Hop til indhold
  • 0

Kombineret input-output til styring og status


EjvindHald
 Share

Spørgsmål

Jeg vil gerne lave en kombineret input- og output via IHC programmering, men ved ikke, om det er muligt.

Det skal være en status, som IHC sætter ved aktivering af svagstrømstryk (normalt en udgang), og som aflæses af et 3. parts produkt, aktuelt Openhab og Homekit. Dette 3. parts produkt kan også ændre den samme status, og det skal starte aktiviteter i IHC (normalt en indgang). Hvis det fungerede, ville det medføre et uendelig loop, og derfor skal jeg sætte et permitsignal op i IHC, så aktiviteten kun startes, hvis et svagstrømstryk ikke har været aktiveret for nylig.

Det lyder måske lidt kryptisk, men formålet er at have en simpel on/off i 3. parts produkter, som automatisk ajourfører status fra IHC + at man i 3. parts produktet selv kan trigger on/off på den samme. Dette er nemt for en almindelig IHC udgang, men jeg ved ikke, hvordan man kan gøre det, hvis det er nødvendigt at starte en fb for at ændre status.

Fra Openhab kan jeg læse og sætte alle input og output samt alle værdier i funktionsblokke. Måske et flag eller enumeration i en fb kan gøre det?

mvh / Ejvind

Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Umiddelbart vil jeg mene at et "Brugerdefineret udgangspunkt" har den funktionalitet du søger. Generelt føres de fleste, om ikke alle, almindelige udgange tilbage til funktionsblokken, som så kan udføre en handling.

Du finder et "Brugerdefineret udgangspunkt" under Produkter - Dataline produkter - Generelle

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mange tak for det - præcis hvad jeg manglende.:D I første omgang var det en portåbner, som ved åbning gør følgende i IHC ved åbning:

  1. Tænd forsyningsstrøm på 230 volt output modul
  2. Vent 6 sekunder indtil styringsenheden er klar
  3. Send svagstrømssignal for åbning af port på 24 volt output modul
  4. Vent 50 sekunder indtil porten er åben
  5. Sluk for forsyningsstrøm

og tilsvarende modsat ved lukning af port. Det er for at spare stand-by forbrug, der ikke er ubetydelig pga. fotoceller som forhindrer lågens vandring, hvis der er en forstyrrende genstand. Alt dette er nu pakket ind i en simpel on/off knap i min Iphone app og på Homekit, som kan bruges til at åbne og lukke med. Desuden bliver status i app'en automatisk øjeblikkelig ajourført, hvis man åbner eller lukker via IHC svagstrømstryk eller IHC nøglering. Det ser sådan ud:

Openhab Iphone.jpg

Jeg kun bruge den samme metode til andre mere komplekse produkter, hvor jeg både ønsker en fuldt funktionsdygtig IHC installation samtidig med en nem og synkroniseret betjening via Openhab eller Homekit.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej

 

Kunne jeg ikke få lov til at se nogle af dine filer så jeg kan komme lidt videre items og sitemap rules osv evnt. post dem her på siden eller du kan maile dem direkte mig please ,jeg mangler div. info så jeg kan komme videre jeg har lige instaleret openhap2 og har fået binding med ihc og kan tænde og slukke lys med habpanel ,men jeg for ingen tryk frem i UI ??  har forsøgt lidt med sightmaps men uden held , jeg er ikke it programør men med lidt læsning og copy paste kommer man langt .

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Simon

Jeg har sendt dig indholdet af mine filer i en privat mail. Man behøver ikke være IT programmør for at bruge Openhab2 - det er faktisk ret enkelt og cool produkt.

Du skal oprette dine input i ihc.items fx som switch og så kan du via en simpel rule sætte dem off efter 150 ms - se mine eksempler på dette. Alternativ har Claus forslået i dette indlæg at bruge en funktionalitet i bindingen direkte til dette, så man undgår regler. Det har jeg ikke selv prøvet af endnu.

Så vil du kunne bruge input svagstrømstryk både i Habpanel, BasicUI og i Homekit. Men det betyder, at du får 2 visninger ligesom i den fysiske verden - en for trykket og en for lampen. Hvis du vil undgå dette, så er det nemmest at gentage simpel funktionalitet fra IHC i Openhab2 og så styre output direkte.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Forslaget for Henning er fint og fungerer, men det er lidt omstændig at lave i IHC, fordi man kan risikere cirkulære referencer. Indlægget fra Claus er rigtig smart og bedre, fordi man kun får ét ikon i Openhab2 og Homekit til både at vise status og samtidig aktiverer et input, som via en FB ændrer status. Samtidig behøver man ikke lave noget specielt i Visual.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok