Hop til indhold
  • 0

Knud Pedersen
 Share

Spørgsmål

Hej.

Jeg skal igang med ar programmere lidt Hjemmesimulering - i en fart.

Jeg kan se der lige en standard blok og der findes et par stykker i download (bl.a en der logger de sidste 14 dages mønster)

Hvilken kan i anbefale?

Jeg er rimelig grøn i programmeringen....

Jeg har nogle wireless dimmer, et par tryk med diode og et skumringsrelæ (som vist ikke virker og har derfor installeret det viatuelle relæ)

Jeg tænker noget Meat aktivere simulering via diode tryk, diode blinke ved sim on.

Sim starter når viatuelle skumringsrelæ går on -måske lidt før?

Lyser diverse lys tænder, nogle af dem har wirelessdimmer. Sim slukker lysene efter eks. efter kl 23, og starter igen om morgenen kl 7.

Dette fortsætter indtil sim deaktiveres via trykket.

Sim mønsteret måtte gerne være afvekslende.

Sim FB der loggede sidste 14 dages mønster lyder tiltalende, men vil gerne tænde nogle lys jeg normalt ikke har tændt på 1.sal.

Knud

Link til kommentar
Del på andre sites

13 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg har nu rodet lidt med hjemme simulering.

Jeg har forsøgt med  en 2.1.02 a #Uge -døgn - hverdags" blok at styre hvornår simulering skal starte om morgnenen og slukke om aftenen. Men dens udgang for ur "kip" er ikke  (det skal den vist heller ikke iflg. dens PDF Uret har en indgang for manuel overstyring. Hvis udgangen fra uret er tændt, vil en aktivering af manuel, indgang slukke udgangen. Det modsatte er tilfældet, hvis udgangen er slukket når manuel indgang aktiveres.Selvom at udgangen er blevet aktiveret manuelt vil den følge næste tænd- eller sluktidspunkt der indtræffer.)

Men det vil jeg gerne have den til, ellers kommer det ud af sync med hjemme sim.

Yderligere vil jeg gerne hører om jeg eks. kan slukke værelse/helicopter hver aften kl 19?

Jeg hvar vedhæftet mit program (Det er ikke helt færdigt endu)

 

20151105 Sebbelev Skov 8_ny FB for røgsuger_hjemmeSim.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du er på vej ind i en masse problemer. Bla. styrer du generelt den samme lampe fra forskellige funktionsblokke, hvilket aldrig går godt. Du skal derfor bruge 2 tryk hvis du vil tænde lyset efter du har slukket med sluk alt.

Løsning: Lad én funktionsblok styre én udgang. Hvis du, som ved sluk alt, har behov for at flere funktionsblokke arbejder med den samme udgang så vælger du én blok til hoved blok, og lader de andre blokke påvirke denne. Dermed har hovedblokken altid styr på om udgangen er tændt eller slukket.

Dette vil også gøre din hjemmesimulering lettere at lave.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med at lade en blok styre en udgang.

Jeg ønsker:

SIM aktiveres og deaktiveres via langt tryk og en diode indikere SIM ER on.

SIM skal ikke køre fra eks. 22.35 til 6.45. Gerne forskellige tider afhængig af uge dag.

Måske det ene børneværelse skal sim stoppe eks. kl 19.00

Måske PIR ved bagdør kunne deaktivere SIM hvis den aktiveres eks. 10 min. efter SIM er blevet aktiveret.

 

Mit sluk-alt bruger jeg pt ikke....

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så har jeg rodet lidt videre.:)

Ang. mit første problem med"2,1.02.a": fandt jeg ud af at jeg slet ikke bhøver nogen "indgang for manuel kip"

Jeg brugt 2 "2.1.02.a" , en for "Ur for hjemmesimulering Morgen" of en for "Ur for hjemmesimulering Aften" (fordi jeg ønsker forskellige lys tændt hhv morgen og aften.)

 

Jeg har lavet lidt test simulering (er endnu ikke færdig):

1. I køkkenet har for "lampeudtag" brugt "Simulerede Udgang 1 - TÆND Scenarie / ON" og "Simulerede Udgang 1 - TÆND Scenarie / OFF".

Lyder det rigtigt - altså bruge "Tænd scenarie" 2 gange? Bruger jeg en Sluk scenarie virker det ikke.....

2. I Køkkenet for en Dimmertouch (fortrådet dimmer) har jeg brugt "Simulerede Udgang 1 - TÆND Scenarie / ON" og "Simulerede Udgang 1 - SLUK Scenarie / OFF".

Lyder det rigtigt ? Her burger en hhv. TÆND og SLUK 2 gange?.

3. I bad har jeg brugt "Udgang for lys Konstant on"

Er det rigtigt eller skal man bruge scenarie (hvilket jeg ikke har kunne få til at virke.

 

Jeg har vedhæftet mit program.  Timer tider, og Ur tænd/Sluk tider er ikke færdigt - det er bare nogle forsøg

Jeg har brug for lidt hurtigt hjælp eftersom jeg snart er væk I længere tid fra huset

KP IHC hjemmesim 201512313 16_47.pdf

20151105 Sebbelev Skov 8_ny FB for røgsuger_hjemmeSim.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

øv- alle vedhæftede vis.filer jeg har kunne finde vedrørende hjemmesim, kan ikke åbnes eller gemmes (ved save as skriver den attachment_php?id=1886) så dem kan jeg ikke kigge I...

Jeg har ændret lidt: Mine "Simulerede udgang1-Tænd Puls" (og Sluk puls) går op til funktionblok 1.1.01.d for loftlyset-

Er det korrekt?

Hvis jeg har wireless dimmere . hvorledes skal jeg styre dem via puls eller scenarie? og skal det trække til en funktionblok eller over under Dimmeren (installations vinduet?

Yderlige har jeg problemer med at det ikke altid slukke alt sim ubetinget, og constant lyset tændes ikke - ja nogen ganger tænder lysne når jeg fra kobler sim.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

mmm.

nu virker det I princip som jeg gerne vil have - når jeg simulere det I Visual.

Langt tryk start SIM - diode indikere SIm er ON - Konstant lys tændes - timere starter og lys tænder og slukker.

Lys styres via senarier. Sjovt nok skal både Dimmer og loftlys slukkes via "Sim.udgang X -TÆND" = OFF eller 0 %....aner ikke hvorfor.

Alle lys som er med i SIM, har et senarie "Konstant lys - Sluk" ellers slukkede lysene ikke ved manuel deaktivere af SIM.

 

ENESTE problem er nu at det virker ikke for en skid "In Real Life":(

Jeg har vedhæftet min seneste version

20151105 Sebbelev Skov 8_ny FB for røgsuger_hjemmeSim.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ovenstående fil lod jeg være i min controller, jeg aktiveres SIM, og satte mig ind i stuen. Godt tvær....:angry:

ca. 15-20 minutter senere begynder simuleringen.:o

Jeg tænke på om skunringsrelæet har en vente tid :unsure:.....Jeg tog en lygte således skumringerelæet slukkes (dvs. sol op) efter cirka 30-60sek. stopper SIM. slukker jeg lygten (sol ned) går der igen cirka 30-60 sek. så starter SIM igen.:( - altså er der ikke 15-20 minutters forsinkelse på Skumringsrelæet......    Jeg observerede at mit udendørs lys ikke slukkede selvom Skumringsrelæ gik OFF(Sol op), mens lygten lyste på skumringsrelæet. - men nu ca. senere er udv. lys slukket. -..

 

Deaktiverer jeg SIM via mit tryk, slukker alle SIM lys B)- hvilket må være mit "Konstant lys Sluk senarie" som er tilknyttet alle SIM lys.

Aktiverer jeg SIM via tryk starter det efter ca. starte SIM med det samme ;) - kan ikke lige gennemskue om det starter med samme lys tændt hvergang - i hvert fald starter konstantlys og loftlyset. Wireless Dimmeren, starter vist med at være slukket...

 

HVORFOR gik der 15-20 minutter før det startede?:o:o

Nu skal SIM stoppe kl 23:05 - Og tænde igen i morgen tidlig 6:00

 

 

Skumringsrelæ FB.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Perfekt. SIM stoppede 23.05.

Så må vi se om det starter imorgen tidlig kl 6.00.

 

Jeg er blevet lidt i tvivl Hvordan mit skuringsrelæ virker. Jeg kan huske elektrikeren kunne ikke ffå.det til at virke. Så jeg hentede visuel modellen. Men idag prøvede jeg at pakke relæet ind i en hat og lidt efter tændt udv.lys.

Jeg har også prøvet at lyse på med en lygte og så stoppede SIM. Udv.lys slukkede dog først noget senere.....

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 11/12/2015 at 10:07 , Henning Pedersen skrev:

Du er på vej ind i en masse problemer. Bla. styrer du generelt den samme lampe fra forskellige funktionsblokke, hvilket aldrig går godt. Du skal derfor bruge 2 tryk hvis du vil tænde lyset efter du har slukket med sluk alt.

Løsning: Lad én funktionsblok styre én udgang. Hvis du, som ved sluk alt, har behov for at flere funktionsblokke arbejder med den samme udgang så vælger du én blok til hoved blok, og lader de andre blokke påvirke denne. Dermed har hovedblokken altid styr på om udgangen er tændt eller slukket.

Dette vil også gøre din hjemmesimulering lettere at lave.

 

 

Hej Henning, jeg har netop problemer med dobbelttryk, pga forskellige Fb styre samme udgang. Men kunne du for dummies lave et mindre eksempel på hvodan du ville lave det med hovedblokke og underblokke.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Peter Holm Larsen skrev:

Hej Henning, jeg har netop problemer med dobbelttryk, pga forskellige Fb styre samme udgang. Men kunne du for dummies lave et mindre eksempel på hvodan du ville lave det med hovedblokke og underblokke.

 

Peter det er en gammel tråd om et helt andet emne.  Det er bedre at starte en ny tråd hvor overskriften passer og så ikke diskutere en hel masse andet.

Du kan så kopiere/citere kommentarerne fra den gamle tråd og så lave en henvisning til den, men hold dialogen i den nye tråd.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Peter det er en gammel tråd om et helt andet emne.  Det er bedre at starte en ny tråd hvor overskriften passer og så ikke diskutere en hel masse andet.

Du kan så kopiere/citere kommentarerne fra den gamle tråd og så lave en henvisning til den, men hold dialogen i den nye tråd. 

Enig :)

3 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Hej Henning, jeg har netop problemer med dobbelttryk, pga forskellige Fb styre samme udgang. Men kunne du for dummies lave et mindre eksempel på hvodan du ville lave det med hovedblokke og underblokke. 

Ikke rigtigt, mit liv er for kort til LKs funktionsblokke, men som Lars skriver, lav en ny tråd - måske en anden er bedre til LKs blokke.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok