Hop til indhold
  • 0

IHC netværk - ingen data i udtag


Tkhansen
 Share

Spørgsmål

Halløj godtfolk - jeg overtog for ikke så længe siden et hus med IHC, som jeg stadig er ved at lære at kende og tænkte her at nogen af jer måske har dybt styr på mit emne og vil derfor spørge inden jeg begynder at splitte for meget ad. 

Mit problem er at selvom der er netværksudtag i alle rum i hele huset, så er der kun et sted hvor jeg kan få forbindelse med min wi-fi router. Vi har yousee og deres modem står ude ved krydsfeltet hvor det også er tilsluttet. Det er kabelmodem og sidder i feltets port 4. Det er den eneste port jeg kan trække net på. 

Af IHC moduler sidder der: 

Tele T100: som er til telefon såvidt jeg kan finde ud af?

Antenne A-110-65: som er til fjersyn såvidt jeg kan funde ud af (vi har en digital antenne vi bruger til DR og intet andet)

Powerlink BO: Til BO som tidligere ejer havde masser af, men vi ikke ejer. 

AV-Combiner C110-3: Er jeg ikke sikker på hvad er, men vist ikke til net. 

Som sagt, så er der kun et rum i hele huset hvor jeg kan sætte et netværkskabel fra min router til og så er der liv. Ingen andre steder er der respons.

Jeg har endnu ikke pillet alt for mange kabelbakker op, men det ser ud til at kablet fra port 4, løber mod loftet. Det kan også være det der løber direkte over i modemmet...

Hvis nogen har noget brugbart input, så ville jeg være ganske taknemlig. 

 

IMG_20161014_105358.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

17 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
2 timer siden, Tkhansen skrev:

Halløj godtfolk - jeg overtog for ikke så længe siden et hus med IHC, som jeg stadig er ved at lære at kende og tænkte her at nogen af jer måske har dybt styr på mit emne og vil derfor spørge inden jeg begynder at splitte for meget ad. 

Mit problem er at selvom der er netværksudtag i alle rum i hele huset, så er der kun et sted hvor jeg kan få forbindelse med min wi-fi router. Vi har yousee og deres modem står ude ved krydsfeltet hvor det også er tilsluttet. Det er kabelmodem og sidder i feltets port 4. Det er den eneste port jeg kan trække net på. 

Af IHC moduler sidder der: 

Tele T100: som er til telefon såvidt jeg kan finde ud af?

Antenne A-110-65: som er til fjersyn såvidt jeg kan funde ud af (vi har en digital antenne vi bruger til DR og intet andet)

Powerlink BO: Til BO som tidligere ejer havde masser af, men vi ikke ejer. 

AV-Combiner C110-3: Er jeg ikke sikker på hvad er, men vist ikke til net. 

Som sagt, så er der kun et rum i hele huset hvor jeg kan sætte et netværkskabel fra min router til og så er der liv. Ingen andre steder er der respons.

Jeg har endnu ikke pillet alt for mange kabelbakker op, men det ser ud til at kablet fra port 4, løber mod loftet. Det kan også være det der løber direkte over i modemmet...

Hvis nogen har noget brugbart input, så ville jeg være ganske taknemlig. 

 

IMG_20161014_105358.jpg

Hvis kablet der sidder i stik 4 er fra din router så skal du sætte det ned i din switch i din uplinkport, hvis du har en switch sidende i tavlen. https://www.yousave.dk/shop/lk-ihc-net-4010p.html
Det er det stik der sidder inde i tavlen på siden af modulet. Herefter skal du forbinde stikkene på fronten til de udtag ude i huset du vil have netværk i.

Har du ikke en switch i tavlen kan du bare bruge en alm. http://www.computercity.dk/computertilbehr/netvrk/switch/zyxel-gs-108b-v3-8port-127833

Din strømforsyning i toppen er taget fra, stikket skal lige sættes i.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Hvis kablet der sidder i stik 4 er fra din router så skal du sætte det ned i din switch i din uplinkport, hvis du har en switch sidende i tavlen. https://www.yousave.dk/shop/lk-ihc-net-4010p.html
Det er det stik der sidder inde i tavlen på siden af modulet. Herefter skal du forbinde stikkene på fronten til de udtag ude i huset du vil have netværk i.

Har du ikke en switch i tavlen kan du bare bruge en alm. http://www.computercity.dk/computertilbehr/netvrk/switch/zyxel-gs-108b-v3-8port-127833

Din strømforsyning i toppen er taget fra, stikket skal lige sættes i.

Jeg tror nærmere strømforsyningen er stået af, og der ligger en anden i kabel kanalen ved siden af tavlen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Først og fremmest, mange tak for input!

Dernæst, jeps, det er godt nok godt spottet. Jeg hev nogle af kabelskjulerne op og kan se at en strømforsyning jeg har undret mig lidt over (den sidder et pænt stykke væk), faktisk er den der fører til stikket. 

Bjarne, det med switchen, kan jeg få dig til at uddybe det? Der sidder ikke en switch i tavlen og min forståelse af switchen er egentlig at du kabler fra modem til switch og så videre fra switchen til de relevante apparater? Men, mit problem lige nu er nemlig at jeg kun får en effekt hvis jeg kabler fra modem direkte til port 4 i fordelingstavlen. Hvis jeg prøver nogen andre porte, så sker der intet. 

Jeg kan se nu at der hvor net-signalet kommer ind, faktisk er via det modul der hedder "Antenne A110-65" (billede), som jeg egentlig troede kun var radio/tv. Men det giver ok mening da det bliver kablet fra RF udgangen på modulet som rammer en 3 way-switch længere henne. Fra den switch er der så kablet direkte til modemmet. Og jeg har så kablet fra modemmet til port 4....og her er jeg stuck....kun med datasignal i 1 udtag i huset...

Jeg kan se at de fleste andre porte er kablet også, og at disse alle løber på loftet......så det kan da godt være jeg skal op og lege julemand ovenpå....

Antenne.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Tkhansen skrev:

Først og fremmest, mange tak for input!

Dernæst, jeps, det er godt nok godt spottet. Jeg hev nogle af kabelskjulerne op og kan se at en strømforsyning jeg har undret mig lidt over (den sidder et pænt stykke væk), faktisk er den der fører til stikket. 

Bjarne, det med switchen, kan jeg få dig til at uddybe det? Der sidder ikke en switch i tavlen og min forståelse af switchen er egentlig at du kabler fra modem til switch og så videre fra switchen til de relevante apparater? Men, mit problem lige nu er nemlig at jeg kun får en effekt hvis jeg kabler fra modem direkte til port 4 i fordelingstavlen. Hvis jeg prøver nogen andre porte, så sker der intet. 

Jeg kan se nu at der hvor net-signalet kommer ind, faktisk er via det modul der hedder "Antenne A110-65" (billede), som jeg egentlig troede kun var radio/tv. Men det giver ok mening da det bliver kablet fra RF udgangen på modulet som rammer en 3 way-switch længere henne. Fra den switch er der så kablet direkte til modemmet. Og jeg har så kablet fra modemmet til port 4....og her er jeg stuck....kun med datasignal i 1 udtag i huset...

Jeg kan se at de fleste andre porte er kablet også, og at disse alle løber på loftet......så det kan da godt være jeg skal op og lege julemand ovenpå....

Antenne.jpg

Der er ikke nogen dataswitch i din tavle du viser billede af. Har du flere tavler? Hvis du har flere ethernet-udgange på modemmet skal du bare forbinde hver udgang med de stik du vil have til at virke i huset. Stikkene fra hvert rum er ført ud til tavlen, ligesom dit "stik 4" som du har fundet den anden ende af.

Du skriver at der ikke sker noget i de andre stik? Kommer der så ikke internet i stikkene i de andre rum? Ét stik, fører til ét stik i rummet. Det modul du viser er en antennefordeler, der skal forbindes til et stik hvor du ønsker antennesignal i. Bemærk at du skal bruge det rigtige kabel til det, og også et særligt antennekabel til tv'et.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Bjarne, det er spot on det du beskriver der og det der giver mig lidt grå hår. Der er ingen switches. Jeg har 4 ethernet udgange i mit modem, men det er kun når jeg kabler til port 4 i tavlen, direkte fra modem af, at jeg kan fange et signal i et af de andre rum i huset (det er komplet ligegyldigt om det er ethernet port 1,2,3 eller 4 jeg kabler fra). Selv hvis jeg flytter samme kabel til port 1, 2, 3, 5, etc. Så er der ingen aktivitet noget andet sted i huset. Og heller ikke nogen diode-aktivitet bag på modemmet. 

Tidligere ejer havde mange fjernsyn sat op i øvrigt. 

Det undrede også mig at det er et antenne/tv modul som net-signalet kommer ind af, Men den ser altså ud til at være god nok. Kablet går fra RF tilslutningen, gennem 3 way-splitteren og så direkte i modem.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Tkhansen skrev:

Hej Bjarne, det er spot on det du beskriver der og det der giver mig lidt grå hår. Der er ingen switches. Jeg har 4 ethernet udgange i mit modem, men det er kun når jeg kabler til port 4 i tavlen, direkte fra modem af, at jeg kan fange et signal i et af de andre rum i huset (det er komplet ligegyldigt om det er ethernet port 1,2,3 eller 4 jeg kabler fra). Selv hvis jeg flytter samme kabel til port 1, 2, 3, 5, etc. Så er der ingen aktivitet noget andet sted i huset. Og heller ikke nogen diode-aktivitet bag på modemmet. 

Tidligere ejer havde mange fjernsyn sat op i øvrigt. 

Det undrede også mig at det er et antenne/tv modul som net-signalet kommer ind af, Men den ser altså ud til at være god nok. Kablet går fra RF tilslutningen, gennem 3 way-splitteren og så direkte i modem.  

Har du læst den udemærkede manual Lars linker til? Der er en fin beskrivelse af hvordan dit setup er.

Prøv at lægge billeder op af moden og alle stiktilslutninger der hvor det virker, og i en anden besked lægger du det op som du har strikket det sammen hvor det ikke virker. Så skal vi se hvad vi kan gøre "Remote"

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Bjarne og tak for det fine tilbud. Jeg har tidligere kigget den manual Lars linker til i gennem (ikke med en lup erkender jeg), men uden jeg synes jeg fandt det jeg havde behov for. Jeg tager endnu et kig. 

Jeg har taget et lidt større billede af mit setup (beklager at det ser meget rodet ud). Det her setup, det virker. Alt andet fejler. 

Markeret med røde pile:

Indgang via antennemoduls ( Antenne A-110-65 ) RF stik. Kabel løber til venstre på billedet, op i kabelbakken og til højre ind i den splitter der er markeret med rød pil. Fra splitteren direkte til modem. Fra modem har jeg et netværkskabel der løber til port 4 i krydsfeltet. Når jeg gør det, så kan jeg trække forbindelse ud fra ét stik her i huset. 

IHC setup.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
36 minutter siden, Tkhansen skrev:

Hej Bjarne og tak for det fine tilbud. Jeg har tidligere kigget den manual Lars linker til i gennem (ikke med en lup erkender jeg), men uden jeg synes jeg fandt det jeg havde behov for. Jeg tager endnu et kig. 

Jeg har taget et lidt større billede af mit setup (beklager at det ser meget rodet ud). Det her setup, det virker. Alt andet fejler. 

Markeret med røde pile:

Indgang via antennemoduls ( Antenne A-110-65 ) RF stik. Kabel løber til venstre på billedet, op i kabelbakken og til højre ind i den splitter der er markeret med rød pil. Fra splitteren direkte til modem. Fra modem har jeg et netværkskabel der løber til port 4 i krydsfeltet. Når jeg gør det, så kan jeg trække forbindelse ud fra ét stik her i huset. 

IHC setup.jpg

Tror vi snakker lidt forbi hinanden. Er det tv eller internet du ikke kan få til at virke. Du snakker om dit antenne modul, det har intet med internet at gøre. Med det setup du har der, har du internet på stik 4 og tv/radio på de andre. For at få internet skal du bruge de rj45 porte der er på dit modem, ligesom stik 4.

image.jpeg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Thomas og tak for fine tegninger :)
 

1. Det er internettet jeg ikke kan få til at virke.

2. Jeg er helt enig i din tegning. Problemet er at når jeg tilslutter netkablet fra mit modem til nogen som helst anden port end port 4, så får jeg ingen effekt. Det kun port 4 hvor jeg kan finde ét stik i huset (min datters værelse) hvor jeg får netadgang. Hvis jeg prøver på nogle af de andre 13 udtag i huset, så er der ingen respons. 

3. Du har ret mht antennemodulet. Jeg har koblet det fra og det har ingen effekt på netværket. Prøvede også, mest for forsøgets skyld, at bytte stikke rundt i 3-splitteren - heller ingen effekt. 

 

Så, mit problem er vel, hvordan kan jeg se hvad de andre porte i krydsfeltet er sat til...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja, det er den måde som Thomas har skitseret du skal gå ud fra.

Det du beskriver med antennekablet hænger således sammen:

Antenne tilgangen der kommer fra vejen kommer ind i det sorte antennekabel i din 2-fordeler (antennesignal).
Den splitter herefter signalet ud i to, den ene afgang kører til dit antennemodul. Disse udtag er med tv/radio antennesignal og de skal forbindes til de stik i huset du ønsker skal fungere som antenneudtag, husk at bruge de rigtige kabler. 
Den anden udgang på fordeleren kører dit antennesignal over i dit kabel modem. Internetsignalet ligger sammen med tv/radioantennesignalet i kablet.
Fra dine porte bag på modemmet skal du føre kabler over til de stik i tavlen som du ønsker internet i (skitseret med røde streger). 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg fandt ud af hvad problemet var, selvom der nok ikke er nogen andre der bruge løsningen. Stikkene fungerede superfint. Det var min maskines netkort der fejlede! Hver gang jeg testede i port 4, så havde jeg hul i gennem, måske har netstikket hvilet anderledes der, eller andet. Alle andre stik ville den ikke tage. En anden computer med et fungerende netværkskort sat i, og så var alting fint. 

Så, desværre en fejl 40 :/

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 30/10/2016 at 07:47 , Tkhansen skrev:

Jeg fandt ud af hvad problemet var, selvom der nok ikke er nogen andre der bruge løsningen. Stikkene fungerede superfint. Det var min maskines netkort der fejlede! Hver gang jeg testede i port 4, så havde jeg hul i gennem, måske har netstikket hvilet anderledes der, eller andet. Alle andre stik ville den ikke tage. En anden computer med et fungerende netværkskort sat i, og så var alting fint. 

Så, desværre en fejl 40 :/

Ikke nødvendigvis. Checkede du om PC'en ville køre 1Gbit på de kabler som den ene ikke vil aksepter? Grunden til spørgsmålet, er at 100Mbit kun kræver at par 1 og 2 virker mens Gigabit kræver at alle 4 par virker. Nogle netkort kan ikke finde ud af at skifte til 100Mbit hvis par 3 eller 4 ikke virker. Nogle netkort kan endda automatisk skifte til half duplex hvis kun par 1 eller 2 virker.

Jeg vil forslå at du får en elektriker til at komme forbi og teste dine kabler. 18 kabler bør kunne testes på 1-2 timer, incl. evt. fejl retning hvis det kun er termineringen, som er lavet dårligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok