Hop til indhold
  • 0

Gert Kjerslev
 Share

Spørgsmål

Hej med jer,
Jeg sidder og roder med noget OpenHAB2 og IHC sammekobling. Jeg kommet så langt at jeg kan se de "items" jeg har tilføjet. Men jeg kan simpelhed ikke finde ud af hvordan jeg skal koble "itmes" således at jeg kan bruge dem. Jeg skulle gerne ende ud med at kunne tænde/slukke lys via siri (iOS10). Jeg har lidt samme problem med min sonos, her er problemet "bare" at jeg godt kan se mine enheder under "things" med ikke via homekit og så kan jeg jo ikke bruge siri til at tænde med sonos. Håber der er en her inde der har sat OH2 og IHC op og gerne vil dele lidt info, gerne lidt detaljeret. På forhånd tak!

Link til kommentar
Del på andre sites

17 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg opretter items i en items fil. Jeg tror måske at jeg har fundet ud af at det er formatet på mine items der skal være meget præcise. Jeg har fundet ud af at hvis der er navne sammenfald fx light_kontakt1, light_kontakt2 osv. så virker "Home" appen kun i 5-10, forstået på den måde at så forsvinder light_kontakt2, light_kontakt3... osv. 

Jeg mangler dog at find et sted hvor jeg kan se syntaxen for fx min sonos enheder og z-wave. Hvis der er nogen der vil dele lidt info om hvordan deres items fil ser ud kunne det være en stor hjælp. 

/Gert

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ved desværre ikke så meget om det der OpenHAB endnu. Har siddet og kigget lidt på det, fordi jeg pludselig kom i tanke om, at jeg sgu da har en Qnap NAS stående og køre, som eftersigende skulle kunne køre OpenHAB. Men jeg gik kold i, at programmet ikke lige er til at finde, plus at jeg synes der skal voldsomt meget til at installere det.
Mht items så hæftede jeg mig ved, at det er case sensitiv er et kritisk punkt. Du har ikke tilfældigvis kommet til at bruge store/små bogstaver.. Evt prøv at adskille dem med stort start bogstav.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Gert, 

jeg har lige selv installeret en Openhab2 eller rettere en Openhabian på en pi.

Jeg sidder også og roder lidt med items/things etc. i en pærevælling (har IHC, Hue, MQTT koblet på) for at forstå konceptet og hvad der virker til hvad. F.eks. har jeg nogle problemer med egne items i PaperUI,- så vidt jeg kan finde ud af er det no-go at få dem vist (I browseren), så UI'et ender nok med at ligne det gamle ... øv.

Jeg hører dog gerne om dine fremskridt og evt. opdagelser. Jeg vil også forsøge at poste mine erfaringer her, så vi kan blive klogere sammen.

/Peter

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Status p.t. er at jeg har fået HomeKit (og der med Siri :) ) til at virke med IHC gennem openHAB2. Det er korrekt at man ikke kan bruge PaperUI eller noget af de andre UI til at tilføje "items". Jeg har fundet ud af at man faktisk "kun" skal lave en oprette een items fil og at syntaksen er SUPER vigtig. Jeg fik det til at virke med denne syntax for mine kontakter/lapmeudtag og dimmer. :

Dimmer LightKitchen "Lys Køkken" <light> ["Lighting"] {ihc="33116"}
Switch LightAnders "Loft Lys Anders" <light> ["Lighting"] {ihc="44538"}

Item filen som jeg bare har kaldt default.items skal ligge i /etc/openhab2/items 

Mine hue "ting" kom automatisk ind da jeg installere HUE plugin'et men det er også et 2.0 plugin hvor IHC plugin'et 1.9 og derfor skal alt laves i hånden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Man kan i øvrigt finde ID ved på fx dimmer ved at kigge i sin .vis fil og søge på dimmer og finde dem der hedder "Lys niveau". Her står id'et som en HEX værdi som man bare kan konvertere til decimal (hex to deimal) husk dog at fjerne _0 da det bare er et prefix. Her er et eks. på en af mine wireless dimmer <airlink_dimming id="_0x745d" name="Lys niveau" address_channel="_0x1">. Så kommer itemet for denne til at se sådan ud:

Dimmer LightEtEllerAndet "Lys Et sted" <light> ["Lighting"] {ihc="29789"}

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er nemmest at finde id i visual hvis du holder shift nede og holder musen over en ind / udgang kommer id os frem... ;-) Jeg bruger bare hex nummeret f.eks ihc="0x6314"

Jeg er selv ved at sætte openhab2 op for første gang og har bøvlet ret meget med det. Men har fundet ud af at jeg ikke kan bruge notesblok i win 10 men skal bruge  wordpad ellers gemmer den i forkert format... :-/

 

Mvh Danni.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Et lille hint:

For f.eks. tastetryk 4 (eller 6) samt kombidimmere gælder flg.

Kender du adressen (decimalt) på øverste venstre tast så er adressen på næste tast 256 højere og fremdeles i sekvensen øv, øh, (mv), (mh), nv, nh. Hvis der arbejdes med hex tal så skal der lægges FF til.

/

P.S. kan iøvrigt godt anbefale openhabian på en Pi, det er super stabilt og nemt at gå til via ssh fra f.eks. en windows PC hvis ikke man vil arbejde med for mange linux-besværgelser.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Kandersen skrev:

Ahh okay. Mener også Putty kan gøre det. Det brugte jeg i helt gamle dage. Den eksistere vist endnu. Jeg troede bare du bruge Promt i windows ;)

Jeg bruger Putty til Windows. På Mac kan man bare bruge terminal.

Fra iPhone bruger jeg SSH Control Lite.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok