Hop til indhold

vandalarm magnetventil


Recommended Posts

jeg har vandalarm for slangebrud vaskemaskine/opvaskemaskine. Ved en lækage trækker en danfoss magnetventil og lukker for vandet ved indgangen.MEN nu har jeg to gange oplevet at denne magnetventil bliver meget varm, buler ud og brænder af efter få minutter med spænding på! Ikke særligt godt, hvis der ikke er nogen hjemme, et er vandskade, men brandskade oveni! Er der nogen som kan give et bud på, hvorfor spolen brænder af??

Link til kommentar
Del på andre sites

26 minutter siden, nygaard2005 skrev:

jeg har vandalarm for slangebrud vaskemaskine/opvaskemaskine. Ved en lækage trækker en danfoss magnetventil og lukker for vandet ved indgangen.MEN nu har jeg to gange oplevet at denne magnetventil bliver meget varm, buler ud og brænder af efter få minutter med spænding på! Ikke særligt godt, hvis der ikke er nogen hjemme, et er vandskade, men brandskade oveni! Er der nogen som kan give et bud på, hvorfor spolen brænder af??

Hvilken type magnet ventil anvender du? Model? og mærkespænding?

Link til kommentar
Del på andre sites

9 minutter siden, nygaard2005 skrev:

det er en danfoss 7,5 W AC, type AM230C, nr 042N0840, samme som følger med hvis man i dag køber pakken som indeholder vandalarm.

Ja... det var da et godt spørgsmål, hvorfor de brænder af.. har du målt at den får 230v når den skal aktiveres, evt. målt hvormeget strøm den trækker med et tangamperemeter?

Link til kommentar
Del på andre sites

21 minutter siden, nygaard2005 skrev:

nej, er rimelig besværligt pga montagen, men at den trækker mere strøm end den har godt af, er der ikke tvivl om, men hvorfor, og vil den gøre det hver gang det er alvor, for så er anbefalingen fra Schneider forkert!

jeg ville starte med at kontrollere at den har 230v, samt måle strømforbruget på den, hvis den er opgivet til 7,5w så er det jo omkring 0,03A den skal bruge og ikke mere.. hvis spændingen er iorden, og den trækker alt for meget strøm, kan det jo være en fejl i magneten, og jeg ville prøve at skifte den, og afprøve om det er det samme, evt. tage kontakt til danfoss, og høre ad, om den er beregnet for det den skal, om den kan holde til at være trukket konstant.. den kan jo i princippet risikere at skulle stå trukket mange timer, hvis du lige er på weekend tur eller noget.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Bjarne Sørensen skrev:

Ja det lyder som om at det var en 230V magnetventil der får 400V Eller måske en 24V spole der får 230V Du er nødt til at afmontere den så du kan måle på den og se mærkepladen.

 

Også noget i den stil jeg tænker, det er jo en meget allround magnetventil, som sidder mange steder, og de plejer at holde meget godt..

Link til kommentar
Del på andre sites

jeg kan kontrolmåle spændingen, men ikke måle strømmen, da spolen blot er en klump smeltet plast! Men jeg forventer intet unormalt, for den er blevet motioneret i ca 10 s hver dag, og det uden problem, men jeg har godt nok ikke haft hånden på den efter motioneringen! Nå men nu skal jeg have købt en ny og så provokerer jeg et slangebrud, og brænder den så af igen, så forsøger jeg igen at få hjælp i dette forum. Nogen som har en idè om hvor den er billigst, har set den til 225 kr.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 minut siden, nygaard2005 skrev:

jeg kan kontrolmåle spændingen, men ikke måle strømmen, da spolen blot er en klump smeltet plast! Men jeg forventer intet unormalt, for den er blevet motioneret i ca 10 s hver dag, og det uden problem, men jeg har godt nok ikke haft hånden på den efter motioneringen! Nå men nu skal jeg have købt en ny og så provokerer jeg et slangebrud, og brænder den så af igen, så forsøger jeg igen at få hjælp i dette forum. Nogen som har en idè om hvor den er billigst, har set den til 225 kr.

Er spolen brændt af efter 10 sek daglig aktivering? Så lyder det helt klart som at spændingen den påtrykkes er for høj. Var det den anden spole der er brændt af?

Når du monterer den nye kan du måle strømforbruget fra den, men gør det hurtigt så du når at stoppe i tide så den ikke brænder af.

Men hvis den er mærket 230V og du også forsyner den med 230V (+/-) synes jeg helt klart at det er en reklamationssag overfor LK når den nu brænder af på den måde.

Det er vist prisen du har fundet. Her er der dog 1 kr at spare :)

http://www.wattoo.dk/9-33coil-230v50-60hz-7-5w-spade-2324028371

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok