Hop til indhold
  • 0

IHC installation i nybyg - spørgsmål


Lasse Fugmann Kristensen
 Share

Spørgsmål

Hej,

Er i gang med projekteringen er mit nye hus, og skal i den forbindelse installerer IHC. Jeg er selv elektriker men har ikke megen erfaring med husinstallation, og slet ikke IHC.

Jeg har et par spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med:

1. Dimmere - Jeg tænker at bruge Ø80 wireless dimmere ver. 2, da jeg kan forstå de er bedst til LED pærer. Hvor placerer i disse? Ved siden af tavlen eller lokalt i det enkelte rum/værelse?

2. 230 V output - Til styring af stikkontakter osv. er jeg kommer lidt i tvivl om jeg skal bruge 230V output eller 24V output og relæstyring - hvad gør i? og hvorfor?

3.  IHC Net eller alm. Ethernet samt antenneinstallation - fordele/ulemper?

På forhånd tak, og godt nytår.

 

Venlig hilsen

Lasse Kristensen

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

1. Personligt har jeg fortrudt at jeg ikke placerede alle mine wireless lampeudtag ved tavlen. Det er simpelthen for bøvlet med wireless lampeudtag i loftet, når der er problemer med dem, og alt der skal bruges for at placer dem ved tavlen er måske et ekstra kabel. En anden fordel ved dette, er at det er nemt at skifte et wireless lampested til et alm. eller den anden vej, hvis alle aktive komponenter er samlet ved tavlen.

2. Det er ganske få stikkontakter jeg har som jeg vil styre via IHC, og de få jeg har, har jeg valgt at bruge wireless IHC stikkontakter, som er godkendt til 13A modsat LK's IHC moduler som kun er godkendt til 10A. Men til lys bruger jeg 230V IHC moduler. Her er der heller ikke noget problem med de max 10A.

3. Jeg vil ligesom Lars Jacobsen overhovedet ikke overveje coax antenne kabler, medmindre du har en parabol og satelit modtager. Cat6a er dog ofte nok, men ikke altid. Det vigtige er at kabler og stik er godkendt til 1000MHz. Det er langt de fleste cat 6a kabler og stik, men du skal op i cat7a for at være sikker på at de alle er. Personligt kan jeg rigtig godt lide LK's IHC net tavler, da de giver en simpel og struktureret patchning. Men bruger man ikke LK's switch og antenne moduler forsvinder værdien hurtigt. LK's IHC net basis vil jeg aldrig bruge. Tiden er løbet fra 100Mbit netvæk i hjemmene og man kan nemt finde en pæn patch terminerings box, som er langt billigere end IHC net basis.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

1

fordelsen ved ar have dem monteret ved tavlen er at de er nemmere at linke. Men alt efter installation skal du måske afligevel have et lampested i rummet og så kan den jo ligesågodt monteres der. Har du ingen lampestedet, men kun spots så er placeringen ved tavlen nok optimal.

2

230v moduler. 24v er nok mest en nødløsning eller hvis det skal være seperate kredse uden fælles nul, så det er specielle tilfælde med overdrage relæ.

3

glem den alm. Coax antenne installation. Foretag kabling med kat 7a (IHC net/basis). Så kan du altid "patche" dig ud af det med ballun kabler eller evt. med de specielle ICH antenne fordelings moduler.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

3

Det var såmænd heller ikke en IHC Basis installation jeg tænkte på, men kun selve kablet da det er godkendt til alle TV frekvenser på op til 865 MHz .

Selve den aktive enhed er som Lars1 er inde på ikke meget værd, så glem den. Men man kan altså også godt anvende Basis patchkabler til antenne til omsætning til coax. 

Min egen installation er også blandet af forskellige komponenter (basis kabel og Kat 6a stik) og kan derfor ikke certificeres som en "IHC-Net" installation, men det er fløjtende ligemeget da den er testet med en Fluke netværkstester og klarer snildt 1GB og TV til 900Mhz.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Og svaret var. At det kan man ikke. Altså medmindre man har to IHC net udtag, (standard), så kan det ene bruges til antenne og det andet til ethernet. 

Men det er ikke helt uden grund at jeg spørger, for jeg leder efter en løsning, hvor jeg kan have to udtag (coax og ethernet) i et 1½ modul fuga dåse. For dem der har bygget huset her har bygget det med 2 x 1½ fugadåser, hvor den ene bruges til 230volt stik og det andet til coax antenne. Det er lidt skidt, når jeg skal bruge strøm, coax og ethernet.
IHC net udtagene benytter dobbelt fuga 1 modul (ved siden af hinanden). Derfor dutter det ikke lige som en mulighed, medmindre jeg banker ud i væggen, fjerner den ene eksisterende dåse (1½ modul) og indmurer 2 x 1 modul i stedet. Det var det jeg ville undgå.

Sådan ser det ud her i vores hus i alle rummene:
 

DSC_0900.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nemlig.

Jeg er ikke bekendt med udtag/dåser i 1/½ modul fuga design der har 1x coax og 1 x Eth udtag. Det ville nok være smart i flere tilfælde, men selvom du kunne få et så ville du nok afligevel få problemer for hvordan får du lige fremført et eth. kabel i samme rør som dit antenne coax kabel ?

Så nej alle steder hvor der er 2 eth udtag i dåsen ligger der også 2 kabler inde bagved.

Jeg kan ikke huske om man kan benytte en Basic splitter og på den måde få fremført TV på nogle af parene og 10Mb eth. på andre. Men coax er altså bare so old scool og yt idag. Da jeg byggede for 7 år siden valgte jeg coax fra men kaste rigeligt med pds kablel i så der er 48 udtag rundt om i huset, til TV, PC wifi router, plasystation, AppleTV, telefon (jo jo) printere, osv, osv. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mit alternativ er selvfølgelig, at udskifte antennen (fuga 1½ modulet), flå kablet ud, og så trække 2 ethernet (IHC) kabler i røret, og så afslutte i et 1½ modul med 2 stk ethernet stik i. Det findes. Men så er jeg ude i at skulle lave hele IHC net installationen på tavlen. Det er/bliver ret omstændigt, når jeg nu står i den situation, at jeg kun mangler ethernet. 

Min plan var at trække et cat6 kabel ned i samme rør som coax kablet er i, og på den måde have både coax og cat6 kablet i samme fuga 1½ modul dåse. Det tror jeg nu godt kan lade sig gøre, men afslutningen/stik findes ikke. Så jeg er lidt på herrens mark. En skod løsning er at sætte et udvendigt underlag op ved siden af til ethernet stikket. Det kommer til at se ud af røvens til :angry:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
20 minutter siden, Kandersen skrev:

Mit alternativ er selvfølgelig, at udskifte antennen (fuga 1½ modulet), flå kablet ud, og så trække 2 ethernet (IHC) kabler i røret, og så afslutte i et 1½ modul med 2 stk ethernet stik i. Det findes. Men så er jeg ude i at skulle lave hele IHC net installationen på tavlen. Det er/bliver ret omstændigt, når jeg nu står i den situation, at jeg kun mangler ethernet. 

Min plan var at trække et cat6 kabel ned i samme rør som coax kablet er i, og på den måde have både coax og cat6 kablet i samme fuga 1½ modul dåse. Det tror jeg nu godt kan lade sig gøre, men afslutningen/stik findes ikke. Så jeg er lidt på herrens mark. En skod løsning er at sætte et udvendigt underlag op ved siden af til ethernet stikket. Det kommer til at se ud af røvens til :angry:

Jeg ville hugge en ekstra dåse i og så trække to stk Cat 6 kabler ned til dåserne, måske i en kanal hvis du ikke vil rille i væggene. Der er ikke plads til et PDS kabel i samme rør som et antennekabel. En halv-dygtig maler kan sagtens reparere væggen så det ikke kan ses, det ser ud til at du har glasfilt på væggen.

Men du kan måske trække to Cat 6 kabler i røret hvis det kun er ned fra loftet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja, jeg har ikke undersøgt rørføringen sådan til fulde, men jeg går ud fra, at de bare går til loftet. Så 2 stk cat6 kabler kan jeg nok godt få i. Men det ændre jo ikke ved, at min coax antenne ryger. Og er jeg pinedød nødt til at gå all-in på IHC net. Det lyder voldsomt dyrt (nu og her) bare for at få ethernet kabling i rummene. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 minutter siden, Kandersen skrev:

Ja, jeg har ikke undersøgt rørføringen sådan til fulde, men jeg går ud fra, at de bare går til loftet. Så 2 stk cat6 kabler kan jeg nok godt få i. Men det ændre jo ikke ved, at min coax antenne ryger. Og er jeg pinedød nødt til at gå all-in på IHC net. Det lyder voldsomt dyrt (nu og her) bare for at få ethernet kabling i rummene. 

Hvis du vil have antennesignalet over PDS skal du køre Cat 7, Lars1 og Lars Jacobsen ved alt om det. Du skal bruge en baloon i enden ved tv'et, og noget tilsvarende i den anden ende ved tavlen, et antennemodul eller lign.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tror lige vi skal have et par ting på plads her.

Hvis du vil køre både Ethernet og antenne signal samtidig i samme dåse kræver det 2 kabler hvis du vil køre Gigabit Ethernet. Om antenne signalet køre i et coax eller PDS kabel er smag og behag. Det kræver lidt mere udstyr at køre det over PDS kabler, men det er tilgengæld langt mere flexibelt, da du kan placer AV udstyr overalt i huset hvor der er et PDS kabel. Kan du nøjes med 100Mbit, kan du køre antenne og Ethernet i samme PDS kabel. Det kræver bare de rigtige splitter i begge ender.

Baluner til at konverter antenne signalet fra 75Ohm til 100Ohm har jeg ikke fundet, men de findes helt sikkert, eller du kan få en elektronik nørd til at lave dem for dig. Denne konvertering sker iøvrigt i LK's antenne forstærker. I den anden ende bruger man så LK's antenne patch kabler. Disse har indbygget baluner, som konverter signalet fra 100Ohm tilbage til 75Ohm. Kablerne er standard kabler, så man behøver ikke betale LK's overpris for dem.

 

Hvis du gerne vil have et 1½ modul udtag med et coax og et PDS udtag, så havde LK på et tidpunkt et modul opbygget netværks koncept. Tror det hed LexCom. Her havde de bl.a. coax connector og PDS connector, som passede i samme udtag og man købte delene hver for sig. Om de stadig har dette koncept er jeg faktisk ikke klar over. Jeg har ikke været i brachen i snart 20 år.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars.. 
Som du kan se på billede længere oppe, så har jeg primært 2 problemer. 
I alle rum har dem der byggede huset lavet installationen med 230v stik og antenne, side om side som vist på billedet herover, i ca. 1.30m over gulv i 1½ moduler. (i stuen har de dog bygget dobbelt sæt af disse, det ene 1.30m over gulv. Det andet sæt ca. 30cm over gulv, sammen med udtag til højtalere og ekstra 230v stik).
(Stuen er ikke det store problem, da der er ledige tomrør og dåse, da der er trukket 16 højtalerledningerne rundt, hvoraf 8 af dem under ingen omstændigheder skal bruges, da de vist var tiltænkt noget audio fra stue ud i rummene, og i øvrigt trukket i alm lampeledning. Så dem flår jeg ud og bruger røret/dåsen til ethernet der). 

Formål:
1. Jeg vil gerne have ethernet ud i alle rummene. 
2. Jeg ville egentlig gerne bibeholde coax antennen, (fordi den nu engang er der).
3. Udgå at skulle hakke/rille ud i væg/trække rør.

Den store løsning, det er at gå all-in og lave IHC net. Dvs flå coax kablet ud og trække 2 IHC netkabler fra IHC-tavle og ud til rum.
Det koster en del i udstyr, da jeg skal have 2 stk IHC antenne moduler, (jeg har 8 antennestik i huset), switch og patchpaneler. Så kan jeg lave det med dobbelt PDS udtag i 1½ modul, (det findes). 
Problem:
1. Hvis jeg ikke kan få 2 stk IHC net kabler i røret. Tror kun det er 5 1/8 rør.
2. Økonomi.

Den absolut nemmeste løsning troede jeg ville være: 
At trække ét ethernet cat6 kabel ned i samme rør som coax kablet er i. Det vil jeg tro sagtens kan lade sig gøre. I værste fald giver det samme udfordring/besvær som 2 stk IHC netkabler i ovenstående løsning.
Men så kommer det helt store problem - Afslutningen/stikudtag, fordi der sidder 1½ modul dåse. Og jeg skal bruge coax og PDS i samme 1½ modul. Lexcom du omtaler, dem kan jeg ikke umiddelbart finde med coax og pds udtag samtidig. Jeg kan sagtens finde det i næsten alle andre kombinationer, men ikke med coax og pds samtidig.  

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg er udemærket klar over hvad det er du ønsker, men jeg tror du komplicer det mere end nødvendigt.

Du skal alligevel til at trække PDS kabler. Om du skal trække 1 eller 2 kabler gør ikke den store forskel. For 8 udtag er det max 1 times ekstra arbejde og dobbelt op på kabler og connector. Patch paneler, switch etc. er det samme hvad enten det 8 eller 16 drops du laver. IMHO er det en MEGET lille pris at betale for en væsentlig mere flexibel installation.

LK IHC Net PDS kablerne er ikke meget tykker end et antenne kabel, så hvis du kan få et antenne kabel og et PDS kabel i samme rør, så kan du også få 2 PDS kabler i samme rør. Såvidt jeg husker er LK IHC net PDS kablerne 8mm tykke. Hvis du vælger andre fabrikater kan du godt få nogle som er tykker, men du kan også få nogle som er tynder.

Det kan godt være du har 8 antenne stik i huset, men er de alle i brug? Du skal jo kun patche dem som er i brug og en LK antenne forstærker kommer med 6 udgange. Flytter du senere rundt, patcher du bare om. Det tager under 2 min. hvis eller udtagne er mærket ordentligt.

Vedr. LexCom, så skal du lede efter løse connector. Der findes næppe en pakke med 1 udtag, 1 Cat6a connector og 1 Coax connector. Det er også muligt at du kun kan finde Coax med f-connector, men du kan købe f-connector til antenne stik adaptor til under 10 kr. i Harald Nyborg.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

2*PDS er i hvertfald den løsning jeg ville vælge, såfremt der er ikke er behov for parabol og satelit modtager.

Men jeg prøvede lige at søge lidt, og faldt over denne f-connector fra KeyStone. http://www.wattoo.dk/keystone-modul-med-f-connector-hun-hun-7886154526?gclid=CIvJ6_alq9ECFYqrGAod9P8A2g Keystone har også Cat5-7 connector. Det er dog de nærmeste jeg er kommet det system som LK tidligere havde i LexCom. Det ser ikke ud til at der er mange tilbage som understøtter coax, men det er nok meget naturligt eftersom alt efterhånden køre IP eller wireless.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tror godt der kan blive lidt trængt med plads i dåsen med den F-connector, hun/hun. Der skal jo et F connector stik på kablet inden.
Men det bliver ikke aktuelt.. Jeg må gør det på den anden måde med 2xPDS. Forløbig er TV via coax (yousee). Men hvis det ændres, så bliver det via vores fiber. Jeg gider ikke rode med parabol. De er meget lidt kønne, og i øvrigt bare forbundet med yderligere besvær :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Som sagt kan du få patch kabler med ballun der omsætter coax. Du kan bruge et i begge ender og dermed fordele coax over eth. men der er nok lidt ekstra tab/dæmpning så det kan være det kræver tilslutning på en antenneforstærker.

Keystone udtaget med hun/hun samle f connector ser da interesant ud, og jeg tror sagtens der kan være prof (crimpet) stik på coax kablet inde bagved i dåsen/udtaget. Altså ikke noget med en skrue f connector. Men i det hele taget kræver antenne/data/net kabling lidt mere plads en elektrikkere er vant til og der er krav om bøjningsradius såfremt de høje hastigheder/frekvenser skal "uskadt" igennem. Jeg har valgt ekstra dybe indmuringsdåser og alligevel er pladsen kneben, da kablerne er fastmurrede og ikke kan skubbes frem/tilbage i rør eller kanal mens man montere.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg mener ikke at LK IHC Net antenne kabel kan bruges til at omsætte fra 75Ohm til 100Ohm. Det virker såvidt jeg ved kun fra 100Ohm til 75Ohm. Der burde ikke være mere tab i et PDS kabel end i et antenne kabel.

 

Edit:

Faldt lige over denne site http://www.teleconnect.com.au/videocat5.htm Den har tilsyneladen flere forskellige typer baluner, som er bi-directional, og som kan konverter mellem 75Ohm og 100Ohm. Det er dog ikke ens betydende med at LK's kabler også virker begge veje. Såvidt jeg husker har jeg prøvet det uden success, men på ovenstående site påstår de at de med passive baluner kan sende video signaler over 300M væk.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Men før du går kok amok og flår alle dine coax kabler ud af rørene, så dobbelttjek lige om du kan få 2 x pds igennem. Hvis det er 16mm rør, skal du godt nok være mere end almindelig dygtig!

 

Eller være meget heldig. Er det faste rør eller rillerør? Et fast 16mm rør er vel omkring 12-13 mm indvendigt. Et rillerør er vel nede omkring 10mm. Jeg ville ikke satse mine penge på at kunne få 2 x pds igennem, medmindre der er brugt 20mm fast rør. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
25 minutter siden, Nicolas Søgaard skrev:

Men før du går kok amok og flår alle dine coax kabler ud af rørene, så dobbelttjek lige om du kan få 2 x pds igennem. Hvis det er 16mm rør, skal du godt nok være mere end almindelig dygtig!

 

Eller være meget heldig. Er det faste rør eller rillerør? Et fast 16mm rør er vel omkring 12-13 mm indvendigt. Et rillerør er vel nede omkring 10mm. Jeg ville ikke satse mine penge på at kunne få 2 x pds igennem, medmindre der er brugt 20mm fast rør. 

Det skal sgu lykkes, for ellers har jeg ikke rigtig nogen muligheder andet end at enten trække det synligt eller lave ny skjult rørføring. Har ikke rigtig lyst til nogen af delene.. 
Anyway, jeg har et tomrør (dvs. med 6 stk 2x0,75 lampeledning i) i stuen, som jeg forventer skal være forsøgskanin først.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Som sagt kan du få patch kabler med ballun der omsætter coax. Du kan bruge et i begge ender og dermed fordele coax over eth. men der er nok lidt ekstra tab/dæmpning så det kan være det kræver tilslutning på en antenneforstærker.

Keystone udtaget med hun/hun samle f connector ser da interesant ud, og jeg tror sagtens der kan være prof (crimpet) stik på coax kablet inde bagved i dåsen/udtaget. Altså ikke noget med en skrue f connector. Men i det hele taget kræver antenne/data/net kabling lidt mere plads en elektrikkere er vant til og der er krav om bøjningsradius såfremt de høje hastigheder/frekvenser skal "uskadt" igennem. Jeg har valgt ekstra dybe indmuringsdåser og alligevel er pladsen kneben, da kablerne er fastmurrede og ikke kan skubbes frem/tilbage i rør eller kanal mens man montere.

 

Der sidder allerede en antenneforstærker på. Udover det, så er IHC´s antenne modul jo også med forstærker. 
Jeg tror/mener ikke det er dybe dåser der er her. Det er huset vist for gammelt til (2007). Så der kommer med al sandsynlighed ikke en F-skrue-connector i.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Som sagt kan du få patch kabler med ballun der omsætter coax. Du kan bruge et i begge ender og dermed fordele coax over eth. men der er nok lidt ekstra tab/dæmpning så det kan være det kræver tilslutning på en antenneforstærker.

Keystone udtaget med hun/hun samle f connector ser da interesant ud, og jeg tror sagtens der kan være prof (crimpet) stik på coax kablet inde bagved i dåsen/udtaget. Altså ikke noget med en skrue f connector. Men i det hele taget kræver antenne/data/net kabling lidt mere plads en elektrikkere er vant til og der er krav om bøjningsradius såfremt de høje hastigheder/frekvenser skal "uskadt" igennem. Jeg har valgt ekstra dybe indmuringsdåser og alligevel er pladsen kneben, da kablerne er fastmurrede og ikke kan skubbes frem/tilbage i rør eller kanal mens man montere.

 

Der sidder allerede en antenneforstærker på. Udover det, så er IHC´s antenne modul jo også med forstærker. 
Jeg tror/mener ikke det er dybe dåser der er her. Det er huset vist for gammelt til (2007). Så der kommer med al sandsynlighed ikke en F-skrue-connector i.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

LK's IHC antenne modul er en antenne forstærker, men den udsender et 100Ohm signal, som kan passer godkendte cat7 PDS kabler. En alm. antenne forstærker udesender et 75Ohm signal, som ikke kan passer et PDS kabel uden stort signal tab. Du må ikke sætte en LK IHC antenne forstærker efter en alm. antenne forstærker. For det første er det unødvendigt. For det andet vil det forvrænge signalet. LK's IHC antenne forstærker kan ikke lide hvis input signalet er for kraftigt.

Dybe dåser har eksisteret i mere end 20 år, men de er sjældent brugt. Såvidt jeg husker forskriver LK at de skal bruges ved IHC net installationer. Alternativt kan man bruge høje rammer. Det er dog kun et problem hvis man bruger connector hvor kablet kommer ud bag i connectoren frem for i bunden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Man kan god sætte et IHC net antenne modul (forstærker/fordeler) efter en almindelig antenneforstærker da indgangen er traditionel 75ohm coax. Men signalniveauet skal naturligvis passe ellers kommer du til at overstyrer. Selve modulet forstærker ikke meget, men skal blot kompensere for det fordelingstab der er i IHC net installationen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok