Hop til indhold

Velux KLF-100 montering


ernest
 Share

Recommended Posts

Hej,

Har fået 2 gange KLF-100 som jeg skal sætte op.

Havde en ide om, at jeg blot kunne smide dem på et output 24, med 2 udgange (1 til åben og 1 til luk) samt en 0 pr. enhed. 

Det virker ikke og når jeg kigger i instruktionen i Visual, kan jeg se de anbefaler et 400v modul... 

Jeg har desværre ikke plads til flere udgangsmoduler i controlleren men kun 7 ledige udgange i et output 24 v, i min bi tavle på loftet.

Når jeg kigger i manualen til KLF 100, bliver jeg ikke meget klogere.

Ser frem til at godt råd :-)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tvivler på det er 230volt. Men jeg kan ikke finde et diagram på den KLF-100.. Til gengæld fandt jeg denne side, som viser et interface tilsluttet KLF 100. Ud fra det han skriver, og med det interface, så er jeg endnu mere sikker på, at det ikke er 230volt.

http://www.yoctopuce.com/EN/article/email-controlled-home

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er helt enig og han kan da i hvert fald ikke give 230v med USB :-).

Tilgengæld er linket med Fibaro opsætningen et 230v relæ. 

Jeg følger generelt samme princip som der henvises til med 24v output, men det virker ikke.

Har vedhæftet billede fra IHC blokken.

Skyldes det at 24v outputtet ikke kan "leve op til" følgende kontaktkrav:

"Potentialfrie kontakter med en maks. modstand på 100 ohm kan anvendes. Ved ca. 10 V DC løber der en strøm på 5-10 mA gennem kontakten. Der kan også anvendes kontakter med et pulsformet signal, hvis pulsens varighed er længere end 100 ms."

 

Snap 2017-01-23 at 00.08.01.png

Link til kommentar
Del på andre sites

9 minutter siden, ernest skrev:

Skyldes det at 24v outputtet ikke kan "leve op til" følgende kontaktkrav:

"Potentialfrie kontakter med en maks. modstand på 100 ohm kan anvendes. Ved ca. 10 V DC løber der en strøm på 5-10 mA gennem kontakten. Der kan også anvendes kontakter med et pulsformet signal, hvis pulsens varighed er længere end 100 ms."

Snap 2017-01-23 at 00.08.01.png

 

Ja, udgangene på dit 24V output er netop ikke potentialfrie, da der jo er 24V på udgangene .. Du kan indsætte nogle 24V din-skinnerelæer, som du kan styre med dine 24V udgange, og så bruge kontaktsættene på disse relæer til styring af den KLF 100. 

Link til kommentar
Del på andre sites

45 minutter siden, ernest skrev:

Jeg er helt enig og han kan da i hvert fald ikke give 230v med USB :-).

Tilgengæld er linket med Fibaro opsætningen et 230v relæ. 

Ja relæet er 230volt, men kontaktsættet i relæet er potentialfri. Og det er det du skal bruge til at styre dem med.  Som Torben siger skal du have det over et relæ, som du så kan styre med dit 24output.

Er det iøvrigt ikke også muligt at bruge 24/3 modulet? 

Link til kommentar
Del på andre sites

10 hours ago, TorbenSørensen said:

 

Ja, udgangene på dit 24V output er netop ikke potentialfrie, da der jo er 24V på udgangene .. Du kan indsætte nogle 24V din-skinnerelæer, som du kan styre med dine 24V udgange, og så bruge kontaktsættene på disse relæer til styring af den KLF 100. 

Hej Torben,

Det giver mening, tak.

Kan i måske hjælpe med at anbefale nogle relæer - er ikke så stærk i det.

 

10 hours ago, Kandersen said:

Ja relæet er 230volt, men kontaktsættet i relæet er potentialfri. Og det er det du skal bruge til at styre dem med.  Som Torben siger skal du have det over et relæ, som du så kan styre med dit 24output.

Er det iøvrigt ikke også muligt at bruge 24/3 modulet? 

Hvordan tænker du, at man kan bruge 24/3 input i dette scenarie?

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, ernest skrev:

Hvordan tænker du, at man kan bruge 24/3 input i dette scenarie?

Ja, jeg sad egentlig bare og tænkte modsat en alarm PIR, der i bund og grund gør det samme. der sidder relæet og kontakten bare i PIRén..
Men det er desværre det at det er modsat der gør, at det ikke vil virke. Så det var ikke et skide smart forslag (spørgsmål) fra min side ;)

Men ellers burde et relæ med én kontakt som dette kunne bruges:
https://www.yousave.dk/shop/relae-1-slutte-5158p.html

Og ellers LK´s eget modul, så har man 8 kontakter. (du skal bruge 2 kontakter til Velux styringen)
https://www.yousave.dk/shop/lk-ihc-modul-231p.html

LK 400/8 x 10 modul er nok i virkeligheden den bedste og billigste løsning, da du spare to 24v udgange, som ellers skulle bruges til at styre de andre to relæer (det første link). Og så får du 8 relæer ud af det. Men det skal du lige opveje i forhold til, hvad du skal bruge (fremtiden) og hvad du har af ledige 24v udgange. Har du ledige 24v udgange, og kun skal bruge 2 relæer, så er det billigst.

Link til kommentar
Del på andre sites

Lige et lille sidespring ang Velux vinduerne.

De der styre bokse KLF 100, hvor sidder de typisk placeret?
Vi har 8 elektriske ovenlys vinduer. Og selvom jeg har været nærmest hver en krog igennem på loftet, så er det endnu ikke lykkedes mig at finde nogle af installationerne til vinduerne. Velux er sgu ikke til meget gavn mht dokumentation. 
Årsagen til at jeg spørger, er fordi på det ene vindue har jeg elektrisk solskærm/gardin. Men mine styre enheder (jeg har både den gamle KLR100, og kom til at købe KLR200 forleden), de kan slet ikke finde gardinet.

Det skal lige siges, at vinduerne sidder så højt, og jeg har endnu ikke en stige jeg kan komme op til dem. Måske svaret løser sig selv, når jeg engang groer stylter. 

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Lachris skrev:

Du skal op og parre dem

Op, hvor op? :) Jeg aner ikke hvor de der KLF 100 styre bokse sidder.
Som sagt har jeg 8 vinduer, og som jeg læser det, så må der sidde en styreboks til hver, da jeg kan styre dem individuelt. Ergo må der sidde 8 styrebokse et eller andet sted. Enten ligger de godt begravet under isoleringen, (vinduerne er pakket ind i 300mm glasuld, så det er noget af en omgang at finde dem den vej), eller så må de sidde i selve vinduet et sted. 
Der er kun monteret sol gardin på det ene vindue, (de andre har jeg i kasser). Og det har virket, da tidligere ejer viste at det virkede med den gamle KLR 100 fjernbetjening. Men det gik så stærkt så jeg nåede ikke rigtig at se hvordan, plus at det var tidlig i processen med købet af huset, under første fremvisning, så det har jeg glemt alt om.
Forleden sad jeg så og læste vejledningen til den KLR 100, og jeg kunne simpelthen ikke finde det gardin. Jeg havde i samme omfang købt den nyere fjernbetjening KLR 200, og kopierede indholdet fra den gamle over på den nye, i håb om at jeg så fik gardinet med. Men nej... 

Så derfor spørgsmålet - Hvor sidder de der KLF 100 styrebokse typisk placeret? 
Jeg synes jeg har læst al mulig form for dokumentation hos Velux. Men lige den her detalje med boksen, dens forbindelse og placering, den synes Velux åbenbart ikke er særlig relevant. Eller så er det så indlysende for folk der kender det, så der ikke er nogen grund til at skrive det.

KLR 100 og KLR 200 er to forskellige fjernbetjeninger til systemet. Men de kan kopieres fra den ene til den anden. KLR 200 er med touch skærm, og giver en noget nemmere styring af systemet, i forhold til den gamle med trykknapper og LCD display. 
 

klr 100.jpg

klr 200.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

16 timer siden, Kandersen skrev:

Lige et lille sidespring ang Velux vinduerne.

De der styre bokse KLF 100, hvor sidder de typisk placeret?
Vi har 8 elektriske ovenlys vinduer. Og selvom jeg har været nærmest hver en krog igennem på loftet, så er det endnu ikke lykkedes mig at finde nogle af installationerne til vinduerne.

Hvor gamle er vinduerne? Hvis de er efter 2006-7 stykker, så er det hele jo integreret i vinduet. Der skal bare tilsluttes 230V.

Link til kommentar
Del på andre sites

Huset er bygget i 2007..
Men jeg havde selv netop fået den tanke, at det slet ikke er sikkert at mine vinduer har den der KLF 100 styreboks, da jeg kan se at Velux sælger et vindues-kit, hvor det hele er integreret i vinduet.. Det ville selvfølgelig forklare, hvorfor jeg heller ikke kan finde disse bokse i huset :)
Jeg tror jeg må finde en stige der kan nå op, (loft til kip) og kigge i vinduerne fra indersiden. 

Link til kommentar
Del på andre sites

19 timer siden, Kandersen skrev:

Det er faktisk ret billige og simple. Men det er jo 230volt relæer.

Ja det er 230V relæer forstået på den måde at det er det man maksimalt må belaste kontaktsættet med. Selve spolen reagere på 24v DC lige til at tilslutte en IHC 24V output.

ps. De fåes også med 24V AC og 230v AC spolespænding, men de er ikke så relevant her. 

Link til kommentar
Del på andre sites

23 hours ago, Lars Jacobsen said:

Som "overdragerelæ" kan også anvendes disse:

https://www.elsag.dk/stikbensrelae/2-pol/stikbensrel-med-sokkel-2-omskifter-led-spole.htm

De fåes i flere udgaver, også 1 polet, men man kan ligesågodt tage det i 2pol/omskifter udgaven.

Hej Lars,

Er lidt i tvivl om tilslutningen. Er følgende korrekt fortolket:

A1 - fast 24v fra IHC strømforsyning (eller sløjfe fra output modul).

A2 - nul fra IHC strømforsyning (eller sløjfe fra output modul).

11  - udgang fra 24v modul (åbne).

21 - udgang fra 24v modul (lukke).

12 + 22 - monteres på Velux "C" (Midt).

14  - monteres på Velux ">" (åbne) (Øverst).

24 - monteeres på Velux "<" (lukke) (Nederst).

19 hours ago, Kandersen said:

Lige et lille sidespring ang Velux vinduerne.

De der styre bokse KLF 100, hvor sidder de typisk placeret?
Vi har 8 elektriske ovenlys vinduer. Og selvom jeg har været nærmest hver en krog igennem på loftet, så er det endnu ikke lykkedes mig at finde nogle af installationerne til vinduerne. Velux er sgu ikke til meget gavn mht dokumentation. 
Årsagen til at jeg spørger, er fordi på det ene vindue har jeg elektrisk solskærm/gardin. Men mine styre enheder (jeg har både den gamle KLR100, og kom til at købe KLR200 forleden), de kan slet ikke finde gardinet.

Det skal lige siges, at vinduerne sidder så højt, og jeg har endnu ikke en stige jeg kan komme op til dem. Måske svaret løser sig selv, når jeg engang groer stylter. 

Jeg sætter vores ved en lille BI-tavle på 1. sal.

Alt er integreret i vinduet (Dog helt nye).

I forbindelse med KLR-100 & KLR-200 så burde de kunne snakke sammen - du skal blot kopier enheden fra din "gamle" til den "nye". Så har den alle funktioner med.

Jeg kunne i hvert fald kopier fra KLR-200 til KLF-100, selvom guiden var angivet med en KLR-100.

Link til kommentar
Del på andre sites

2 minutes ago, Lars Jacobsen said:

Ja det er 230V relæer forstået på den måde at det er det man maksimalt må belaste kontaktsættet med. Selve spolen reagere på 24v DC lige til at tilslutte en IHC 24V output.

ps. De fåes også med 24V AC og 230v AC spolespænding, men de er ikke så relevant her. 

Det så jeg lige i en gammel tråd med garage åbner. Samtidig er det en pris, som man kan forholde sig til.

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, ernest skrev:

Hej Lars,

Er lidt i tvivl om tilslutningen. Er følgende korrekt fortolket:

A1 - fast 24v fra IHC strømforsyning (eller sløjfe fra output modul).

A2 - nul fra IHC strømforsyning (eller sløjfe fra output modul).

11  - udgang fra 24v modul (åbne).

21 - udgang fra 24v modul (lukke).

12 + 22 - monteres på Velux "C" (Midt).

14  - monteres på Velux ">" (åbne) (Øverst).

24 - monteeres på Velux "<" (lukke) (Nederst).

Kig på relæet som at du kun skal bruge een kontakt til dit velux vindue. (Relæet er med to kontakt-sæt). 
Klemmerne 11, 12 og 14 skal direkte på de tre klemmer (pins) på KLR 100 styre boksen. Klemme 11 på relæ skal på den pin i midten på KLR 100 styre boksen. Og dernæst henholdsvis 12 og 14 på hver side, igen på KLR 100 styre boksen.

(klemmerne 21, 22 og 24 er så en ekstra kontakt du kan bruge til noget andet i samme hændelse, eller ignorere dem i første omgang).

A1 og A2 er spole klemmerne på relæet. Dvs det er dem du styre om relæet skal trække eller frafalde. Og derfor skal de ikke have fast 24volt fra IHC, men derimod på et 24volt output, så du kan styre relæet fra IHC controlleren. 

Hvis ellers jeg har fattet det korrekt, så er jeg lidt i tvivl om det er en smart løsning med et standard tryk/fjeder-tryk eller anden lign. styring. For det betyder at vinduet vil returnere igen med det samme. Så derfor skal det styres af et tryk uden fjeder, fx en almindelig fuga 1-pol afbryder. Det kan også være at det kan laves i IHC controlleren. Jeg er lidt i tvivl om man kan fastholde 24volt output ved et kip/tryk puls. 

EDIT.
Ved nærmere eftertanke, så burde relæet bare være et simpelt kip relæ. Det kan jeg ikke se om det er..

Redigeret af Kandersen
Eftertanke
Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, ernest skrev:

Jeg sætter vores ved en lille BI-tavle på 1. sal.

Alt er integreret i vinduet (Dog helt nye).

I forbindelse med KLR-100 & KLR-200 så burde de kunne snakke sammen - du skal blot kopier enheden fra din "gamle" til den "nye". Så har den alle funktioner med.

Jeg kunne i hvert fald kopier fra KLR-200 til KLF-100, selvom guiden var angivet med en KLR-100.

Ja jeg kan også kopiere indholdet mellem mine to. Men jeg har produkter som fjernbetjeningerne ikke finder. Så hjælper det ikke at kopiere dem :D 
Men jeg tror faktisk slet ikke jeg har KLR 100 styreboksen. Det skal jeg lige have rodet med, når jeg engang får en stige der er høj nok, (loft til kip).

Link til kommentar
Del på andre sites

Korrekt som Kandesen skriver så er det lidt spild i denne situation at anvende det 2pol relæ. Her er link til det 1pol.

https://www.elsag.dk/stikbensrelae/1-pol/stikbensrelae-led-spole-24v-dc.htm

men det skal tilsluttes som han skriver A1-A2 skal til IHC output modulet og 11-14 til Velux boksen

Så skal du bare have 2 sæt og så en FB til at styre retningen. Mener at der findes en gardinstyrings FB der måske er egnet. Om det er en gardin/persienne der skal køre op/ned eller et vindue der skal åbne/lukke er vel et fedt. Men FB sikrer at kun een af relæerne er trukne ad gangen. Vil man være rigtig sikker kan man benytte det 2 polede og lade forsyningen gå gennem det andet relæ. Er det ene trukket er forsyningen nemlig afbrudt til det andet, og omvendt.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for ovenstående - det giver mening nu.

Regner med at bruge denne blok: 3.2.03. Velux KLF-100. Som jeg ser det, så har de bygget noget "sikring" ind. Det ser ikke helt ud til at spille i simulering, men der er noget blokering. Jeg tester i hvert fald med den i første omgang, når relæet er hjemme.

Udover det, virker det ikke til at være "farligt" at trække på begge på en gang, da det blot stopper vinduet i den nuværende position (f.eks. midt under en åbning).

Link til kommentar
Del på andre sites

41 minutter siden, ernest skrev:

Udover det, virker det ikke til at være "farligt" at trække på begge på en gang, da det blot stopper vinduet i den nuværende position (f.eks. midt under en åbning)

Det forstår jeg ikke. Er det et spørgsmål eller en konstatering?
Hvis du med "begge på en gang" mener begge kontaktsæt, så kommer det ikke til at virke, hvis du gør sådan. Det eneste der sker er, at vinduet slet ikke bevæger sig. 

Du kan i realteten bare kortslutte pin 1 og pin 2 med en skruetrækker eller ledning, (hvis du tæller dem fra venstre), så vil vinduet bevæge sig i den ene retning. Og kortslutter du pin 2 og pin 3, så kører det i den modsatte retning. Bemærk, pin 2 er fælles i begge tilfælde. 
Det er det der er hele princippet i sådan en styring. 

Se vedhæftet tegning, (beklager det kunstneriske indhold, sidder med en bærbar og touchplade.. duer bare ikke til at tegne med).
 

KLF 100 styring.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

11 minutes ago, Kandersen said:

Det forstår jeg ikke. Er det et spørgsmål eller en konstatering?
Hvis du med "begge på en gang" mener begge kontaktsæt, så kommer det ikke til at virke, hvis du gør sådan. Det eneste der sker er, at vinduet slet ikke bevæger sig. 

Du kan i realteten bare kortslutte pin 1 og pin 2 med en skruetrækker eller ledning, (hvis du tæller dem fra venstre), så vil vinduet bevæge sig i den ene retning. Og kortslutter du pin 2 og pin 3, så kører det i den modsatte retning. Bemærk, pin 2 er fælles i begge tilfælde. 
Det er det der er hele princippet i sådan en styring. 

Se vedhæftet tegning, (beklager det kunstneriske indhold, sidder med en bærbar og touchplade.. duer bare ikke til at tegne med).
 

KLF 100 styring.jpg

Synes det er godt klaret med touchpladen :-).

Mest en konstatering, men bliver i tvivl nu.

For iflg. manualen på KLF 100:

klf.png

Så bør jeg vil kunne aktivere 24v fra output på A1 til at åbne,  24v på A2 til at lukke. Hvis jeg aktiverer både A1 og A2, så vil vinduet stoppe sin åbning/lukning og holde position? Eller arbejder vi med det sidste scenarie som er en skiftekontakt?

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil nu stadigvæk mene, at ovenstående giver mest mening med et kip relæ.
Problemet med ovenstående løsning, der kan du kun åbne/lukke vinduet helt. Du kan ikke stoppe det under vejs. Så skal du i stedet bruge 2 stk 1pol relæer, som den Lars linker til. Og dermed også to udgange på output modulet.
 
KLR 100 reagere ved en puls på mindst 100ms. Modtager den det, så kører den færdig indtil dens eget indbygget stop. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok