Hop til indhold

Ihc Nybegynder


Recommended Posts

hej

Mit første indlæg her i forum.

Jeg har en 13 år gammel ihc installation som jeg godt kunne tænke mig at modernisere lidt.

Det vil sige den gamle controller ville jeg da gerne opgradere til en IHC Visual med Viewer for at få mulighed for at styre via smartphone og eventuelt programmere i IHC Visual.

Før jeg køber en ny controller vil jeg dog gerne bekræftes i mine forventninger, jeg håber nogen af jer vil kommentere eller komme med råd.

 

I huset er der 41 stik og 18 lampe udtag, og en enkelt pir i carport.

Jeg har 3 output moduler (230v), og det får mig til at at tro alle stik går udenom disse for at stadig at kunne styre lampeudtag.

Jeg har en ide om at tidsstyre stik, sådan at strømmen tages hver nat, de steder hvor mange standby enheder er tilsluttet (tv, anlæg, tv bokse, sonos, osv.)

Derfor, hvis jeg vil have mulighed for at styre stik skal jeg minimum have et ekstra output modul, er det ikke rigtig forstået?

 

Jeg fandt en gammel txt fil som er udtrukket fra den eksisterende controller, for 11 år siden, dengang en bærbar havde serielle porte og jeg havde et gammelt dos program til at tilgå controlleren.

Det betyder vel at den eksisterende konfiguration har jeg beskrevet her?

Til gengæld synes jeg ikke formatet i den txt fil, ligner noget som kan importeres i en noget programmel?

 

Vil den rigtige måde for at få udskiftet den controller så være:

Tilslutte ny controller via lan og åbne txt fil og konfigurere denne som dem eksisterende controller ved manuelt at læse indholdet i denne txt fil?

 

Er det overhovedet lovligt for mig selv at forsøge at koble en ny controller på? (jeg har en ven der er eleltriker som jeg sikkert kan få til at hjælpe)

 

Tilsidst, jeg kunne godt tænke mig at kunne aflæse aktuelle strømforbrug fra måleren (SEAS), men da jeg ikke har mulighed for at trække kabler fra måleren til skab hvor IHC sidder, tænkte jeg på om det er muligt at få en trådløs pulsmåler?, og da jeg har solceller, er de puls frekvenser man kan se på måleren et udtryk for forbrug fra SEAS, eller er det inklusiv det solcellerne producerer?

 

Håber jeg kan få et par råd med på vejen her, tak :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis du vil styre stikkontakterne individuelt, kræver det at der er direkte kabler fra dem som du vil styre og til dit output modul. Alternativt kan du bruge wireless stikkontakter. De fåes både i en indbynings udgave og en mobil udgave, som du kan flytte rundt med uden at skulle have fat i en elektriker. Men de kræver en IHC controller med wireless, men det er standard på alle IHC controller med viewer. Jeg kan dog ikke huske om der var nogle ældre modeller, som ikke havde wireless.

 

Det er nok 20 år siden jeg sidst havde fat i en IHC controller uden viewer, så jeg må blankt inderømme at jeg kan ikke huske hvad tekst filen indeholder. Men den skal sikkert åbnes med et af de gamle IHC kodnings programmer, for at den giver meget mening. LK har altid været gode til at lave deres HW bagud kompatibelt. Det kan man desværre ikke sige om deres SW. Du skal lave det nye IHC program fra grunden i IHC visual. Det kan du så tilgengæld gøre uden controller, og du kan også lave simuleringer i Visual, så du kan teste dit program uden controller. Med andre ord. Du kan lave alle forberedelserne, således at du kun vil være uden lys styring i mindre end 1 time mens du skifter controllerne, hvis du ellers har lavet programmet korrekt.

 

Du skal få din elektriker til at skifte controlleren. Den sidder sandsynligvis i en tavle, som er omfattet af stærkstrøms bekendtgørelsen. Men programeringen må du gerne selv lave.

 

Jeg kender ingen trådløse pulsmåler til IHC, men derudover skal du sikkert også have fat i et nyer 24V input modul. De gamle 24/24 input moduler er for langsomme til puls målinger. Du skal have fat i et 24/3 input modul hvis du vil lave puls målinger.

Jeg kender ikke din måler, så jeg kan ikke sige hvilke impulser den sender, men da du har solceller, er du nød til at vide om de pulser du ser, viser strøm du modtager fra nettet eller strøm du sender til nettet. Hvis du ikke kan se dette, kan du ikke bruge pulserne til noget.

 

Håber dette hjalp dig lidt på vej.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for svar Lars.

 

Det med at styre stik individuelt - jeg tager dit svar som at det er korrekt forstået at jeg skal have minimum et ekstra output modul som de stik jeg vil styre så skal tilkobles. Grund en til jeg vil tidsstyre er for det første hvis jeg skulle glemme at slukke, men også fordi jeg synes 5-600 kroner for en enkelt kontakt er helt ude i skoven, så vil jeg hellere slukke/tænde de sjældne gange det er nødvendigt med en smart phone.

 

Jeg har vedlagt txt filen i mit indlæg her, og den kan jo formentlig læses så man manuelt kan programmere den den nye controller ud fra den. Til gengæld synes jeg ikke formatet ligner noget der kan importeres til noget som helst :-).

Da jeg som sagt er nybegynder så skal jeg vist nok lige studere lidt mere først, da indholdet ikke umiddelbart siger sig selv (for mig ihvertfald)......

Jeg har også vedlagt et billede af panel i skab, så man kan se hvad jeg snakker om, 3 outputmodeller og 2 input modeller, jeg kan se i dokumentation at ihc controller har nummeret 120B1201.

 

Derudover kan jeg sige måleren har 2 pulser som begge lyser, billede af den er også vedlagt. Da den sidder i carport vil træk af ledninger være et kæmpe arbejde som jeg trods alt kke synes er besværet værd.

 

/Henrik

IHC.TXT

post-7528-0-68619400-1437211328_thumb.jp

post-7528-0-09613800-1437211331_thumb.jp

post-7528-0-43870600-1437212262_thumb.jp

Link til kommentar
Del på andre sites

Clemen, mener du alle stik er forbundne, så de dermed ikke kan styres enkeltvis, er det sådan det skal forstås?
vedlagt er oversigt over stik og data udtag, jeg troede faktisk det viser at stik er forbundne 3-4 ad gangen, sådan at f.eks stik i værelserne sad på samme kabel?

 

post-7528-0-98872700-1437290549_thumb.jp

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er korrekt RiderDK. Men Clemen siger heller ikke de alle bliver styret samlet, men efter hvor mange der er samlet på hver serie. Og det fremgår af din tegning.

Herudover er der lavet nogle grupper i programmet der samler og styre flere /alle udgange på een gang.

Med den information og det gamle program er det rimeligt nemt at forberede et nyt Visual2 program. Du kan faktisk bare hente softwaren på LK's hjemmeside og gå igang. Når du så mener det er OK, ja så er det tid til at bestille og installere en ny controller. Som Lars1 siger tager det kun 1 times tid at skifte når alt er forberedt.

Link til kommentar
Del på andre sites

ok, tak

Jeg skal nok have hjælp fra en professionel til programmeringen, men har jeg ret i, at ingen stik kan styres som det er nu, fordi de alle er koblet direkte til fase (eller hvad det hedder)?

Og, skal jeg have mulighed for at styre dem, så skal de kobles til et output model, men da jeg kun har 3 af dem og ca. 20 lampe udtag, så vil et ekstra output nok være en go ide?

Jeg har ikke kigget i "ihc skabet" endnu, men måske er kablerne mærket op så jeg kan se hvilke stik de går til, ellers må man jo koble fra, en for en og checke hvilke stik der stadig har strøm :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Omkring din elmåler i garagen, så kan du snyde hvis du har et IHC tryk derude i forvejen. Der er højst sandsynlig ledige ledninger, og du skal kun bruge 2 for at kunne aflæse begge dioder (0 er fælles, og bruges allerede i dit tryk). Jeg mener det er denne detektor du kan bruge til at detekte diode blinkne fra din måler, men du må ikke hænge mig op på det. http://www.zigza.dk/IHC_Alarm_Overv%C3%A5gning_Optisk_Sensor_Detektor

 

Men som jeg tidligere skrev, kræver de et 24/3 input modul for at virke.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak Lars

 

Jeg har desværre ingen tryk i carport, kun en pir og nogle spots.

Jeg har konstateret ved at søge i forum at en 24/3 modul skal bruges :-)

 

Jeg har lavet en ny tråd i Visual forum for at søge efter hjælp til programmeringen:

http://www.ihc-user.dk/forum/topic/5021-programmering-af-ny-controller/

 

/Henrik

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok