Hop til indhold
  • 0

Ihc varme styring og røgalarm


eckhardt
 Share

Spørgsmål

hej så har jeg endelig fået taget hul på første del af mit ihc..

og her til har jeg brug for et par råd.

jeg har gulvvarme og tænker at købe 3 stk af disse telestater http://www.elvvs.dk/p/pettinaroli-telestat-24v-1-watt-825532/

jeg har pt ihc i 3 rum som også er de 3 rum hvor gulvarmen køre i hvert rum er der også monteret FUGA IHC TEMPERATUR SENSOR med gulv føler

det jeg så er i trivl om er om jeg skal bruge et bestemt modul til at styre varmen? eller skal det bare kobles på ind og ud modulerne og er det så 2 udgange pr. telestat og 2 indgange pr sensor?

så er der det med røgalarmen jeg har 2 stk lk røg alarmer men skal man have modulet LK IHC® CONTROL ALARM 12V-24V INCL. BACKUP-AKKUMULATOR eller kan jeg nøjes med at købe en lydgiver og så koble det til ind og ud modulerne? det er dog meningen der med tiden skal LK IHC® CONTROL ALARM 12V-24V INCL. BACKUP-AKKUMULATOR på men da vi er løbet en del over vores buget og meget gerne vil have røgalarmerne til at virke skal jeg her til bare have lavet den billigeste løsning..

Link til kommentar
Del på andre sites

18 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Til gulvvarmen:
Telestaten tænker jeg vil være udmærket..
Du behøver ikke at monteret en bestemt modul til gulvvarmen, dog er det smartest hvis du bruger en input 24/3 til rum termostaterne, og disse bruger 1 indgang hver, både rum og gulv temperatur bliver sendt til controlleren på den samme indgang, og du skal også bruge et output 24, en udgang pr telestat..

Røgalarm:
Du behøver ikke at købe backupmodulet, dog skal du jo så bare være obs. på at dine alarmer ikke virker ves strømsvigt.
Jeg har ikke selv dette modul, men anvender i stedet en lille ups foran IHC tavlen, dette gav mig en billigere løsning og samtidig mulighed for at kunne køre med internetudstyr ved strømsvigt, så controlleren stadig kan sende mails til mig, ved strømsvigt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det siger jeg ikke nødvendigvis at du skal, jeg siger bare at du skal være obs. på at der ikke er lydgiver i dem, så du skal også have en lydgiver placeret i rummene, jeg vil ikke mene at en lydgiver er nok til at dække flere rum når vi snakker noget så vigtigt som røgalarm, især ikke hvis det er soverum...

Der findes mange muligheder af røgalarmer, jeg bruger nogle fra Schneider der hedder Argus, som kan strømforsynes med 230v, der er backup batteri i dem, og de kan serieforbindes, dem er jeg godt tilfreds med, og jeg kan også få dem til at trække et relæ der kan give mig en input på IHC hvis jeg ønsker det..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

For at få optimal glæde af din røgalarm bør, læs skal, du også have et statustryk. Via dette får du mulighed for at afstille dine lydgiver og pause alarmen i f.eks. 15 min.

Statustrykket kan anvendes til 2 alarmer, så når du får batteri på kan du genbruge den du har købt til el alarmen. Det dårlige alternativt er at nøjes med en iPad - men det er bare min holdning.

Hvis du vælger IHC røgalarm skal du også bruge en 24v udgang til forsyning af den.

Du kan også overveje om du skal spare 3 trykket til varme væk - ellers løber der yderlige 3 indgang og 3 udgang på.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

For at få mulighed for at indstille varmestyringen til det aktuelle brug af huset, opsættes normalt et tryk med 3 tryk og 3 dioder. Trykkene anvendes til at fortælle systemet om huset er beboet, ubeboet eller kun skal holdes frostfrit. Den sidste bruger jeg stort set aldrig, så den har jeg programmeret om til til "fridag" hvilket er meget nyttigt i huse med let gulvvarme. Via trykket får du også mulighed for at teste anlægget.
 De 3 dioder anvendes til at vise hvad der er valgt.

Hvis du i visual markerer fb til varmestyring og trykker F1 åbnes en PDF fil som fortæller meget mere. OBS: kræver at firkanten ud for Fb er rød.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Mikael l skrev:

Jeg ville  ok vælge en 230v telestat for at holde mindske belastningen på 24v strømforsyningen så du evt. Ikke pludselig render ind i at skal have en ekstra eller større. 

Min installation er med 8 input moduler, 16 output moduler, 12 telestater, 6 temp sensor, 6 røgsensor, 6 af de gamle strømslugende 24V udendørs PIR etc. og jeg har "kun" en alm. 72W strømforsyning, og har ikke problemer med belastningen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok