Hop til indhold

IHC Captain og RPI3


Søren Birkholm Eriksen
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
På 6/3/2016 at 14:31 , Lars1 skrev:

Til væg udtagne har jeg valg en billigere model, men primært fordi jeg synes IHC net dobbelt udtagne (2*afbr størrelse) ikke passer sammen med resten af min installation.

Har du et link til de udtag?

Er selv lidt utilfreds med IHC udtagene.da de fylder alt for meget i dybden

Er udtagene STP (med skærm)?

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, McenterFreak skrev:

Har du et link til de udtag?

Er selv lidt utilfreds med IHC udtagene.da de fylder alt for meget i dybden

Er udtagene STP (med skærm)?

Dybden er der desværre ikke så meget at gøre ved når det skal være CAT6a eller CAT7. Jeg arbejder ikke længere med data netværk til dagligt, men jeg kan ikke mindes at have set CAT6A eller CAT7 connector hvor kablet ikke kommer ind bagfra.

Det er længe siden jeg købte udtagne, men jeg mener at denne model passer sammen med IHC net connectorne. http://www1.lk.dk/servlet/context?n1=16&n2=2415&n3=2782&n4=2880

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis du vil være sikker på dit netværk virker ved 900-1000Mhz så skal kablernes minimum bøjningsradius overholdes, ellers kan du få problemer. Det betyder oftest dybe dåser. Jeg valgte selv ekstradybe indmuringsdåser for at få plads til kabler og konectorene i fuga udtag magen til dem som der linkes til. 

Link til kommentar
Del på andre sites

44 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:
44 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:
44 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

 

 

 

 

44 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Hvis du vil være sikker på dit netværk virker ved 900-1000Mhz så skal kablernes minimum bøjningsradius overholdes, ellers kan du få problemer. Det betyder oftest dybe dåser. Jeg valgte selv ekstradybe indmuringsdåser for at få plads til kabler og konectorene i fuga udtag magen til dem som der linkes til. 

Ja men jeg har aldrig forstået hvorfor man ikke kan lave konnectorerne så kablet kommer op nedefra, og LSA monteres, og på en eller anden måde får skærmen fanget ind, i stedet for at kablet møves ind bagfra og skærmen skal fanges af kraven

Redigeret af McenterFreak
Fatter ikke hvorfor den gentager indlæggen, har forsøgt at rydde op
Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, McenterFreak skrev:

 

Ja men jeg har aldrig forstået hvorfor man ikke kan lave konnectorerne så kablet kommer op nedefra, og LSA monteres, og på en eller anden måde får skærmen fanget ind, i stedet for at kablet møves ind bagfra og skærmen skal fanges af kraven

Den forklaring jeg har fået, er at alle parne skal være lige lange, da de alle bruges parallelt ved gigabit speed. Der er stor risiko for at dette ikke er tilfældet, hvis man bruger samme afslutnings metode, som på CAT5E connectorne. Det er kun 5-10mm i hver ende vi taler om, men det er meget når man snakker hastigheder på over 200MHz.

Link til kommentar
Del på andre sites

Parrene er ikke lige lange set over hele drop længden. Det skyldes parene har forskellig snoning.

jeg skal prøve at finde et af mine gamle test skemaer frem hvor længden fremgår. Samlet er der nok mere end 5-10 mm forskel. Vi snakker nok nærmere 5-10 cm.

Det er nok mere det fænomen at parene ikke er korrekt snoede og dermed balanceret som er problemet. Det er også derfor bøjningsradius skal overholdes. Ellers får man forkert kapacitet mellem parene, med støj og overhøring til følge.

Link til kommentar
Del på andre sites

33 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Parrene er ikke lige lange set over hele drop længden. Det skyldes parene har forskellig snoning.

jeg skal prøve at finde et af mine gamle test skemaer frem hvor længden fremgår. Samlet er der nok mere end 5-10 mm forskel. Vi snakker nok nærmere 5-10 cm.

Det er nok mere det fænomen at parene ikke er korrekt snoede og dermed balanceret som er problemet. Det er også derfor bøjningsradius skal overholdes. Ellers får man forkert kapacitet mellem parene, med støj og overhøring til følge.

Som jeg skrev tidligere, er det noget siden jeg stoppede med at lave data netværk, så jeg er ikke uptodate på de CAT6 og op. De kom til efter jeg stoppede. Men bøjnings radius argumentet giver ikke rigtig mening som forklaring på hvorfor kablet ikke kan komme ind fra bunden af en connector i steddet for bagsiden. Ofte vil kablet skulle ud gennem bunden eller toppen af dåsen bag, og så vil det give mere mening at kablet kommer ud af en connector som i CAT5 standarden hvis det er bøjnings radius'en som er problemet.

Det er korrekt at parne er snoet forskelligt i et kabel, men såvidt jeg husker er denne snoening lavet således at over 10M er alle par igen lige lange. Hvis du måler over 5M er der måske en forskel, men jeg har ikke noget test instrument, så jeg kan ikke efterprøve om dette er korrekt.

Balancen i de enkelte par skal være i orden for at de er støj imume, men den har ingen indflydelse på parallel datastrømme. Her er det længden på parne, som er vigtigt. Især ved høje hastigheder.

Seriel data strøm i 1 par er relativ simpel. Her har man en start bit, en række data bit's og en stop bit. Man skal kun bekymre sig om timingen i 1 data strøm. Parallel datastrøme som i Gigabit ethernet over kobber er straks mere kompliseret. Her benytter man 3 par samtidig, og nu skal man pludseligt til at holde øje med at data komme i den rigtige rækkefølge på alle 3 par. Det gør man med data buffers i netværks chippen, men det er begræset hvor store buffer man kan have her, og hvis 1 par konsekvent er længere om at sende data igennem end de andre par, vil man for ofte skulle holde en pause for at komme i sync igen. Problemet med at styre parallel datastrømme opdagede man allerede da man kom over 100MHz i processor hastigheder. Print banerne på et motherboard mellem CPU'en og RAM kredsene måtte nu ikke længere afvige mere end få mm. i længde, før bit sekvensen kom ud af sync. Det er også derfor harddisk interfaces m.m. idag alle er serielle.

Link til kommentar
Del på andre sites

Først undskyld til Søren om at vi hijacker hans tråd :)

Vi er meget enige. Det er også ved at være 6-8 år siden jeg arbejde med netværk og fiber så det er ikke helt frisk i erindring mere. Men der er ingen tvivl om NEXT, FEXT og hvad parametrene ellers hedder er et problem at overholde hvis ikke kabelparene er korrekt snoede. Se f.eks. side 12 og frem i vedhæftede Fluke dokument.

Fandt også lige mine egne kabel test (efter 3 forskellige metoder/krav), og desværre står der kun længden for et kabelpar (1-2), men kan man konkludere forskellen i længden ikke er noget problem og jvfr. side 9 i Fluke dokumentet kan længden svinge med op til flere meter. Men da man idag ikke kører Gb på delt medie med f.eks. en hub, men udelukkende anvender switche og dedikerede segmenter, ja så tror jeg der er styr på bufferen i chippen og de 3-4 parralelle overførsler i kablet. csma/cd er jo ikke et issue mere. 

Nå men en lille Google søgning viser at der nok ikke findes konnectorer med tilgang nederst, de kommer alle ind bagfra:

https://www.google.dk/search?q=cat+6+connectors&espv=2&biw=1280&bih=699&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjUq7uF-ODLAhVE8ywKHUlCA_AQ_AUIBigB#tbm=isch&q=cat6a+keystone

Formentlig pga de meget skrappe krav til snoningen skal overholdes og bare få mm ubalance kan genere signalerne på de andre par og dermed gøre forbindelsen ubrugelig.

En søgning på "wall plate" viser også at der stort set ikke er nogen "indbygningsdåser" der er så små i designet som vores Fuga design. De er alle meget større,og "åbne" i dybden. Det er som om man bare benytter hele hulmuren til kabelkanal i de dersens amerikanske paphuse :rolleyes:

3403692_6513_ENG_A_W.PDF

Kabel 1.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kan ikke helt gennemskue hvordan vi kom så langt fra det oprindelige spørgsmål, men nu er vi her. :)

Jeg tror heller ikke vi er så uenige, og jeg siger ikke at balancen i de enkelt par har noget at sige. Jeg har bare svært ved at se hvordan den skulle være så meget anderledes afhængig af om et kabel kommer ind bagfra eller fra neden.

Omkring den attachede vejledning, så er jeg ikke sikker på at jeg tolker den som at der kan være flere meters forskel på de enkelte par. Der står godt nok på side 9 at et eller flere par kan være significant shorter, men det er angivet som en fejl kilde og fejl mulighederne er angivet som damaged kable eller dårlig forbindelse. Det er ikke fejl kilder som IMHO godtgør at der kan være flere meters forskel på længden af parne. Tværtimod antyder de at der ikke må være ret stor forskel på længden af parne. Men der står på den anden side heller intet om at parne skal være lige lange, eller tæt på at være lige lange.

Omkring udtagne, så er det stort set kun LK udtag, som er plane med væggen. Langt de fleste andre udtag jeg har set for CAT6 og 7 er skråtstillede, så de ikke kræver så dybe dåser. Personligt vil jeg dog til enhver tid fortrække en dyb dåse og et plant vægudtag.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Er der nogen der har fået IHC Captain til at køre på en Raspberry 3 Model B?

Det virker på en 2 og har haft det kørrende i et stykke tid, men nu skal jeg bruge min version 2 til noget andet og har købt en 3.

Virker det for nogen af jer, eller er Captain ikke klar til Raspberry 3 Model B?

\Ulrich

Link til kommentar
Del på andre sites

1 hour ago, Ulle said:

Er der nogen der har fået IHC Captain til at køre på en Raspberry 3 Model B?

Det virker på en 2 og har haft det kørrende i et stykke tid, men nu skal jeg bruge min version 2 til noget andet og har købt en 3.

Virker det for nogen af jer, eller er Captain ikke klar til Raspberry 3 Model B?

\Ulrich

Jeg kører det på en 3ér

Link til kommentar
Del på andre sites

På 23/4/2016 at 17:18 , Ulle skrev:

Kan ikke få ethernet til at lyse grøn / gul, nogen ide?

Jeg har præcist samme problem som Ulle. Jeg kan ikke komme i kontakt med Raspberry Pi'en (model 3B). Lamper som lyser når der hentes/sendes data lyser ikke.

Jeg har prøvet med det medfølgende SD kort, hvor den booter med Noobs (tror jeg nok det hedder) og der virker det fint.

Nogen der har nogle ideer til hvordan vi kommer videre, så vi kan få leget lidt med noget IHC Captain??

På forhånd tak. 

Link til kommentar
Del på andre sites

På 23/4/2016 at 16:48 , Clemen skrev:

Jeg kører det på en 3ér

Har du gjort noget specielt eller kørte det bare med det samme? Vi er nogle stykker der har følgende problem:

Kan ikke komme i kantakt med rpi'en (3 model B ) over findmypi, man kan også se på selve rpi'en at der ikke er forbindelse til nettet, da dioderne ved ethernetstikket ikke lyser/blinker.

Og så står den bare der. Har prøvet flere forskellige SD kort, men lige lidt hjælper det.

Et godt råd? andet end at skaffe en rpi 2 istedet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
  • 7 months later...
1 time siden, Niels Stenger skrev:

Nogen der har fået det til at køre på en RPI 3? For jeg kan ikke få det til at virke på model 3 :( 

Du skal hente et almindeligt Raspbian image og installere det også køre installeren i hånden:

http://jemi.dk/ihc/#install - følg sektionen: Automatisk installation

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok