Hop til indhold

Ny direktør i Schneider Electric Danmark


Morten Stryhn
 Share

Recommended Posts

4 timer siden, Kandersen skrev:

Hvad vil du gøre ved din egen IHC installation, såfremt LK/Schneider trækker produktet ud af markedet. Dvs det er ikke muligt at købe controller, moduler eller andet?
Dernæst - hvad vil du gøre den dag det ikke virker mere? 
Du kan ikke bare køre din bolig på et værksted og få det til at fungere, som hvis det var en bil, og så bruge alternative transportmuligheder. Og hvis det var muligt, hvordan ville din installation fungere imellemtiden?

Det er egentlig den vej du skal tænke. Hvad vil konsekvensen være for din el-installation?

Forestil dig så det næste scenarie - Du skal købe bolig, med IHC. Du ved produktet ikke længere findes på markedet. Måske er installationen allerede "defekt" på det tidspunkt du skal købe.
Vil det påvirke dit syn på boligen? 
Vil det påvirke dit syn på prisen?
Vil du forventet at el-installationerne fungerede efter hensigten (basal brug)?

Nu kan du sammenligne dette med brugsgenstande, (forbrugsgoder), bil, vaskemaskiner, computere oa, hvis du stadigvæk synes det er det samme. 

Når LK trækker deres nuværende IHC af marked vill jeg lade min installation køre til den begynder at fejle. På det tidspunkt vil jeg konverter den til en simple tænd/sluk installation, iog gå i gang med at under marked, og se om det er kommet brugbare alternativer.

Jeg kender ganske få mekaniker (elektriker) som jeg ville lade rode med en IHC installation, så problemet med at køre din bolig på værksted har eksisteret siden IHC blev lanceret. Det er lige som med Tesla. Der er ganske få mekaniker, som forstå sig på den bil.

Hvis jeg kigger på en bolig med en defekt IHC installation, det vil helt sikkert påvirke mit syn på boligen og prisen, ligesom defekte rør installationer, vinduer, døre etc. vil. Altsammen noget, som hurtigt kan blive dyre end at erstatte en defekt IHC installation. Hvis der er en funktionel IHC installation i huset, ændre ikke meget, ligesom et udgået fyr, ventilations anlæg eller tilsvarende ville.

IHC installationen er ikke andet end et forbrugs gode på linie med biler, vaskemaskiner etc.

Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, Kandersen skrev:

Som administerende direktør, så skal man ikke nødvendigvis have indflydelse på en udvikling. Men svar kan man ligge inde med. 

Som jeg skrev. Hun er en administrator, som gør hvad hun får besked på fra hovedkontoret, og de fortæller hende ikke om de rigtige planer for LK IHC.

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Hvis man forestiller sig at alle og på IHC-user som har en eller IHC-controllere, står med defekte og afbrændte controllere fra den ene dag til den anden finder vi en løsning.

Jeg kunne forestille mig at vi lavede en Task Force gruppe, hvor der blev lavet en kravs-spec. til et nyt system.
Derefter var det nærliggende at bruge kendte byggeklodser og bygge noget nyt af.
F.eks. en Raspberry Pi der kunne laves en RS485 bus på via GPIO-pins eller andet og så en fed gang kode fra Mikkels side af, og et lækkert GUI så det er til for almindelege mennesker at lave "programmeringen" som jeg forestiller mig bare skal være drag & drop med nogle færdige funktionsblokke (som legoklodser med ledninger på) som der er nu. Disse funktionsblokke kan man så udvikle selv, i fælleskab osv. Dele viden og hjælpe på kryds og tværs, som nu.

 

 

Det kunne vi jo allerede gøre nu. Vi behøver da ikke vente på at LK dropper deres IHC. :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

22 timer siden, Lachris skrev:

Jeg ville have sat et overordnet system(Master f.eks Domonticz) til at styre min IHC installation, så jeg ikke er afhængig af LKs beslutninger.

Mange andre her inde, har eller er igang med at få sådanne et system sat op.

For mig er det nok også ret let, da alle mine ting er wireless. Dør delene, udskifter jeg dem med et andet produkt der er åbent, så på sigt ville IHC delen blive udfaset i mit hjem.

IHC controlleren - Well så må jeg vel ud og købe en brugt :)

 

Så er du også allerede i en helt anden kategori end den typiske boligejer. Og du har garanteret allerede investeret en hel del ud over IHC systemet. 
Ikke dermed sagt at hr og fru almindelig IHC brugere ikke kan gøre det sammen. Men forskellen er du allerede er i gang med konsekvensen. Spørgsmålet er bare, om det så til den tid lykkes dig at finde en brugt IHC controller, der i øvrigt fungere med resten, til den tid.
Dernæst må man sige, at det der Domonticz, det er jo heller ikke for gud og hver mand. Det er meget nørdet, (sådan som jeg lige så det). Det er open source system, hvilke har fordele og ulemper, (sikkerheden er alttid et godt sted at starte, når vi snakker open source). At tro hr og fru almindelig boligejer går i krig med dette, bare for at få basal lysstyring til at fungere, det kommer næppe til at ske i indeværende årti eller århundrede. Det er alternativer for sådan nogle som os :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

19 timer siden, Lars1 skrev:

Når LK trækker deres nuværende IHC af marked vill jeg lade min installation køre til den begynder at fejle. På det tidspunkt vil jeg konverter den til en simple tænd/sluk installation, iog gå i gang med at under marked, og se om det er kommet brugbare alternativer.

Jeg kender ganske få mekaniker (elektriker) som jeg ville lade rode med en IHC installation, så problemet med at køre din bolig på værksted har eksisteret siden IHC blev lanceret. Det er lige som med Tesla. Der er ganske få mekaniker, som forstå sig på den bil.

Hvis jeg kigger på en bolig med en defekt IHC installation, det vil helt sikkert påvirke mit syn på boligen og prisen, ligesom defekte rør installationer, vinduer, døre etc. vil. Altsammen noget, som hurtigt kan blive dyre end at erstatte en defekt IHC installation. Hvis der er en funktionel IHC installation i huset, ændre ikke meget, ligesom et udgået fyr, ventilations anlæg eller tilsvarende ville.

IHC installationen er ikke andet end et forbrugs gode på linie med biler, vaskemaskiner etc.

Konvertere til et simpelt tænd/sluk system kan jo netop være forbundet med en rimelig massiv udgift.

Forskellen i eksemplet med boligen og teslaen på værkstedet er, at Teslaen (biler) som oftest har reservedele i deres levetid, enten via producenten eller via 3. part. Mig bekendt eksistere 3. part ikke mht IHC. Biler (forbrugsgoder) har generelt en væsentlig lavere levetid end el-installationen i en bolig. 
Jeg kan godt være list rystet over, at du sammenligner el-installation i en bolig med en forbrugsgode. Jeg mener du skævvrider hele begrebet på den måde. Som jeg skrev, så kunne jeg følge dit syn på IHC som en forbrugsgode, hvis den kunne kobles til/fra uden at påvirke den basale brug. Men det er mig bekendt ikke umuligt. Og jeg fornemmer også på dig, at du er enig med mig i dette. Ergo kan det ikke komme i samme kategori som forbrugsgode. Det er derimod en nødvendighed!

Mht til sammenligningen med rør, vinduer osv.. så misforstår du igen i sammenligningen. De ting du nævner KAN laves/repareres, hvis ikke med samme enheder/komponenter, så med 3. parts mulighed.
Men det er da et skidt på vejen, at det trods alt vil påvirke dit syn på boligen og dens pris :-) Nu skal vi bare blive enige om, om IHC i boligen behøver at være defekt i vurderings øjeblikket, eller viden om at IHC er et udgået produkt, dvs uden mulighed for at kunne reparerer på det, (hvis det sker), vil have nogen egentlig ændring på dit syn. 
Jeg tror på det sidste, men det er muligt du måske ikke følger mit tænkte scenarie, og derfor ikke helt forstår det jeg mener. 

Link til kommentar
Del på andre sites

23 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Hvis man forestiller sig at alle og på IHC-user som har en eller IHC-controllere, står med defekte og afbrændte controllere fra den ene dag til den anden finder vi en løsning.

Jeg kunne forestille mig at vi lavede en Task Force gruppe, hvor der blev lavet en kravs-spec. til et nyt system.
Derefter var det nærliggende at bruge kendte byggeklodser og bygge noget nyt af.
F.eks. en Raspberry Pi der kunne laves en RS485 bus på via GPIO-pins eller andet og så en fed gang kode fra Mikkels side af, og et lækkert GUI så det er til for almindelege mennesker at lave "programmeringen" som jeg forestiller mig bare skal være drag & drop med nogle færdige funktionsblokke (som legoklodser med ledninger på) som der er nu. Disse funktionsblokke kan man så udvikle selv, i fælleskab osv. Dele viden og hjælpe på kryds og tværs, som nu.

 

 

Spændende "garanti" du lige fandt på der :-) 
Jeg havde forstået IHC som, at det er et lukkede system (krypteret), og derfor ikke lige umiddelbart muligt at finde en løsning på, såfremt det utænkelige skulle ske.

Din Task force gruppe er skam ikke en dum ide. Men det er ikke stedet at gøre det her, medmindre stedet her samtidig  "knækker" det eksisterende system (IHCén) og netop bygger et alternativ op, så man ikke er afhængig af LK/Schneider.  Det er jo netop formålet (ud over at udbygge systemet), at man skal gøre sig uafhængig af de nærmest ikke eksisterende LK/Schneider, og samtidig undgå at skulle ændre for meget i installationen. 
Mit bedste bud er at starte med en ny controller, (her kunne det være RasPién). Og 3. part kan stå for nye moduler/andet. Så længe man holder det bagud kompatibel, så holder man målet.

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, Kandersen skrev:

Konvertere til et simpelt tænd/sluk system kan jo netop være forbundet med en rimelig massiv udgift.

Forskellen i eksemplet med boligen og teslaen på værkstedet er, at Teslaen (biler) som oftest har reservedele i deres levetid, enten via producenten eller via 3. part. Mig bekendt eksistere 3. part ikke mht IHC. Biler (forbrugsgoder) har generelt en væsentlig lavere levetid end el-installationen i en bolig. 
Jeg kan godt være list rystet over, at du sammenligner el-installation i en bolig med en forbrugsgode. Jeg mener du skævvrider hele begrebet på den måde. Som jeg skrev, så kunne jeg følge dit syn på IHC som en forbrugsgode, hvis den kunne kobles til/fra uden at påvirke den basale brug. Men det er mig bekendt ikke umuligt. Og jeg fornemmer også på dig, at du er enig med mig i dette. Ergo kan det ikke komme i samme kategori som forbrugsgode. Det er derimod en nødvendighed!

Mht til sammenligningen med rør, vinduer osv.. så misforstår du igen i sammenligningen. De ting du nævner KAN laves/repareres, hvis ikke med samme enheder/komponenter, så med 3. parts mulighed.
Men det er da et skidt på vejen, at det trods alt vil påvirke dit syn på boligen og dens pris :-) Nu skal vi bare blive enige om, om IHC i boligen behøver at være defekt i vurderings øjeblikket, eller viden om at IHC er et udgået produkt, dvs uden mulighed for at kunne reparerer på det, (hvis det sker), vil have nogen egentlig ændring på dit syn. 
Jeg tror på det sidste, men det er muligt du måske ikke følger mit tænkte scenarie, og derfor ikke helt forstår det jeg mener. 

Nej. konvertering til simple tænd/sluk koster ikke ret meget. Du skal bare pare dine I/O moduler med 1 input modul og 2 output moduler, så virker de som simpel tænd/sluk. Alternativ en stak kip relæer. En standard IHC installation vil sikkert skulle bruge 20 kip relæer for at opnår hvad der svare til en normal el-installation. Det er en udgift på under 2.000 kr. + montering hvilket kan gøres på 1/2-1 dag for 1 mand.

Hvis Tesla stopper med at lave biler, vil de også stoppe med at lave reservedele. Der er mange propitære dele i en Tesla, som du ikke vil kunne få fra alternative leverandør.

Et forbrugs gode er noget som du ikke behøver for at kunne levet et ordentligt liv. Om det er et addon til noget andet, eller standalone ændre ikke noget i den forbindelse. Så en standard el-installation er ikke et forbrugs gode, men en IHC installation er, ligegyldigt hvilket fabrikat. Prøv at erstatte LK IHC i denne tråd med SmartHouse, KNX eller Loxone, og se om det ændre noget.

Sammenligningen med rør, vinduer etc. holder 100%. Du kan få en funktionel el-installation for få penge, skulle LK IHC blive trukket af marked. Vil du have en fuldt funktionel IHC installation må du skifte til et andet produkt, ligesom du må med fyr, solfanger anlæg, ventilations anlæg etc. Mit ventilations anlæg kostede f.eks. tæt på 40.000. Den dag Nilan ikke længere producer reservedele til det, er jeg nød til at invister i et nyt til sikkert 40.000 også. Min IHC installation har kostet mig omkring 50.000 kr. så disse 2 er meget tæt på hinanden, og har de samme udfordringer hvis producenten forsvinder.

Jeg tror aldrig jeg har påstået at IHC ikke påvirker huset pris. men det påvirker prisen mindre end hvis ventilations anlægget eller fyret ikke er fuldt funktions dygtig, eller producenten ikke længere eksister.

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, Kandersen skrev:

Spændende "garanti" du lige fandt på der :-) 
Jeg havde forstået IHC som, at det er et lukkede system (krypteret), og derfor ikke lige umiddelbart muligt at finde en løsning på, såfremt det utænkelige skulle ske.

Wireless protokollen er krypteret og propritær. Resten af kommunikationen, er blevet reengineered mange gange, så det vil ikke være særligt svært at lave en raspberry med et I/O board, som kan kommuniker med tavle modulerne. Wireless modulerne bør man slet ikke forsøge. Der finde andre bedre dimmer etc. end LK's.

Link til kommentar
Del på andre sites

17 timer siden, Lars1 skrev:

Et forbrugs gode er noget som du ikke behøver for at kunne levet et ordentligt liv. Om det er et addon til noget andet, eller standalone ændre ikke noget i den forbindelse. Så en standard el-installation er ikke et forbrugs gode, men en IHC installation er, ligegyldigt hvilket fabrikat. Prøv at erstatte LK IHC i denne tråd med SmartHouse, KNX eller Loxone, og se om det ændre noget.

Jeg tror aldrig jeg har påstået at IHC ikke påvirker huset pris. men det påvirker prisen mindre end hvis ventilations anlægget eller fyret ikke er fuldt funktions dygtig, eller producenten ikke længere eksister.

Lars du tager hele tiden udgangspunkt i noget forkert, (modsatte scenarie som jeg opererer i).
Så prøver jeg på en anden måde.
Er basal lystændning en nødvendighed? JA!
Vil basal lystændning virke, hvis man fjerner IHC anlægget?, NEJ

Ergo må det betyde, at IHCén er en nødvendighed, og dermed ikke en forbrugsgode eller en add-on.
Du kan ikke modargumentere dette, ved at sige, at IHC har mange funktioner som ikke er livsnødvendige. Det giver altså ingen mening, hvis du samtidig er enig i, at IHCén er nødvendig for at basal lystænding vil virke. Medmindre du heller ikke er enige i, at basal lystændning er en nødvendighed?

Jeg er enig i, at der er massere af funktioner i en fungerende IHC installation, som må betegnes som en forbrugsgode og ikke direkte nødvendige. Men det er i en fungerende IHC installation. Og så længe den er fungerende, og man kan få komponenter til den, så er det et plus for vurderingen af Boligen.
Men i det øjeblik den er defekt, eller systemet er truet med evt at udgå af markedet, så bør den positive vurdering altså flytte i negativ retning, fordi det vil påvirke den basale el-installation, og deraf udmønte i en ubestemt økonomisk konsekvens. En sådan bolig bør jo vurderes på samme vilkår som en bolig uden IHC. Men med det faktum, at det vil være en halv/defekt/manglende el-installation.
 
Min påstand er, at langt de fleste mennesker vil reagere negativt over for sådan en oplysning, hvis de vel at mærke får oplysningen, (Det er her mit oprindelige forslag med spørgsmål til Schneider´s nye direktør kommer ind). Hvor meget/lidt betydning det har, det er uhyre individuelt. Men jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det vil have en betydning. Spørgsmålet er om hun kan/vil svare, og om svaret så også vil være det rigtige. Hun skal/burde være i en position til at vide det.

Derfor ser jeg IHC anlægget som en en rimelig stor trussel, som jeg faktisk nok forventer, (måske naivt) at nogen eller noget har lavet een eller anden garanti for. (Jeg kender ikke LK´s betingelser). Specielt i en tid, hvor flere efterhånden har den opfattelse, at LK/Schneider nærmest har droppet produktet. 

Vi kan så her på forumet debattere, hvor meget indgreb der så skal til, for at få den basale lystændning til at virke, såfremt IHC ikke længere eksistere. Men det er vigtigt du forholder dig til den basal lystændning, da det er den der er udgangspunktet. Og ikke et nyt system, som giver de samme forbrugsgoder, som IHC også gav. 
Du har en pointe i, at det ikke behøver at være forfærdeligt dyrt. Min umiddelbare vurdering er, at det kan være meget individuelt, specielt hvis det er et IHC anlæg med flere tavler fordelt over hele boligen, og endnu mere hvis det er et IHC anlæg der primært kører wireless, (wireless tryk er nok den største udfordring).
Så man kan ikke bare lige sætte et tal på, hvis man er boligsøgende, uden at have et indgående kendskab til lige netop den bolig-installation, som man kigger på.
 

Link til kommentar
Del på andre sites

På 24/11/2016 at 18:43 , Kandersen skrev:

Lars du tager hele tiden udgangspunkt i noget forkert, (modsatte scenarie som jeg opererer i).
Så prøver jeg på en anden måde.
Er basal lystændning en nødvendighed? JA!
Vil basal lystændning virke, hvis man fjerner IHC anlægget?, NEJ

Ergo må det betyde, at IHCén er en nødvendighed, og dermed ikke en forbrugsgode eller en add-on.
Du kan ikke modargumentere dette, ved at sige, at IHC har mange funktioner som ikke er livsnødvendige. Det giver altså ingen mening, hvis du samtidig er enig i, at IHCén er nødvendig for at basal lystænding vil virke. Medmindre du heller ikke er enige i, at basal lystændning er en nødvendighed?

Jeg er enig i, at der er massere af funktioner i en fungerende IHC installation, som må betegnes som en forbrugsgode og ikke direkte nødvendige. Men det er i en fungerende IHC installation. Og så længe den er fungerende, og man kan få komponenter til den, så er det et plus for vurderingen af Boligen.
Men i det øjeblik den er defekt, eller systemet er truet med evt at udgå af markedet, så bør den positive vurdering altså flytte i negativ retning, fordi det vil påvirke den basale el-installation, og deraf udmønte i en ubestemt økonomisk konsekvens. En sådan bolig bør jo vurderes på samme vilkår som en bolig uden IHC. Men med det faktum, at det vil være en halv/defekt/manglende el-installation.
 
Min påstand er, at langt de fleste mennesker vil reagere negativt over for sådan en oplysning, hvis de vel at mærke får oplysningen, (Det er her mit oprindelige forslag med spørgsmål til Schneider´s nye direktør kommer ind). Hvor meget/lidt betydning det har, det er uhyre individuelt. Men jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det vil have en betydning. Spørgsmålet er om hun kan/vil svare, og om svaret så også vil være det rigtige. Hun skal/burde være i en position til at vide det.

Derfor ser jeg IHC anlægget som en en rimelig stor trussel, som jeg faktisk nok forventer, (måske naivt) at nogen eller noget har lavet een eller anden garanti for. (Jeg kender ikke LK´s betingelser). Specielt i en tid, hvor flere efterhånden har den opfattelse, at LK/Schneider nærmest har droppet produktet. 

Vi kan så her på forumet debattere, hvor meget indgreb der så skal til, for at få den basale lystændning til at virke, såfremt IHC ikke længere eksistere. Men det er vigtigt du forholder dig til den basal lystændning, da det er den der er udgangspunktet. Og ikke et nyt system, som giver de samme forbrugsgoder, som IHC også gav. 
Du har en pointe i, at det ikke behøver at være forfærdeligt dyrt. Min umiddelbare vurdering er, at det kan være meget individuelt, specielt hvis det er et IHC anlæg med flere tavler fordelt over hele boligen, og endnu mere hvis det er et IHC anlæg der primært kører wireless, (wireless tryk er nok den største udfordring).
Så man kan ikke bare lige sætte et tal på, hvis man er boligsøgende, uden at have et indgående kendskab til lige netop den bolig-installation, som man kigger på.
 

Nej. Jeg tager ikke udgang i noget forkert. Min grundlæggende holdning er bare at du har fortaget et aktivt valg ved at vælge at installer LK IHC eller købe et hus med LK IHC. Da du tog det valg, aksepterede du samtidig at der er en risiko for at produktet forsvinder fra marked på et eller andet tidspunk. Havde du valgt et andet fabrikat vil situationen være den samme. Præcis som med ventilations anlæg, varme anlæg, biler o.s.v.

Mennesker reager MEGET ofte ulogisk, men det ændre ikke ved at den nye direktør ikke får nogen somhelst indflydelse på udviklingen af LK IHC, og at artiklen i computer world var ren salgs snak. Du vil heller aldrig får svar på dit spørgsmål om fremtiden for LK IHC. Deres udmelding om at de trække produktet fra marked vil komme som lyn fra en klar himmel, for ikke at skade salget for tidligt.

Hvis en el-installation går i stykker skal du have en elektriker på besøg for at reparer den. Det er ligegyldigt om den indeholder IHC eller ej. En wireless installation kan også køre point to point, så heller ikke her vil det være særligt dyrt at droppe controlleren og få en funktionel installation.

Ligegyldigt hvor længe vi bliver ved med at diskuter det her, så bliver vi aldrig enig. Vores verdens billed er grundlæggende forskellig. Da du valgte LK IHC aksepterede du en risiko for at produktet en dag vil forsvinde fra marked. Lær at leve med det.

Det er farligt at leve. Du ender med at dø af det. Og lad dette blive mine sidste ord i denne debat.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok