Hop til indhold
  • 0

Oppgradering av gammel IHC (DOS) til Visual


Turbojeger
 Share

Spørgsmål

Hei, 

har nettopp kjøpt meg hus fra 1997 i Norge med IHC Thorsmann installert. Controlleren er av meget gammel versjon, terminalversjon: TERMIHC 1.2C.

1) Program til å nå eksisterende system. Jeg har forsøkt å laste ned Lexel siste versjon av TERMIHC, men får beskjed om at den er inkompatibel med min Win10 maskin (med USB til Serial port). Kan noen forklare meg hva jeg trenger for å aksessere gammel kode.(Jeg har riktignok en utskrift av dette, duger det? ) Jeg har i tidligere jobber jobbet med PLC, SCADA programmering og nettverksoppsett og er kjent med putty, ssh / telnet programmering. (Men her må det børstes støv av kunnskapene! :-) )  

2) Oppgradering av anlegg til siste versjon av Visual Controller. Er det mulig å kun skifte ut controller til ny versjon, eller må flere komponenter, feks dimmere og rele skiftes?

Takknemlig for svar!

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

16 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Du kan prøve med den danske version af thermIHC hent den her: http://www.lk.dk/support/professionel/ihc-software/

Den har jeg fået til at køre på windows 10

Du kan også nemt skifte controlleren til en visual 2, uden du skal ud og skifte andre komponenter, der findes også et program du kan ligge i den nye controller, så du nemt kan finde ind og udgage 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Man kan ikke flytte et program fra den gamle termIHC til en Visual controller. Programmet skal laves fra grunden i den nye controller, så hvis du har en udskrift med alle ind og udgange, så ville jeg ikke bruge meget tid på at få adgang til den gamle controller.

Hvis du ved hvad alle ind og udgange bruges til på den gamle controller, kan du programmer den nye før du tilslutter dine I/O moduler. Så er du kun uden lys i den tid det tager at fjerne den gamle controller og tilslutte den nye.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ok, takk for svar. 

Jeg må nok studere det eksisterende oppsettet av systemet grundig. Nå har jeg faktisk en eldre IHC Visual Controller som jeg kan få satt opp og lekt meg med, men jeg regner med at hvis ting går veien så må jeg ha tak i siste versjon av IHC Controller. Er alle Visual Controllerene kompatible?    

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 timer siden, Turbojeger skrev:

Hei, 

har nettopp kjøpt meg hus fra 1997 i Norge med IHC Thorsmann installert. Controlleren er av meget gammel versjon, terminalversjon: TERMIHC 1.2C.

1) Program til å nå eksisterende system. Jeg har forsøkt å laste ned Lexel siste versjon av TERMIHC, men får beskjed om at den er inkompatibel med min Win10 maskin (med USB til Serial port). Kan noen forklare meg hva jeg trenger for å aksessere gammel kode.(Jeg har riktignok en utskrift av dette, duger det? ) Jeg har i tidligere jobber jobbet med PLC, SCADA programmering og nettverksoppsett og er kjent med putty, ssh / telnet programmering. (Men her må det børstes støv av kunnskapene! :-) )  

2) Oppgradering av anlegg til siste versjon av Visual Controller. Er det mulig å kun skifte ut controller til ny versjon, eller må flere komponenter, feks dimmere og rele skiftes?

Takknemlig for svar!

 

 

Det program du bruger til at forbinde til din gamle term-IHC controller er et almindeligt terminalprogram.

Når du er kendt med dette fra dine tidligere jobber, tror jeg sagtens at du kan komme i kontakt til controlleren.

Du skal bruge et terminalprogram, Zoc, Hyperterminal eller lignende. Indstillingerne er så vidt jeg husker, 9,8,none og 115.000 bps.

Undskylder på forhånd hvis min hukommelse er lidt rusten da det er 15 år siden jeg sidst arbejdede på TERM-IHC.

Du skal bruge et serielt kabel med 9-pol SUB-D stik med hun-stik i bebben ender. Der skal være forbindelse fra pin 2 i den ene ende til pin 3 i den modsatte ende og omvendt (pin 3 til pin 2).

Husk at finde den korrekte COM-port som din USB-seriel adapter er tildelt i enhedshåndteringen og brug dette port nummer i dit terminalprogram.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 minutter siden, Turbojeger skrev:

Krysset seriekabel, dette bringer tilbake gamle minner fra 2000-tallet ;-) Jeg tror jeg må rote litt i de gamle kassene med kabler og se om jeg har en slik liggende fra programmering av CCTV anlegg og Cisco Firewall/Router/Switch.  

Takker!

 

 

Selv tak. 

Men ups jeg tror at jeg husker forkert. Kablet skal være lige igennem, 2-2 & 3-3. Hun-hun 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Soeren65 skrev:

Det du skriver Brian lyder interessant og nyt for mig. Kan du uddybe hvordan det fungerer og hvor man finder programmet?

P.f.h.t

Mon ikke Brian mener det .vis projekt der ligger på lk.dk - eller lå, for lige nu kan jeg ikke finde det :angry:

Projektet indeholdt alle ind og udgange, dermed kunne du, via serviceveiw, se hvilke kontakter der sider på hvilke indgange - og tilsvarende hvilke produkter der er monteret på hvilke udgange.

Jeg har vedhæftet .vis projektet her Test_program af ind og udgange.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Mon ikke Brian mener det .vis projekt der ligger på lk.dk - eller lå, for lige nu kan jeg ikke finde det :angry:

Projektet indeholdt alle ind og udgange, dermed kunne du, via serviceveiw, se hvilke kontakter der sider på hvilke indgange - og tilsvarende hvilke produkter der er monteret på hvilke udgange.

Jeg har vedhæftet .vis projektet her Test_program af ind og udgange.vis

Tak for det Henning. Umiddelbart forstår jeg dog ikke hvordan programmet skal bruges. Er det meningen at man uploader vis-filen til controlleren - og dermed sætter den normale programmering ud af kraft? Det synes jeg lyder lidt utrygt :unsure: Specielt hvis strømmen i hytten ryger sig en tur og man så ikke kan genuploade det normale vis-program.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
24 minutter siden, Soeren65 skrev:

Tak for det Henning. Umiddelbart forstår jeg dog ikke hvordan programmet skal bruges. Er det meningen at man uploader vis-filen til controlleren - og dermed sætter den normale programmering ud af kraft? Det synes jeg lyder lidt utrygt :unsure: Specielt hvis strømmen i hytten ryger sig en tur og man så ikke kan genuploade det normale vis-program.

Tjaa det kommer jo an på hvad meningen og formålet er.

Hvis man står og skal have identificeret ind/udgange og det har højeste prioritet, ja så må den normale magelighed med at man kan tænde/slukke for lys og stikkontakter jo vente. Kan man ikke undvære dette ja så må man gå den slagne vej og demontere een ledning af gangen og måle den igennem eller følge den fysisk for at finde ud af hvor den går hen.

Hvis man ved hvad programmet skal benyttes til - og hvordan IHC fungerer, tager man ALTID en backup INDEN man begynder at rode og ændre noget. Kan man ikke finde ud af det så ring til en ekspert/sagkyndig.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 minutter siden, Turbojeger skrev:

....And we have liftoff! 

Putty + USB til serieport gjorde susen. 

Nå får jeg bruke litt tid på å studere denne løsningen før jeg setter meg inn i Visual verdenen. :-)

2016-08-16.png

Fantastisk!

Så er der hul igennem. Det er slet ikke så svært når man først kommer i gang. Der er flere andre indlæg her på siden om hvordan du programmerer med trykstreng og slipstreng, grupper osv. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hjelper med datakunnskaper fra internettets begynnelse ;-) 

Fikk såvidt sett gjennom en del av menyene, og ser at jeg må danne meg et bilde av hva hva hvert input / output styrer. Tvangsstyring av output 048 fikk i det minste taklyset i rommet hvor sikringsskapet står til å skru seg av og på, så dette lover godt.

Nå var ikke klokken stilt siden 1998, så denne hadde driftet nærmere 6 timer. Thorsmannen trakk et godt sukk når ny tid ble lagt inn :-) 

Neste steg blir å kartlegge hvordan eksisterende anlegg er programmert samt lage en matrise over hvordan input/output er definert. 

Første oppgave blir å endre timerfunksjon på lys i garasjen; her er det kun mulig å ha lys på 3 minutter om gangen... uten mulighet for konstant lys som jeg har funnet ut av.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok