Hop til indhold

Styring af emhætte (extern motor) via IHC


Recommended Posts

Hej,

 

I forbindelse med husprojekt er vi nu kommet til emhætten. Vi påtænker enten en væg eller loftmonteret emhætte med extern motor. 

Hvordan vil i tilkoble denne til IHC? Og kan man tilkoble en sådan til et genvex (eller lign.)-anlæg?

Nogen erfaringer?

 

VH Lasse Kristensen

Ps. kæft jeg spørger meget, men håber da også jeg kan give lidt igen en skønne dag :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, man kan godt koble den på et ventilationsanlæg. Dog vil jeg fråråde det, fordi du trækker mados ind i dette anlæg med potentielle problemer til følge. I stedet et separat ventilationsanlæg og fx Siemens emhætte uden aftræk, hvor de har udviklet en speciel teknologi til mados. IHC har en fb, der kan integrere med visse Nilan anlæg.

Link til kommentar
Del på andre sites

7 timer siden, Lasse Fugmann Kristensen skrev:

Hej,

 

I forbindelse med husprojekt er vi nu kommet til emhætten. Vi påtænker enten en væg eller loftmonteret emhætte med extern motor. 

Hvordan vil i tilkoble denne til IHC? Og kan man tilkoble en sådan til et genvex (eller lign.)-anlæg?

Nogen erfaringer?

 

VH Lasse Kristensen

Ps. kæft jeg spørger meget, men håber da også jeg kan give lidt igen en skønne dag :-)

Jeg har et emfang med ekstern motor. Men der er indbygget styring til motor og lys i emfanget, så det giver ikke rigtig mening at styre det over IHC. Dog har jeg mit emfang med på slukalt i køkkenet, man kan ligeså godt spare den smule standby strøm.

Jeg har Dantherm ventilationsanlæg, men er også blevet frarådet at tilslutte emfanget der på, da filtre og varmeveksleren hurtigt vil stoppe til af mados.

Link til kommentar
Del på andre sites

9 timer siden, Lasse Fugmann Kristensen skrev:

Hej,

 

I forbindelse med husprojekt er vi nu kommet til emhætten. Vi påtænker enten en væg eller loftmonteret emhætte med extern motor. 

Hvordan vil i tilkoble denne til IHC? Og kan man tilkoble en sådan til et genvex (eller lign.)-anlæg?

Nogen erfaringer?

 

VH Lasse Kristensen

Ps. kæft jeg spørger meget, men håber da også jeg kan give lidt igen en skønne dag :-)

vi satte en Thermex loftemfang op sidste år. Udbygget med et relæ fra Thermex, der kan fortælle når motoren kører. desuden en lille teknisk tilpasning, så lysstyringen fra fjernbetjeningen til emfanget også styrer et lille relæ.

På denne måde kan jeg tænde lys i emfang og ved siden af fra knap på fjernbetjeningen og fra IHC. outputtet fra motorrelæet bruger jeg til et spjæld på genvex-udsugningen, så når emfanget kører, lukkes udsugning i køkkenet.

Forsyningen til emfanget har jeg på en udgang, som jeg slukker 10 sekunder, ved sluk alt.

Det er ikke koblet sammen med Genvex.

Håber det er forståeligt, eller er du velkommen til at spørge

Link til kommentar
Del på andre sites

Har også setup ala Martins med en lille "strømmåler" der aktivere en IHC indgang når emhætten er i brug. Så er signalet inde i IHC og kan bruges til at aktivere alverden, feks. overstyre mit Nilan ventilation så det blæser mere ind og mindre ud for at holde luftbalancen. Dette er specielt vigtigt hvis vi også tænder op i brændeovnen, idet huset er så tæt at emhætten trækker luft ind via den hvis ikke vi sørger for luftoverskud eller åbner et vindue i køkkenet på klem. Har tænkt på at lave noget logik der åbner Velux vinduet når behovet er der, men Velux er så endnu en protokol (jaja de har også noget IOT på vej sammen med Netamo).

Nå men tilbage til emhætten, de kan godt tilsluttes husets normale ventilationsanlæg med genvinding, hvis det sker via en speciel "filterboks". Det er der flere producenter der har idag. Er der plads og nemt tilgængeligt på loftet så vil jeg da anbefale det. Er der loft til kip er det ikke nemt at lave.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 years later...
På 10.1.2017 at 17:08 , Lars Jacobsen skrev:

Har også setup ala Martins med en lille "strømmåler" der aktivere en IHC indgang når emhætten er i brug. Så er signalet inde i IHC og kan bruges til at aktivere alverden, feks. overstyre mit Nilan ventilation så det blæser mere ind og mindre ud for at holde luftbalancen. Dette er specielt vigtigt hvis vi også tænder op i brændeovnen, idet huset er så tæt at emhætten trækker luft ind via den hvis ikke vi sørger for luftoverskud eller åbner et vindue i køkkenet på klem. Har tænkt på at lave noget logik der åbner Velux vinduet når behovet er der, men Velux er så endnu en protokol (jaja de har også noget IOT på vej sammen med Netamo).

Nå men tilbage til emhætten, de kan godt tilsluttes husets normale ventilationsanlæg med genvinding, hvis det sker via en speciel "filterboks". Det er der flere producenter der har idag. Er der plads og nemt tilgængeligt på loftet så vil jeg da anbefale det. Er der loft til kip er det ikke nemt at lave.

Har du et fif til hvordan jeg via et signal fra en Thermex emhætte kan åbne for velux ovenlys vinduer?

Link til kommentar
Del på andre sites

Fordi jeg allerede har IHC og Velux vinduerne integreret via openhab (Velux via deres KLF200 interface). Så er min plan, at sætte en strømmåler på emhætten, integrere den i openhab, og så noget logik styring i openhab, der åbner et velux vindue i %vis trin, alt afhængig af hvor meget strøm der bruges. Jeg kan desværre ikke umiddelbart finde ud af, at gå ind og påvirke Nilan anlæggets indsugning/udsugning direkte, medmindre jeg bruger "Brugerfunktionen". Men den har jeg sat op til 100% in og 100% ud, så den giver ikke så meget mening med emhætten. Det rigtige ville være at få "options kortet" til Nilan anlægget, og derved få "Bruger Funktion 2", som netop kan indstilles til emhætte brug. Men dælme om jeg vil ofre en formue for dette lille simple options kort til Nilan anlægget.. Der bliver jeg sgu nærrig som en jyde :lol: 

Link til kommentar
Del på andre sites

Med en af disse er det muligt at få et signal når emhætten er tændt:

https://let-elektronik.dk/shop/1510-stroem/14544--current-sensor-breakout---acs723-low-current/

Jeg har dog også lige tilsluttet en transistor på udgangen inden det kommer ind i et IHC input modul.

Hvordan du får overført signalet og styret dine Velux vinduer ved jeg ikke. De kommer jo an på hvordan de er styret.

 

Du kunne måske også bare bruge sådan en her:

https://www.smart.dk/elgato-eve-energy-tradlos-stik-og-stromsensor.html

Hvis du har et 3. parts system i forvejen der kan kommunikere via HomeKit og lign.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok