Hop til indhold

Ny direktør i Schneider Electric Danmark


Morten Stryhn
 Share

Recommended Posts

Ejeren af LK har i Danmark fået ny direktør. Hun kommer fra IT branchen og har fokus på smarte, digitale løsninger, så vi kan håbe på at det sætter skub i IHC-udviklingen.

http://www.computerworld.dk/art/238550/ny-administrerende-direktoer-i-schneider-electric-danmark-skal-staa-i-spidsen-for-1-000-medarbejdere

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tillader mig at tvivle. For mig at se, er IHC desværre fuldstændigt dødt. På min arbejdsplads har vi ansat flere folk fra LKs udviklingsafdeling indenfor intelligente systemer, og det er ikke mit indtryk, at der er mange tilbage hos LK/Schneider. Der har været snak om en ny version af controlleren i årevis, men intet er sket. LK forsøger ikke engang at holde liv i skuden ved at antyde, at der på et tidspunkt kommer noget nyt. Det er ligesom fastnettelefonen - blot et system, der skal malkes så længe det kan lade sig gøre men hvor ny-investeringer er lig nul.

Link til kommentar
Del på andre sites

På spørgsmålet om IHC er dødt eller nye/andet skal overtage. Så tænker jeg, om det reelt behøver været ret meget andet end controleren der skal udskiftes (evt modulerne). Hele grundprincippet, (hvis vi ser på selve det grundlæggende i lyst/automatik/intelligente hjem, der er fortrådning, kabler, tryk og udtag vel praktisk talt det samme.

Men det virker mere på mig som om, at der er ikke rigtig nogen der sætter sig ned og koordinere og udtænker en plan for fremtiden, hvor flere fagområder er med. Der mangler ganske enkelt innovation til nye smartere systemer, der også, kan bruges sammen med eksisterende. LK burde være interesseret i dette, i og med de nærmest har lagt grundstene i boliger med IHC systemet. Lk burde måske endda tage initiativ til at gå sammen med nogen om fremtiden.
I og med IHC i boligerne nu engang er der, så mener jeg ikke det er et område man kan tillade sig at ignorere, da konsekvensen ved at lade systemet uddø uden alternativer kan gå hen og give katastrofale konsekvenser for boligejerne. Forestil jer et scenarie, hvor controler og div moduler forsvinder helt. Dvs ingen mulighed for at købe noget, hvis det eksisterende bliver defekt. Et hus uden lys (først og fremmest) er ikke-brugbart hus. Det er jo ikke bare en funktion man kan slå til/fra, og så fjernes nogle ekstra features. Det er også banal brug der forsvinder. Eksisterende huse med IHC vil blive degraderet rent prismæssig. For nogle vedkommende vil det sandsynligvis betyde en komplet ny installationer. Det kan umuligt være billigt. 


Et passende spørgsmål til den nye direktør, kunne fx være at få svar på dette.  

Måske man i virkeligheden skal gå via Erhvervs- og Vækstministeriet, alt afhængig af hvor stort problemet potentielt kan blive. Jeg ved ikke om der findes en oversigt over, hvor mange boliger der er bygget med IHC?

Link til kommentar
Del på andre sites

Grund arkitekturen i LK IHC og kommunikations protokollen mellem IHC controlleren og I/O modulerne er stortset uændret siden den første LK IHC controller. Den første controller kan faktisk køre med et sprit nyt I/O modul, men understøtter selvfølgelig ikke temp. sensor.

Men du har ret det er faktisk bare controlleren som skal opgraderes. Dog så jeg MEGET gerne at der blev tilføjet en tavle bus, så vi kunne få f.eks. tidssvarende tavle dimmer.

Siden LK blev overtaget af Schneider har udviklingen af LK IHC stået stortset stille, og det som er tilbage, bliver udviklet i øst europa. Schneider satser ganske simpelt ikke på LK IHC. De vil meget heller satse på deres PLC'er, KNX og tilsvarende.

Skulle LK IHC blive trukket af marked er problemet dog ikke så stort. Det er jo en stjerne installation, så man kan relativt nemt skifte til SmartHouse, Loxone etc. Vil man ikke ofre det, kan man erstatte hele IHC installationen med conson (eksister det overhovedet længere) eller alm. svagstrøms kip. Jeg kan derfor ikke se hvad erhvers- og vækst ministeriet skulle kunne gøre. Ingen efterlades uden lys når LK IHC bliver trukket af marked.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det virker mærkeligt at ansætte en ny direktør med baggrund i IT branchen, hvis ikke man vil ud af den digitale vej med smarte løsninger. Det bliver endda nævnt at det med de smarte og digitale løsninger har haft indflydelse på valget. Når man ansætter en ny direktør, plejer man at tale om retningen og den grundlæggende strategi inden kontrakten bliver skrevet, så et eller andet i den retning bør der ske. Spørgsmålet er vel mere hvad og hvornår der sker noget.

Jeg tænker at det må være muligt at bygge et system, som både bruger noget fra IHC og noget fra Schneider Electrics systemer i andre lande, og bygge noget nyt (f.eks. controller).

Vi får se!

Link til kommentar
Del på andre sites

Som andre nævner så fejler grundstrukturen i IHC ikke noget, det er efterhånden gennemprøvet siden 1992. Komponent mæssigt er der stadig plads til forbedringer, bla. ville det være dejligt med DIN skinne monterede lysdæmper med samme programmerings mæssige muligheder som de trådløse og som kan dæmpe ALLE LED.

Problemet er kontrolleren - og dens brug af java.

Hvem ville ikke vælge et gennemprøvet og alsidigt husstyrings system som IHC hvis kontrolleren var lige så stabil som en siemens PLC. Kunne lidt nørden desuden sammenkoble den med alle de nye muligheder ville verden ligge foran LK.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

14 timer siden, Lars1 skrev:

Skulle LK IHC blive trukket af marked er problemet dog ikke så stort. Det er jo en stjerne installation, så man kan relativt nemt skifte til SmartHouse, Loxone etc. Vil man ikke ofre det, kan man erstatte hele IHC installationen med conson (eksister det overhovedet længere) eller alm. svagstrøms kip. Jeg kan derfor ikke se hvad erhvers- og vækst ministeriet skulle kunne gøre. Ingen efterlades uden lys når LK IHC bliver trukket af marked.

Det mener jeg er helt forkert anskuet. At det er en stjerne installation betyder jo kun, at det er nemmere at skifte til noget andet (tilsvarende). Men dælme ikke at det dermed også "gratis". Igen skal du se det i relation til prisværdisættelse af boligen. Det handler om, at almindelig basal brug (tænd/sluk) risikere at ikke fungere, uden at der skal ofres yderligere. 
Forstil dig en almindelig bolig hvor tænd/sluk for lys ikke virker. Det vil ofte ende i en kategori ala "håndværker tilbud".  Det er det scenarie du ikke må negligere, i det øjeblik dit basale brug er bygget op omkring komponenter som enten ikke udvikles mere eller måske endda ikke er tilgængelig på markedet. 
Det er meget få lignende genstande på EL markedet, som med tiden er blevet "udsluset" på samme måde, som har den samme konsekvens. 

Du siger ingen efterlades uden lys - Min påstand er, at alle med IHC efterlades med en tilpas stor regning, for at få basal lys til at fungere, (alt afhængig af hvilken løsning man går efter). 

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, Kandersen skrev:

Det mener jeg er helt forkert anskuet. At det er en stjerne installation betyder jo kun, at det er nemmere at skifte til noget andet (tilsvarende). Men dælme ikke at det dermed også "gratis". Igen skal du se det i relation til prisværdisættelse af boligen. Det handler om, at almindelig basal brug (tænd/sluk) risikere at ikke fungere, uden at der skal ofres yderligere. 
Forstil dig en almindelig bolig hvor tænd/sluk for lys ikke virker. Det vil ofte ende i en kategori ala "håndværker tilbud".  Det er det scenarie du ikke må negligere, i det øjeblik dit basale brug er bygget op omkring komponenter som enten ikke udvikles mere eller måske endda ikke er tilgængelig på markedet. 
Det er meget få lignende genstande på EL markedet, som med tiden er blevet "udsluset" på samme måde, som har den samme konsekvens. 

Du siger ingen efterlades uden lys - Min påstand er, at alle med IHC efterlades med en tilpas stor regning, for at få basal lys til at fungere, (alt afhængig af hvilken løsning man går efter). 

Nu har jeg selv forsynet min bolig med en ret omfattende IHC-installation, så jeg kender ikke til "brugt-hus priser" med IHC.

Du har lige handlet hus kan jeg forstå, trækker det op i værdi (m2-pris) eller trækker det ned når der er IHC-installation i huset? Måske flere andre kan hjælpe med det mysterium?

Jeg har hørt folk tale og at IHC nærmest trækker prisen på huset ned da det ofte kræver besøg af en elektriker for at ændre noget. Og også tit er for nørdet at betjene.

Førhen trak det lidt op pga komforten,

Link til kommentar
Del på andre sites

IHC gør enten intet eller trækker op.
Men pointen i det jeg skriver er, at du skal forestille dig det modsatte.
Et hus hvor IHC ikke virker, (fx controler/moduler bliver defekt, og man kan ikke købe nye da de er udgået af markedet).
Hvad gør IHC så ved huset pris?

Men man er nødt til at se på, hvad sker der med en IHC installation, såfremt den bliver defekt (controler/moduler). IHC er jo ikke bare en parallelbygning på den almindelige el-installation. Det er ikke noget man kan tage fra, og så virker det som en almindelig installation. Det er en erstatning for den ellers traditionelle installation.
Kan du tænde/slukke lys (basal brug) uden controler/moduler/andet? (Ja/nej). Mit svar er, nej.

Derfor trækker det ned, for det er værre end et hus uden IHC, (altså et hus med almindelig el installation), da der skal ske een eller anden form for ombygning, førend der er basal lys i huset.
Om løsningen er at finde et andet system, udskifte modulerne med kip-relæer eller andet, det er principielt ligegyldigt.
En potentiel køber står over for at skulle lave een eller anden form for investering i huset, førend balsale funktioner fungere igen.
I princippet kan man sammenligne det lidt med levetiden på fx taget på et hus. Hvis den levetid udløber lige om hjørnet, så vil en potentiel køber sandsynligvis forhandle en pris med henblik på udskiftet. Præcis det samme kan siges om el installationerne, fordi de jo ikke ligefrem er ligegyldige. At vi tager dem for givet er ikke ens betydende med, at de kan undværes.

Nu er det jo heldigvis sådan, at IHC forsvinder ikke bare fra den ene dag til den anden. LK har sikkert een eller anden form for leveringsgaranti på dette, (oftest er det 10år).
Men udviklingmæssig er spørgsmålet yderst relevant for, hvordan fremtiden ser ud for huse der allerede har IHC. Og det er kun LK der kan svare på dette, og i øvrigt burde tvinges til at svare på det, sådan som udviklingen lader til at se ud. Det ville være et godt spørgsmål til en ny direktør.

Jeg kan egentlig godt begynde at frygte, at man ikke helt forstår konsekvensen her. Og tror IHC bare er noget smart intelligent styring før nørder og folk med mange penge, som en overbygning til en traditionel el installation. Men det er det jo netop ikke. 

Link til kommentar
Del på andre sites

10 timer siden, Kandersen skrev:

Det mener jeg er helt forkert anskuet. At det er en stjerne installation betyder jo kun, at det er nemmere at skifte til noget andet (tilsvarende). Men dælme ikke at det dermed også "gratis". Igen skal du se det i relation til prisværdisættelse af boligen. Det handler om, at almindelig basal brug (tænd/sluk) risikere at ikke fungere, uden at der skal ofres yderligere. 
Forstil dig en almindelig bolig hvor tænd/sluk for lys ikke virker. Det vil ofte ende i en kategori ala "håndværker tilbud".  Det er det scenarie du ikke må negligere, i det øjeblik dit basale brug er bygget op omkring komponenter som enten ikke udvikles mere eller måske endda ikke er tilgængelig på markedet. 
Det er meget få lignende genstande på EL markedet, som med tiden er blevet "udsluset" på samme måde, som har den samme konsekvens. 

Du siger ingen efterlades uden lys - Min påstand er, at alle med IHC efterlades med en tilpas stor regning, for at få basal lys til at fungere, (alt afhængig af hvilken løsning man går efter). 

Nu er der kun garanti på dine IHC komponeter i 1 år. Herefter står du alligevel med en større investering hvis det skulle gå i stykker, også selvom IHC fortsat er på marked. Skulle controlleren dø og IHC ikke længere er på marked, kan du koble dine I/O moduler sammen, i grupper med 1 input og 2 output moduler. Hver indgang vil så trække 1 udgang, og hermed har du basal tænd/sluk funktionalitet. Alternativet er kip relæer, som ikke koster ret meget sammenlignet med en alternativ IHC installation.

Link til kommentar
Del på andre sites

11 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Som andre nævner så fejler grundstrukturen i IHC ikke noget, det er efterhånden gennemprøvet siden 1992. Komponent mæssigt er der stadig plads til forbedringer, bla. ville det være dejligt med DIN skinne monterede lysdæmper med samme programmerings mæssige muligheder som de trådløse og som kan dæmpe ALLE LED.

Problemet er kontrolleren - og dens brug af java.

Hvem ville ikke vælge et gennemprøvet og alsidigt husstyrings system som IHC hvis kontrolleren var lige så stabil som en siemens PLC. Kunne lidt nørden desuden sammenkoble den med alle de nye muligheder ville verden ligge foran LK.

 

For mig er det store problem den manglende udvikling. LK IHC er håbløst bagefter andre IHC systemer idag, og så den dybt ustabile controller. Java giver lidt udfordringer, men så er det heller ikke være.

Link til kommentar
Del på andre sites

12 timer siden, Lars1 skrev:

Nu er der kun garanti på dine IHC komponeter i 1 år. Herefter står du alligevel med en større investering hvis det skulle gå i stykker, også selvom IHC fortsat er på marked. Skulle controlleren dø og IHC ikke længere er på marked, kan du koble dine I/O moduler sammen, i grupper med 1 input og 2 output moduler. Hver indgang vil så trække 1 udgang, og hermed har du basal tænd/sluk funktionalitet. Alternativet er kip relæer, som ikke koster ret meget sammenlignet med en alternativ IHC installation.

Jeg synes ikke den almindelig garanti (1 år eller 2 år som det vist nærmere er), som sådan er problemet. Jeg mener helt reelt, at det er den integration i en bolig som er udfordret, hvis man bruger udstyr der eksempelvis udgår.

Nu ved vi jo heller ikke om det er tilfældet. Det er derfor jeg siger, at det bør være et spørgsmål til den nye direktør, at svare på hvad visionerne/fremtiden er for produktet. Der findes nærmest ikke bedre tidspunkt at spørge på, end når en ny direktør træder til.

Link til kommentar
Del på andre sites

12 timer siden, Lars1 skrev:

For mig er det store problem den manglende udvikling. LK IHC er håbløst bagefter andre IHC systemer idag, og så den dybt ustabile controller. Java giver lidt udfordringer, men så er det heller ikke være.

Jeg ser tit folk herinde skrive, at IHC mangler udvikling. Men i realiteten er det meget lidt konkrete bud der kommer frem, når man så også bliver detaljeret. 
Min største udfordring med IHC, fordi jeg er meget ny, det er nok i virkeligheden at indse og forstå, hvor IHC´s nuværende grænser går. Det giver ikke mening at jeg foreslår ny udvikling, førend man fx er nået grænsen.
Java er noget bras, deri er resten af verden nok efterhånden ikke i tvivl. Men det betyder jo ikke, at der ikke kan laves en ny controler, der kan det samme, men er bygget på andet end Java. 

Link til kommentar
Del på andre sites

6 timer siden, Kandersen skrev:

Jeg synes ikke den almindelig garanti (1 år eller 2 år som det vist nærmere er), som sådan er problemet. Jeg mener helt reelt, at det er den integration i en bolig som er udfordret, hvis man bruger udstyr der eksempelvis udgår.

Hvad så med Tesla. Hvis Tesla går konkurs og ingen vil videreføre deres teknologier. Skal trafik ministeriet så på banen med et krav om at nogen videreføre deres teknologi, så de stakkels Tesla ejer fortsat kan køre i deres el biler?

 

Integrationen af din bolig er ikke udfordret hvis IHC udgår. Du står bare med et valg om at invester i en alternativ teknologi eller nedgrader til alm. tænd/sluk. I den henseende er LK's IHC faktisk et billigt valg i forhold til f.eks. SmartHouse. At konverter en SmartHouse installation til IHC er DYRT. SmartHouse bruger en 2 trådet bus teknologi hvor alle tryk m.m. hænger som perler på en snor. Du kommer til at skulle rewire hele huset for at konverter fra SmartHouse til LK IHC.

Link til kommentar
Del på andre sites

6 timer siden, Kandersen skrev:

Jeg ser tit folk herinde skrive, at IHC mangler udvikling. Men i realiteten er det meget lidt konkrete bud der kommer frem, når man så også bliver detaljeret. 
Min største udfordring med IHC, fordi jeg er meget ny, det er nok i virkeligheden at indse og forstå, hvor IHC´s nuværende grænser går. Det giver ikke mening at jeg foreslår ny udvikling, førend man fx er nået grænsen.
Java er noget bras, deri er resten af verden nok efterhånden ikke i tvivl. Men det betyder jo ikke, at der ikke kan laves en ny controler, der kan det samme, men er bygget på andet end Java. 

Java er IMHO ikke noget problem, sammenlignet med de manglende tavle dimmer som kan styres som wireless dimmer, dimmer som fungere med LED's etc. wireless stikkontakter som ikke tænder af sig selv hvis man sætter lav energi enheder på dem, temp sensor hvor man se den aktuelle temperaturen, det aktuelle setpunkt, ændre setpunkter o.s.v. Alle disse eksempler er noget som LK's konkurenter har, så grænse er nået, og LK må se at komme op i omdrejninger.

Link til kommentar
Del på andre sites

På 17/11/2016 at 10:26 , Morten Stryhn skrev:

Det virker mærkeligt at ansætte en ny direktør med baggrund i IT branchen, hvis ikke man vil ud af den digitale vej med smarte løsninger. Det bliver endda nævnt at det med de smarte og digitale løsninger har haft indflydelse på valget. Når man ansætter en ny direktør, plejer man at tale om retningen og den grundlæggende strategi inden kontrakten bliver skrevet, så et eller andet i den retning bør der ske. Spørgsmålet er vel mere hvad og hvornår der sker noget.

Jeg tænker at det må være muligt at bygge et system, som både bruger noget fra IHC og noget fra Schneider Electrics systemer i andre lande, og bygge noget nyt (f.eks. controller).

Vi får se!

Computerworld er jo ikke ligefrem kendt for dybte borende journalistik, og dette tilfælde er ikke nogen undtagelse. Hun er en administrator, som gør hvad hun får besked på fra hovedkontoret. LK's udviklings afdeling er forlængst flyttet til øst europa. Hendes job bliver at sælge de digitale løsninger som kommer derfra, og her snakker vi primært KNX.

Digitale løsninger til private er ikke noget stort marked for LK eller andre af de store el installations producenter. Det marked drives af enkelt stående løsninger fra google, m$ o.s.v. Private kan generelt ikke overskue store komplexe og integrerede løsninger. De kan overskue punkt til punkt integration, som f.eks. varmestyring og ventilation, sluk alt, one touch lys og lyd. Alle i en pakke bliver for komplext.

Link til kommentar
Del på andre sites

På 18/11/2016 at 17:39 , Lars1 skrev:

Hvad så med Tesla. Hvis Tesla går konkurs og ingen vil videreføre deres teknologier. Skal trafik ministeriet så på banen med et krav om at nogen videreføre deres teknologi, så de stakkels Tesla ejer fortsat kan køre i deres el biler?

 

Integrationen af din bolig er ikke udfordret hvis IHC udgår. Du står bare med et valg om at invester i en alternativ teknologi eller nedgrader til alm. tænd/sluk. I den henseende er LK's IHC faktisk et billigt valg i forhold til f.eks. SmartHouse. At konverter en SmartHouse installation til IHC er DYRT. SmartHouse bruger en 2 trådet bus teknologi hvor alle tryk m.m. hænger som perler på en snor. Du kommer til at skulle rewire hele huset for at konverter fra SmartHouse til LK IHC.

Tesla olign er forbrugsgenstande. Boliger er noget ganske andet. 
Men principielt har du ret. Det ændre dog ikke ved problematikken, som dog, indtil nogen ved noget mere konkret, er ren retorik. Boligerne med IHC står med en udfordring, såfremt LK/Schneider vælger at droppe det. Det faktum formoder jeg ikke du kan være uenig i? 

Link til kommentar
Del på andre sites

På 19/11/2016 at 11:55 , Lars1 skrev:

Computerworld er jo ikke ligefrem kendt for dybte borende journalistik, og dette tilfælde er ikke nogen undtagelse. Hun er en administrator, som gør hvad hun får besked på fra hovedkontoret. LK's udviklings afdeling er forlængst flyttet til øst europa. Hendes job bliver at sælge de digitale løsninger som kommer derfra, og her snakker vi primært KNX.

Digitale løsninger til private er ikke noget stort marked for LK eller andre af de store el installations producenter. Det marked drives af enkelt stående løsninger fra google, m$ o.s.v. Private kan generelt ikke overskue store komplexe og integrerede løsninger. De kan overskue punkt til punkt integration, som f.eks. varmestyring og ventilation, sluk alt, one touch lys og lyd. Alle i en pakke bliver for komplext.

Mht til den administrende direktør, så er det stadigvæk et spørgsmål som bør rettes til denne. Uanset hvad hendes topledelse end mener, så er kommunikationsvejen den vej igennem, udaftil. På den er hun en simpel statuette, som sandsynligvis ikke engang kender svaret på spørgsmålet. Men hun har bedre mulighed for at indhente svar. Udover det så vil jeg mene, at hun stadigvæk har en vis indflydelse på, hvilken vej hendes område skal, dog stadigvæk inde for LK´s fremtidig planer.
 

Link til kommentar
Del på andre sites

7 timer siden, Kandersen skrev:

Tesla olign er forbrugsgenstande. Boliger er noget ganske andet. 
Men principielt har du ret. Det ændre dog ikke ved problematikken, som dog, indtil nogen ved noget mere konkret, er ren retorik. Boligerne med IHC står med en udfordring, såfremt LK/Schneider vælger at droppe det. Det faktum formoder jeg ikke du kan være uenig i? 

Tesla'er og IHC installationer, er begge forbrugs goder, som vi i princippet godt kan leve uden.

Jo. Jeg er dybt uenig i at boliger med LK IHC står med en udfordring såfremt LK/Schneider vælger at trækker produktet fra marked. Der er masser af alternative IHC produkter på marked.

Link til kommentar
Del på andre sites

7 timer siden, Kandersen skrev:

Mht til den administrende direktør, så er det stadigvæk et spørgsmål som bør rettes til denne. Uanset hvad hendes topledelse end mener, så er kommunikationsvejen den vej igennem, udaftil. På den er hun en simpel statuette, som sandsynligvis ikke engang kender svaret på spørgsmålet. Men hun har bedre mulighed for at indhente svar. Udover det så vil jeg mene, at hun stadigvæk har en vis indflydelse på, hvilken vej hendes område skal, dog stadigvæk inde for LK´s fremtidig planer.
 

Medmindre hun er en dygtig lobyist (hvilket hun ikke er) har hun zero indflydelse på udviklingen af LK IHC, eller hvilke retninger Schneider vælger at tage på bolig IHC marked.

Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, Lars1 skrev:

Tesla'er og IHC installationer, er begge forbrugs goder, som vi i princippet godt kan leve uden.

Jo. Jeg er dybt uenig i at boliger med LK IHC står med en udfordring såfremt LK/Schneider vælger at trækker produktet fra marked. Der er masser af alternative IHC produkter på marked.

Hvad vil du gøre ved din egen IHC installation, såfremt LK/Schneider trækker produktet ud af markedet. Dvs det er ikke muligt at købe controller, moduler eller andet?
Dernæst - hvad vil du gøre den dag det ikke virker mere? 
Du kan ikke bare køre din bolig på et værksted og få det til at fungere, som hvis det var en bil, og så bruge alternative transportmuligheder. Og hvis det var muligt, hvordan ville din installation fungere imellemtiden?

Det er egentlig den vej du skal tænke. Hvad vil konsekvensen være for din el-installation?

Forestil dig så det næste scenarie - Du skal købe bolig, med IHC. Du ved produktet ikke længere findes på markedet. Måske er installationen allerede "defekt" på det tidspunkt du skal købe.
Vil det påvirke dit syn på boligen? 
Vil det påvirke dit syn på prisen?
Vil du forventet at el-installationerne fungerede efter hensigten (basal brug)?

Nu kan du sammenligne dette med brugsgenstande, (forbrugsgoder), bil, vaskemaskiner, computere oa, hvis du stadigvæk synes det er det samme. 

Link til kommentar
Del på andre sites

5 timer siden, Lars1 skrev:

Medmindre hun er en dygtig lobyist (hvilket hun ikke er) har hun zero indflydelse på udviklingen af LK IHC, eller hvilke retninger Schneider vælger at tage på bolig IHC marked.

Som administerende direktør, så skal man ikke nødvendigvis have indflydelse på en udvikling. Men svar kan man ligge inde med. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis man forestiller sig at alle og på IHC-user som har en eller IHC-controllere, står med defekte og afbrændte controllere fra den ene dag til den anden finder vi en løsning.

Jeg kunne forestille mig at vi lavede en Task Force gruppe, hvor der blev lavet en kravs-spec. til et nyt system.
Derefter var det nærliggende at bruge kendte byggeklodser og bygge noget nyt af.
F.eks. en Raspberry Pi der kunne laves en RS485 bus på via GPIO-pins eller andet og så en fed gang kode fra Mikkels side af, og et lækkert GUI så det er til for almindelege mennesker at lave "programmeringen" som jeg forestiller mig bare skal være drag & drop med nogle færdige funktionsblokke (som legoklodser med ledninger på) som der er nu. Disse funktionsblokke kan man så udvikle selv, i fælleskab osv. Dele viden og hjælpe på kryds og tværs, som nu.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

45 minutter siden, Kandersen skrev:

Hvad vil du gøre ved din egen IHC installation, såfremt LK/Schneider trækker produktet ud af markedet. Dvs det er ikke muligt at købe controller, moduler eller andet?
Dernæst - hvad vil du gøre den dag det ikke virker mere? 
Du kan ikke bare køre din bolig på et værksted og få det til at fungere, som hvis det var en bil, og så bruge alternative transportmuligheder. Og hvis det var muligt, hvordan ville din installation fungere imellemtiden?

Det er egentlig den vej du skal tænke. Hvad vil konsekvensen være for din el-installation?

Forestil dig så det næste scenarie - Du skal købe bolig, med IHC. Du ved produktet ikke længere findes på markedet. Måske er installationen allerede "defekt" på det tidspunkt du skal købe.
Vil det påvirke dit syn på boligen? 
Vil det påvirke dit syn på prisen?
Vil du forventet at el-installationerne fungerede efter hensigten (basal brug)?

Nu kan du sammenligne dette med brugsgenstande, (forbrugsgoder), bil, vaskemaskiner, computere oa, hvis du stadigvæk synes det er det samme. 

Jeg ville have sat et overordnet system(Master f.eks Domonticz) til at styre min IHC installation, så jeg ikke er afhængig af LKs beslutninger.

Mange andre her inde, har eller er igang med at få sådanne et system sat op.

For mig er det nok også ret let, da alle mine ting er wireless. Dør delene, udskifter jeg dem med et andet produkt der er åbent, så på sigt ville IHC delen blive udfaset i mit hjem.

IHC controlleren - Well så må jeg vel ud og købe en brugt :)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok