Hop til indhold

Røgsensor problemer


Recommended Posts

Jeg har af en eller anden grund fået et problem med min(e) røgsensor(er) :(.

Tidligere i dag lavede jeg den halvårlige test af mine to røgsensorer. Den første gik fint igang ved røg, jeg nulstillede og efter 15 minutter kom det velkendte (måske kun ved mig?) korte bib fra alarmen for at indikere, at nu er den koblet til igen.

Efter yderligere noget tid kom turen til røgsensor nummer to, som dog ikke gik igang da jeg gav den noget røg. Efter adskillige forsøg skruede jeg den af, for at se om det var noget synligt i vejen med ledningerne. Det var der dog ikke, så jeg skruede røgsensoren på igen og prøvede atter med noget røg - dog uden held. For en sikkerheds skyld prøvede jeg lige røgsensor nummer ét igen, men den ville heller ikke gå igang igen.

Efter at have "leget" lidt i service view og derigennem prøvet at aktivere alarmen, så er jeg nu nået dertil, at lydgiveren går igang hvert 15. min - til stor utilfreds for resten af huset :(

Jeg har fundet ud af, at sætte "timer for pause af røgalarm" til maaange timer, så lydgiveren i det mindste ikke går igang, men hvad skal der til for at fjerne indikeringen af, at røgalarmen er aktiv?

Jeg har selvfølgelig trykket på "reset"-knappen flere gange (den er i soveværelset på status-trykket).

Jeg har også prøvet at genstarte controlleren, men uden nogen virkning.

Dummede jeg mig ved at koble røgsensoren fra? Jeg har læst andetsteds, at alarmen burde gå igang, hvis man skruer en røgsensor af, men det har jeg heller ikke oplevet før.

Nogen gode tips/hints til hvad der er galt?

 

På forhånd tak

Jan

janpolsen.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

4 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Hvis du bruger LKs røgsensor så skal alarmen ikke starte når du tager sensoren ud af soklen, anvender du sensorer fra Zigza som (NC) så skal den. 

OK, det er så forklaringen på den del af den manglende alarm - tak for det :).

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Jan.

 

Som jeg lige husker det, havde du i sin tid kun en røgsensor på... Hvordan er den anden monteret? Kan se at der kun er 1 indgang til røgsensor i dit program, så når de begge kører på den samme indgang, skal relæerne i soklerne til de 2 røgsensorer seriekobles. Man kan ikke føre de 2 røgsensorer på den samme indgang parallelt, hvilket der er mange som har forsøgt sig med. Nu kan jeg ikke se om det er tilfældet hos dig, eller om de godt nok er seriekoblet som de skal.

Dernæst kan jeg se, at du har skiftet fra fb. 9.11 til fb. 6.3.01.a til styring af røgalarm. Er der en grund til at du har skiftet? De er begge oplåste, og har ikke lige kigget om der er lavet nogle rettelser i funktionsblokken?

Sidst men ikke mindst, har du fra fb. 9.12 lydstyringsblok, ført både Udgang 80dB og Udgang 102 dB over til en udgang (lampeudtag) under din alarm (kan ikke lige se hvad det er til), og det giver problemer med lydstyringsblokken, da den udgang derved kan sende signalet utilsigtet baglæns til modsatte udgang i funktionsblokken. Hvis du vil styre en udgang fra både udgangen til 80dB og 102dB, skal de føres til indgangene i en OR-fb., hvorfra man så bruge den udgang, til at styre lampeudtaget.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej

10 minutter siden, Torben S. skrev:

Som jeg lige husker det, havde du i sin tid kun en røgsensor på... Hvordan er den anden monteret? Kan se at der kun er 1 indgang til røgsensor i dit program, så når de begge kører på den samme indgang, skal relæerne i soklerne til de 2 røgsensorer seriekobles. Man kan ikke føre de 2 røgsensorer på den samme indgang parallelt, hvilket der er mange som har forsøgt sig med. Nu kan jeg ikke se om det er tilfældet hos dig, eller om de godt nok er seriekoblet som de skal.

Der var faktisk to røgsensorer fra starten, men det var netop ikke sat korrekt op. Et eller andet med, at nummer to ikke var sat op som en "slut"-røgsensor, men som om den var en del af en streng. Dette blev dog rettet til og jeg vil påstå, at de har virket lige siden. Jeg laver disse røgtests hver gang uret skal stilles frem og tilbage, så to gange om året og sidst var der ikke noget problem.

Røgsensorerne er installeret af et firma, så den del har jeg ikke selv været inde over, men hvis du kan give et hint om hvad jeg skal kigge efter, så kan jeg sagtens kigge i IHC-tavlen eller i selve sensorerne.

10 minutter siden, Torben S. skrev:

Dernæst kan jeg se, at du har skiftet fra fb. 9.11 til fb. 6.3.01.a til styring af røgalarm. Er der en grund til at du har skiftet? De er begge oplåste, og har ikke lige kigget om der er lavet nogle rettelser i funktionsblokken?

Jeg kan se, at min change log siger "2012-08-18 1.33 : Konverteret Sikkerhed -> 9.11 til 6.3.01.a", men må blank erkende, at jeg ikke helt erindre hvorfor :(. 
Den kan jeg sagtens kigge på og få sat tilbage til den originale 9.11'er.

21 minutter siden, Torben S. skrev:

Sidst men ikke mindst, har du fra fb. 9.12 lydstyringsblok, ført både Udgang 80dB og Udgang 102 dB over til en udgang (lampeudtag) under din alarm (kan ikke lige se hvad det er til), og det giver problemer med lydstyringsblokken, da den udgang derved kan sende signalet utilsigtet baglæns til modsatte udgang i funktionsblokken. Hvis du vil styre en udgang fra både udgangen til 80dB og 102dB, skal de føres til indgangene i en OR-fb., hvorfra man så bruge den udgang, til at styre lampeudtaget.

 

Jeg har kun 80dB'eren sat til, så der er i hvert fald ingen grund til, at 102dB laver noget ballade. Umiddelbart antager jeg, at 80dB'eren får strøm fra "lampeudtaget" under alarm?

Følgende er servicevinduet af den del:

Capture.PNG.320e79658254b55a058d2c80707f 

Umiddelbart tænker jeg, at jeg sletter 102dB'eren, så den ikke laver ballade. Derudover konverterer jeg tilbage til 9.11'eren og ser om det hjælper.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Mon ikke det så er lykkedes dem, at montere de røgsensorer korrekt. :)  Kunne bare huske at du havde problemer med røgalarmen, da I flyttede ind i huset, og at elektrikeren efterfølgende var ude og finde en fejl på monteringen.. :)

Angående udgangene til 80dB og 102dB i lydstyringsblokken, bruges udgang 80dB til røgalarm og udgang 102dB til tyverialarm. Derfor er du nok nødt til at bruge begge udgange, men de må altså ikke trækkes direkte til den samme udgang (i venstre skærmhalvdel). Hvad bruges det lampeudtag til? Kan se at det også er forbundet til udgangen for el-alarm..

Det kan som sagt løses ved at føre de 3 udgange fra lydstyringsblokken til 3 indgange i en OR-fb., og fra den føre udgangen til lampeudtaget. Derved vil lampeudtaget ikke kunne styre signalet baglæns tilbage i lydstyringblokken, på "forkerte" udgange.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej

1 time siden, Torben S. skrev:

Angående udgangene til 80dB og 102dB i lydstyringsblokken, bruges udgang 80dB til røgalarm og udgang 102dB til tyverialarm. Derfor er du nok nødt til at bruge begge udgange, men de må altså ikke trækkes direkte til den samme udgang (i venstre skærmhalvdel). Hvad bruges det lampeudtag til? Kan se at det også er forbundet til udgangen for el-alarm..

Det kan som sagt løses ved at føre de 3 udgange fra lydstyringsblokken til 3 indgange i en OR-fb., og fra den føre udgangen til lampeudtaget. Derved vil lampeudtaget ikke kunne styre signalet baglæns tilbage i lydstyringblokken, på "forkerte" udgange.

Jeg vil tro, at lampeudtaget bruges til tænde for lydgiveren? Det er ikke noget jeg har lavet og det er selvfølgelig også lidt atypisk, at have et lampeudtag under "Alarm".

Er det som følgende du mener med OR-blokken?

Capture.thumb.PNG.b1f8580f69a096e5873f1b

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu har jeg vovet at gennemføre ovenstående ændringer (lavet OR-FB'en) og umiddelbart virker det... det vil sige, at alarmen går i hvert fald ikke igang hvert kvarter...

Desværre så har jeg også lige prøvet at puste røg på begge alarmer og kun den første ville aktivere 80dB'eren.
Efter den første havde aktiveret 80dB'eren og der var gået et kvarter, så kunne jeg også få nummer to til at aktivere den.

Med andre ord, så har jeg med ovenstående OR-FB fået gørsensorerne til at virke igen og jeg er relativ glad :).
Jeg er stadig uforstående overfor hvorfor det tidligere har virket, men lige pludselig i år ikke virker :(.

Tusinde tak for hjælpen Torben... Igen, igen... :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, det var lige nøjagtigt som du har gjort med den OR-fb. jeg mente.. ;)

Og godt at det kom til at fungere igen.. Grunden til at du kun kan aktivere én af gangen, er at de sidder i serieforbindelse. Derved bliver relæet brudt, når den første registrerer røg, og alarmen aktiveres. Hvis du ligeledes trykker reset, fjernes forsyningen til røgsensorerne i de 15 min., hvilket i princippet svarer til at de er demonteret så længe. Derfor kan de selvfølgelig heller ikke aktiveres igen, før funktionsblokken kobler dem til efter de 15 min.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok