Hop til indhold
  • 0

Gulvvarme regulering vha ds18b20


LarsC
 Share

Spørgsmål

Hej,

Vi er lige blevet færdige med at bygge nyt hus med ihc og gulvvarme i alle rum.

I den forbindelse har jeg montere ds18b20 temperatur følere i loftet i samtlige rum, i håbet om at kunne lave en betydelig mere diskret varmeautomatik end de trådløse man kan tilkøbe sig.

Jeg er dog lidt i tvivl om den bedste løsning for selve styringen af det.

Jeg kan se at der i ihc findes en fb til det. men den kræver jo som udgangspunkt lk's temperaturfølere.

Men hvordan laver jeg det smartest uden at bruge disse, er det muligt at få mine ds18b20 til at opføre sig som en lk ? og er det muligt at køre flere følere ind på det samme input i ihc ?

Eller ville det være bedre at lave sin egen logik/automatik til gulvvarmen fra eks. node-red eller lignende.

Output delen til mine shunts er vel mest praktisk bare at køre direkte på et 24v ihc output ?

Lige pt. aflæser jeg mine følere med en arduino som smider dataene op til en mqtt broker på en rpi som også har en node-red server installeret.

 

Hints, tips og tricks modtages med kyshånd!

Link til kommentar
Del på andre sites

14 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hvad styrer dine gulvvarme kredse pt. ?

Hvorfor har du valgt Dalas følere som ikke er kompatibelt med IHC istedet for noget ala Zigza, hvis det er meningen det er IHC der skal styrer gulvvarmekredsene ?

Hvis du selv har bestemt det skal være DS følerne må du jo også have en ide om hvordan du får lavet en regulering til telestaterne, eller er det en ups overraskelse at LK/IHC ikke er kompatibelt med alverdens elektronik.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Hvad styrer dine gulvvarme kredse pt. ?

Hvorfor har du valgt Dalas følere som ikke er kompatibelt med IHC istedet for noget ala Zigza, hvis det er meningen det er IHC der skal styrer gulvvarmekredsene ?

Hvis du selv har bestemt det skal være DS følerne må du jo også have en ide om hvordan du får lavet en regulering til telestaterne, eller er det en ups overraskelse at LK/IHC ikke er kompatibelt med alverdens elektronik.

Pt. er der ingen styring ud over på min pumpe.

Det er egentlig ikke et tilfældigt valg, udfra hvad jeg kunne se på eks. zigza så ligner de meget samme type sensor, og som Klaus skriver er det også muligt.

Jeg var udemærket klar over at jeg ikke kunne/kan sætte dem direkte til ihc'en, og det er egentlig heller ikke min intention, af samme grund har jeg arduinoen imellem.

 

Min tanke er jo netop at lave en eller anden form for kommunikation til ihc'en fra enten en arduino/rpi/andet elektronik i et sprog som ihc kan forstå.

spørgsmålet er så bare hvad den forstår, og hvor enkelt man kan gøre det.

Dette var egentlig også hele ideen bag mit indlæg, men det har jeg nok ikke fået formuleret tydeligt nok.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mente nu Zigza benyttede AD eller LM sensor, men det er måske ændret. Så fint nok.

Så er der 2 veje at gå, enten køber du Klaus' moduler og kobler dem imellem sensoren og IHC. Vupti.

Eller du må flikke noget sammen selv. Jeg tror ikke der er ikke noget fix og færdig du kan kopierer. Arduino er fin til standalone ting, og lidt mere bøvlet hvis det skal være netværksbaseret. Her er en RasPi noget nemmere idag. Men der findes ikke rigtig noget der kan "oversætte" en DS måling til en IHC temperatur på en FB indgang. Men teoretisk kan det da laves så et script pusher værdierne over på et fiktivt/ikke konfigureret IHC sensor, ligesom der kan sættes ON/OFF værdier mm.

Nå ja og så er der sidste alternativ som du selv er inde på, finde noget der laver PID styring, men her ville jeg nok bare købe en ny gulvregulering idag. De er "smarte" og lærere selv opvarmingskurver mm og pulser udgangene herefter, og på den måde styrer varmen. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Mente nu Zigza benyttede AD eller LM sensor, men det er måske ændret. Så fint nok.

Så er der 2 veje at gå, enten køber du Klaus' moduler og kobler dem imellem sensoren og IHC. Vupti.

Eller du må flikke noget sammen selv. Jeg tror ikke der er ikke noget fix og færdig du kan kopierer. Arduino er fin til standalone ting, og lidt mere bøvlet hvis det skal være netværksbaseret. Her er en RasPi noget nemmere idag. Men der findes ikke rigtig noget der kan "oversætte" en DS måling til en IHC temperatur på en FB indgang. Men teoretisk kan det da laves så et script pusher værdierne over på et fiktivt/ikke konfigureret IHC sensor, ligesom der kan sættes ON/OFF værdier mm.

Nå ja og så er der sidste alternativ som du selv er inde på, finde noget der laver PID styring, men her ville jeg nok bare købe en ny gulvregulering idag. De er "smarte" og lærere selv opvarmingskurver mm og pulser udgangene herefter, og på den måde styrer varmen. 

Det er lige akkurat noget som det du skriver med fiktive sensorer jeg er intereseret i.

Det er jo fint nok med eks. zigza, men hvis nu jeg kan undgå at bruge en flok inputs så vil det jo bestemt være at foretrække.

Derfor ønsket om måske at lave det softwarebaseret.

Om det er via rpi eller arduino er reelt ligegyldigt for mig - det med arduinoen var egentlig bare nemheden & prisen i det, samt at man slipper for de evige slidte/fejlbehæftede sd-kort fra rpi.

 

Så skal jeg bare have fundet ud af hvordan jeg kan pushe værdier ind på en sensor.

Er det muligt via noget API/cUrl på samme måde som man kan trække data ud ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er nok ikke LarsC's mening at lave en "omsætter" ala Zigza der skal kobles fysisk på et Input eller benytte interface bussen på controlleren, omend den naturligvis også er en mulighed. Det er jo serielle interfaces på en Arduino/RasPi. Det er dog muligt der også lige skal en omsætter på for at tilpasse til balancerede signaler (rs232/rs485).

Nok mere at man bare vil kunne sætte en værdi software mæssigt i controlleren. Denne værdi er så beregnet/aflæst vha noget kode på en Arduino/RasPi som derefter afleveret til IHC Captain eller lign. 

Mikkel har svaret i anden tråd at det mener han nok hans (nye?) kode kan, men han har ikke frigivet den endnu. Man skal blot blive enige om hvordan data gemmes/afleveres til IHC Captain. Herefter "pusher" den data over i controlleren., nøjagtig ligesom man emullere et tryk går on/off.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok