Hop til indhold
  • 0

Bolig Master Tænder Velkomstlys Selvom Skumring Er Off?


Søren Birkholm Eriksen
 Share

Spørgsmål

Hej

Er der en venlig sjæl, der kan forklare mig, hvorfor bolig master blokken tænder mit velkomstlys (bryggers og køkken-alrum), når skumring er off?

 

I simulering tænder velkomst kun når skumring er on?

 

Er det endnu en fejl i LK's "fine" bolig master FB  ;)

 

Jeg har vedhæftet mit program.

 

 

 

 

På forhånd tak.

 

Mvh Søren

Kalvegangen 1 - v2.0.064 - Navnændring til Wireless nøglering fjernbetjening.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

14 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Søren

Jeg har også observeret fejlen med velkomstlys der tændes (selvom skumring er off).

Jeg har nu kigget i Bolig Master blokken, og kan se at Masterbeskeden "SkumringPassiv" kun sættes hvis den nuværende masterbesked er forskellig fra "Dag" !?

I mit setup starter dagen med timer 06:45 (fb'en Dag og Nat). For tiden går skumring off ca. 08:15. Som oftest er der stadig nogen hjemme der, hvorfor masterbeskeden så stadig vil være "Dag" og "skumring off" dermed ikke kommer ud til bolig rumstyring fb'erne som er dem der gemmer tilstanden til brug fx i forbindelse med velkomst.

Er der nogen der har en ide om hvorfor der tjekkes på om masterbeskeden er "Dag"? Det virker ret tilfældigt, for er man ude af huset inden skumring går off (og masterbesden derfor er en anden, fx "SlukAlt"), så vil det jo virke fint..

masterSkumring.png

Mvh Claus

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Claus Skovgaard skrev:

Jeg har rettet master til og vedhæftet den. Det synes at virke fint nu. Jeg kan ikke se en fornuftig ide med at spørge på om masterbesked er <> Dag, så det tjek er fjernet.

Mvh Claus

masterTilrettet.vis

Nu er det længe siden at jeg rodede med den fb. for Søren, men så vidt jeg husker, var det et forsøg på at rette en anden fejl, som gør at energiudgangen til stikkontakterne tænder når der bliver lyst, selvom man ikke er hjemme. Den fejl er der nemlig i den originale fb., og tror ikke jeg rettede andet, så hvis du kun har fjernet den betingelse, er den vist bare tilbage til udgangspunktet.

Jeg havde bare ikke lige tjekket om det gav nogle andre bivirkninger, hvilket det jo så åbenbart gjorde. :huh:

Prøv lige at teste, om ikke energiudgangen tænder så snart der bliver lyst, selvom man har slået alarmen til/har lavet sluk alt. Det vil sige at hvis man tager hjemmefra om morgenen inden der bliver lyst, vil de stikkontakter tænde igen så snart skumringsrelæet siger at der er lyst, så vidt jeg lige husker.

Så må jeg lige prøve at kigge i den fb., hvordan man så kan løse det problem med energiudgangen, uden at det går ud over velkomstlyset. Skal lige have startet en pc op med Visual.

Jeg ved godt at jeg har nævnt det før, men er absolut ikke fan at det IHCBolig program. Der er flere fejl i programmet, og måden det er programmeret på, med at samtlige signaler skal foregå gennem én og samme masterbesked, gør at det er utroligt svært at undgå flere af de fejl LK har lavet i programmet, og at det er meget uoverskueligt at lave ændringer i en fb., da man så skal tage højde for hvad konsekvensen bliver i de andre fb. som modtager de masterbeskeder. Personligt synes jeg at det gamle IHCStandard program var langt mere overskueligt opbygget, og at det havde været en bedre løsning at opgradere det program til at bruge wireless dimmere + tilføjet varmestyring, hvilket nok er de største forskelle i selve funktionerne på de 2 programmer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Torben

Jeg har kigget på det, og du har rettet problemet med energiudgangen et andet sted - i underprogrammet "Dag" hvor du har indsat en betingelse for at håndtere det. Det skulle jo stadig virke fint i forhold til den originale blok hvor den ukritisk sætter Energi -> ON ved masterbeskeden "Dag".

masterEnergi.png

Mvh Claus

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 minutter siden, Claus Skovgaard skrev:

Hvad har du ændret her? Den ligner til forveksling den jeg postede - altså uden "Dag" tjekket under Skumring.

Har rettet så den ikke tænder energiudgangen utilsigtet, når man har sat huset i udetilstand/slået alarmen til, hvilket LK's fb. 9.2.01 gør. Har ikke lige kigget i den du har lavet, så hvis du har taget højde for det, er der ingen grund til at skifte.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Lige nu, TorbenSørensen skrev:

Har rettet så den ikke tænder energiudgangen, når man har sat huset i udetilstand/slået alarmen til, hvilket LK's fb. 9.2.01 gør. Har ikke lige kigget i den du har lavet, så hvis du har taget højde for det, er der ingen grund til at skifte.

OK, men som sagt har du haft den del med hele tiden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok