Hop til indhold
  • 0

Uni400 dimmere (igen igen)


Kandersen
 Share

Spørgsmål

Hvad faen sker der lige for de her dimmere Uni400 IHC/SA, (og hvad sker der i øvrigt for LK. Deres hjemmeside svare slet ikke, og har ikke gjort det siden i forgårs)..

Nu fik jeg pludselig problemer med udendørs lyset i vores indgangsparti. Lyset tænder på PIR eller tast, men det er ekstremt svagt lys. Jeg kan ikke regulere det (dimme op/ned)..

Det "eneste" jeg har lavet de to sidste dage, det er opsætning af en ny tavle til alarm, alle moduler til brug for alarmen, (2 x input 24/3, 1 x output 24 og alarm backup) sidder i denne nye tavle. Tavlen er fysisk placeret på bagsiden af den væg som de tre IHC hovedtavler sidder. Så det eneste jeg har jeg imellem den nye tavle og den gamle, det er strømforsyning og data ledninger til den nye tavle. Ellers har jeg intet rørt i de gamle tavler :wacko:

Nu har jeg gennemgået controller programmet 117 gange, og jeg kan simpelthen ikke se der er noget galt. Burde der heller ikke være, da jeg intet har ændret, udover tilføjet ny lokation (Alarm), hvor hele alarm styringen ligger in. De rum der har Alarm PIR, de selvfølgelig fået tilføjet Alarm PIR. 

Jeg mistænker lidt at det måske kan hænge sammen med, at jeg slukkede for alt (inkl 230volt) til installationen i går, da jeg skulle lave strømforsyningen til den nye tavle og controlleren. Dvs alt til dimmerne bliver jo også slukket. 
Kan det tænkes at denne Uni400 dimmer nu er defekt? Eller skal den resettes, eller hvad f**** er der galt?

Jeg har været rundt og tjekke de andre rum der ligeledes har Uni400 dimmere. De fungere fint. 

Hvordan tjekker man nemmest om sådan en dimmer er defekt? Det er jo dybt underligt at jeg kan tænde og slukke, men ikke skrue op/ned. Jeg havde lidt samme problem forleden, da jeg skulle have denne type dimmer til at vise sig i Ihcremote (i et andet rum). Det måtte jeg opgive, for der begyndte lyset også at té sig ret underlig, selvom det var fuldstændig efter LK´s foreskrift. 

Nogen der har noget bud på, hvad jeg gør.. For jeg er sgu noget lost her. Og jeg er mildest talt lidt træt af det. Det er jo for f*** ikke raketvidenskab at få en skide dimmer til at virke.
 

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

For resten kan du skifte dine 4-kantede spots til nogle SG spots, der til kan man købe nogle Rahab-ringe så de kan dække store gamle huller, måske de passe til dine huller. De fås op til Ø250 mm.

Ringe

Rehabiliteringsring som passer, Junistar Exclusive, Junistar Gyro, Jupiter, Uniled, Junistar Soft, Junistar Asymmetrisk, Jupiter, Jupiter TEK, Polar Tek og Uniled.

Find deres spots som passer til, jeg mener også at de har dim to warm

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 15/1/2017 at 17:43 , Kandersen skrev:

 Så jeg tror jeg går efter den løsning med 2 PIR, og så med en servodan 41-440 PIR siddende i udhænget 

Hej. 

Har du piren siddende udenfor og virker det fint. ?

Har nemlig kigget på den samme pir som jeg syntes ville passe super ind i udhænget på mit Bulow Nielsen hus. Tænkte den kunne dække to sider af huset ved at sidde i hjørnet  Den står dog til kun at være egnet til temperaturer ml -5 - 50 grader  

 jeg skrev en mail til servodan som svarede flg. 

Citat:

Sammen med IHC til udendørs brug har vi kun én model som du kan bruge (41-340, 41-440 og andre indendørs pir er ikke egnet til udendørs brug).
Det er vores 41-262 sammen med 41-902.

Hilsen Lars 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg endte ud i en foreløbig halv-smart løsning. 
PIRén på ydrevæggen er udskiftet til en LK 24volt 180grader https://www.yousave.dk/shop/lk-ihc-control-4631p.html med tilhørende https://www.yousave.dk/shop/opus-74-pir-6285p.html 
Jeg havde også købt en anden PIR jeg ville have opsat i indgangspartiet, men så kom jeg pludselig på z-wave tanker og købte en z-wave PIR. Inden jeg nåede at få monteret den, så fandt jeg en anden ide med en PIR i garagen. Det endte ud med at betyde, at behovet for en PIR i indgangspartiet ikke længere var nødvendig, da lyset fra garagen lyser op i/omkring døren. 

Så jeg kan ikke hjælpe dig med servodan PIRén desværre. 
Men hele projektet skal om-tænkes igen på et tidspunkt, for jeg vil have 100% pir styring hele vejen rundt om huset. Jeg kan bare ikke beslutte mig for, om jeg skal trække kabler til trådet pir, eller om jeg skal gå af z-wave vejen. Den pir på ydrevæggen, den får dog lov at blive. Jeg ville allerhelst have nogle små runde pir siddende i udhænget, og er så småt også ved at spore mig ind på nogle.. Men det betyder så at det bliver kablet pir ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Et nyt spørgsmål til UNI400 IHC/SA dimmeren.
Jeg forsøger at gemme niveau på mem 1 og mem 2 via serviceview. Det fungere også fint. Serviceview skriver, at den gemmer. 
Men når jeg, igen via serviceview, aktivere mem1 eller mem2, så tænder lyset ikke. Serviceview skriver, at den tænder på mem1 eller 2, men lyset tænder ikke på de niveauer jeg har gemt.
Er det normalt?

Det virker fint på touch indgangen. Det er bare som om, at mem slet ikke virker.. Det skal lige siges, at mem klemmerne er ikke fortrådet. Jeg forsøger aktivere dem udelukkende via serviceview. Det burde da virke, eller?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 minutter siden, Kandersen skrev:

Et nyt spørgsmål til UNI400 IHC/SA dimmeren.
Jeg forsøger at gemme niveau på mem 1 og mem 2 via serviceview. Det fungere også fint. Serviceview skriver, at den gemmer. 
Men når jeg, igen via serviceview, aktivere mem1 eller mem2, så tænder lyset ikke. Serviceview skriver, at den tænder på mem1 eller 2, men lyset tænder ikke på de niveauer jeg har gemt.
Er det normalt?

Det virker fint på touch indgangen. Det er bare som om, at mem slet ikke virker.. Det skal lige siges, at mem klemmerne er ikke fortrådet. Jeg forsøger aktivere dem udelukkende via serviceview. Det burde da virke, eller?

 

Nej, hvis ikke mem-klemmerne er fortrådet, kan du hverken gemme eller fremkalde noget niveau på hhv. mem1 og mem2

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
19 timer siden, TorbenSørensen skrev:

Nej, hvis ikke mem-klemmerne er fortrådet, kan du hverken gemme eller fremkalde noget niveau på hhv. mem1 og mem2

Hmm, men FBén skriver jo, at dimmeren er ON, når jeg aktivere en af mem indstillingerne.. Det er det jeg synes er meget underligt. 
Og umiddelbart forstår jeg heller ikke hvorfor det ikke virker. Det er jo bare en puls, der aktivere dæmperen (i det niveau man nu engang har gemt). Og output modulet er jo "dødt" indtil udgangen trækker, eller hvad? Touch virker jo også fint nok fra serviceview. Men den er selvfølgelig også fortrådet. 

Ideen var at jeg ville prøve at bruge openhab til at aktivere dæmpere´s mem indstillinger ved at påvirke indgangene, altså uden at de er fortrådet til output. Men jeg kan godt se ideen går lidt af, hvis jeg alligevel skal fortråde dem til et output modul.
Kan man på nogen måde snyde den?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Funktionsblokken kan ikke se, at du ikke har fortrådet mem1 og mem2, så den “tror” jo at dine dimmere får en puls og tænder, når du aktiverer mem-indgangene. Du kan ikke snyde de dimmere på nogen måde, da de kræver en 24V puls på de respektive indgange, for at handlingen også udføres fysisk og ikke kun i programmet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 minutter siden, TorbenSørensen skrev:

Funktionsblokken kan ikke se, at du ikke har fortrådet mem1 og mem2, så den “tror” jo at dine dimmere får en puls og tænder, når du aktiverer mem-indgangene.

Møg dimmer.. Det er jo galt den skriver ON, uden at være det.

11 minutter siden, TorbenSørensen skrev:

Du kan ikke snyde de dimmere på nogen måde, da de kræver en 24V puls på de respektive indgange, for at handlingen også udføres fysisk og ikke kun i programmet.

æv! :angry:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Kandersen skrev:

Møg dimmer.. Det er jo galt den skriver ON, uden at være det.

ahrrr - er det nu også fair, det svare til at du sætter dig ud i en bil uden hjul. Motoren giver alle de rigtige lyde (tilbagemelding) men der sker ikke en skid.

Man kunne vel også kalde elektrikeren der har ikke monteret færdigt for en klaphat - eller hvad. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
19 timer siden, Henning Pedersen skrev:

ahrrr - er det nu også fair, det svare til at du sætter dig ud i en bil uden hjul. Motoren giver alle de rigtige lyde (tilbagemelding) men der sker ikke en skid.

Ikke helt det samme. Som jeg skrev, Fbén indikere jo, at Dimmeren er ON. Det er i dette tilfælde ikke korrekt. 

19 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Man kunne vel også kalde elektrikeren der har ikke monteret færdigt for en klaphat - eller hvad. :)

Haha, ja, blame it on the electrician.. De er altid klaphatte :D 
I det her tilfælde er det nok nærmere dem der fik huset bygget, som ikke fik korrekt rådgivning om, hvad de kunne få af muligheder.. Måske fordi de ikke ville betale for det. Eller de fik rådgivningen, men stadigvæk ikke ville betale for det. Tror desværre det er en kombination af flere ting. Det siges huset har kostet over 5.5mill at bygge i 2007 priser). Så det er næppe de 4 stk ekstra output moduler til 14 UNI dimmere, som skulle have væltet budgettet. Så falder det tilbage på rådgivningen :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Kandersen skrev:

Ikke helt det samme. Som jeg skrev, Fbén indikere jo, at Dimmeren er ON. Det er i dette tilfælde ikke korrekt. 

Hvis dimmeren havde været monteret efter vejledningen, vil det jo netop passe at dimmeren er ON, efter at mem1 eller mem2 er blevet fremkaldt. :)

Da der jo ikke er tilbagemelding på sådan en UNI400, får fb. ikke status retur om dimmeren rent faktisk blev tændt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
57 minutter siden, Kandersen skrev:

Jeg tror nu mere, det er fordi jeg opfatter ON som at dimmeren er tændt. Ligesom den er ON, når man bruger touch.
Og ja, Fben kan selvfølgelig ikke vide det, når der ingen tilbagemelding er. 

Det er også sådan den udgang skal opfattes, men når ikke dimmeren er monteret i henhold til brugervejledningen, fungerer udgangen ikke efter hensigten.. Ikke at der er noget galt i ikke at montere mem1 og mem2, men så skal man jo så heller ikke forvente at kunne bruge dem. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, TorbenSørensen skrev:

Det er også sådan den udgang skal opfattes, men når ikke dimmeren er monteret i henhold til brugervejledningen, fungerer udgangen ikke efter hensigten.. Ikke at der er noget galt i ikke at montere mem1 og mem2, men så skal man jo så heller ikke forvente at kunne bruge dem. 

Nej det er jeg klar over (nu).   

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok