Hop til indhold
  • 0

Flyt rundt på udgange på output moduler


Peter286
 Share

Spørgsmål

Hej

har nogle output moduler som har 8 udgange. 

Kan jeg bare tage strømmen og flytte rundt på disse udgange?

f.eks flytte ledningen der sidder i udgang 1 til 2 og 2 til 1? Eller endda til andre moduler?

eller skal der gøres mere? 

Jeg er med på at jeg sikkert skal i visual og ændre det under lampeudtagene også og uploade projektet igen. 

Grunden til spørgsmålet er at jeg skal have lavet flere 13amp grupper og i den forbindelse vil jeg have mere symmetri i mine udgange på output modulerne så grupperne bliver delt mere logisk op end idag 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

21 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

tror ikke jeg er helt med på hvad du mener? 

 

1. hvis du flytter rundt mellem modulerne skal du være sikker på at fasen til modulet og nullen i kablet høre sammen så du ikke blander grupperne. 

2. så længe du flytter rundt på samme side, på samme modul ( 2-1 eller 1-2) så er fasen og nullen den samme da udgangene høre sammen (1-4) samt (5-8)   

3. og ja det er rigtigt at du skal uploade et nyt program med dine ændringer

 

håber det var svar på dit spørgsmål.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, latter skrev:

tror ikke jeg er helt med på hvad du mener? 

 

1. hvis du flytter rundt mellem modulerne skal du være sikker på at fasen til modulet og nullen i kablet høre sammen så du ikke blander grupperne. 

2. så længe du flytter rundt på samme side, på samme modul ( 2-1 eller 1-2) så er fasen og nullen den samme da udgangene høre sammen (1-4) samt (5-8)   

3. og ja det er rigtigt at du skal uploade et nyt program med dine ændringer

 

håber det var svar på dit spørgsmål.

Det jeg mener er at jeg har 3 output moduler og hvis jeg nu vil tage udgang 1.3 og flytte over på 3.3 kan man så bare gøre det eller hvordan 

hvor 1.3 er output modul 1 udgang 3

og 3.3 er output modul 3 udgang 3

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 minutter siden, latter skrev:

 

output.PNG

Ja det kan jeg godt se nu, men min elektriker har lavet det sådan. 

Han har koblet det sammen med de 13amp sikringer som alt det andet som ikke kører over Ihc er koblet på. 

Vi har en del stikkontakter som ikke kører over Ihc 

hvad sker der ved at de kører på en sikringsgruppe med 13amp

Redigeret af Peter286
Tilføjelse
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har prøvet at tegne det her 

Ja du kan godt flyttet rundt mellem modulerne så længe de er på den samme gruppe.

 

Modulet er kun dimensioneret til at kunne klare en samlet belastning på 10A 

Ved 13A er belastningen større, jeg har ikke selv set hvad der sker ved det, men kunne forstille mig at varmeudvikling er en ad grundene.

EL.PNG

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 minutter siden, latter skrev:

Har prøvet at tegne det her 

Ja du kan godt flyttet rundt mellem modulerne så længe de er på den samme gruppe.

 

Modulet er kun dimensioneret til at kunne klare en samlet belastning på 10A 

Ved 13A er belastningen større, jeg har ikke selv set hvad der sker ved det, men kunne forstille mig at varmeudvikling er en ad grundene.

EL.PNG

Undskyld mig men er ikke helt ferm i elinstallationer så er ikke sikker på jeg forstår sin tegning rigtigt. 

Det er sådan her ved mig. 

Modul 1: begge udgange 1-2-3-4/5-6-7-8 kører på en Lysgruppe 1 som er sikret med en 13 amp

modul 2: begge udgange 1-2-3-4/5-6-7-8 kører på en lysgruppe 2 som er sikret med en 13amp

modul 3: begge udgange 1-2-3-4/5-6-7-8 kører på en lysgruppe 3 som er sikret med en 13 amp

modul 4: den ene udgang 1-2-3-4 kører på lysgruppe 1 og udgang 5-6-7-8 kører på lysgruppe 3 begge som sagt sikret med 13amp

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

 

Modul 1: begge udgange 1-2-3-4/5-6-7-8 må køre sammen med modul 4 udgang 1-2-3-4 

modul 3: begge udgange 1-2-3-4/5-6-7-8 må køre sammen med modul 4 udgang 5-6-7-8 

 

dette er udgangene hvor fasen kan flyttes rundt uden at blande grupperne. 

 

Men tror du skal have en elektriker til at kigge på det, vis du ikke er skarp i el.

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Martin Abildgaard skrev:

Hurtigt svar på dine 2 sidste spørgsmål:

Nej

Nej

hvis du ud fra de svar du har fået tidligere ikke fanger årsagen, så er det man griber telefonen og ringer til en elektriker

Kan da læse herinde at flere har koblet output modulerne på 13amp sikringer og at de kender flere steder det er sådan. 

men rigtigt, lovligt er det nok ikke. 

Men i nye huse er det vel sjældent der er 10amp sikringer idag 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Når du designer en tavle, så laver man kabling mm. således at det ikke skulle være nødvendigt at ændre det fysiske. Det smarte med IHC er at man kan gøre det logisk i controlleren i stedet.

Kig på den tegning som Latter har lavet. Når du flytter en ledning fra en gruppe til en anden, så skal du sikre at Nul-lederen også flytter med til den nye gruppe, ellers får du krydsnulling på bagsiden, så du rent faktisk er forsynet igennem 2 forskellige sikringer. Det er ikke noget problem, hvis alle kabler er 3-leder med jord, for så flytter man bare nul med, men hvis man som jeg og mange andre helst undgår mange kabler i tavlen og bruger 5-leder eller mer kabler, så har du lige pludselig mange ledere du skal flytte, hvis du flytter fra en gruppe til en anden.

vedr. 10/13A, så gør det det ikke mere rigtigt at "mange gør". LK siger max forsikring 10A.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
27 minutter siden, Martin Abildgaard skrev:

Når du designer en tavle, så laver man kabling mm. således at det ikke skulle være nødvendigt at ændre det fysiske. Det smarte med IHC er at man kan gøre det logisk i controlleren i stedet.

Kig på den tegning som Latter har lavet. Når du flytter en ledning fra en gruppe til en anden, så skal du sikre at Nul-lederen også flytter med til den nye gruppe, ellers får du krydsnulling på bagsiden, så du rent faktisk er forsynet igennem 2 forskellige sikringer. Det er ikke noget problem, hvis alle kabler er 3-leder med jord, for så flytter man bare nul med, men hvis man som jeg og mange andre helst undgår mange kabler i tavlen og bruger 5-leder eller mer kabler, så har du lige pludselig mange ledere du skal flytte, hvis du flytter fra en gruppe til en anden.

vedr. 10/13A, så gør det det ikke mere rigtigt at "mange gør". LK siger max forsikring 10A.

Helt enig men har nu talt med 3 forskellige elektrikere som alle siger at sådan laves 95% af installationerne idag. 

Rigtigt eller forkert. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
58 minutter siden, Peter286 skrev:

Helt enig men har nu talt med 3 forskellige elektrikere som alle siger at sådan laves 95% af installationerne idag. 

Rigtigt eller forkert. 

Jeg kører også for stærkt i bil. Går det galt er det min r** der er til udstilling. 

Hvis et modul brænder af og LK kan se at der er 13A forsikring, så dækker de ikke. Hvis der går ild i et modul, som fyrer hytten af, så....bum bum

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 minutter siden, Martin Abildgaard skrev:

Jeg kører også for stærkt i bil. Går det galt er det min r** der er til udstilling. 

Hvis et modul brænder af og LK kan se at der er 13A forsikring, så dækker de ikke. Hvis der går ild i et modul, som fyrer hytten af, så....bum bum

Hvis noget sker er det vel kun det ene relæ der overbelastes der går i stykker. 

Men ja man er selv herre over sin installation, dog i mit tilfælde er det kun lys installationer som er kørt igennem output modulerne og alt er led lys, så hvis jeg nogen sinde skulle komme til at belaste dem med mere end 10amp skal jeg godt nok udvide. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 timer siden, Peter286 skrev:

Helt enig men har nu talt med 3 forskellige elektrikere som alle siger at sådan laves 95% af installationerne idag. 

Rigtigt eller forkert. 

Jeg vil sige forkert, når det gælder IHC installationer, men rigtigt ved alm installationer i boliger.

Der var tidligere flere, som forsikrede outputmoduler med 13A. Det har været diskuteret her på forum en del gange, og LK ændrede på et tidspunkt teksten i manualen angående forsikring af modulet, da der var nogle som misforstod den tidligere tekst (kan ikke huske nøjagtig hvad der stod, men meningen var også dengang Max 10A som forsikring).

Som de andre nævner, kan du ikke bare uden videre flytte rundt på ledningerne mellem de forskellige udgange, uden at tage højde for at Nulledningerne er monteret på de tilsvarende rigtige gruppeafbrydere, og jordlederne skal desuden også mærkes op/om, så man kan se tilhørselsforholdet (gruppenummer). Det er absolut IKKE GDS-arbejde!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Angående forsikring med 10A eller 13A, så var vores tavle også bestykket med 13A automatsikringer til lys-grupperne. Efter at have set folk skrive om emnet på dette forum spurgte jeg elektrikeren om ikke det var ulovligt. Det mente han ikke, men ringede til LK og sendte derefter en ud og skifte alle grupperne til 10A. Vores hus er bygget af et stort og velronomeret byggefirma, og de var flove og beklagede mange gange, specielt fordi det jo åbenbart er noget der ofte forekommer (men altså stadig ikke lovligt).

/Mikkel

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok