Hop til indhold
  • 0

Måling af forhøjet vand niveau i brønd


MartinBj
 Share

Spørgsmål

Hej,

Jeg vil gerne måle og advares i tilfælde af, at vand niveauet er for højt i vores brønd. Det kunne f.eks. forekomme hvis pumpen svigter eller forsyningen til den mangler.

Jeg behøver ikke at kende den specifikke højde men ønsker bare at vide om et bestemt niveau er nået. Det kunne måske løses med en "svømme afbryder" eller en fugt føler? Findes der andre løsninger?

Min tanke var at føde signalet fra kontakten ind på et 24V input modul og tænde / blinke med lyset eller en sirene hvis niveauet er for højt.

Kender i til en føler der kunne være egnet til dette - gerne noget der ikke koster en formue.

 

Mvh. Martin

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
1 time siden, MartinBj skrev:

Hej,

Jeg vil gerne måle og advares i tilfælde af, at vand niveauet er for højt i vores brønd. Det kunne f.eks. forekomme hvis pumpen svigter eller forsyningen til den mangler.

Jeg behøver ikke at kende den specifikke højde men ønsker bare at vide om et bestemt niveau er nået. Det kunne måske løses med en "svømme afbryder" eller en fugt føler? Findes der andre løsninger?

Min tanke var at føde signalet fra kontakten ind på et 24V input modul og tænde / blinke med lyset eller en sirene hvis niveauet er for højt.

Kender i til en føler der kunne være egnet til dette - gerne noget der ikke koster en formue.

 

Mvh. Martin

Det bedste er helt klart en niveau afbryder af modellen "tyrenosser" ja det kaldes de... de findes i flere forskellige prisklasser, se her: http://billigihc.dk/staerkstromsmateriel/niveau-afbryder

Nu kender jeg ikke de billige de har derinde.. men den fra flygt, er ihvertfald en god og pålidelig niveau afbryder, men den koster jo så også derefter...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har en pumpe-Brønd hvor pumpen har indbygget tyrenosser.

Jeg vil tælle hvor mange gange pumpen starter. Og lave alarm hvis den ikke starter.

Jeg monterer en lille magnetkontakt på en pind med flamingo i enden og et lille rør til at styre pinden. Magnetkontakten går så på et input. 

Det var i hvert fald planen - så må vi lige se hvornår jeg kommer igang med det.... ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Du kan også overvåge den via pulserne fra en elmåler, udebliver de, kører den ikke mere. Feks over et døgn eller uge. 

Min pumpebrønd er til opstigende grundvand, og der er bare mega stor forskel i pumpe behov.

Der kan sagtens være lange perioder uden der skal pumpes, og så er der perioder hvor den skal pumpe flere gange i timen, så ang alarm dur den løsning desværre ikke.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for de mange inputs, det er godt at se at så mange har gode ideer :-).

Lige som ihcJesper skal løsningen bruges i en pumpebrønd til opstigende grundvand. Min pumpe har indbygget svømmer/"tyrenosser" jeg mangler kun overvågning af om brønden løber fuld. Lige som i Jespers tilfælde varierer tiden mellem behovet for at pumpe også i mit tilfælde pga. varierende vejrforhold (regn).

Jeg tror den mest enkle løsning er, at benytte en ekstra niveauafbryder af modellen "tyrenosser" hvor sensoren er lukket inde og ikke bliver udsat for vanddamp. Jeg forestiller mig, at afbryderen i den kan kobles direkte til et 24V input modul.

Min umiddelbare tanke er, at placere den lidt højere i brønden, så den først slutter hvis pumpen ikke starter og vandstanden bliver højere end normalt. Jeg får godt nok ikke noget feedback på hvor tit eller hvor længe pumpen kører.

Alternativet kunne være at placere den i samme niveau eller lidt lavere end pumpens føler så den slutter lidt før pumpen tænder. Så skal der laves et lille program/timer der holder øje med at niveauet falder inden for en betemt periode (pumpen har tømt brønden).

Er der nogen af jer, der har erfaringer med de billige typer som Brian (Badazz) linker til, f.eks. "Ako-53112 niveauvippe 1 skifte m/2m kabel H05VV-F"?

Andre gode ideer til ovenstående?

Mvh. Martin

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
44 minutter siden, MartinBj skrev:

Tak for de mange inputs, det er godt at se at så mange har gode ideer :-).

Lige som ihcJesper skal løsningen bruges i en pumpebrønd til opstigende grundvand. Min pumpe har indbygget svømmer/"tyrenosser" jeg mangler kun overvågning af om brønden løber fuld. Lige som i Jespers tilfælde varierer tiden mellem behovet for at pumpe også i mit tilfælde pga. varierende vejrforhold (regn).

Jeg tror den mest enkle løsning er, at benytte en ekstra niveauafbryder af modellen "tyrenosser" hvor sensoren er lukket inde og ikke bliver udsat for vanddamp. Jeg forestiller mig, at afbryderen i den kan kobles direkte til et 24V input modul.

Min umiddelbare tanke er, at placere den lidt højere i brønden, så den først slutter hvis pumpen ikke starter og vandstanden bliver højere end normalt. Jeg får godt nok ikke noget feedback på hvor tit eller hvor længe pumpen kører.

Alternativet kunne være at placere den i samme niveau eller lidt lavere end pumpens føler så den slutter lidt før pumpen tænder. Så skal der laves et lille program/timer der holder øje med at niveauet falder inden for en betemt periode (pumpen har tømt brønden).

Er der nogen af jer, der har erfaringer med de billige typer som Brian (Badazz) linker til, f.eks. "Ako-53112 niveauvippe 1 skifte m/2m kabel H05VV-F"?

Andre gode ideer til ovenstående?

Mvh. Martin

Hvis du sætter en bimåler på pumpen og bruger dens pulsudgang, kan du tælle hvor mange pulser der kommer i minutter, og sammenkoble den med elmåler funktionsblokken Lars har lavet og så aflæse meget nøje hvor mange minutter den kører pr dag, uge, måned og år. 

Tip sæt en fb mere på og du kan aflæse strømforbruget på samme måde så du ved hvad det koster at have den kørende. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok