Hop til indhold
  • 0

Fejl på Dimmer 400 uni


skem
 Share

Spørgsmål

13 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Vi har i oktober købt et hus med 8 UNI400 dimmere. De driller også. står bl.a og flimrer i lyset hvert 1 sekundt. eller kan ikke køre op i fuld lysstyrke. Pludselig efter en times tid på halv styrke, hvor man ikke kan skure højere op, går den selv op i fuld styrke igen.

Det nyeste er så at den ene af dimmerne leger disko. den bliker fra 70% til 100% styrke helt vildt op og ned.


Efter en del fejlsøgning tror jeg at problemet ligger i at der sidder 12V elektroniske trafoer efter dæmperne.

 

Update:
Har lånt en LK IHC 350 CR dæmper, den fjerner flimmeret på mine spots :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 18/12/2015 at 22:17 , Michael Duelund skrev:

Vi har i oktober købt et hus med 8 UNI400 dimmere. De driller også. står bl.a og flimrer i lyset hvert 1 sekundt. eller kan ikke køre op i fuld lysstyrke. Pludselig efter en times tid på halv styrke, hvor man ikke kan skure højere op, går den selv op i fuld styrke igen.

Det nyeste er så at den ene af dimmerne leger disko. den bliker fra 70% til 100% styrke helt vildt op og ned.


Efter en del fejlsøgning tror jeg at problemet ligger i at der sidder 12V elektroniske trafoer efter dæmperne.

 

Update:
Har lånt en LK IHC 350 CR dæmper, den fjerner flimmeret på mine spots :D

Har 8 dimmer, 20-400, som har virket i 7 år på nær en af dæmper, som begyndte at lege disko lige som din, allerede efter et par måneder.

Nu er resten af dimmerne også begyndt at drille, enten flimrer de eller kan ikke skrues helt op i fuld lysstyrke. nøjagtig som du beskriver det.

Det må da være et problem LK SKAL gøre noget ved, så det ikke det er forbrugeren som skal bøde for at de har produkseret noget skidt

Mit el-skab står i garagen og der er luft mellem dæmperne

 

IMG_1979.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg hørte for nyligt fra en, som har/havde samme problem med nogle UNI400. Da han har en del af de lysdæmpere, var han selvfølgelig heller ikke videre begejstret for at skulle skifte dem alle. Han havde skilt dem ad, der fejlede (indtil videre 3 stk), og fundet ud af at det var en elektrolyt kondensator, som var blevet utæt/tørret ud. Efter udskiftning af den elektrolyt kondensator, kører de igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har repareret nogle stykker efterhånden. Det er både IHC 400 Uni og 350 uni fra unitech. Det er den samme elektronik der er i dem. Men triacerne er noget mindre i unitech.
Det er en lille 10uf 16V elektrolyt som er overflade monteret. Den sidder på siden ca midt på. Jeg udskifter dem til en alm standard 25V elektrolyt. Så går de aldrig til.

Har en 15-20 dæmpere jeg gerne vil ha solgt :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 23/1/2016 at 19:10 , Nicklas Lennert skrev:

Jeg har repareret nogle stykker efterhånden. Det er både IHC 400 Uni og 350 uni fra unitech. Det er den samme elektronik der er i dem. Men triacerne er noget mindre i unitech.
Det er en lille 10uf 16V elektrolyt som er overflade monteret. Den sidder på siden ca midt på. Jeg udskifter dem til en alm standard 25V elektrolyt. Så går de aldrig til.

Har en 15-20 dæmpere jeg gerne vil ha solgt :-)

er det den som sidder ved siden af 100uf/35V ? .. der sidder nemlig også 2x10uf på den lodret stående printplade ..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 23/1/2016 at 19:10 , Nicklas Lennert skrev:

Jeg har repareret nogle stykker efterhånden. Det er både IHC 400 Uni og 350 uni fra unitech. Det er den samme elektronik der er i dem. Men triacerne er noget mindre i unitech.
Det er en lille 10uf 16V elektrolyt som er overflade monteret. Den sidder på siden ca midt på. Jeg udskifter dem til en alm standard 25V elektrolyt. Så går de aldrig til.

Har en 15-20 dæmpere jeg gerne vil ha solgt :-)

Hej Nicklas

Vil du ringe vedr. dine dæmpere

53834560

Peter

Nicklas

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej, 

Kunne ikke finde flere oplysninger om emnet i andre tråde, så jeg håber det er ok at jeg prøver her.

Vi havde en strømafbrydelse i går, og nu ser det ud til at den ene af vores 3 stk. 400UNI dimmere er stået af - den reagerer ikke på tastetryk, eller knappen på selve dimmeren (og dioden i den lyser ikke, selv om vores lys er tændt - måtte pille fasen fra dimmeren for at slukke)...

Her i tråden kan jeg se, at nogen har erfaring med at reparere disse selv.

Jeg kan da godt finde ud af at svinge en loddekolbe, så hvis jeg kunne få udpeget præcis hvilken komponent, det normalt giver mening at skifte, ville det være en hjælp?

Trods alt billigere end at kaste 700,- efter en ny...

På forhånd tak for hjælpen!

IMG_3216[1].JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Bo Bladsgaard Zartov skrev:

Jeg kan da godt finde ud af at svinge en loddekolbe, så hvis jeg kunne få udpeget præcis hvilken komponent, det normalt giver mening at skifte, ville det være en hjælp?

Det er ikke så længe siden der var en anden med en UNI400 dimmer som var stået af. Prøv at søg nogle uger bagud. 
Men jeg tror svaret var, at det som der tænkes på, det er vist en anden type/model dimmer (UNI300). Så spørgsmålet er vel, om det overhovedet er det samme. 

Bortset fra det, så finder jeg det lidt fro oplagt at der nu er flere der melder om UNI400 dimmere som er "stået af". Gad at vide om der er en udløbsdato på dem. At din skulle være gået pga strømafbrydelse, det er næppe årsagen, for så skulle vores 8 stk var gået en del gange.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nej, UNI300 ser ikke helt lige sådan ud - at dømme efter de billeder, der var lagt op - så godt tråden...

Vores stod af mens vi ikke var hjemme - lyset var tændt i køkkenet, da vi kom hjem - og der havde været strømafbrydelse i ca. 20 min. - så det var bare min konklusion.

Om det var den reelle årsag vides ikke med sikkerhed...

De er gået i stykker for os før, men det var fordi vi havde brugt nogle spare-pærer - det kunne de ikke lide. Siden har der ikke været noget - før nu...

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok