Hop til indhold
  • 0

Klemmerækker


Bjarne Sørensen
 Share

Spørgsmål

Jeg har besluttet at flytte mine gruppetavler.

Jeg har 1 stk UG24 med PSU, controller, input, output 24 moduler.

1 stk UG24 med output 24 og output 230 moduler.

1 stk UG24 med gruppeafbrydere, HPFI, målere osv

1 stk målerramme med hovedmåleren

og 1 stk UG24 med input, og diverse output placeret i garagen.

De tavler jeg har i huset har jeg sat ved en trappe, og det er ikke smart, og efterhånden som man udvider huset bliver det noget rod. Det er svært at føre nye 3X1,5, 5X1,5 og Link-10 kabler ned i tavlerne.

Tavlerne sidder ved siden af hinanden og det skal de også igen. Men jeg vil lave noget med klemmerækker til kablerne så jeg ikke skal føre kablerne helt ind i tavlerne, men f.eks. sætte 3 stk UG 12 øverst og så have klemrækker i dem.

Jeg har ca 260 m2 med IHC, hvoraf de 54m2 er i garagen på en undertavle derude. Resten er fordelt på tre plan.

Jeg har 10 wireless universal dimmer, og planen var at sætte dem i en BR7010130 kanal ved tavlen, men det kan være at jeg sætter dem i en af UG12 tavlerne.

Jeg har haft kigget på nogle etageklemmer med 2-3 i højden, der giver bedre plads i tavlen. Men vil også gerne have mulighed for at koble nogen sammen med skinner til 24V og 0V.
Jeg vil bruge klemmerne til Link-10 kablerne også.
 

Spørgsmål: Er der nogle der har en ide til nogle klemmer til dinskinnerne? De skal måske nok være med fjederklemmer.
 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0
2 timer siden, Martin G. skrev:

Huha tak for kigge 

Det er jo næsten kun en selv der kan bygge sådan en tavle: -)

sådan en er næsten ikke til at købe for penge : -) 

tænker jeg : -)

Hilsen Martin 

 

Hehe, nej jeg tæller ikke timer. 

Jeg har fortalt mig selv at en af mine hobbies er IHC. Og en hobby kan man ikke gøre op i penge eller forbrugt tid :D:D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, Kandersen skrev:

Og med den del på plads, så har man også betydelig meget mere lyst til at fuldende resten.

Præcis. 

Det er specielt genialt når man renoverer huset løbende, for man kan så hugge kablerne i tavle efterhånden som de trækkes.
Jeg mangler kun at renovere det halve af kælderen og der tilslutter jeg bare kablerne løbende. Selve kablingen fra klemmerne og ned til modulerne og grupperne i tavlen er allerede fortrådet og dem skal jeg aldrig mere røre eller tilføje noget til.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, Martin G. skrev:

 er der plads  til udvidelse?   hvis der lige findes på mere 

Der kan kun sidde to moduler mere. Men der er heller ikke plads til mere i controlleren for jeg har også en undertavle i garagen med nogle moduler i.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 27.2.2019 at 07:17 , Bjarne Sørensen skrev:

Der kan kun sidde to moduler mere. Men der er heller ikke plads til mere i controlleren for jeg har også en undertavle i garagen med nogle moduler i.

Oki   :-) Eller må der en controlleren nr. 2 op 

men kan sådan to controller snakke med  hinanden på kryds og tværs? 

Hilsen Martin G. 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 minutter siden, Martin G. skrev:

Oki   :-) Eller må der en controlleren nr. 2 op 

men kan sådan to controller snakke med  hinanden på kryds og tværs? 

Hilsen Martin G. 
 

Både og. Du kan koble 2 signaler sammen i et link og så er det muligt at overfører signaler mellem dem. Men de er altså selvstændige med hver sit program. Se evt. manualen der beskriver hvordan.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 25.2.2019 at 21:50 , Bjarne Sørensen skrev:

Hehe, nej jeg tæller ikke timer. 

Jeg har fortalt mig selv at en af mine hobbies er IHC. Og en hobby kan man ikke gøre op i penge eller forbrugt tid :D:D

 

2 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Både og. Du kan koble 2 signaler sammen i et link og så er det muligt at overfører signaler mellem dem. Men de er altså selvstændige med hver sit program. Se evt. manualen der beskriver hvordan.

Oki på den måde jeg må kigge : -)
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 28/2/2019 at 21:11 , Martin G. skrev:

Oki   :-) Eller må der en controlleren nr. 2 op 

Hvis jeg på et tidspunkt får en ny Visual 3 controller vil jeg beholde den gamle Visual 2 og udelukkende bruge den til at logge mine målere.

På IHC-Tablet er det ikke noget problem at have flere controllere tilknyttet brugerfladen.

Så kan jeg overføre enkelte I/O signaler mellem controllerne, f.eks. status på en måler/tæller.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Martin G. skrev:

Oki man ikke sætte den nuværende controller til at lave status på måler?

 

Jo den udlæser allerede status fra 5 el-måler, en gasmåler og en vandmåler men det er bare lidt sårbart, man kan risikere at den rydder alle data hvis man uploader projektet forkert eller stresser controlleren med download samtidig med at Ihc-Captain, IHC-Bridge og eller serviceview kører. 

Derfor kunne det være fedt at have en dedikeret controller til den del. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 1.3.2019 at 22:38 , Bjarne Sørensen skrev:

Jo den udlæser allerede status fra 5 el-måler, en gasmåler og en vandmåler men det er bare lidt sårbart, man kan risikere at den rydder alle data hvis man uploader projektet forkert eller stresser controlleren med download samtidig med at Ihc-Captain, IHC-Bridge og eller serviceview kører. 

Derfor kunne det være fedt at have en dedikeret controller til den del. 

Hej igen 

det må jeg nok sige, 5 el-måler er det mon bi-måler? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 28.3.2019 at 21:03 , Martin G. skrev:

Hej igen 

det må jeg nok sige, 5 el-måler er det mon bi-måler? 

Ja det er 5 bimålere jeg har sidende af de små og så et 3-faset til garagen.

En til vaskemaskinen, tørretumbler, el-gulvarme i badeværelset, en til opvaskemaskinen. Den sidste er ikke i brug endnu.

Det er rart at have en oversigt over borbruget og så får vi en push-besked når maskiner er færdige og skal tømmes (via pulsudgangen og en FB til det).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 30.3.2019 at 22:33 , Bjarne Sørensen skrev:

Ja det er 5 bimålere jeg har sidende af de små og så et 3-faset til garagen.

En til vaskemaskinen, tørretumbler, el-gulvarme i badeværelset, en til opvaskemaskinen. Den sidste er ikke i brug endnu.

Det er rart at have en oversigt over borbruget og så får vi en push-besked når maskiner er færdige og skal tømmes (via pulsudgangen og en FB til det).

Hej Bjarne

Hvordan er dine bimåler forbundet til IHC? Det er vil en transistor udgang, som giver 24V på input modul, og når måleren giver en puls, så trækker den spændingen til 0V, som controlleren så kan registrere? Der sidder vel også en pull down/up modstand? 

 

Hvilken model af energimåler har du anvendt?

 

pft :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Benjamin korsgaard skrev:

Hej Bjarne

Hvordan er dine bimåler forbundet til IHC? Det er vil en transistor udgang, som giver 24V på input modul, og når måleren giver en puls, så trækker den spændingen til 0V, som controlleren så kan registrere? Der sidder vel også en pull down/up modstand? 

 

Hvilken model af energimåler har du anvendt?

 

pft :-)

Hej Benjamin. 

Ja, der er en transistor udgang i måleren som forsynes med 0V fra inputmodulet. Ved puls sendes der 0V på inputmodulets indgang. I inputmodulet sidder der altid internt en pull up modstand. 

Jeg har brugt Lars Jakobsens el-måler fb, den er i download sektionen. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 5.5.2019 at 15:36 , Bjarne Sørensen skrev:

Hej Benjamin. 

Ja, der er en transistor udgang i måleren som forsynes med 0V fra inputmodulet. Ved puls sendes der 0V på inputmodulets indgang. I inputmodulet sidder der altid internt en pull up modstand. 

Jeg har brugt Lars Jakobsens el-måler fb, den er i download sektionen. 

 

Jeg skal bruge min bimåler til at sende en sms-besked når vaskemaskinen er færdig - glemmer det konstant ;-) .
Jeg er ikke så god til det med transistorudgange. Vil du kigge på vedhæftede tegning og fortælle mig om det er korrekt forstået? Tegning 1 er som jeg forstår din forklaring.

Normal mener jeg jo at man forsyner en pulsudgang med 0V på S0- og 24V til S0+, og så skal der en modstand på S0+ (24V) og derefter til indgang på PLC eller andet udstyr. (se "eksempel pulsudgang"). :)

tegning 1.png

eksempel pulsudgang.PNG

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Benjamin korsgaard skrev:

 

Jeg skal bruge min bimåler til at sende en sms-besked når vaskemaskinen er færdig - glemmer det konstant ;-) .
Jeg er ikke så god til det med transistorudgange. Vil du kigge på vedhæftede tegning og fortælle mig om det er korrekt forstået? Tegning 1 er som jeg forstår din forklaring.

Normal mener jeg jo at man forsyner en pulsudgang med 0V på S0- og 24V til S0+, og så skal der en modstand på S0+ (24V) og derefter til indgang på PLC eller andet udstyr. (se "eksempel pulsudgang"). :)

tegning 1.png

eksempel pulsudgang.PNG

Det ser rigtigt ud. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
19 timer siden, Benjamin korsgaard skrev:

 

Jeg skal bruge min bimåler til at sende en sms-besked når vaskemaskinen er færdig - glemmer det konstant ;-) .
Jeg er ikke så god til det med transistorudgange. Vil du kigge på vedhæftede tegning og fortælle mig om det er korrekt forstået? Tegning 1 er som jeg forstår din forklaring.

Normal mener jeg jo at man forsyner en pulsudgang med 0V på S0- og 24V til S0+, og så skal der en modstand på S0+ (24V) og derefter til indgang på PLC eller andet udstyr. (se "eksempel pulsudgang"). :)

tegning 1.png

eksempel pulsudgang.PNG

Hvis du vil forsyne s0+ med 24V, så skal du bytte de 2 ledninger om. Indgangen på et IHC input modul lever de 24V, som man så kobler til 0V for at få indgange i ON status.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

@Bjarne Sørensen
Hvad har du i Tehalit kabelbakken under dine ø80 udtag?

Og apropos kabelbakke.. Jeg kan simpelthen ikke huske det.. Men må man trække løse ledningerne i sådan en? (og fra forskellige sikringsgrupper). 

Jeg har beskrevet det et sted her i gruppen, måske under vis mig din tavle. Jeg kunne kun finde disse to billetter i min tlf. 

Dåserne er så vidt jeg husker 55 mm og pladen er vist 18 mm. Det er skåret så dåserne går stramt i hullerne og pladen stramt i kabalen. Dåserne er forbundet med 16mm plastrør og forsynet med 7 ledere. 

Jeg tror ikke tehalit br kanaler er godkendt til løse ledninger på trods at at der skal værktøj til at åbne dem. Se deres datablad. Generelt skal skruerne være isoleret fra for at kunne opretholde dobbelt isolation. 

Hvis man i en egnet kanal har flere grupper med løse ledere skal kanalen mærkes op med den info. 

F079ABA6-A06C-47DB-8F29-FCEAC993CAD2.png

FD70AB83-78A7-4848-83FA-83FDADD6D85B.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Bjarne Sørensen skrev:

Dåserne er så vidt jeg husker 55 mm og pladen er vist 18 mm. Det er skåret så dåserne går stramt i hullerne og pladen stramt i kabalen. Dåserne er forbundet med 16mm plastrør og forsynet med 7 ledere. 

Ahh, det var dåserne jeg var nysgerrig efter. Pladen er vist en praktisk løsning :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 timer siden, Kandersen skrev:

Ahh, det var dåserne jeg var nysgerrig efter. Pladen er vist en praktisk løsning :D

Ja det er til at fiksere dåserne. Ellers er det ikke nemt at skrue den fast i bunden af kanalen. De skal også helt frem til lampeudtaget så der ikke er luft imellem. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok