Hop til indhold
  • 0

Wireless Lysdæmper dæmper kun med tændt lys


Nils B
 Share

Spørgsmål

Hej,

Jeg har en lampe med fysisk tænd/sluk på og glødepære. Den er koblet til en Wireless Lysdæmper Modtager 250 W UNI, så jeg vha af IHC appen kan justere lysstyrken. Det fungerer fint!

Jeg har lavet en simpel FB der ifht ml 23:30 og 6:00 sætter lysstyrken til 40% (mod 80% normalt). Dvs tænder jeg for lampen om natten, lyser den kun svagt. 

Så længe der lampen er tændt (trækker strøm) fungerer det fint. Dvs er lampen tændt mellem 23 og 24, skifter lysstyrken som den skal 23:30. Men hvis jeg så tænder kl 6:15 er den ikke på fuldt niveau. Hvis jeg tænder 05:58 skifter den fint. Det underlige er, at jeg i app'en og i ServiceView kan se at lysniveauet er rigtigt, men det slår ikke igennem. Jeg har i min FB prøvet at slukke for lysdæmperen og så fremkalde det relevante scenarie, men det giver samme resultat. 

Er det nogen der har en ide (eller to)?

tak,

Nils

Link til kommentar
Del på andre sites

13 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

De gamle wireless dimmer kræver belastning for at man kan kommuniker med dem, så hvis du slukker for lampen, som er tilsluttet dimmeren, så kan du ikke sætte lysstyrken.

Indtil videre er det kun Ø80 lampeudtag, som er kommet i en HW2 udgave. Jeg kan ikke huske om man kan kommuniker med disse uden at der er belastning på dem. Jeg har ikke selv nogen af dem.

Jeg har dim på mit udendørs lys, og når der fra tid til anden går en pære, skal jeg huske at tage strømmen til dimmeren, ellers lyser lampen når jeg skifter pæren, også selvom jeg gør det midt på dagen i høj solskin.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

En HW2 løser MÅSKE problemet.

Hvis du KUN tænder og slukker for lampen på gennemgangsafbryderen - så virker det.

Hvis du derimod BÅDE slukker på gennemgangsafbryderen OG for dæmperen, f.eks. med noget godnat eller lign. - for så først at tænde for dæmperen INDEN du igen tænder på gennemgangsafbryderen - så virker det IKKE. Lampen giver i stedet et kort blink når du slukker dæmperen.

Jeg tror ikke LK vil se dette som en fejl, da det dybset set er en C korrespondance du har gang i. Du kunne overveje at lægge et wireless 2 tryk ved lampen og droppe gennemgangsafbryderen, dermed ville du også kunne dæmpe lampen direkte fra trykket, uden div. apps.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Nils Budde skrev:

Det lyder meget rigtigt, at det kræver belastning for at dimmer'en reagerer. Jeg må vente og se om en evt HW2 for unilysdæmperen løser problemet.

Tak for hælpen.

Jeg tvivler på at der nogensinde kommer en HW2 udgave af andre af LK IHC wireless dimmerne. Det er over 2 år siden den kom til Ø80, og alle de andre dimmer modeller har præcis de samme udfordringer som Ø80 modellen, så hvis LK virkelig mener det alvorligt med deres IHC, så burde der forlængst være kommet en HW2 udgave af de andre wireless dimmer også.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Jeg tror ikke LK vil se dette som en fejl, da det dybset set er en C korrespondance du har gang i. Du kunne overveje at lægge et wireless 2 tryk ved lampen og droppe gennemgangsafbryderen, dermed ville du også kunne dæmpe lampen direkte fra trykket, uden div. apps.

 

Hvordan får du det til en korrespondance? Jeg ser det som 2 afbryder i serie. Det kan da aldrig blive til en korrespondance.

Men jeg er noget overasket over at du ikke mener det er en fejl at man er nød til at slukke ved gruppeafbryderen, hvis man skal skifte en smadret pære som sidder i en lampe efter en LK IHC wireless dimmer. Jeg tror det er den eneste dimmer i verden hvor det er tilfældet. Jeg vil kalde det en alvorlig design fejl.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lars1 skrev:

Jeg tvivler på at der nogensinde kommer en HW2 udgave af andre af LK IHC wireless dimmerne. Det er over 2 år siden den kom til Ø80, og alle de andre dimmer modeller har præcis de samme udfordringer som Ø80 modellen, så hvis LK virkelig mener det alvorligt med deres IHC, så burde der forlængst være kommet en HW2 udgave af de andre wireless dimmer også.

Jeg tror ikke det har noget med om de mener det alvorligt. Da jeg talte med min kontaktperson, sagde han at de fysisk ikke kunne få plads til den type elektronik i 1 modul. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 timer siden, Nicolas Søgaard skrev:

Jeg tror ikke det har noget med om de mener det alvorligt. Da jeg talte med min kontaktperson, sagde han at de fysisk ikke kunne få plads til den type elektronik i 1 modul. 

Men de forklar ikke hvorfor de ikke er kommet med en opdateret wireless stikkontakt. Udover det, så kræver deres 1 modul wireless dimmer og relæer allerede dybe underlag, som giver samme plads som i et Ø80 lampeudtag, så det argument køber jeg ikke.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
53 minutter siden, Lars1 skrev:

Men de forklar ikke hvorfor de ikke er kommet med en opdateret wireless stikkontakt. Udover det, så kræver deres 1 modul wireless dimmer og relæer allerede dybe underlag, som giver samme plads som i et Ø80 lampeudtag, så det argument køber jeg ikke.

Det kan godt være du har ret. Jeg må ærligt indrømme at jeg synes der kører enormt meget "hate" på LK, men jeg er princippet enig med dig. Jeg synes at en tavlemonteret dæmper med samme egenskaber som en wireless ville være fantastisk. Jeg tror bare at de har nogle udfordringer med at "oversætte" den protokol der benyttes i de wireless komponenter til fortrådet. Uden jeg er ekspert, jeg er trods alt bare elektriker.

 

Og så tror jeg også man skal se på det faktum at det danske marked er ret lille i Schneider regi. Så enhver udvikling der kun kommer DK til gode, er nok ikke højprioritet. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Nicolas Søgaard skrev:

Det kan godt være du har ret. Jeg må ærligt indrømme at jeg synes der kører enormt meget "hate" på LK, men jeg er princippet enig med dig. Jeg synes at en tavlemonteret dæmper med samme egenskaber som en wireless ville være fantastisk. Jeg tror bare at de har nogle udfordringer med at "oversætte" den protokol der benyttes i de wireless komponenter til fortrådet. Uden jeg er ekspert, jeg er trods alt bare elektriker.

 

Og så tror jeg også man skal se på det faktum at det danske marked er ret lille i Schneider regi. Så enhver udvikling der kun kommer DK til gode, er nok ikke højprioritet. 

Jvf. ham fra LK (en af deres top ingeniør) som jeg talte med under deres sidste kunde arrangement (ca. 2 år siden svjh.) så har de i mere end 10 år haft en bus baseret tavle dimmer klar til prod. men har fået nej til at sætte den i prod. fra Schneider.

Der køre meget hate på LK, men det er kun naturligt IMHO, når de har et produkt på marked, som bare ikke følger med tiden. Men du har fuldstændig ret. Schneider satser ikke på noget som kun dækker de danske marked, med mindre de skal opfylde specifikke danske regler, som f.eks. designet på vores stik propper. Ingen andre har en stik prop med et trejde ben til jord. At det så teknisk set er den bedste løsning (kan ikke vendes forkert, og man har ikke et ben stikkende ud fra væggen) ændre ikke ved at de danske marked er for lille til at bevare denne forskel i længden.

IHC er imidlertid ikke kun for det danske marked, men uden for danmarks grænser skal det konkurer med KNX og Schneiders andre automatiserings produkter, og her taber det stort.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Min opsummering er:

1. Der skal være spænding på wireless dimmer for at den kan styres.
2. IHC Visual (app og ServiceView) kan vise en ændring i fx lysstyrke der ikke er aktuel (om det er en fejl eller en feature kan man jo altid diskutere).
3. Så har man en lampe med afbryder tilsluttet, bør man overveje at skifte denne med en fjernebetjent løsning (app eller kontakt).

Selv om tråden her kom lidt off-topic ;), takke jeg for input.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 8/1/2017 at 10:03 PM, Nicolas Søgaard said:

Jeg tror ikke det har noget med om de mener det alvorligt. Da jeg talte med min kontaktperson, sagde han at de fysisk ikke kunne få plads til den type elektronik i 1 modul. 

Jeg tror den store forskel på wireless dimmer i Ø80 lampeudtag og i 1-modul er, at man i lampeudtaget har klemmer for både 0V og fase (samt naturligvis tænd-ledningen), så elektronikken forsynes hele tiden. I 1-modul dimmeren har man ikke lavet en klemme til 0V, men kun fase og tænd-ledningen, og derfor må elektronikken i lysdæmperen "leve" af den strøm der løber igennem belastningen. En 1-modul dimmer er jo netop egnet til renovering, hvor man udskifter en eksistende afbryder, og her kan man ikke regne med at der er adgang til 0V i dåsen.

Dette er i hvert fald den mest logiske forklaring jeg kan komme med, på hvorfor Ø80 lampeudtag er fungerer bedre med LED pærer (få pærer, lav belastning), og giver også en forklaring på dette. Måske virker det bedre med en IHC wireless mobil stikkontakt lysdæmper (1017049150), da den jo har både 0V og fase?

/Mikkel

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 timer siden, spiff skrev:

Jeg tror den store forskel på wireless dimmer i Ø80 lampeudtag og i 1-modul er, at man i lampeudtaget har klemmer for både 0V og fase (samt naturligvis tænd-ledningen), så elektronikken forsynes hele tiden. I 1-modul dimmeren har man ikke lavet en klemme til 0V, men kun fase og tænd-ledningen, og derfor må elektronikken i lysdæmperen "leve" af den strøm der løber igennem belastningen. En 1-modul dimmer er jo netop egnet til renovering, hvor man udskifter en eksistende afbryder, og her kan man ikke regne med at der er adgang til 0V i dåsen.

Dette er i hvert fald den mest logiske forklaring jeg kan komme med, på hvorfor Ø80 lampeudtag er fungerer bedre med LED pærer (få pærer, lav belastning), og giver også en forklaring på dette. Måske virker det bedre med en IHC wireless mobil stikkontakt lysdæmper (1017049150), da den jo har både 0V og fase?

/Mikkel

Men det forklare jo ikke hvorfor bl.a. de faste stikkontakt relæerne fortsat kun findes i HW1 udgaven, hvor de tænder af sig selv hvis belastningen er for lav.

De mobile stikkontakt dimmer og relæer kan jeg ikke huske om er HW1 eller 2 udgaver.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok