Hop til indhold

Test: Fibaro Bypass 2 dimmer og Nordtronic Dim-Bob


Recommended Posts

Hej alle

Med dette indlæg vil jeg dele min erfaring med om Fibaro Bypass 2 dimmer og Nordtronic Dim-Bob ved brug på wireless dæmper i håb om andre kan gøre gavn af det. Jeg ved godt der er forskel mellem forskellige mærker/modeller indenfor LED pærer, men here goes.

Dette indlæg er lidt i forlængelse til et par tråde om samme emne.

 

 

 

Jeg tog fat i Greenline. De tilbød at lave en lille test af Dimbob inden et evt. køb. De mente de kunne se en lille forskel. Vi blev enige om at det bedste var at teste på mit eget setup og hvis der ikke var forskel kunne jeg sende Dimbob'n retur.

Jeg kan så fortælle at der er forskel Fibaro FGB-002 Bypass 2 vs. Nordtronic Dim-Bob.

Fibaro FGB-002 Bypass løste mit oprindelige problem med at en enkelt pærer ikke ville slukke helt (Det klare Dimbob også). Men Dimbob gør yderligere at jeg kan sænke min %-satsen, samt jeg alle pærer ligeledes kan tænde på en mindre %-sats.

Mit dimmer-setup består af:

3 x  IHC Wireless Uni dimmer 1 modul - een dimmer til indendørs spots samt to til udendørs spots. Jeg har indtil videre kun testet Dimbob/Fibaro på udendørs spots.

Den ene dimmer har tilsluttet 12 x Philips Master LEDspot MV Value 4,3W 355 lumen GU10

Den anden dimmer har tilsluttet 4 af samme pærer.

Jeg oplever det bedste resultat på dimmeren med de 4 pærer, men om det skyldes at jeg kommer over LK's anbefalede 10 pærer på én dimmer ved jeg ikke.

Jeg er klar over at min min. %-sats er lav i forhold til når vi taler LED. 

Resultatet:

Dimmer med 4 pærer

Med FGB-002 Bypass:

Minimum = 10% - Alle pærer tænder ved 17% (dog er en enkelt pærer nogle sekunder forsinket).

Minimum = 1% - Alle pærer tænder ved 30% - herefter kan der dæmpes ned til 1% hvor alle pærer forsat er tændt: Ja

Med Dimbob: 

Minimum = 10% - Alle pærer tænder ved 9%

Minimum = 1% - Alle pærer tænder ved 18% - herefter kan der dæmpes ned til 1% hvor alle pærer forsat er tændt: Ja

Dimmer med 12 pærer

Med FGB-002 Bypass:

Minimum = 10% - Alle pærer tænder ved 15% (dog tænder flere pærer nogle sekunder forskudt af hinanden og jeg har oplevet over en længere periode at nogle enkelt pærer ikke altid tænder, hvorfor 20%-25% er at foretrække).

Minimum = 1% - Alle pærer tænder ved (ikke testet)% - herefter kan der dæmpes ned til 1% hvor alle pærer forsat er tændt: Nej (enkelte pærer slukker).

Med Dimbob: 

Minimum = 10% - Alle pærer tænder ved 10%  (dog er en enkelt pærer nogle sekunder forsinket).

Minimum = 1% - Alle pærer tænder ved 19% - herefter kan der dæmpes ned til 1% hvor alle pærer forsat er tændt: Nej (en enkelte pærer slukker - og det er konsekvent den samme pærer).

Minimum = 5% - Alle pærer tænder ved 15% - herefter kan der dæmpes ned til 1% hvor alle pærer for er tændt: Ja 

 

Næste step er at anskaffe et par Dimbob mere og få testet på mine indendørs spots - hvor jeg har 8 x Osram Parathom Par16 50 7,5W 385 lumen GU10, men her afventer jeg besøg af min elektriker, da det ikke er helt så let et tilslutte. Her håber jeg meget på at kunne dæmpe ned under 10% ved min. sats på 1% - I er disse indstillet til min. 1% og tænder ved 17% og de kan fint dæmpe ned til 1% efterfølgende. Og har jeg jeg ikke tilsluttet andet end pære og dimmer. 

 

Mvh Søren

Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, Søren Birkholm Eriksen skrev:

Velbekomme :)

Jeg kender ikke lige Klaus Zigza, så er det noget du kan forespørge ham om?

 

Mvh Søren

Vi er nok så heldige at han kigger med i forummet her.

Han har lavet de kompatible gulv/rum sensorer mange af os kører med.

www.zigza.dk

 

Mvh Bjarne

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 years later...

Kan nogen fortælle mig hvor stor DimBob fysisk er. 
Jeg har igennem et stykke tid haft en mindre udfordring, da jeg udskiftede Halogen spot under vores overskabe i køkkenet til LED.
Det er 3 rækker overskabe. 2 rækker med 3 x LED og 1 række med 6 x LED. LED pærene er Hilux S9 G4 stift 

Der bruges 3 drivere i installationen og 12 pære.
2 af driverne er identiske. Den 3. driver er samme model bare til større forbrug og bruges på den række med 6 spot. 
Driverne er beregnet til LED og dæmpbar. 
Det hele drives af een UNI250 (1modul) wireless dæmper. Så alt burde være i skønneste orden.

Men alt er IKKE i skønneste orden. 
1. problem - tænd på 100% får samtlige 12 pære til at stå og blinke. Tænder jeg derimod på 99% så tænder de, og de kan dæmpes næsten helt ned. De kan tændes ned til 21%. Det er heldigvis sjældent at de tændes på 100%, men når man ved det er et problem, så "hænger" det ligesom i baghovedet, selvom vi ikke bruger 100%. 
2. problem - Den ene række med 3 x spot, (og KUN den ene række) den blinker svagt engang imellem, når lyset skulle være slukket. Dette er virkelig et irriterende problem. Det kan løses ved at man lige tænder og slukker lyset hurtigt, men efter noget tid, så kan de begynde at blinke svagt igen. Det her er det primære problem. 

Jeg har udskudt dette problem siden jeg lavede det om i starten af året (mener jeg). Det er jo dejligt nemt i de lyse måneder, der bruger man det jo slet ikke. Men nu går vi den mørke tid i møde, så må jeg hellere få gjort noget ved det. Og løsningen er sandsynligvis en DimBob, tror jeg.  Men hvor er det lige den skal monteres. Jeg har 3 stk 50mm lampeudtag, (derfor 3 drivere). Så det er lidt en udfordring at montere den deri, tror jeg. Men i IHC tavlen har jeg efterhånden fået opsat klemmerækker til alle 230V ledninger (kabler ind i tavlen). Og jeg tænker om den DimBob kan monteres mellem lampeledningen (fra dimmeren) og nul på klemmerækken. Eller må den ikke monteres i tavlen (efter dæmperen)?
    

Link til kommentar
Del på andre sites

Den er ca 5 cm lang og 10 mm i diameter. Smid den bare på i din klemrække i tavlen mellem nul og mellemledning fra dæmperen. Det duer ikke altid. 

Der lyder som om at du har problemer med minimums forbrug siden de også blinker ved slukket. 

Du kan også i Visual tvinge dimmeren i RL eller CL mode. Det kan hjælpe nogle gange. 

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Bjarne Sørensen skrev:

Den er ca 5 cm lang og 10 mm i diameter. Smid den bare på i din klemrække i tavlen mellem nul og mellemledning fra dæmperen. Det duer ikke altid. 

Der lyder som om at du har problemer med minimums forbrug siden de også blinker ved slukket. 

Du kan også i Visual tvinge dimmeren i RL eller CL mode. Det kan hjælpe nogle gange. 

Ja okay, så er den ihvertfald for stor til at blive monteret andre steder :D
Der er ingen minimumsbelastning problemer. De 12 LED bruger mindst 24watt. (2 watt stykket). Og så tager driverne også en smule. Det er/burde være nok til UNI250 (1 modul) dimmeren.
Som skrevet til Henning, så har jeg prøvet at skifte mode. Det ændre ikke noget.  

Driverne der bruges er:
2 x af denne: https://www.av-connection.dk/?PNo=GL-86964
1 x af denne: https://www.av-connection.dk/?PNo=GL-86965
LEDérne er 12 x af disse: https://detled.dk/g4-led-stift-paerer/886-hilux-s9-daempbar-g4-led-stift-paere-2w-i-2700k-ra95.html?gclid=Cj0KCQjwuafdBRDmARIsAPpBmVV6t_9Z_GHzxNhuTygeZeqL1y9LxE0NOzIU_tcxxDhXb9D_fM_za-MaAtUYEALw_wcB
Så kunne jeg genbruge selve spot, ledninger og stik fra halogen spottet, ved at sætte sådan en fætter på hver driver: https://www.yousave.dk/shop/fordelerbox-6-amp-4013p.html

Simpel operation, som altså virker næsten 100% tilfredsstillende.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok