Hop til indhold
  • 0

Skumringsrelæ virker modsat


Dolfi
 Share

Spørgsmål

HJÆLP

Vores udendørslys i feks under udhæng virker modsat af hvad der var meningen.

Prøver at forklare: Klokken 08.00 tænder lyset og lyser så hele dagen indtil det bliver mørkt.

Der er også monteret en pir, den er også kun aktiv når der er lyst og ikke som planlagt mørkt.

Tiden i controlleren er den rigtige.

Når så det bliver mørkt virker piren ikke og lyset tænder ikke som planlagt. Det kan dog tændes på afbryderen

Håber der er en herinde der kan løse problemet for os

Med Venlig Hilsen

Dolfi

03-12-2015.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

11 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg kan ikke umiddelbart se nogle problemer med programmet, det virker fint under simulering, har du prøvet service view og tjekket at skumringsrelæet er on når det er mørkt og off når det er lyst ?

Hvis skumringsrelæets signal er omvendt, så vil det give de symptomer du beskriver..

Det er ikke en skumringsrelæ med solsensor, hvor du er kommet til at bruge udgangen fra solsensoren istædet for skumring?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej

 

Undskyld det sene svar men der har lige været så meget.

 

Når jeg kigger i viewer så er den off når der er mørkt og on når der er lyst. Dette burde jo være modsat som jeg lige ser det.

 

Piren er en lk opus 73 men jeg kan ikke finde noget på mit skumringsmodul men det er også fra lk og købt i 2007. Min elektriker mener den kan fungere som lysføler også, men ikke noget jeg ved noget om

 

Er det noget hjælp?

 

Mvh

Palle

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ok - så kan der være tale om en simpel fejlmontering.

Hvis det er modellen med solsensor, er ledningen blot monteret på den forkerte udgang.

Du skal blot flytte ledningen fra klemme 4 til klemme 3 - altså den ledning som går til indgangen på dit input modul (hvis der kun er 3 klemmer er det ikke med solsensor)

Se vejledning her:

http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/97826_03.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Claus.

Har lige været oppe og kigge sensoren, der er kun tre klamrækker så det kan jo så ikke være et med sensor ;-(

Har du andre ide'er nu? Måske man skulle ringe efter en prof og så betale for at få det fixet.

Det er jo både udelys og hjemmesimulering der ikke virker osv, lidt trals. Vi havde indbrud for tre uger siden så det ville sgu være rart hvis vi kunne få det til at virke. 

Kan lige fortælle at den vise on her ved højlys dag. Altså total modsat af logikken. Kan det være et nyt skumringsrelæ?

Mvh

Palle

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har godt nok aldrig set sådan et skumringsrelæ pludselig begynder at virke omvendt.. Hvis det er tilfældet, må det jo være defekt.

Man kan selvfølgelig invertere signalet fra skumringsrelæet via en funktionsblok, inden det føres til de funktionsblokke som skal have det signal, men hvis skumringsrelæet har en form for defekt, er det jo ikke sikkert, at det er en holdbar løsning i længden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har et sidste bud - om end det er noget usandsynligt. Det kan være at der er byttet rundt på +24 og 0V tilslutningerne til skumringsrelæet.

Hvis skumringsrelæet ellers kan tåle dette og fungerer med omvendt spændingsforsyning, vil den så sende +24 i stedet for 0v tilbage til inputmodulet og derved give den opførsel du beskriver.

Prøv at kigge på ledningsfarverne i begge ender og hvad de er tilsluttet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok