Hop til indhold
  • 0

Stabilitet / Anvendelse


Rene.Qvist
 Share

Spørgsmål

Hej Alle sammen, 

Jeg ved der har været skrevet nogle gange om emnet vedr. stabilitet på IHC, spontane reboots osv... MEN

- Er det os der anvender systemet forkert, siden det er så ustabilt i seneste firmware ?, hvad er det vi gør galt?
- Hvis man tager en helt blank Installation crasher og rebooter den så stadig efter noget tid af sig selv?
- Er der nogen der ved hvad det rent faktisk er der sker i controlleren, løber den tør for RAM?, er det en buffer der løber over, memory leak osv...?

- og sidst, hvorfor er det så umuligt at få en dialog med LK omkring emnet, det virker ikke som om de lytter til kunderne...?

Det begrænser jo en hel del anvendelse af systemet når man ikke kan stole på stabiliteten, hvem tør anvende en Alarm blok, der måske "dør" mens man ikke er hjemme, en Hjemme simulation der går kold halvvejs på ens ferie. Eller som jeg senest har erfaret, en pumpestyringsblok der går i baglås ved reboot så al varme slukker i huset....
 

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 1
35 minutter siden, Clemen skrev:

Tror også at IHC som vi kender det dør, og udskiftes langsomt med rent ihc wireless, der kommer sikkert en billig wireless controller der bare skal have et netstik og strøm. Og så ellers kan stå på skrivebordet.

 

Jeg tvivler stærkt på at LK vil skifte til rent wireless. De har fortsat et meget stort salg i fortrådet udstyr i forhold til wireless. Det samme har alle deres konkurenter. Og kigger man på Schneiders andre house control produkter, så er de alle fortråede

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1
29 minutter siden, Rene.Qvist skrev:

Med den mængde IHC komponenter der er solgt gennem tiden, ville det være trist hvis de så det som et nicheprodukt..

Tværdigmod vil jeg da sige der må være et stort markeds potentiale i IHC hvis det rent faktisk var et stabilt produkt, og så self også videreudvikle komponenter til det, så det kunne anvendes til AL styring i boliger. Istedet for at være begrænsningernes produkt, burde det være mulighedernes produkt...
 

Der er et kæmpe markeds potentiale, men det er et umodent marked med mange standarder, som løber i alle retninger, så det kræver store udviklings omkostninger at holde sig på toppen i det marked.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg er ret sikker på at hvis LK viste hvad problemet var, så havde de rette det.

Jeg tvivler på at vi bruger systemet forkert. Jeg har fornylig skiftet en Zigza temp. sensor ud med en fugt/temp sensor. Herefter gik min controller fra at reboote hver 7 dag til hver trejde. Men i skrivende stund har den kørt i 4 dage uden reboot, og jeg har intet ændret siden jeg monterede fugt/temp sensoren og tilrettede mit program.

Hvorfor dialogen med LK er umulig, skyldes sandsynligvis at IHC er et niche produkt, som deres ejer gerne så erstattet af deres andre house controle produkter. Mit gæt er at vi inden for 5 år ser en annoncering om at IHC bliver trukket tilbage fra marked, eller solgt fra.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Med den mængde IHC komponenter der er solgt gennem tiden, ville det være trist hvis de så det som et nicheprodukt..

Tværdigmod vil jeg da sige der må være et stort markeds potentiale i IHC hvis det rent faktisk var et stabilt produkt, og så self også videreudvikle komponenter til det, så det kunne anvendes til AL styring i boliger. Istedet for at være begrænsningernes produkt, burde det være mulighedernes produkt...
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, Lars1 skrev:

Der er et kæmpe markeds potentiale, men det er et umodent marked med mange standarder, som løber i alle retninger, så det kræver store udviklings omkostninger at holde sig på toppen i det marked.

Der er helt sikkert mange standarder, og det er ikke gratis at udvikle... men hvis man tænker på at de allerede "ejer" kundefladen og alle ved hvem LK / Schneider er, så er det da tosset ikke at bruge det potentiale...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

For Schneider er DK et dyrt niche marked. De har andre house control produkter på deres primære markeder, og dem vil de heller pushe end LK IHC.

LK IHC et dansk produkt for det danske marked, som det kræver store investeringer for at få bragt uptodate hvis det skal udbredes ud over det danske marked. Alt dokumentation etc. er f.eks. på dansk. Den norske ELKO udgave blev trukket tilbage fra marked for et par år siden, så at tro at de vil begynde at satse på LK IHC er i mine øjne MEGET naivt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Lars1 skrev:

For Schneider er DK et dyrt niche marked. De har andre house control produkter på deres primære markeder, og dem vil de heller pushe end LK IHC.

LK IHC et dansk produkt for det danske marked, som det kræver store investeringer for at få bragt uptodate hvis det skal udbredes ud over det danske marked. Alt dokumentation etc. er f.eks. på dansk. Den norske ELKO udgave blev trukket tilbage fra marked for et par år siden, så at tro at de vil begynde at satse på LK IHC er i mine øjne MEGET naivt.

Ja hvis det kun er til DK er det et begrænset marked, men der findes da vist også en svensk og en norsk udgave...

Anyways, så burde markedstaget jo være EU. Og der er allerede så mange komponenter i IHC at man jo ikke starter fra scratch.. det jo bare lige de sidste 10-15% der mangler i IHC før det virkeligt kunne udbredes..

ja ja bevares, måske vil de hellere pushe KNX etc... men det er jo insane dyre produkter i forhold til IHC

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Rene.Qvist skrev:

Ja hvis det kun er til DK er det et begrænset marked, men der findes da vist også en svensk og en norsk udgave...

Anyways, så burde markedstaget jo være EU. Og der er allerede så mange komponenter i IHC at man jo ikke starter fra scratch.. det jo bare lige de sidste 10-15% der mangler i IHC før det virkeligt kunne udbredes..

ja ja bevares, måske vil de hellere pushe KNX etc... men det er jo insane dyre produkter i forhold til IHC

Den norske variant blev trukket tilbage fra marked for et par år siden. Den svenske variant kender jeg ikke, men jeg vil ikke blive forbavset hvis den også er trukket af marked.

Der er pænt mange udfordringer med LK IHC hvis det skulle markeds uden for DK idag.

  • Alt dokumentation etc. er på dansk.
  • Den seneste firmware er pænt ustabil, og det lader ikke til at LK har tænkt sig at lede efter problemet.
  • Arkitekturen er +20 år gammel.
  • Den nuværende controller er +10 år gammel. Den har kun fået nogle ganske få opdateringer for +5 år siden.
  • Der er stortset intet nyt kommet til IHC de sidste +10 år. Wireless kom med den nuværende controller for +10 år siden. Siden da har vi fået temp. sensorne. Andet er der ikke kommet.

Hvis LK skal sælge IHC i EU, så vil det kræve en kæmpe investering i en kraftig opdatering af den nuværende platform.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg kan overhovedet ikke køre den seneste firmware da min controller ikke genstarter men bare crasher så hver 2 - 3 dag er der bare intet der virker så skal jeg ud og slukke for controlleren og så kommer det op og køre igen... Er ikke så fed når alt varme i huset slukker. :blink::angry:

Jeg kontaktede en fra support som jeg skrev med og spurgte om det var et problem de var klar over men det vidste de ingen ting om og han understregede at det kun var fordi han var flink han snakkede med mig da det kun er installatører de giver support til og ikke brugere... Så man skal åbenbart igennem et firma der forhandler produktet for at de "gider" høre på en...

Jeg spurgte os ind til om de ikke fulgte dette forum da det jo var en go måde at få en masse godt inputs men det ville han ikke rigtig kommentere på virkede det ikke til...

Jeg syntes bare det er synd da det efter min mening er så lidt der mangler for det bare er lækkert at bruge.. Men selvom vi er i 2016 er jeg lidt i tvivl om hvor mange nybyggere osv. der egentlig vælger at give så mange penge ekstra for at på en avanceret kip styring da jeg kun tror der er os "nørder" herinde der selv arbejder videre i det. Installatøren skal jo gå noget op i det for at lave en lækker installation fra starten af..

Jeg har selv startet med en standard kip installation og opdatere den stille og roligt til at gå op i en større enhed. Men det kræver mange selv byggede blokke og i nogen tilfælde eksterne ting som raspberry pi osv.

Håber ikke det lukker ned. Men ellers må vi jo samle sammen og opkøbe det... :D:lol::rolleyes:

  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 timer siden, Lars1 skrev:

Den norske variant blev trukket tilbage fra marked for et par år siden. Den svenske variant kender jeg ikke, men jeg vil ikke blive forbavset hvis den også er trukket af marked.

Der er pænt mange udfordringer med LK IHC hvis det skulle markeds uden for DK idag.

  • Alt dokumentation etc. er på dansk.
  • Den seneste firmware er pænt ustabil, og det lader ikke til at LK har tænkt sig at lede efter problemet.
  • Arkitekturen er +20 år gammel.
  • Den nuværende controller er +10 år gammel. Den har kun fået nogle ganske få opdateringer for +5 år siden.
  • Der er stortset intet nyt kommet til IHC de sidste +10 år. Wireless kom med den nuværende controller for +10 år siden. Siden da har vi fået temp. sensorne. Andet er der ikke kommet.

Hvis LK skal sælge IHC i EU, så vil det kræve en kæmpe investering i en kraftig opdatering af den nuværende platform.

Enig at der er mange udfordringer, og en produkt portefølje der har voldsomt behov for produktudvikling...

I flæng kunne jeg nævne: Ringe App, med voldsomt manglende funktionalitet / 24VPIR både den gamle med 1 1/2 cu terminering og den nye med dårlige terminaler... etc.... 

Men stadig, LK har hele kundefladen i deres lune hånd, alle kender LK samt de har ingen konkurrence inden for deres område med det de kan...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, Danni k skrev:

Jeg kan overhovedet ikke køre den seneste firmware da min controller ikke genstarter men bare crasher så hver 2 - 3 dag er der bare intet der virker så skal jeg ud og slukke for controlleren og så kommer det op og køre igen... Er ikke så fed når alt varme i huset slukker. :blink::angry:

Jeg kontaktede en fra support som jeg skrev med og spurgte om det var et problem de var klar over men det vidste de ingen ting om og han understregede at det kun var fordi han var flink han snakkede med mig da det kun er installatører de giver support til og ikke brugere... Så man skal åbenbart igennem et firma der forhandler produktet for at de "gider" høre på en...

Jeg spurgte os ind til om de ikke fulgte dette forum da det jo var en go måde at få en masse godt inputs men det ville han ikke rigtig kommentere på virkede det ikke til...

Jeg syntes bare det er synd da det efter min mening er så lidt der mangler for det bare er lækkert at bruge.. Men selvom vi er i 2016 er jeg lidt i tvivl om hvor mange nybyggere osv. der egentlig vælger at give så mange penge ekstra for at på en avanceret kip styring da jeg kun tror der er os "nørder" herinde der selv arbejder videre i det. Installatøren skal jo gå noget op i det for at lave en lækker installation fra starten af..

Jeg har selv startet med en standard kip installation og opdatere den stille og roligt til at gå op i en større enhed. Men det kræver mange selv byggede blokke og i nogen tilfælde eksterne ting som raspberry pi osv.

Håber ikke det lukker ned. Men ellers må vi jo samle sammen og opkøbe det... :D:lol::rolleyes:

  

 

Jeg tror simpelthen ikke det kan være rigtigt de ikke er klar over dette problem, i så fald har de mere end sovet i timen når man tænker på hvor mange installationer de potentielt laver rod i, med så ringe en Firmware..

Og så er der lige det med at de siger "de ikke vil tale direkte med kunder" der har de da helt misforstået deres position til produktet.. de har jo i den grad udviklet et produkt der lægger op til at almindelige brugere kan bruge og anvende det, markedsført APPs til både smartphones og tablets relativt positivt prissat... hvorfor ikke se positivt på det, at kunderne rent faktisk henvender sig til dem med gratis feedback til forbedring af produktet.... samt også følge forums som dette hvor der er så meget produktudviklingsfeedback, lige til at tage og arbejde videre med, fra dem der rent faktisk bruger produktet til hverdag....

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Rene.Qvist skrev:

 

Jeg tror simpelthen ikke det kan være rigtigt de ikke er klar over dette problem, i så fald har de mere end sovet i timen når man tænker på hvor mange installationer de potentielt laver rod i, med så ringe en Firmware..

Og så er der lige det med at de siger "de ikke vil tale direkte med kunder" der har de da helt misforstået deres position til produktet.. de har jo i den grad udviklet et produkt der lægger op til at almindelige brugere kan bruge og anvende det, markedsført APPs til både smartphones og tablets relativt positivt prissat... hvorfor ikke se positivt på det, at kunderne rent faktisk henvender sig til dem med gratis feedback til forbedring af produktet.... samt også følge forums som dette hvor der er så meget produktudviklingsfeedback, lige til at tage og arbejde videre med, fra dem der rent faktisk bruger produktet til hverdag....

Også det jeg tænker... Folk herinde og andre steder snakker jo om problemer og om ting de syntes der mangler både i softwaren men os i hardwaren...

Det er lige til at indsamle og arbejde med.

Forstår heller ikke de ikke vil snakke med private. Det er jo tit dem som står med problemerne ved opdateringer osv..

Håber de opper sig lidt.. :wub:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis vi kigger lidt omkring os og ser, hvad andre leverandører arbejder I, skal der en ualmindelig stor portion loyalitet over for Schneider til at tro på at IHC har en fremtid. Der er producenter af lyskilder, termostater, ventilatorer, komfurer og kaffemaskiner, som kommunikerer direkte med app'en på smartphonen, og mange andre andre løsninger, som får selv KNX til at ligne noget, som er fortid.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Rene.Qvist skrev:

 

Jeg tror simpelthen ikke det kan være rigtigt de ikke er klar over dette problem, i så fald har de mere end sovet i timen når man tænker på hvor mange installationer de potentielt laver rod i, med så ringe en Firmware..

Og så er der lige det med at de siger "de ikke vil tale direkte med kunder" der har de da helt misforstået deres position til produktet.. de har jo i den grad udviklet et produkt der lægger op til at almindelige brugere kan bruge og anvende det, markedsført APPs til både smartphones og tablets relativt positivt prissat... hvorfor ikke se positivt på det, at kunderne rent faktisk henvender sig til dem med gratis feedback til forbedring af produktet.... samt også følge forums som dette hvor der er så meget produktudviklingsfeedback, lige til at tage og arbejde videre med, fra dem der rent faktisk bruger produktet til hverdag....

LK har ændret MEGET på deres organisation inden for de sidste par år. Tidligere deltog de her i debatten, og var meget glade for direkte input fra brugerne. Men idag er hele deres support organisation rettet mod installatør. Men hvis du kender en installatør og det er ok med ham, kan du bare henvende dig til dem på vejne af ham. Du skal bare være forberedt på at de starter med at spørger om du har været på kursus, om du bruger deres standard blokke etc. så det er ikke sikkert du får noget ud af det i den sidste ende alligevel.

LK er blevet en integreret del af Schneider og det er desværre gået udover niche produkter som LK IHC.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, nich skrev:

Hvis vi kigger lidt omkring os og ser, hvad andre leverandører arbejder I, skal der en ualmindelig stor portion loyalitet over for Schneider til at tro på at IHC har en fremtid. Der er producenter af lyskilder, termostater, ventilatorer, komfurer og kaffemaskiner, som kommunikerer direkte med app'en på smartphonen, og mange andre andre løsninger, som får selv KNX til at ligne noget, som er fortid.

Fælles for de fleste af de produkter du nævner her er at de er proprietære og ikke kan kommuniker med andet end sig selv. Argumentet for IHC er at alt styres fra det samme sted, og at man med et enkelt tryk på en knap, kan lukke for varmen, vand, slukke lys, kaffemaskiner, slå alarmen til etc. når man rejser på ferie eller går om morgen, samt at remote kan tænde for varmen så der er varmt når man igen kommer hjem.

Det er der efterhånden også en del andre produkter der kan, og LK's IHC er stærkt på vej ud af det marked.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, Lars1 skrev:

Fælles for de fleste af de produkter du nævner her er at de er proprietære og ikke kan kommuniker med andet end sig selv. Argumentet for IHC er at alt styres fra det samme sted, og at man med et enkelt tryk på en knap, kan lukke for varmen, vand, slukke lys, kaffemaskiner, slå alarmen til etc. når man rejser på ferie eller går om morgen, samt at remote kan tænde for varmen så der er varmt når man igen kommer hjem.

Det er der efterhånden også en del andre produkter der kan, og LK's IHC er stærkt på vej ud af det marked.

Det er vel kun et spørgsmål om tid før de mange leverandører af udstyr til boligen bliver trætte af at bruge så mange penge på udvikling af egne standarder til at de enes om fælles en standard. Herefter vil alle produkter kunne kommunikere med denne standard. Ganske som set i andre brancher. Jeg tror at morgendagen består af hardwareleverandører som lever produkter kompatibelt med XXX standarden og software leverandører som kæmper om at være markedsledere i at styre XXX standarden.

Når det sker så er det slut for IHC med mindre at de vil bekoste at gøre produkterne kompatible med den nye standard.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
54 minutes ago, Dan Knudsen said:

Det er vel kun et spørgsmål om tid før de mange leverandører af udstyr til boligen bliver trætte af at bruge så mange penge på udvikling af egne standarder til at de enes om fælles en standard. Herefter vil alle produkter kunne kommunikere med denne standard. Ganske som set i andre brancher. Jeg tror at morgendagen består af hardwareleverandører som lever produkter kompatibelt med XXX standarden og software leverandører som kæmper om at være markedsledere i at styre XXX standarden.

Når det sker så er det slut for IHC med mindre at de vil bekoste at gøre produkterne kompatible med den nye standard.

Det er jo allerede sket, se på z-wave eller zigbee som hardware platform.

Efter jeg har tilkøbt en del z-wave komponenter så taler de alle med hinanden, og jeg kan bruge det controller software/hardware jeg ønsker..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Dan Knudsen skrev:

Det er vel kun et spørgsmål om tid før de mange leverandører af udstyr til boligen bliver trætte af at bruge så mange penge på udvikling af egne standarder til at de enes om fælles en standard. Herefter vil alle produkter kunne kommunikere med denne standard. Ganske som set i andre brancher. Jeg tror at morgendagen består af hardwareleverandører som lever produkter kompatibelt med XXX standarden og software leverandører som kæmper om at være markedsledere i at styre XXX standarden.

Når det sker så er det slut for IHC med mindre at de vil bekoste at gøre produkterne kompatible med den nye standard.

KNX fungere jo netop som du beskriver, men stort set alt KNX udstyr er dobbelt så dyrt som LK IHC. Jeg tror ikke på at vi vil se marked samle sig om en enkelt standard de næste 5-10 år, men jeg tror på at vi vil se flere produkter, som er istand til at snakke med flere standarder. Smart-house er et god eksempel. De har deres egen protokol baseret på dupline, standard modbus og såvidt jeg husker z-wave. Hvis ikke det var fordi at det var så håbløst at programmer var jeg begyndt at skifte til smart-house.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
22 timer siden, Lars1 skrev:

LK har ændret MEGET på deres organisation inden for de sidste par år. Tidligere deltog de her i debatten, og var meget glade for direkte input fra brugerne. Men idag er hele deres support organisation rettet mod installatør. Men hvis du kender en installatør og det er ok med ham, kan du bare henvende dig til dem på vejne af ham. Du skal bare være forberedt på at de starter med at spørger om du har været på kursus, om du bruger deres standard blokke etc. så det er ikke sikkert du får noget ud af det i den sidste ende alligevel.

LK er blevet en integreret del af Schneider og det er desværre gået udover niche produkter som LK IHC.

Jeg har også hørt om LKs interne udfordringer, men det er noget jeg har en helt neutral holdning til. Vi der køber deres produkter, køber dem jo for funktionen og anvendelsen. Hvad de givet vis skulle have af udfordringer kan brugere og elektrikere ikke på nogen måde bruge til begrundelse for den manglende produktkvalitet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Man har lov at håbe, men LK er en kommerciel virksomhed. Efter de er blevet en integreret del af Schneider, tænker de i store baner. Hvis de kan undgå at lave noget kun til det danske marked, så gør de det. Bare se hvad der er sket på kontaktor og gruppe afbryder til tavler. Alt hvad der stod LK på er erstattet med tilsvarende Schneider produkter.

Jeg er ikke sikker på om den danske el-lovgivning er blevet rettet ind, så det nu er lovligt at installer schuko udtage. Hvis den er, er det bare et spørgsmål om tid, før FUGA og OPUS serien vil blive erstattet med Schuko produkter.

Personligt ser jeg helst Schuko forbudt ved lov, da man ikke kan se om man vender et stik korrekt når man sætter det i schuko udtaget. Heller ikke når der er jord forbindelse i stikket og udtaget. Jeg har efterhånden mere end 1 gang løst IT problemer ved at vende stikket i en schuko stikkontakt, og det selvom der er en fuldt funktionsdygtig jordforbindelse i både computer kablet, stikket og stikkontakten.

Jeg tror ikke du skal sætte næsen op efter at LK IHC bliver open source. Det vil være en konkurrent til Schneiders andre home automation produkter. Heller skrotte det og grave det dybt ned, en risiker at nogen arbejder videre med det. Men de fleste af deres patenter må snart være løbet ud, så dem der gider må snart lovligt kunne lave reverse engineering, og arbejde videre derfra.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok