Hop til indhold
  • 0

Gulvvarme kalder på varme selv om temp er opnået


Dan Knudsen
 Share

Spørgsmål

Kære Forum. Jeg er nybegynder og har ikke selv programmeret mit IHC. Jeg har været tvunget til at "gå ind i det" for at få flere ting til at virke. Gulvvarmen har drillet længe, men har nu fået justeret Altech gulvvarmeshuntens flow mere korrekt (indregulering) den var forkert. Jeg har også rettet den store fejl at temperaturfølerne ikke var på korrekte indgange. Det er nu testet med føntørrer for at se at de rigtige rumfølere reagerer korrekt i de rigtige rum. Jeg har IKKE gulvfølere.

Som det ses på vedhæftede billede så undrer det mig at systemet stadig kalder på varme selv om den ønskede rumtemperatur er opnået. Jeg tænker at noget er galt, men jeg kan ikke se hvor det skulle være.

Så kære forum, er der nogen der har nogle erfaringer eller bud som jeg kan gå efter?

Info:  Firmware version 2.7.220, programmeringen er foretaget for 6-7 år siden. (Og JA vi har levet med varmesystemet i alle år da vi har mange åbne rum og døre)568d03870df90_IHCgulvvarmeprint.thumb.JP

Mvh

Dan

Link til kommentar
Del på andre sites

12 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 1

Er helt enig i, at du bør nedgradere FW til 2.7.199. Så genstarter controlleren i hvert fald ikke nær så ofte. Har selv nedgraderet og gik fra genstart ca. hver 4. dag, til genstart omkring en måneds tid +/-.

Som der bliver nævnt, er det ikke fordi at det er super svært at skifte funktionsblokkene til de nye. Man kan tage 1 blok ad gangen og bruge "drag and drop" på ind-/udgange. Det tager bare noget tid at gøre det, og bagefter er du så nødt til at ændre i dit scenedesign, da alle dine temperaturer og tryk for beboet, ubeboet osv., på dit vedhæftede billede fra sceneview, er "linket" til de gamle funktionsblokke, og derfor ikke vil virke mere. Det samme gælder, hvis du har varmestyring opsat på app til iPad.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1

Prøv at nedgrader til firmware 2.7.199. Det plejre at hjælpe på ustabile IHC controler, og dermed dit problem med at varmestyringen gå kold. Nedgaderingen afhjælper imidlertid ikke de andre fejl du har i varmestyringen.

Nedgraderingen giver dig tilgengæld sikkert problemer med JAVA og certifikater, men der findes andre tråde, her på boardet, om hvordan man omgår de problemer.

 

Det er ikke så besværligt at udskifte funktions blokkene. Det tager bare en del tid.

LK's IHC blev designet tilbage i slutningen af 80'erne, og køre fortsat på den oprindelige arkitektur. Det er LÆNGE før at plug and pray (pun intended) blev moderne. Plug and pray er godt hvis man kan leve med begrænset funktionalitet, og kan tilpasse sig den måde som plug and pray systemerne virker på. IHC kan tilpasses som man har lyst, men fremtidssikkert og fantastisk, vil jeg ikke længere kalde det, dertil sker der ALT for lidt på udviklings siden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 minutter siden, michael lyngby skrev:

du finder det i funktionsblokkene, har lige kigget i mit eget program der stod hysteresen mellem 0,2 og 0,5 det vil sige at tempereturen skal over eller under for at koble ud eller ind

mvh michael lyngby

Mine står til 0,2. Men prøv at se Soveværelse og Lille Værelse. De ligger begge uden for den tolerance.

Mvh

Dan

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Prøv at vedhæfte dit program. Der var nogle af de gamle varme FB der var fejl i.

Her er hele programmet som i øvrigt ret ofte går kold i varmesystemet men vågner igen når der skiftets mellem beboet og ubeoet og tilbage til beboet igen.

På forhånd tak

Dan

ICH ændring lys 2016 a.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Som Lars siger, har der været fejl i flere (fristes til at sige alle) af de tidligere versioner af de avancerede varmestyringsblokke.

Den med at varmestyringen går kold, indtil der skiftes tilstand, f.eks fra beboet til ubeboet, har jeg set før. Det sker hver gang controlleren genstarter, hvis der er nogle af rummene som kalder på varme, når genstarten sker. Nu hvor du kører med firmware 2.7.220, vil jeg også gætte på at det sker oftere, da den firmware får det til at ske ALT for tit.

Der er nok ikke andet for, end at udskifte alle dine funktionsblokke til varmestyringen (inkl. pumpestyring, betjeningspanel...) til de nyeste udgaver.

Desværre skal du så også til at tilføje temperaturer osv. i dit scenedesign igen og også på app til iPad hvis du har den..

De nyeste funktionsblokke til varmestyring (klimastyring hedder det vist i sidste nye aftapning), kan downloades på LK´s hjemmeside

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 timer siden, Torben S. skrev:

Som Lars siger, har der været fejl i flere (fristes til at sige alle) af de tidligere versioner af de avancerede varmestyringsblokke.

Den med at varmestyringen går kold, indtil der skiftes tilstand, f.eks fra beboet til ubeboet, har jeg set før. Det sker hver gang controlleren genstarter, hvis der er nogle af rummene som kalder på varme, når genstarten sker. Nu hvor du kører med firmware 2.7.220, vil jeg også gætte på at det sker oftere, da den firmware får det til at ske ALT for tit.

Der er nok ikke andet for, end at udskifte alle dine funktionsblokke til varmestyringen (inkl. pumpestyring, betjeningspanel...) til de nyeste udgaver.

Desværre skal du så også til at tilføje temperaturer osv. i dit scenedesign igen og også på app til iPad hvis du har den..

De nyeste funktionsblokke til varmestyring (klimastyring hedder det vist i sidste nye aftapning), kan downloades på LK´s hjemmeside

Tak for dit input. Da jeg er helt ny på IHC virker det noget uoverskueligt at skulle udskifte alle varme funktionsblokke.

Jeg syntes som sådan ikke det er spændende af at skulle forstå IHC mere frustreret over at det fremtidsikrede og fantastiske IHC system som jeg købte for 7 år siden (som blev programmeret flere timer af en konsulent fra LK) skal genstartes så ofte og ikke er mere "plug and play". På varmesiden havde det nok været bedre at jeg have valgt en traditionelt styring som naboen - naboens har været 100%  "plug and play".

Du har helt ret med controlleren - genstart nødvendig her til morgen. (altså dag 1 efter ændring)

Ja jeg ved ikke lige hvad jeg stiller op.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu tror jeg at hovedfejlen er fundet.

Mit tidligere skriv i tråden om  den store fejl med temperaturfølerne ikke var på korrekte indgange, var ikke rigtig. Torbens skriv om sceneview gav mig skubbet til at undersøge hvordan man arbejder i Scenedesign. Der opdagede jeg at Rumstyrings temperaturernes hovedressourcer ikke henviste til de rigtige rum.

Jeg har nu  ført temperaturfølerne tilbage til de oprindelige porte og opdateret Sceneviewet og nu ser den ud til at reagere omgående og rigtigt.

Nu vil jeg lige se om controlleren er frosset i morgen og er den det så følger jeg rådet fra flere af jer at nedgradere FW til 2.7.199.

Så ind til videre MANGE tak for alles bidrag og hurtige respons. Jeg har nu mod på at rode lidt videre for at se om jeg kan rette nogle af fejlene i lysstyringen, så måske kommer der en ny tråd fra mig...:-)

Mvh

Dan

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok