Hop til indhold
  • 0

IHC/SA UNI400 indstilling


MichaelØ
 Share

Spørgsmål

Hej,

Dette er et forum jeg har brugt meget til at finde hjælp med min installation.

Jeg har bygget hus for 2-3år siden og fik da lave ny installation med ihc af en elektriker. Jeg har kun spot lamper i hele huset, som alle kører på flere grupper, hvor der også er en IHC/SA 400UNI.

Jeg har lige pludselig problemer med at alt lys slukker og kontakterne ikke virker i nogle timer. Nu oplever jeg så at nogle lysgrupper og blinker og ingen kontakter i huset virker. fandme træls..

Kan det være et defekt 24v output som trækker det hele ned? eller er det dimmerne som har fået en fejlkommunikation fra controller så de prøver at indstille memery eller min. lysstyrke?

IHC ServiceView skriver:
Advarsel    Der er meldt fejl i kommunikationen med datalinje-controlleren.

 

Min eneste løsning lige nu har været at tage strømmen fra IHC controller og styre lysene manuelt via knappen på fronten af dimmerene :(

kløvermarken 17.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Så er det højst sandsynligt ikke en overbelastning.

Er det evt. noget som er opstået efter at firmwaren er opgraderet til 2.7.220? Jeg har, som MANGE andre herinde, oplevet at 2.7.220 er ustabil og genstarter meget ofte.

Jeg kører selv med 2.7.199, som er langt mere stabil. Når controlleren genstarter, er de funktionsblokke du bruger til dine lysdæmpere lavet således, at lysdæmperen slukker. Det har LK valgt at gøre, fordi at der ikke er tilbagemelding til controlleren på sådan en lysdæmper (det er kun wireless lysdæmpere der har tilbagemelding), så status af om lysdæmperen er tændt/slukket, "gættes" vha. nogle timere som tæller hvor længe du holder dine tryk til styring af lysdæmperen inde.. Hvis ikke der laves den sluk af lysdæmperen når controlleren genstarter, vil status ikke passe på de lysdæmpere som er tændte. Jeg ville under alle omstændigheder nedgradere firmwaren til 2.7.199 hvis det var mig, grundet stabiliteten.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Torben, Mange tak! Jeg prøver at downgrade firmwaren imorgen.

Jeg vil gerne lige spørge til hvordan man indstiller/gemmer et lysniveau på dimmeren? Elektrikeren har kun tilsluttet memery 1, men det burde også være nok for mig, indtil videre, da jeg kun tror jeg skal bruge niveau 50%.

Jeg har et-tryks betjening, hvor samme kontakt tænder, slukker og dæmper. Jeg har læst man burde kunne gøre det i serviceView, men det er desværre aldrig lykkedes for mig. Ja, jeg har googlet og læst vejl. men jeg forstår det åbenbart ikke. (jeg har en anden konfiguration/programmering/projekt end den jeg har vedhæftet her tidligere).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu fik jeg lige kigget lidt i dit program.. Der er faktisk den fejl deri, at udgang 8.02 er konfirgureret 17 gange. Den bliver brugt til sluk af samtlige 17 lysdæmpere. Alle funktionsblokkene til lysdæmperne er også forbundet forkert, og det er de pga. at både udgang for touch og udgang for sluk, er ført til Touch på lysdæmperen. Grunden til at elektrikeren har forsøgt sig med den løsning, er at du ellers vil slukke samtlige lysdæmpere hver gang du prøver at slukke en enkelt af dem via et tryk, da de jo deler udgang 8.02 til slukfunktionen. Det er ikke lige måden, at det er tiltænkt at styre de dæmpere på, så funktionsblokken er ikke lige så velegnet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 minutter siden, MichaelØ skrev:

Jeg vil gerne lige spørge til hvordan man indstiller/gemmer et lysniveau på dimmeren? Elektrikeren har kun tilsluttet memery 1, men det burde også være nok for mig, indtil videre, da jeg kun tror jeg skal bruge niveau 50%.

Jeg har et-tryks betjening, hvor samme kontakt tænder, slukker og dæmper. Jeg har læst man burde kunne gøre det i serviceView, men det er desværre aldrig lykkedes for mig. Ja, jeg har googlet og læst vejl. men jeg forstår det åbenbart ikke. (jeg har en anden konfiguration/programmering/projekt end den jeg har vedhæftet her tidligere).

Man gemmer et lysniveau ved at aktivere udgangen til mem1 eller mem2,, afhængig af hvilket man vil gemme, i mere end 3 sek.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 timer siden, Torben S. skrev:

Nu fik jeg lige kigget lidt i dit program.. Der er faktisk den fejl deri, at udgang 8.02 er konfirgureret 17 gange. Den bliver brugt til sluk af samtlige 17 lysdæmpere.

Så de er faktisk kabel forbundet forkert? Jeg tror hellere jeg må få fat i en som har forstand på det og som vil komme ud og lave det rigtigt.. Kan der anbefales nogen på fyn (Vissenbjerg)?

Mange skriver og siger jo at de kan, men de arbejder så sjældent med det at de har helt styr på det..

---

Jeg har nu opdateret til firmware 2.8.1 da jeg kunne se jeg havde Hardware version 6.2.. Jeg har uploadet projektet igen, men de samme dimmere starter med at blinke, hver gang jeg tænder for strømmen til controlleren.. Lyset blinker samme hastighed som dimmerne :( jeg kan tænde og slukke via et tryk, men 1 sek efter, blinker den igen. Der sker ikke noget når jeg laver langt tryk.

Jeg tror en i familien har tændt dem på memmery1, hvorefter de er startet med at blinke, måske pga kommunikations/dårlig projekt fejl.. Kan man ikke lave en reset? I serviceview står udgangen ved dimmer status på off selvom lyset blinker.

IMG_1690.MOV

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, MichaelØ skrev:

Så de er faktisk kabel forbundet forkert? Jeg tror hellere jeg må få fat i en som har forstand på det og som vil komme ud og lave det rigtigt.. Kan der anbefales nogen på fyn (Vissenbjerg)?

Mange skriver og siger jo at de kan, men de arbejder så sjældent med det at de har helt styr på det..

Om man direkte kan sige at de er kabelforbundet forkert, vil jeg ikke afgøre, men måden det er gjort, giver en stærkt amputeret mulighed for at styre dem. Normalt laver man det så hver lysdæmper som minimum, har hver sin udgang til både touch og sluk. Grunden til at elektrikeren har forbundet samtlige sluk-klemmer på alle 17 lysdæmpere til den samme udgang, er selvfølgelig for at spare outputmoduler til at styre dem med.. Det giver bare den ulempe, at man ikke kan aktivere sluk-klemmen på hver enkelt lysdæmper separat.

I dit program er alle sluk alt på lysdæmperne i venstre skærmhalvdel tillige konfirgureret til udgang 8.02. Det kan i hvert fald give problemer at gøre dette. Når flere ting deler samme udgang, skal man KUN konfirgurere udgangen 1 sted. I dit tilfælde vil alle lysdæmpere så alligevel slukke, da de jo er forbundet sammen i tavlen med en ledning på alle sluk-klemmerne. Derfor bør du i programmet slette konfirgureringen af alle sluk alt udgangene på dine dimmere, undtaget én af dem. Fra din sluk alt funktionsblok, behøver du desuden også kun at føre en puls op på den ene sluk alt udgang, som forbliver konfirgureret som udgang 8.02.

Desuden er den funktionsblok der er brugt, ikke velegnet til brug i dit tilfælde, da den er lavet til at man har separat adresse til sluk af hver dimmer. Det har elektrikeren så prøvet at løse, ved at føre både udgang for touch og udgang for sluk over på touch på hver lysdæmper. Du kan i simulering/serviceview prøve at se hvad der sker, når du trykker på dine tryk - Både touch OG sluk i funktionsblokken bliver aktiveret på samme tid, så længe du holder trykket inde. Det gør de fordi at det signal der bliver "sendt" fra funktionsblokken til lysdæmperen, aktiverer den anden udgang i funktionsblokken baglæns tilbage fra lysdæmperen i venstre skærmhalvdel, da de jo her er forbundet med hinanden. Du kan evt. udskifte de funktionsblokke til 1.2.01.c Fortrådet simpel dimmer. Den er lavet så du kan lave 1-tast styring og kun bruge udgangen for touch.

Håber det giver lidt mening. :)

 

Ved godt at det er nævnt mange gange før herinde, men styringsmæssigt er sådanne lysdæmpere du har, ikke ret velegnede til bare lidt avanceret styring med IHC, og slet ikke når de ikke er fuldt fortrådet, eller som minimum med touch, sluk og 1 af de 2 memory. Det er pt. kun de wireless lysdæmpere, der eksempelvis kan styres på fornuftig måde i IHCTablet/IHCRemote apps.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok