Hop til indhold
  • 0

Udskiftning af Dimlight 600 m/cr til Niko-servodan 65-410 - HJÆLP


Kristian
 Share

Spørgsmål

Hej alle sammen.

Jeg er blevet den "lykkelige" ejer at et hus med IHC system. For mig som ingen forstand har på PIR, Dimmer, Fase, osv. osv. er det dog et kærlighedsforhold med en del komplikationer (som sådan nogle ofte er)

 

Problemstillingen: Vores lysdæmper på badeværelset begyndte at opføre sig mærkeligt (ville ikke slukke helt, men mindskede lysstyrken for så efterfølgende at stige igen).

Jeg har talt med en der har en smule forstand på det, som kom frem et at det formentligt var vores dimmer på tavlen som den er gal med. Jeg googlede mig frem til den samme model, og tænkte at så er det jo bare at flytte ledning efter ledning og så virker det igen.

Ideen var sikkert god nok, men leverandøren valgte at sende en anden dæmper end den jeg havde - Formentligt fordi den er udgået. (dimlight 600 m/cr) Dimlight 600 LINK

Jeg fik i stedet en Niko-Servodan 65-410 tilsendt LINK til dæmper som er helt anderledes.

Problemet er, at jeg simpelthen ikke kan læse mig frem til hvordan ledningerne skal sidde i denne model.

Vores badeværelse har 10 Halogenspots, og styres at en enkelt kontakt (wireless) hvor der er forskellige tryk (tænd/sluk, samt forøge/formindske lysstyrke på samme tryk)

 

På Dimlight gik brun fra (Pil op) til (3) IHC OP24. Der var en lus mellem (Pil op) og (Pil ned). Grøn ledning fra (35 - S2) til (4) på IHC OP24 og sort ledning gik fra (36 - C) til (2) på IHC OP24.

I kan se virvaret på vedhæftede billeder.. 

Som ledningerne sidder nu, kan jeg jeg på "select" knappen tænde og slukke lyset på badeværelset
Jeg elsker at få tingene til at fungere, uden nødvendigvis at skulle involvere en fagmand - Men er jeg på for dybt vand her ???

 

Håber I kan hjælpe.

 

Vh. Kristian

 

 

IMG_9080.jpg

IMG_9081.jpg

IMG_9155.jpg

IMG_9306.jpg

IMG_9307.jpg

IMG_9308.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Når man "ingen forstand har på PIR, Dimmer, Fase, osv." så åbner man ikke selv sin stærkstrøms tavle og begynder at rode. Slet ikke når man ikke kan læse en vejledning som altid følger med på nye produkter og som ofte kan google på gamle produkter.

Ring til din lokale elektriker. Han tager sikkert kun betaling for 1 time for at skifte dimmeren. Alt over det, og han skal tilbage på skole bænken

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lars1 skrev:

Når man "ingen forstand har på PIR, Dimmer, Fase, osv." så åbner man ikke selv sin stærkstrøms tavle og begynder at rode. Slet ikke når man ikke kan læse en vejledning som altid følger med på nye produkter og som ofte kan google på gamle produkter.

Ring til din lokale elektriker. Han tager sikkert kun betaling for 1 time for at skifte dimmeren. Alt over det, og han skal tilbage på skole bænken

Det er nu også min nabo der har stået for den del (uddannet elektriker) meeen det er længe siden...:-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
29 minutter siden, Kristian skrev:

Hej Thomas.

Mener du er den nye dimmer er forkert? For så skal leverandøren da sende en anden...

 

Vh. Kristian 

Ja den er forkert. Kan godt komme til at virke ,men så skal styringen bygges om. På den gamle tror jeg også du har sluk alt. ( grøn ledning) 

Du skriver der er 10 spots. Hvor mange watt er de på, er de 230v 50w siden du har en 600w dæmper?

 

 

 

 

image.jpeg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, Kristian skrev:

Det er nu også min nabo der har stået for den del (uddannet elektriker) meeen det er længe siden...:-)

Beklager, men hvis han ikke kan kende forskel på en dimmer som skal have et on/off signal og en dimmer som skal have et 0-10V signal, og heller ikke kan læse en vejledning, så bør han også holde sig fra at rode i stærkstrøms tavler. Jeg er også selv tidligere elektriker og har ikke været i faget i over 20 år. Gennem de sidste 10 år har jeg flere gange haft eksterne elektrikker til at lave ændringer i mine tavler, og jeg har ikke lige en bekendt eller en nabo som kan lave det for mig.

El er simpelthen for farligt til at man bare leger med det. Mens jeg var elektriker var jeg på et tidspunkt ude og skifte en hovedtavle på en fabrik. Tavlen var kortsluttet i forbindelse med noget renoverings arbejde. Kortsutningen var så kraftig at transformatoren på den anden side af væggen skulle også skiftes, og sikringerne i 60KV stationen 5KM derfra var røget.
Så slemt går det selvfølgelig ikke i en hus installation, men man kan nemt lave en fejl, som kan sætte ild i tavlen eller brænde alt IT udstyr i huset af. Er den risiko virkelig værd at løbe for at spare nogle hundrede kr.?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 6. oktober 2016 at 22:50 , Thomas skrev:

Ja den er forkert. Kan godt komme til at virke ,men så skal styringen bygges om. På den gamle tror jeg også du har sluk alt. ( grøn ledning) 

Du skriver der er 10 spots. Hvor mange watt er de på, er de 230v 50w siden du har en 600w dæmper?

 

 

 

 

image.jpeg

Ja jeg skal nok ikke ombygge noget...:-)

Kan du hjælpe med en alternativ dæmper? Det er 8stk. 35w spots (så det kan sagtens klares med mindre)

Den er købt på www.multikoeb.dk

Vh. Kristian 

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok