Hop til indhold
  • 0

Min IHC installation


Kandersen
 Share

Spørgsmål

Jeg er blevet en del klogere på IHC installationen i huset som vi overtager her pr. 1 december.. Det er heldigvis nogle uhyre flinke ejere, som nærmest åbner døren for alt hvad vi se nærmere på.

IHC installationen er "kun" en installation til lyset. Dvs der er ingen IHC net, og heller ingen TV-løsning. Mht TV så er samtlige coax kabler dog trukket op til IHC tavlerne på loftet. Men det er coax og derfor ikke IHC kabling. (Æv!). Der er 3 tavler i alt, som sidder ved siden af hinanden på loftet (se vedhæftet billeder).

Første prioritet, (Som jeg ser det).
Der sidder en IHC controller Visual 820BA202. Dette er en trådløs controller, version 1 (tror jeg) uden Viewer. Jeg VIL have med Viewer. Jeg vil ikke gå ned på udstyr her :-) Så controlleren skal altså skiftes.. Og så kommer det første spørgsmål.
1. Hvordan udskifter man en controller fra en Visual til en Visual/Viewer ver. 2? Her er det programmeringen jeg vil vide, om jeg bare kan tage en backup på den gamle, og smide ind i den nye controller.  Hvis ikke, betyder det så at jeg skal helt forfra med programmeringen?

Der sidder en del dimmere i tavlerne. Jeg må erkende, jeg er sgu ikke helt med på det der dimmere. Der er spot (Halogen) lys i store dele af huset. Og det virker som om der på loftet er trukket 230volt kabler fra IHC tavlerne og ud til nogle udvendige 80mm lampeudtag (fordelt på loftet i nærheden af hvor spotsene er/skal bruges). Fra lampeudtag går 1 ledningen til en trafo hvor flere spots er hægtet på. Spotsne kan alle dæmpes. Jeg går ud fra det er en 230volt trafo, som er dæmpbare via IHC. Sådan er hele installationen lavet. Der er ingen 230volt stikkontakter som er koblet til IHC installationen.
2. Min plan er at få udskiftet disse Halogen til LED spots.. Men det er vist afhængig af hvilke dimmer der bruges. Hvilken type dimmer skal bruges?  

Oven over tavlerne kommer et ordentligt vred af ledninger som ifølge nuværende ejer er til alarmerne (sidder følere i alle rum). Men de har aldrig været tilsluttet..
3. Hvad skal der bruges for at få det integreret? Nuværende ejer mener ikke det er IHC kompatible, men han ved det ikke. Jeg synes jo omvendt ikke det giver mening at trække alle ledningerne til tavlerne, hvis de alligevel ikke kan bruges til resten. (det ligner tele ledninger, 4 par eller noget i den stil). Jeg tog selvfølgelig ikke billeder af rumfølerne. Men der sidder en hvert rum oppe i et hjørne. 

4. Hvad skal der helt præcist ske, for at få opgraderet til IHC NET? Formoder samtlige coax kabler til udskiftes til IHC kabler?
 
Det er vist foreløbig det.
Jeg tænker denne tråd skal være en langvarig "historie" om mit møde med IHC. 
 
Mvh
Kim
 

DSC_0001.JPG

DSC_0002.JPG

DSC_0003.JPG

DSC_0004.JPG

DSC_0005.JPG

DSC_0006.JPG

Redigeret af Kandersen
Ændret overskrift
Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Controlleren er en en Visual version 2, bare uden viewer. Den (viewer) er heller ikke strengt nødvendig idag, hvis du vil styre via IPad, eller IHC Captain.

230v tavle dimmere virker fint med trafo og dermed 12v spots. Hvis du vil skifte til LED er det typisk GU10 og 230v. Så skal du sikre dig der er den korrekte kabling fra lyskilde til lampestedet. Og du får nok nogle udfordringer med at få noget der virker ligesågodt, rent "lysoplevelses" mæssigt. LED og dimmere er ikke det nemmeste at have med at gøre. Men det kan da lade sig gøre med de rette lyskilder. Et skifte vil muligvis også kræve du udskifter tavle dimmeren med ø80 wireless lampeudtagsdimmere, men det må komme an på en prøve.

mht IHC-net kabling, så hvis der er rør, kan man jo forsøge at trække nye kabler i, og skifte termineringen.

Mange "nøjes" dog med WIFI netværk idag. Med det rette udstyr kan der også opnåes fornuftige hastigheder uden det behøver være kablet. 

Alt efter hvilke PIR det er kan de muligvis også benyttes til alm. tilstedeværelsen detektering og dermed indgå i IHC styringen. Det kræver nog bare nogle indgangsmoduler.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Kim.

Jeg ville få sælger til at lovliggøre gruppetavlen inden overtagelse. Svagstrømsledninger og 230V ledninger skal have respektafstand, må ikke røre hinanden og skal vær fastgjort så de ikke kan flytte sig indbyrdes (billede 4). Der mangler også afdækning på tavlerne, der må ikke kunne stikkes en strikkepind på 2mm ind nogle steder billede 1,2,3,5.

Mht LED, kan du købe 12V LED og erstatte dine nuværende halogenpærer med. Hvis det er jernkernetrafoer (stor og tung) kan du umiddelbart skifte dem til nogle dæmpbare LED. De UNI 400 dimmere er rimelige til den opgave, men du får ikke den lækre betjening som med Wireless dimmere hvor der er tibagemelding fra dem om de er tændt eller slukket, samt sætte %-vis lysstyrke.

Som Lars er inde på, behøver du ikke skifte din controller, den kører via den programmering som vi andre også kører med herinde i de nyeste controllere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
15 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Controlleren er en en Visual version 2, bare uden viewer. Den (viewer) er heller ikke strengt nødvendig idag, hvis du vil styre via IPad, eller IHC Captain.

230v tavle dimmere virker fint med trafo og dermed 12v spots. Hvis du vil skifte til LED er det typisk GU10 og 230v. Så skal du sikre dig der er den korrekte kabling fra lyskilde til lampestedet. Og du får nok nogle udfordringer med at få noget der virker ligesågodt, rent "lysoplevelses" mæssigt. LED og dimmere er ikke det nemmeste at have med at gøre. Men det kan da lade sig gøre med de rette lyskilder. Et skifte vil muligvis også kræve du udskifter tavle dimmeren med ø80 wireless lampeudtagsdimmere, men det må komme an på en prøve.

mht IHC-net kabling, så hvis der er rør, kan man jo forsøge at trække nye kabler i, og skifte termineringen.

Mange "nøjes" dog med WIFI netværk idag. Med det rette udstyr kan der også opnåes fornuftige hastigheder uden det behøver være kablet. 

Alt efter hvilke PIR det er kan de muligvis også benyttes til alm. tilstedeværelsen detektering og dermed indgå i IHC styringen. Det kræver nog bare nogle indgangsmoduler.

Ang controller med viewer, så er det primært fordi jeg ikke vil "undvære" en feature som måske nok ikke er streng nødvendig :-) Men som både du og Bjarne siger, så kan det da godt være jeg lader den være, til at starte med. Og derfor ikke længere første prioritet. 

Mht dimmere, LED, halogen spots osv.. Så ville jeg lige nu ønske, at jeg havde taget et billede af det. Det vil nok give langt mere mening. Jeg tror, at det er lavet så optimalt som det kan laves.. Det er ihvertfald min logik der siger mig, at det er den mest optimale måde at lave det på, når man altså har inddelt flere spots i grupper..
Se nyt vedhæftet billede - Den installation er der omkring 8-10 stykker af fordelt på loftet, hvor loftdåserne/loft-roset og trafo er skruet fast på et spær. Ledningerne til de enkelte spots går så direkte fra trafo.

Er det korrekt forstået, at "alting" her i livet vil blive meget nemmere, hvis jeg skiftede loftdåsen til de der ø80mm wireless lampeudtag? (jeg kan ikke huske om de passer direkte i den her type loft-roset.. Det er for længe siden jeg har været elektriker, (tilbage til 1990)).
Hvis svaret er ja, skal de der 400UNI dimmere så slet ikke bruges mere, eller hvordan hænger det sammen?

Årsagen til at jeg gerne vil have LED er: Levetiden og strømforbruget.
Jeg har ikke tal på hvor mange halogen spots der sidder i alt, men 30-40 stykker er nok ikke helt skudt ved siden af. Der er også halogenspots rundt om hele huset i udhænget.

IHC-net kablingen, der tror jeg godt at man kan udskifte coax kablet. Alle coax kablerne går jo på til IHC tavlen, (lige under tavlen), så rørene i rummene burde gå op til loftet. Det burde være lige til, bortset fra det er et massiv ben-arbejde. Jeg er nok også noget tungere i dag end dengang jeg var elektriker :-)
Problemet med at udskifte kablerne er dog mere mht termineringen (udtagene). "Tosserne" som har bygget huset har placeret et 230v stik og coax udtag (side om side i dobbel 50mm fuga) i ca. 1,20m over gulvet.. Jeg vil tro de har haft tænkt, at der skulle hænge fladskærm, og så vil strøm og antenne være skjult bagved. Udseende er helt i top, når der hænger en fladskærm, men det praktiske/fleksibiliteten er gået af fløjten.
Det betyder, at jeg på een eller anden måde skal have coax og IHC-net (ethernet) i samme 50mm udtag. Den løsning synes jeg ikke lige jeg har set. Alternativ skal jeg droppe 230v stikket, og bruge det til IHC-Net. Og så må fladskærm få strøm andet steds fra. Det er pt nogle tanker jeg går og overvejer, hvordan jeg bedst tackler den.

WiFi er no-go.. Mit liv er simpelthen for kort til ustabile og langsomme net forbindelser. I vores 128m2 hus vi har i dag, der har jeg 2 trådløse Asus accesspoints. (den ene er router). Og det er ren til grin med dækning og hastighed. 
Det er kun i absolut nødstilfælde og til mobiltelefoner/ipads/tablets, at jeg mener det er brugbart. Til seriøst PC brug og ikke mindst gaming, så er der kun een vej, og det er kablet net i Gigabit hastighed. Derfor har jeg rimelig fokus på, at få noget kablet net i alle rum. Kan jeg afslutte det i allerede eksisterende udtag, så ville det klart være at foretrække. 
Apropos ethernet - Det er lidt underligt det nye hus, for det ene værelse er der netop ethernet udtag i (kontoret). Men hvor hulen det kommer fra, det vides ikke, endnu. Der sidder 2 ethernet udtag lige under IHC tavlen.. Men internettet (Fiber) kommer ind nede i garagen, hvor også fiber-modemet sidder. 
Jeg snakkede lidt med sælger om det i går, for lige ved siden af IHC tavlen på loftet, der ser det faktisk ud som om, at der også er en fiber afsluttet i en lille mørkegrå aflang dåse, hvorpå der er trykt (T), som i de gamle teledåser.. Fra denne dåse går der en hvid lampeledning-ligende ud (kunne godt være et net kabel). Sælger anede intet om denne dåse.. 

Ang hvilke PIR der er opsat i rummene, så må jeg indtil videre være svar skyldig.. Mit gæt var, at når alle ledningerne er trukket op til IHC tavlen på loftet, så er det nok fordi det var tiltænkt som en mulighed til udbygningen. Det samme gør sig gældende mht til coax kablerne, som også er trukket op til IHC tavlen.

Apropos coax (antenne) kablerne, det sidste billede i rækken.. Er der nogen der kan svare mig på, hvorfor pokker man har sat en fordeler på det sorte kabel (fra udbyderen), hvor den ene går til forstærkeren, men den anden suser ind i kabelbakken? Den til forstærkeren kan jeg forstå, men jeg kan dælme ikke greje, det andet kabel der suser ind i kabelbakken. 
Fra forstærkeren går der et coax kabel ned til den store fordeler, hvorfra man fordeler ud til alle rummene.. Den er del logisk nok..
Men det der ekstra kabel fra den først fordeler, den er jeg sgu nogen forundret over. 
 

ihc spot installation.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Hej Kim.

Jeg ville få sælger til at lovliggøre gruppetavlen inden overtagelse. Svagstrømsledninger og 230V ledninger skal have respektafstand, må ikke røre hinanden og skal vær fastgjort så de ikke kan flytte sig indbyrdes (billede 4). Der mangler også afdækning på tavlerne, der må ikke kunne stikkes en strikkepind på 2mm ind nogle steder billede 1,2,3,5.

Mht LED, kan du købe 12V LED og erstatte dine nuværende halogenpærer med. Hvis det er jernkernetrafoer (stor og tung) kan du umiddelbart skifte dem til nogle dæmpbare LED. De UNI 400 dimmere er rimelige til den opgave, men du får ikke den lækre betjening som med Wireless dimmere hvor der er tibagemelding fra dem om de er tændt eller slukket, samt sætte %-vis lysstyrke.

Som Lars er inde på, behøver du ikke skifte din controller, den kører via den programmering som vi andre også kører med herinde i de nyeste controllere.

Hej Bjarne.. 
Det er billedet der snyder lidt mht respektafstand, for der er faktisk afstand imellem dem (så godt man nu kan gøre det). 
Hvad angår afdækning der har du ret i der mangler noget. Sælger fik i 2012 udskiftet alle dimmerne til de der 400UNI dimmere, fordi dem der sad der før var en anden type som LK åbenbart udskiftede gratis på et tidspunkt. Jeg vil tro den tåbelige elektriker som har lavet det nok ikke helt har synes, at afdækning var vigtig at få til at passe igen bagefter, eller at det ikke skulle se pænt ud. Det er nemlig sjovt nok i de to tavler hvor der sidder 400UNI dimmere, at afdækning er "skredet".
Det er ikke sælger selv der har lavet det, for de ved intet om EL, IHC osv. De har benyttet sig af elektrikere, når der skulle laves noget, også om-programmering af IHC.
Hus-gennemgangen/El-eftersyn har ikke nævnt noget om afdækning, for så ville sælger helt sikkert have fået det fikset.. Sælger er ekstremt hysterisk med, at der ikke skal kunne sættes en finger på noget. Også ting som jeg efterfølgende har nævnt, at de bare kan lade være. Dem vælger de at få lavet, fordi det står i rapporten som en ubetydelig bemærkning.. Jeg må erkende, at når det kommer til afdækningen, så tager jeg det stille og roligt. Jeg skal jo selv alligevel igang med at pille/rode/rage i det. Og så er afdækning også for mig, noget som kommer absolut til sidst, når det er mit eget :-)

Mht dimmere/LED osv.
Jeg kan mærke jeg helt klart har brug for at fatte det her cirkus.. Jeg er total blank på, hvad pokker det egentlig er, når man læser rundt omkring.. 
Der findes tavle dimmere, der findes tryk dimmeren (altså kontakterne som sidder på væggen). Der findes wireless dimmere. osv osv.. 
På billederne herover er der 3 forskellige slags dimmere i tavlerne:
1. Et stk 1000LR dimmer. Fatter ikke hvad den er til.
2. To stk sølvfarvet dimmeren med med grøn markering på højre side. Fatter jeg heller ikke hvad er til. Den her model kan jeg slet ikke finde nogen steder.
3. Et mindre hav af 400UNI dimmere, som jeg så småt er begyndt at forstå, hvad de er til (til spotsene).
Helt galt går det for mig, når jeg i forbindelse med disse dimmere, forsøger at forstå input/output modulerne.. 400UNI dimmerne kan jo køre uden disse input/output moduler.. Så hvad hulens bruges de moduler så til?
Det er muligt det er i forbindelse med ovenlysvinduerne, som kan styres fra en fjernbetjening. Men jeg har/havde ikke opfattelsen af, at det var styret via IHC. Sælger ved det slet ikke. For dem virker det bare, når de trykker på fjernbetjeningen. 

Er det fx korrekt forstået, at hvis jeg skifter loftdåserne til ø80mm wireless lampeudtag, så kan jeg helt undlade 400UNI dimmerne i tavlen, hvis jeg vel at mærke også skifter tryk i rummene til wireless?

Som skrevet til Lars, så ville jeg gerne over i LED, af hensyn til levetid og strømforbruget.
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er billedet der snyder lidt mht respektafstand, for der er faktisk afstand imellem dem (så godt man nu kan gøre det). 
Hvad angår afdækning der har du ret i der mangler noget.

Det er ikke laver korrekt, for ledningerne må ikke kunne røre hinanden heller ikke hvis du får skubbet til dem, derfor skal det være fastgjort. Mit falkeblik siger mig at det er en GDS der har rodet med det når det er lavet så sjusket, også pga manglende afdækning på gruppetavlen, det lyser langt væk. Jeg vil stadig anbefale at få udbedret det inden overtagelsen på sælgers regning. Du kan klage over det efeftersyn, for det er mangelfuldt, den tavle er en K3 med de mangler.

Sælger fik i 2012 udskiftet alle dimmerne til de der 400UNI dimmere, fordi dem der sad der før var en anden type som LK åbenbart udskiftede gratis på et tidspunkt.
Der var ganske rigtigt fejl på mange af de gamle uni 350 dimmere. Dem du har uden trykknap på dør også langsomt er min erfaring.

Jeg vil tro den tåbelige elektriker som har lavet det nok ikke helt har synes, at afdækning var vigtig at få til at passe igen bagefter, eller at det ikke skulle se pænt ud. Det er nemlig sjovt nok i de to tavler hvor der sidder 400UNI dimmere, at afdækning er "skredet".
Han har måske haft en ide om at de nemmere kunne komme af med varmen på den måde, men det er ikke lovligt.

Mht dimmere/LED osv.
Jeg kan mærke jeg helt klart har brug for at fatte det her cirkus.. Jeg er total blank på, hvad pokker det egentlig er, når man læser rundt omkring.. 
Der findes tavle dimmere, der findes tryk dimmeren (altså kontakterne som sidder på væggen). Der findes wireless dimmere. osv osv.. 
På billederne herover er der 3 forskellige slags dimmere i tavlerne:
1. Et stk 1000LR dimmer. Fatter ikke hvad den er til.
2. To stk sølvfarvet dimmeren med med grøn markering på højre side. Fatter jeg heller ikke hvad er til. Den her model kan jeg slet ikke finde nogen steder.

Jeg ville lige starte stille og roligt med de dimmere du har. De virker fint nok selv om der ikke er tilbagemelding, det du må undværre er at se i app om lyset er tændt eller slukket, og den lækre skyder hvor du kan skrue op / ned for lyset, men sådan var det jo også da det blev lavet. Du får også svært ved at styre lyssimulering når der er dimmere ind over.

Men skal du skifte dem ville jeg gøre det hen af vejen, for de koster over 700 kr/stk. Du skal vælge Ø80 i version 2.x (dem man køber nu).

1000LR dimmeren er bare en 1000w lysdæmper. De sølvfarvede er bare et alternativt til LK.

Men de dæmpere du har kan sikkert godt bruges med LED, det er værd at prøve eller se i LK's dimmerguide http://www.lk.dk/support/lysdamper-led-guide/

3. Et mindre hav af 400UNI dimmere, som jeg så småt er begyndt at forstå, hvad de er til (til spotsene).
Helt galt går det for mig, når jeg i forbindelse med disse dimmere, forsøger at forstå input/output modulerne.. 400UNI dimmerne kan jo køre uden disse input/output moduler.. Så hvad hulens bruges de moduler så til?

Dine output 24 er til at styre dimmerne med. De kan også styres af en 230V udgang som simpel touch. Du kan slå databladet op på dimmerne så kan de se hvordan man laver fortrådningen.


Er det fx korrekt forstået, at hvis jeg skifter loftdåserne til ø80mm wireless lampeudtag, så kan jeg helt undlade 400UNI dimmerne i tavlen, hvis jeg vel at mærke også skifter tryk i rummene til Wireless?
Ja så fjerner du dimmerne, luser fasen igennem.

Dine tryk i rummene skal ikke skiftes, de sidder på et input som du bare forbinder til en funktionsblok til den nye vireless dimmer.

 

Prøv at downloade IHC Visual softwaren og leg lidt med opbygningen. Der er også en rigtig god manual med i installationssættet som du skal tygge dig igennem, så får du svar på rigtig mange af dine spørgsmål ang. opbygningen af systemet.

 

 

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
38 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeg ville lige starte stille og roligt med de dimmere du har. De virker fint nok selv om der ikke er tilbagemelding, det du må undværre er at se i app om lyset er tændt eller slukket, og den lækre skyder hvor du kan skrue op / ned for lyset, men sådan var det jo også da det blev lavet. Du får også svært ved at styre lyssimulering når der er dimmere ind over.

Men skal du skifte dem ville jeg gøre det hen af vejen, for de koster over 700 kr/stk. Du skal vælge Ø80 i version 2.x (dem man køber nu).

1000LR dimmeren er bare en 1000w lysdæmper. De sølvfarvede er bare et alternativt til LK.

Men de dæmpere du har kan sikkert godt bruges med LED, det er værd at prøve eller se i LK's dimmerguide http://www.lk.dk/support/lysdamper-led-guide/

3. Et mindre hav af 400UNI dimmere, som jeg så småt er begyndt at forstå, hvad de er til (til spotsene).
Helt galt går det for mig, når jeg i forbindelse med disse dimmere, forsøger at forstå input/output modulerne.. 400UNI dimmerne kan jo køre uden disse input/output moduler.. Så hvad hulens bruges de moduler så til?

Dine output 24 er til at styre dimmerne med. De kan også styres af en 230V udgang som simpel touch. Du kan slå databladet op på dimmerne så kan de se hvordan man laver fortrådningen.


Er det fx korrekt forstået, at hvis jeg skifter loftdåserne til ø80mm wireless lampeudtag, så kan jeg helt undlade 400UNI dimmerne i tavlen, hvis jeg vel at mærke også skifter tryk i rummene til Wireless?
Ja så fjerner du dimmerne, luser fasen igennem.

Dine tryk i rummene skal ikke skiftes, de sidder på et input som du bare forbinder til en funktionsblok til den nye vireless dimmer.

 

Prøv at downloade IHC Visual softwaren og leg lidt med opbygningen. Der er også en rigtig god manual med i installationssættet som du skal tygge dig igennem, så får du svar på rigtig mange af dine spørgsmål ang. opbygningen af systemet.

 

 

 

 

 

De der in/output moduler, de "driller" min forståelse, for når jeg læser på fortrådningen til 400UNI dimmerne, så virker de jo uden in/output modulerne.
Dvs. trykkene kunne reelt kobles direkte på dimmeren, og så er det jeg har svært ved at se, hvad pokker jeg så skal bruge in/output modulerne til.

Kan man lege med visual softwaren uden adgang til controlleren? Jeg har læst en del i manualen, og det hjælper da også en hel del. Jeg tror mest mit problem er at kæde det sammen med installationen i huset, og forstå, hvorfor tavleopbygningen er som den er, (hardware indholdet) kontra det som huset har af enheder der kan styres.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Kandersen skrev:

Ahh, så begynder det at "dimre" :-)

 

3 timer siden, Kandersen skrev:

De der in/output moduler, de "driller" min forståelse, for når jeg læser på fortrådningen til 400UNI dimmerne, så virker de jo uden in/output modulerne.
Dvs. trykkene kunne reelt kobles direkte på dimmeren, og så er det jeg har svært ved at se, hvad pokker jeg så skal bruge in/output modulerne til.

Kan man lege med visual softwaren uden adgang til controlleren? Jeg har læst en del i manualen, og det hjælper da også en hel del. Jeg tror mest mit problem er at kæde det sammen med installationen i huset, og forstå, hvorfor tavleopbygningen er som den er, (hardware indholdet) kontra det som huset har af enheder der kan styres.  

Du skal have en funktions blok til at styre dimmerne. På den måde kan du også lave sluk alt på LK'S dimmere, de andre jan nok ikke. Men i princippet kan du bare tage 0V fra PSU'en og køre til klemmen på dimmeren og så tage 24V fra PSU'en og tilslutte trykket og derfra videre til indgangen på dimmeren. Men så fjerner man sig meget hurtigt fra begrebet "det intelligente hjem"

Du vil ikke kunne kode tryk om osv osv. 

Ja du kan sagtens lege med softwaren uden at have en controller. Du kan hente lk's standard huse og kigge i dem, men de er meget avanceret specielt med rutelys osv. Men kig her i forummet og download de programmer folk lægger op, det jan du lære meget af. 

Du kan endda simulere hele installationen, dog ikke wireless. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

 

Du skal have en funktions blok til at styre dimmerne. På den måde kan du også lave sluk alt på LK'S dimmere, de andre jan nok ikke. Men i princippet kan du bare tage 0V fra PSU'en og køre til klemmen på dimmeren og så tage 24V fra PSU'en og tilslutte trykket og derfra videre til indgangen på dimmeren. Men så fjerner man sig meget hurtigt fra begrebet "det intelligente hjem"

Du vil ikke kunne kode tryk om osv osv. 

Ja du kan sagtens lege med softwaren uden at have en controller. Du kan hente lk's standard huse og kigge i dem, men de er meget avanceret specielt med rutelys osv. Men kig her i forummet og download de programmer folk lægger op, det jan du lære meget af. 

Du kan endda simulere hele installationen, dog ikke wireless. 

Jeg er med på, at hvis man tilslutter trykket direkte, så ryger fleksibiliteten, og man kan ikke bare via software programmere det om. Det strider også imod hele ideen med IHC eller intelligent hjem, som du siger Bjarne. Men helt basalt, så er der jo nogle tryk/funktioner, der principielt aldrig bliver behov for at ændre. Fx det typiske tryk ved en dør i et værelse, (uden flere muligheder for at tænde andre steder) som tænder/slukker/skruer op/ned for lampen i loftet. 

Jeg skal have leget med det software.. Og så går jeg stadigvæk med en ide om at skifte controleren til en med viewer.. Synes altså det virker lidt mere smartere, at man kan styre det som man vil.. Ude af huset er nok ikke den store prioritet. Jeg har Philips Hue system i dag. Og jeg har aldrig brugt muligheden for at styre det udefra, andet end til test. Det er dog logget konstant ind på MyHue, så i realiteten kan jeg sidde i den anden ende af verden og lege med lyset i vore nuværende hus. Men det er altså ikke noget jeg gør brug af, må jeg erkende.
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 timer siden, Kandersen skrev:

Jeg er med på, at hvis man tilslutter trykket direkte, så ryger fleksibiliteten, og man kan ikke bare via software programmere det om. Det strider også imod hele ideen med IHC eller intelligent hjem, som du siger Bjarne. Men helt basalt, så er der jo nogle tryk/funktioner, der principielt aldrig bliver behov for at ændre. Fx det typiske tryk ved en dør i et værelse, (uden flere muligheder for at tænde andre steder) som tænder/slukker/skruer op/ned for lampen i loftet. 

 

Det ville være noget fusk, og de andre tryk i trykket vil du ikke kunne bruge. Én indgang koster også kun ca 50 kr og én output 24 udgang koster en lille 100 lap.

Jeg skal have leget med det software.. Og så går jeg stadigvæk med en ide om at skifte controleren til en med viewer.. Synes altså det virker lidt mere smartere, at man kan styre det som man vil.. Ude af huset er nok ikke den store prioritet. Jeg har Philips Hue system i dag. Og jeg har aldrig brugt muligheden for at styre det udefra, andet end til test. Det er dog logget konstant ind på MyHue, så i realiteten kan jeg sidde i den anden ende af verden og lege med lyset i vore nuværende hus. Men det er altså ikke noget jeg gør brug af, må jeg erkende.

Jeg bruger ikke, og har aldrig brugt min Viewerdel, det er til bla. sceneview og opsætning med mails, men det bruger jeg IHC-Captain til.
Slå koldt vand i blodet, man får ikke noget ud af at splitte det hele ad dag ét :)

I bedste fald bliver man aldrig færdig, men man bruger også en allerhelvedes masse penge på en masse man aldrig får skruet op, tro mig, jeg har været der ;)

Og Jeg tror også at LK kommer med en ny interessant controller inden for 2-3 år, så er det surt at have købt en model til 6000 kr som man ikke har fået det store ud af.

 

Bare min mening.....

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeg bruger ikke, og har aldrig brugt min Viewerdel, det er til bla. sceneview og opsætning med mails, men det bruger jeg IHC-Captain til.
Slå koldt vand i blodet, man får ikke noget ud af at splitte det hele ad dag ét :)

I bedste fald bliver man aldrig færdig, men man bruger også en allerhelvedes masse penge på en masse man aldrig får skruet op, tro mig, jeg har været der ;)

Og Jeg tror også at LK kommer med en ny interessant controller inden for 2-3 år, så er det surt at have købt en model til 6000 kr som man ikke har fået det store ud af.

 

Bare min mening.....

Er det ikke korrekt forstået, at hvis man fx skal kunne styre lys oa med en ipad, så kræver det viewer delen?
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 minutter siden, Kandersen skrev:

Et nyt spørgsmål..
Er der nogen der har fået lavet eller har kendskab til, hvad der skal til for at få Nilan anlægget over på IHC?

Lk har en lidt ringe plc løsning på det. Du skal save ud i din gruppetavle til den, hvilket faktisk ikke et lovligt (fabrikantsanvisninger). Kig på Google jeg mener den er på LK'S side. 

http://www.nilan.dk/da-dk/forside/nyheder?PID=145&Action=1&NewsId=1051

Så er der Visility dashboard mega dyrt. Men det kan også. 

http://www.visility.com/

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
21 timer siden, Kandersen skrev:

Et nyt spørgsmål..
Er der nogen der har fået lavet eller har kendskab til, hvad der skal til for at få Nilan anlægget over på IHC?

Den løsning jeg tror vil passe dig bedst er "Visility". Her kan du integrere, SONOS, PHillips HUE, Nilan og meget mere. 

http://www.visility.com/

De har to løsninger. En bridge du kan sætte i tavlen til omkring 6k og en skærm du kan indbygge i væggen til 11k.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 timer siden, Jason_Hill skrev:

Den løsning jeg tror vil passe dig bedst er "Visility". Her kan du integrere, SONOS, PHillips HUE, Nilan og meget mere. 

http://www.visility.com/

De har to løsninger. En bridge du kan sætte i tavlen til omkring 6k og en skærm du kan indbygge i væggen til 11k.

Ser ikke så tosset ud, bortset fra prisen..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har fået adgang til en backup kopi af det nye hus konfiguration (en .vis fil).. Det gav bare mange flere spørgsmål..
Er det normalt at man på badeværelser konfigurere med PIR som ikke sidder der?

Ligeledes er der tryk og timerstyringer som heller ikke giver mening i programmet.. 
Er der tale en doven elektriker der oprindelig har lavet det her. Der er heller ikke skrevet kabler, korer osv ind?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 9/11/2016 at 00:51 , Bjarne Sørensen skrev:

Lk har en lidt ringe plc løsning på det. Du skal save ud i din gruppetavle til den, hvilket faktisk ikke et lovligt (fabrikantsanvisninger). Kig på Google jeg mener den er på LK'S side. 

http://www.nilan.dk/da-dk/forside/nyheder?PID=145&Action=1&NewsId=1051

Så er der Visility dashboard mega dyrt. Men det kan også. 

http://www.visility.com/

 

 

Nu ved jeg hvordan man styrer Nilan ventilation via IHC. Men der er ikke en lyd om, hvordan det laves :-)

Tjekkede det der visility, og ja det er vanvittigt dyrt. Så det må blive en sekundær løsning, lidt endnu. LK/Nilan løsningen synes jeg dog er interessant. Så hvis nogen ligger inde med tegninger eller andet, så vil jeg meget gerne se dem. Også selvom det måske koster et hul i gruppetavlen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Der er nok tale om en doven elektrikker der har kopieret noget fra et tidligere projekt.

Dokumentation og registrering af kabler, type, farve osv er ofte også udeladt. Det skal jo gå stærkt og være billigt. :rolleyes:

Totalt åndsvagt at ikke udnytte muligheden for en effektiv dokumentation.. hader sådan noget :-(

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok