kan indlæses manuelt.

Jeg antager du har prøvet et genstart af controlleren..?.

Jeg har fikset fejlen på temperatur siden nu.

Claus

 

Link til kommentar
Del på andre sites

16 minutes ago, Martin Abildgaard said:

Hvis jeg læser Claus dokumentation, så kan du lave en tænd og en sluk funktion:

Tænd:

http://<rasperrypi-ip>/ihc/ihc.php?id=0x33a15b&state=true&type=switch

eller sluk:

http://<rasperrypi-ip>/ihc/ihc.php?id=0x33a15b&state=false&type=switch

Edit: Claus har som altid det bedste svar..

Hej Martin

Tak for din deltagelse i at hjælpe andre, det er det et forum går ud på .

Jeg havde dog bare ikke lige fået beskrevet den funktion :-)

Claus

Link til kommentar
Del på andre sites

13 hours ago, Jonas Bo Jalling said:

Hej Claus,

jeg synes det er et fint produkt du har fået strikket sammen - jeg mangler dog en (officiel) mulighed for at kunne køre det på en x86 maskine. Er det noget du har tænkt dig at lave?

Hvad er grunden til at du ikke er hoppet på et af de allerede eksisterende projekter, som openhab eller domoticz? Der får du jo foræret mange af de funktioner som du har/er igang med at re-implementere.

Mvh Jonas

Hej Jonas

Jeg har ikke umiddelbart nogen plan om at understøtte x86 hardware, selv om der ikke er noget som binder den til en pi.

Men ambitionen med IHC-bridge var at lave noget som er nemt for alle at installere og konfigurere. Jeg har ikke prøvet domoticz, men har rodet med openhab, og det var ikke bare lige at opsætte. Så derfor gik jeg selv igang men en løsning.
Egentlig var det bare for min egen fornøjelses skyld, men så greb det om sig.

Hvad har du i tankerne at bruge den til "Officielt"?


kom lige til at google dit navn.. Har du været med til at lave domoticz?.

Claus

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Claus,

tak for svar! Når jeg skriver "officielt", var det blot fordi at der jo ikke er noget teknisk til hinder for at køre din IHC-bridge på en x86 platform (jeg fik den til det uden for meget besvær), men det er jo ikke noget der er supporteret - intet andet.

Det ærger mig blot at mange mener at en RPi(x) er den idelle server til hjemmebrug, og derfor kun koncentrerer sig om disse. Fair nok, jeg kan godt se det er nemt, blot at stille et sd-image til rådighed, men med en lille smule ekstra arbejde, kunne man pakke det sammen i en tar.gz f.eks., sammen med en installationsguide, så produktet kunne bruges lidt mere generelt. Jeg er godt klar over at det så hurtigt kan eskalere i support og brok over at det ikke virker på platform-X.

Ovenstående skal bestemt ikke ses som en kritik af dig eller dit arbejde - ved første øjekast ser IHC-bridge rigtig flot og gennemført ud. Det er nok bare mere et udtryk for min egen frustration over så mange projekter der bevidst eller ubevidst bliver bundet til en specifik hw platform uden en reel grund.

Jeg har lavet et halvfærdigt IHC plugin til domoticz, så nej det er bestemt i småtingsafdelingen. Og ja, det startede også bare som et hobbyprojekt.

Mvh Jonas

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, Jonas Bo Jalling skrev:

Hej Claus,

tak for svar! Når jeg skriver "officielt", var det blot fordi at der jo ikke er noget teknisk til hinder for at køre din IHC-bridge på en x86 platform (jeg fik den til det uden for meget besvær), men det er jo ikke noget der er supporteret - intet andet.

Det ærger mig blot at mange mener at en RPi(x) er den idelle server til hjemmebrug, og derfor kun koncentrerer sig om disse. Fair nok, jeg kan godt se det er nemt, blot at stille et sd-image til rådighed, men med en lille smule ekstra arbejde, kunne man pakke det sammen i en tar.gz f.eks., sammen med en installationsguide, så produktet kunne bruges lidt mere generelt. Jeg er godt klar over at det så hurtigt kan eskalere i support og brok over at det ikke virker på platform-X.

Ovenstående skal bestemt ikke ses som en kritik af dig eller dit arbejde - ved første øjekast ser IHC-bridge rigtig flot og gennemført ud. Det er nok bare mere et udtryk for min egen frustration over så mange projekter der bevidst eller ubevidst bliver bundet til en specifik hw platform uden en reel grund.

Jeg har lavet et halvfærdigt IHC plugin til domoticz, så nej det er bestemt i småtingsafdelingen. Og ja, det startede også bare som et hobbyprojekt.

Mvh Jonas

IHC Bridge basere sig på https://github.com/nfarina/homebridge - så du kan starte der og gå videre derfra hvis du ønsker. Derudover kan du også hente koden til IHC Captain som kan installeres på de fleste distros med meget lidt arbejde. https://www.facebook.com/ihccaptain/posts/2106537666254287

 

Link til kommentar
Del på andre sites

1 minut siden, Mikkel Skovgaard skrev:

IHC Bridge basere sig på https://github.com/nfarina/homebridge - så du kan starte der og gå videre derfra hvis du ønsker. Derudover kan du også hente koden til IHC Captain som kan installeres på de fleste distros med meget lidt arbejde. https://www.facebook.com/ihccaptain/posts/2106537666254287

 

Hej Mikkel, tak for svar, men læste du hvad jeg skrev i første linje?

Jeg har det jo oppe at køre. Jeg laver jo IHC til Domoticz, så jeg har haft splittet både din, og Claus' kode ad, for at se hvad I laver af smart tricks.

Det er ikke ment som kritik, og jeg kan ikke helt læse ud af dit svar, om du tager det som sådan eller ej. Min pointe er bare at der altså findes andet hardware end Rpi og at man, når man udvikler noget nyt (især til linux) bør have en forventning til at folk vil bruge ens software på underligt hardware.

Mvh Jonas

Link til kommentar
Del på andre sites

Lige nu, Jonas Bo Jalling skrev:

Hej Mikkel, tak for svar, men læste du hvad jeg skrev i første linje?

Jeg har det jo oppe at køre. Jeg laver jo IHC til Domoticz, så jeg har haft splittet både din, og Claus' kode ad, for at se hvad I laver af smart tricks.

Det er ikke ment som kritik, og jeg kan ikke helt læse ud af dit svar, om du tager det som sådan eller ej. Min pointe er bare at der altså findes andet hardware end Rpi og at man, når man udvikler noget nyt (især til linux) bør have en forventning til at folk vil bruge ens software på underligt hardware.

Mvh Jonas

Slet ingen kritik - sorry det gik lidt hurtigt. Jeg er enig - jeg har faktisk kigget ind i at kode en node service som man så kunne installere også kan alt jo bygges ovenpå det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Er rendt ind i et lille problem! Efter opdatering af min IHC controller tror jeg min PIR sensor er deaktiveret eller noget. Men nu kan jeg ikke hente mit projekt via IHC Visual softwaren - og mistænker IHC bridge for at have lavet et eller andet! Den siger projektet er korrumperet!

5a5e5b08f0478_Skrmbillede2018-01-16kl_21_00_05.png.8ffe6431246c9ab10e352778c6269fe1.png

Link til kommentar
Del på andre sites

17 minutes ago, sbay said:

Er rendt ind i et lille problem! Efter opdatering af min IHC controller tror jeg min PIR sensor er deaktiveret eller noget. Men nu kan jeg ikke hente mit projekt via IHC Visual softwaren - og mistænker IHC bridge for at have lavet et eller andet! Den siger projektet er korrumperet!

5a5e5b08f0478_Skrmbillede2018-01-16kl_21_00_05.png.8ffe6431246c9ab10e352778c6269fe1.png

Har aldrig set den fejl før.. Men tvivler på det har noget at gøre med IHC-Bridge.

Jeg skriver ikke noget til controlleren, så kan ikke se det skulle kunne gøre noget som kan beskadige programmet.

Har du prøvet at pille IHC-Bridge fra, og genstarte controlleren..

Hvis du ikke har programmet, så ligger der en kopi af det IHC Bridge udlæser på pi'en, det kan jeg hjælpe dig med at hente ud.

Claus

Link til kommentar
Del på andre sites

24 minutter siden, sbay skrev:

Er rendt ind i et lille problem! Efter opdatering af min IHC controller tror jeg min PIR sensor er deaktiveret eller noget. Men nu kan jeg ikke hente mit projekt via IHC Visual softwaren - og mistænker IHC bridge for at have lavet et eller andet! Den siger projektet er korrumperet!

5a5e5b08f0478_Skrmbillede2018-01-16kl_21_00_05.png.8ffe6431246c9ab10e352778c6269fe1.png

Det er en fejl som er set før i forbindelse med opgradering af Visual/firmware. Normalt kan man dog downloade programmet, og hvis man er lidt ferm med en XML editor, kan man rette fejlen. Eneste alternativ er at uploade en backup af programmet til controlleren.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok