Hop til indhold
  • 0

Viden til ny FB med automatisk lystilpasning søges


Henning Pedersen
 Share

Spørgsmål

Jeg overvejer at lave en funktionsblok til automatisk lysregulering via den nye Lux sensor.

Men hvilke grænse værdier er det klogt at arbejde med? Skal lyset slukkes ved 10.000 lux, 5.000 lux eller noget helt andet?, skal det tænde ved 50 lux eller først ved 200?, skal det starte helt nede fra 1%, 10% eller?.

Giver 1% f.eks. problemer med LED pærer?

Er der andre overvejelser som bør indgå i den endelige løsning?

Det optimale ville selvfølgelig være at grænseværdierne var dynamiske og kunne indstilles af brugeren, men det kræver at LK (igen) frigiver gange og dividere på kontrolleren.

Link til kommentar
Del på andre sites

8 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Henning

Det lyder spændende. Du får lige mine umiddelbare tanker.

Man kunne muligvis kigge lidt på skumringsrelæet der går far 2-200 lux (om man kan sammenligne lux værdien på hhv. skumring og den nye lux sensor ved jeg dog ikke) og bruge det lidt som guideline. Jeg benytter mit skumringsrelæ til at tænde den udendørs belysning og så vidt jeg husker, at det sat til omkring 150-170 lux hvilket er forholdsvist mørkt efter min mening. Til indendørs brug vil jeg mener man nok noget højere op i lux når lyset skal tænde.

Du har nok allerede tænkte denne tanke nu du nævner lysregulering/1% ved LED - Måske kan man kombinere Lux sensoren med en Wireless dimmer således lysstyrken/niveauet reguleres gradvis som lux-niveauet i rummet aftager/tiltager for til sidst at tænde eller slukke lyset helt eller på et forudindstillet min/max niveau.

I ServiceView og på egenskaber for dimmeren i Visual kan du indstille min/max %-sats for en wireless dimmer.

Ang. "Giver 1% f.eks. problemer med LED pærer?" - Ja, det kan det godt. Jeg har nogle ældre (8 pære på en wireless dimmer) Osram 7,5W led (svare til 50W), hvor Osram skriver de kan dæmpes ned til 10%, men jeg har ingen problemer med at dæmpe ned til 1% dog begynder pærene at blinke og give en "summelyd". Tilsvarende har jeg på en anden dimmer med 4 tilsvarende Osram dog i 5W (svarende til 35W) som kun kan dæmpes ned til 15% før de driller. For nyligt blev disse fire pære udskiftet med nogle kraftigere men med et lavere watt forbrug, men det resultat at en pære konstant stod tændt selvom der var sluttet. Den midlertidige løsning blev at skifte en enkelt pære med en 35w halogen for at opnå min watt forbrug.

Det skal lige nævnes at hvis jeg dæmper til 1%, så skal pærene først tændes på ca 20% og dæmpes ned. Hvis jeg starter på 1% tænder de slet ikke.

Mvh Søren

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det kommer også meget an på hvordan vinduerne vender i lokalet, hvor store de er og hvor meget lys der kommer ind.

Her er fx. mine lux værdier i hhv. stue og på et børneværelse.

Værelset har max værdi på 139lux 

Stuen har max værdi i samme periode på 1912 lux.

Du skal også måle hvor mange lux dine lys giver ved fuld styrke, din sluk grænse skal så ligge over denne værdi, ellers kan du komme i en situation hvor lyset tænder fordi der er for mørkt, for så at slukke fordi der bliver for lyst.

56728cd5e230a_ScreenShot2015-12-17at11.2

56728cd7e9327_ScreenShot2015-12-17at11.1

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Dejligt med input, der er en del faktorer at forholde sig til, og sikker også flere, så hvis andre sider inde med viden eller ideer som burde medtages høre jeg gerne fra jer.

Der er ikke tvivl om at LED pærer udgør en væsentlig udfordring, derfor ville det også være dejligt hvis vi igen kunne gøre programmet dynamisk ved at bruge gange og dividere i programmeringen.

Clemen: Nydelige grafer, har du nogen ide om ved hvilke lux værdier i tænder/slukker lyset i stuen, værelset er vel så mørkt at i altid tænder.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Den havde jeg ikke set - takker. Indholdet overrasker dog ikke, idet der altid vil være forskellige krav og ønsker til det lys som skal styres. Igen kunne det være dejligt med gange og dividerer, så programmøren, eller brugeren, kunne indtaste min og max niveauer hvorefter programmet selv lavede kurven med % lys fra lysdæmperen.

Jeg tænker af blokken skal passe til wireless lysdæmpere, ikke til DIN monterede dæmpere.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Istedet for at sætte værdien i absolut tal (lux) som der ikke er ret mange der kender, vil jeg da foreslå man havde en indgang man kunne aktivere for at låse det aktuelle niveau. Herefter er det bare (i passende intervaller) at skure op eller ned for dimmere indtil man rammer setpunktet. I princippet er det jo ikke anderledes end en simpel termostat til at holde en fremløbstemperatur via en motorventil. Her er det bare ikke grader, men lux der er inputværdien.

Det bedste vil naturligvis være en PID regulering, der kan skure mere eller mindre op/ned alt efter hvor meget man er bagud. Men det må vi leve uden.

Ideen er hermed givet videre ,men jeg vil da prøve om jeg kan få tid til at lave et forsøg på en FB.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok