Hop til indhold
  • 0

Hjælp til ny installation


Simon H
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg har for et par år siden fået installeret IHC i mit hus, men har først nu haft tid til at begynde lidt med programmeringen. Jeg har fået installeret en hulens masse uni 400 IHC/SA, som styrer i alt 120 halogener som vi har i huset.

Jeg har på fornemmelsen at det er gået ret stærkt i sin tid med programmeringen, hvilket nu resulterer at jeg har lidt problemer med at lave de "sjove funktioner".

Jeg er helt ny og grøn i det her så håber måske der er nogen som kan hjælpe. Jeg har vedhæftet programmet.

Jeg tror der mangler en hel del trådning fra alle uni400, for at det er muligt med f.eks. en sluk alt funktion. Dernæst ser det også ud som om at mine grupper med halogener er installeret som almindelige lampeudtag og ikke som unidimmer hvilket vel også begrænser funktionerne, i f.eks. at lave scenarier. Måske jeg tager helt fejl.

Jeg har fået ihcremote app op og køre, og har også leget lidt med at få diodefunktionen, så man kunne se om der var tændt eller slukket til at virke. Dette resulterede dog i at hele installationen gik amok, så det droppede jeg hurtigt igen.

På forhånd tak for hjælpen

 

 

 

med ur.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

20 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Suk! Uni 400 er håbløse da du ikke har respons i ihc systemet. Derfor har du bl.a ikke mulighed for at definere et dæmpningsniveau i ihc Remote. 

Er de trådet korrekt har du to mem indstillinger på to forskellige dæmpningsnivauer samt en sluk alt. 

Halogen? Hvorfor har man ikke i nybyg brug LED?

 

Alt i alt virker det desværre som at din elektriker burde lave denne løsning for 10år siden og ikke i dag. Desværrre. 

 

On topic:

Prøv at uploade dit program så har vi mulighed for at se om kodningen af dine dæmpere er korrekt. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
21 minutter siden, Clemen skrev:

Læser først nu at du skriver for et par år siden. Læste det åbenbart som at det var en helt ny installation. 

Hej. ja det er nok 3 år siden nu. Valget væk fra LED var mit eget. Vi bor i et bondehus som er 120 år gammelt, som LED intet godt ville gøre. Jeg synes ikke det er klart endnu. Har prøvet at skifte et par steder, og de kørte fint på unidimmeren, men blev hurtigt pillet ned igen. Det var sunflux tror jeg de hed, og skulle vist nok være dem med den bedste farvegengivelse.

Mange tak fordi I gider se på installationen. Jeg tror nok at jeg har uploadet det lige før i et svar.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja – Ja, man skal se meget før øjnene falder ud, men sådan kan det selvfølgelig også laves.

Dine dæmpere er i princippet monteret som ”Stand alone”, altså hvor man styrer lyset fra et 230v tryk, i dit tilfælde er dette ”tryk”, en udgang fra IHC anlægget, som så styres fra et trådløs tryk ude i huset.

Dvs. der er kun ledninger på toppen af dine dæmpere, de ”sjove funktioner” monteres på undersiden.

Du har dermed ingen mulighed for programmere nogen af disse ”sjove funktioner”, med mindre du investere i en del 24 output moduler og får dem monteret op. Med fuld mulighed skal der bruges 1 output modul for hver 2 dæmper, altså 4 udgange pr. dæmper.

Om det er gået stærkt eller ej er selvfølgelig svært at bedømme, man kunne også forestille sig at du har lavet en aftale om en simpel løsning – og så selv ville lave de mere specielle løsninger. Hvis det er tilfældet så har din installatør ikke været rar, da du ikke har nogen chancer overhovedet uden at ringe til ham og få installationen klargjort til de ”sjove funktioner”. Om han har taget rø… på dig – måske. Jeg ville under alle omstændigheder vælge en anden.

Som Clemen skriver, så er dinskinne monterede dæmpere håbløse.

Jeg ville ikke købe 24 outputs og få dem monteret op. Køb i stedet trådløse Ø80 dæmper til de lamper der har størst behov.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Henning

Tak for dit svar.

Har stadig en aftale med elektrikeren om at det skal laves "sjovt", så det skal nok gå. Der sidder allerede en hel del output moduller i tavlen. Tror bare at der er indsat "lampeudtag" på "venstre" side i installationsprogrammet i stedet for 24 volt output. Der er lavet to undertavler som er i skunkene hvor der også sidder 24 volt outputs. Jeg tror faktisk kun jeg mangler 4 stk. i alt. Men de er bare ikke trådet rigtigt endnu. Kan godt se at de Wireless dæmpere er noget mere funktionelle men kan de monteres i tavlen? Vi har temlig mange grupper eller hvad man kalder det af spots. (120) i alt og da det er et gammelt bevaringsværdigt hus med fritlagte bjælker vil jeg være ked af at have de dæmpere siddende i lofterne overalt. Som jeg forstår det kan der kun side 250 W på dem i alt, så det vil jo blive til en hel del.

Det jeg faktisk savner mest er en sluk alt funktion, og som jeg forstår det så skal det hele trådes rigtigt før det er muligt. Jeg tror måske også og håber på at det kan lade sig gøre at få status på om de enkelte rum er tændt eller slukket i IHCRemote app. men det kræver også en korrekt trådning. 

Vil meget gerne have flere input om gode ideer. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Simon

Ø80 lampeudtaget kan monteres ved siden af tavlen i en dette underlag https://www.elvvs.dk/p/underlag-oe80mm-f-lampeudtag-og-lampestikkontakter-hvid-34617/

Udtaget må max. belastes med 250va halogen.

Hvis du KUN ønsker "Sluk alt" på ALLE dine dæmper så mangles der kun enn 24v udgang som forbindes til klemme V på alle dæmpere. Denne løsning er dog ikke særlig fleksibel og giver ikke mulighed for senere, via programmering, at lege med nye sluk funktioner. Anbefalingen må være at hver dæmper har sin egen sluk udgang, hvis du ønsker at anvende memory 1 & 2 skal de også have sin egen udgang.

Lampeudtaget i programmet bør klart udskiftes med en unidimmer.

I brugervejledningen kan du finde yderligere info om din dæmper. http://www1.lk.dk/katalog//vejledning/9894722_04.pdf

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Simon H skrev:

Såfremt der var installeret Wireless dæmpere i stedet for unidimmer, havde man så kunne undgå alle de 24 v. output moduller? 

Og kan det dæmpe 230 volt halogener uden en tranformer? 

1. Ja. Med wireless behøver du ikke output. Og hvis du bruger wireless tryk, så behøver du heller ikke indput moduler.
2. Ja, de er at betragte som almindelige 230volt lampeudtag.
Det eneste der undre mig lidt ved dem, det er at LK skriver, at man skal montere lampe ledningen (altså det som i gamle dage hed mellemledningen). Det kan jeg ikke lige gennemskue hvad den skal monteres for. Det bør være nok med fase og nul. Tænd/sluk/dimme styres jo suverænt af controller og lampeudtaget. Men jeg har også kun læst på det ganske kort. Desværre har jeg ikke fået fat i nogle lampeudtag endnu. Og behovet er endnu på prioriterings stadiet. Faktisk overvejer jeg wireless Unidimmerne. Men det kniber med placeringen, da alle kabler kommer nedefra og op i tavlen, og der er ikke plads under tavlen. Oven i det er jeg i tvivl om Wireless Unidimmeren er lige så kompatible med LED som 80mm lampeudtaget er.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

OK. Så kan jeg måske godt se at det kunne have været mere smart med wireless dæmpere. Dog skulle jeg have brugt en del flere da de kun kan have 250. Tror nu at jeg kører videre med unidimmer 400 nu de er installeret. De kan også køre med LED. Det er testet men synes nu det ser skrækkeligt ud i forhold til glødespots. Jeg skal så have trådet dem rigtigt så jeg kan begynde på lidt af det sjove. 

Noget jeg umiddelbart også savner er en indikation for om de er tændt eller slukket i ihcremote. Men som jeg har læst tidligere herinde er det muligt af lidt bagveje. Er det korrekt.  Jeg prøvede selv for et års tid siden med held, dog med problemer da trådningen ikke er korrekt. Lamperne gik ud af sync, og nogen gange skulle jeg trykke to gange for at tænde dem igen. Men jeg fik en indikation i ichremote på om de var tændt eller slukket. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 minutter siden, Simon H skrev:

OK. Så kan jeg måske godt se at det kunne have været mere smart med wireless dæmpere. Dog skulle jeg have brugt en del flere da de kun kan have 250. Tror nu at jeg kører videre med unidimmer 400 nu de er installeret. De kan også køre med LED. Det er testet men synes nu det ser skrækkeligt ud i forhold til glødespots. Jeg skal så have trådet dem rigtigt så jeg kan begynde på lidt af det sjove. 

Du må godt nok have meget lys på, hvis ikke 250watt er nok.. Men okay, der er noget med at de effektiv slet ikke kan køre 250watt.
Jeg har tidligere spurgt ind til Uni400 dimmere og LED, og umiddelbar konklusion er, at det er en "prøv dig frem" mulighed. Jeg orker det bare ikke i øjeblikket.

 

6 minutter siden, Simon H skrev:

Noget jeg umiddelbart også savner er en indikation for om de er tændt eller slukket i ihcremote. Men som jeg har læst tidligere herinde er det muligt af lidt bagveje. Er det korrekt.  Jeg prøvede selv for et års tid siden med held, dog med problemer da trådningen ikke er korrekt. Lamperne gik ud af sync, og nogen gange skulle jeg trykke to gange for at tænde dem igen. Men jeg fik en indikation i ichremote på om de var tændt eller slukket. 

Jotak den har jeg også været igennem, med præcis samme resultat som dig. Men forklaringen kom faktisk den anden dag, vistnok fra Torben eller Bjarne, at det er noget med at man skal flytte sluk (udgangen) op på sluk på input på Fbén, i stedet for direkte over på installationen. Jeg har bare ikke nået at teste det endnu, men synes forklaringen gav ret god mening. At det er er stik imod det som LK selv skriver i deres IHCremote manual, det er en anden sag.

Indikatoren i IHCremote kommer fra et fiktiv tryk med dioder (igen jf LK´s vejledning). Den vil altid vise om lyset er tændt/slukket i IHCremote, men hvis ikke det slukker korrekt (som ovenstående) så kommer det ud af sync. Det var bla derfor man skulle flytte sluk på funktionen og ikke på installationen. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ok. Så har jeg da vist været tæt på at det virkede. Jeg kan umiddelbart ikke finde linket til Torbens forklaring. Er der nogen som måske kan hjælpe? 

Og ja... der er meget lys på. Vi har prioriteret at sætte mange spots op tæt sammen så de kan dæmpes en hel del og stadig give nok lys samtidig med den flotte glød. Selve lyssætning er vinmeget tilfredse med. Det er bare lige styringen som halter bagefter. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg troede jeg havde gemt svaret, men kan ikke finde linket nu.. Hmprf!! Skal nok finde det på den ene eller anden måde. Det er ca. 1-1½ uge siden.. Så den må være lige i "nærheden". Måske Bjarne eller Torben kan træde ind her.

Men som jeg husker det, så skal du følge vejledningen som er beskrevet i IHCremote manualen. I den står der hvordan man bruger dimmer Uni400 i IHCremote. 
Når du kommer til "sluk" funktionen, så skal den ikke trækkes over i installationen, men derimod trækkes op i Fbén på input (sluk). Det var ihvertfald umiddelbart sådan jeg forstod forklaringen. Og som sagt synes jeg det mening. Men jeg har ikke nået at prøve det endnu.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du monterer dine dæmpere op som i mit eks. så burde det virke.

Når du skal til at lave dine "sjove funktioner" er det vigtigt at du følger én væsentlig regel. DET ER ÉN OG KUN ÉN FUNKTIONSBLOK DER STYRER UDGANGEN. Skal udgangen også styres af andre funktionsblokke, som f.eks. sluk alt, skal dette signal sendes til den styrende funktionsblok. Ellers kommer du ud i at udgangen er slukket, men funktionsblokken tror den er tændt, hvilket selvfølgelig resulterer i at funktionsblokken "slukker" når du "tænder".

Hvis du vil spare lidt, så har du mulighed for at udskifte/sælge alle de 230v udgangsmoduler som KUN styre lysdæmpere. Du kan købe et nyt 24v output til samme pris som du får for dit brugte 230v output. Dæmperen skal selvfølgelig lige monteres om, med det er kun 230v trykket der skal væk og et 24v signal på "pil op" tilføjes.

 

Simon H.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg kan få det til at virke i IHCremote, men bruger jeg trykket ved døren, så kan jeg ikke tænde/slukke for lyset medmindre jeg trykker mindst 2 gange, (nogle gange kan jeg slet ikke). Jeg kan derimod godt dimme op/ned på trykket. Dioden i IHCremote virker hver gang, dvs den reagere, men selv lyset reagere ikke. Det er vildt underligt det der sker. Og derfor har jeg droppet det, foreløbig. Jeg overvejer jo alligevel skifte til wireless dimmere, så er alt det bøvl med Uni400 dimmerne slut. Jeg skal bare lige beslutte hvor udskiftningen giver mest mening, (hvor i huset), da jeg ikke regner med at skifter dem alle ud i første omgang.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På ‎31‎-‎01‎-‎2017 at 11:41 , Henning Pedersen skrev:

Hvis du monterer dine dæmpere op som i mit eks. så burde det virke.

Når du skal til at lave dine "sjove funktioner" er det vigtigt at du følger én væsentlig regel. DET ER ÉN OG KUN ÉN FUNKTIONSBLOK DER STYRER UDGANGEN. Skal udgangen også styres af andre funktionsblokke, som f.eks. sluk alt, skal dette signal sendes til den styrende funktionsblok. Ellers kommer du ud i at udgangen er slukket, men funktionsblokken tror den er tændt, hvilket selvfølgelig resulterer i at funktionsblokken "slukker" når du "tænder".

Hvis du vil spare lidt, så har du mulighed for at udskifte/sælge alle de 230v udgangsmoduler som KUN styre lysdæmpere. Du kan købe et nyt 24v output til samme pris som du får for dit brugte 230v output. Dæmperen skal selvfølgelig lige monteres om, med det er kun 230v trykket der skal væk og et 24v signal på "pil op" tilføjes.

 

Simon H.vis

Jeg ville bare føde output 230 modulerne med +24V nu du har dem og så bruge dem til at styre dimmerne med. 24V skal tages fra din PSU og ikke fra data på modulet. Pyt med at det klikker lidt når du betjener dimmerne, jeg tror nok at relæerne reagerer hurtig nok til det, men det kan da komme an på en test.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På ‎31‎-‎01‎-‎2017 at 11:41 , Henning Pedersen skrev:

Hvis du monterer dine dæmpere op som i mit eks. så burde det virke.

Når du skal til at lave dine "sjove funktioner" er det vigtigt at du følger én væsentlig regel. DET ER ÉN OG KUN ÉN FUNKTIONSBLOK DER STYRER UDGANGEN. Skal udgangen også styres af andre funktionsblokke, som f.eks. sluk alt, skal dette signal sendes til den styrende funktionsblok. Ellers kommer du ud i at udgangen er slukket, men funktionsblokken tror den er tændt, hvilket selvfølgelig resulterer i at funktionsblokken "slukker" når du "tænder".

Hvis du vil spare lidt, så har du mulighed for at udskifte/sælge alle de 230v udgangsmoduler som KUN styre lysdæmpere. Du kan købe et nyt 24v output til samme pris som du får for dit brugte 230v output. Dæmperen skal selvfølgelig lige monteres om, med det er kun 230v trykket der skal væk og et 24v signal på "pil op" tilføjes.

 

Simon H.vis

Tak... Hvordan får jeg hentet den fil? jeg kan slet ikke gemme den

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok