Hop til indhold

Input 230 V: PIR og programmering


Recommended Posts

Jeg skal have opsat 3 PIR 230 V bevægelsesmeldere, som vist nedenstående, da kunden vil have dem i sort.

788809.big.jpg

Jeg er dog i tvivl omkring hvordan "input 230" modulet skal monteres. Den fælles nul - den kan vel sagtens komme fra en anden lysgruppe end der hvor 230V signal komme ind fra - altså en anden lysgryppe. Det er ikke nødvendigvis sådan, at nul og tændledning skal være på sin egen input modul fra samme lysgruppe, og hvis man så har en sensor på en anden gruppe, så skal have en ekstra input modul for sig selv. Man må gerne blande grupper i kabler og samledåse bare det er opmærket, men hvad mener i? jeg forstår det, som at det er iorden, da det er en "fælles nul", og inputtene kan komme fra vidt forskellige grupper (230V tryk og PIR)

 

Derudover, så skal jeg have fundet ud af hvordan jeg programmere input modul i IHC Visual... Jeg kan bare ikke finde nogen komponent i programmet med 230V. Hvis jeg vælger "brugerdefineret indgangsprodukt", så får jeg de 16 indgange på denne datalinie, og jeg skulle vel kun have 8 (L1, L2, L3, L4, L5, L6, L7, L8)? de 16 ingange burde kun være på 24 V input moduler?

På forhånd tak for svar.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Benjamin

LK skriver følgende om montering af 230V input modulet:

"Tilslutning af 230V a.c. indgangssignaler

IHC Input 230 modulet må maksimalt forsikres med en 10 A sikring.

Til de 8 indgange kan sluttes signalledninger fra 3 forskellige faser fra samme gruppeafbryder eller automatsikring.

Det anbefales ikke at anvende automatsikringer, da de ikke yder tilstrækkelig beskyttelse af de øvrige IHC moduler."

 

Hvis dine PIR sensorer sider på forskellige grupper, kunne du overveje at indsætte overdragelsesrelæer.

I Visual vælger du ”bare” en PIR sensor og tildeler den anvendte datalinje – lige som du plejer. Om sinalet er et 24 eller 230V signal defineres af input modulet, i IHC programmet er det uden betydning.

Link til kommentar
Del på andre sites

tak for svar.

Det bliver løsningen med overdragelsesrelæer så. 

 

Man kan vel sagtens anvende denne sensor selvom den ikke giver et puls? PIR melder aktivere bare en udgang, som er aktiv i ca. 10 sek. (minimum), og så vil input 230 V få spænding så længe istedet for et kort puls - men det kan man vel lave i programmet, så den ser det som et puls istedet eller hvordan?

 

Kunden vil have spot ved hans terrasse, som skal styres af en lysdæmper (UNI 250 W lysdæmper wireless placeret i tavle). Han vil gerne kunne dæmpe, samt tænd/sluk inde fra døren, mens de samtidig er styret af PIR når man kommer forbi og ikke har aktiveret inde fra trykket. Problemmet er bare om det kan lade sig gøre at lave i programmet? Tryk skal jo overstyre PIR, hvis han vil side derude med nogle gæster, og så skal den jo ikke dæmper op eller ned hele tiden hvis man bevæger sig derude. Er dette overhovedet muligt?

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok