Hop til indhold
  • 0

Er Mit Reset Tryk Til Alarmer Programmet Korrekt?


Søren Birkholm Eriksen
 Share

Spørgsmål

Hej alle

 

Her til morgen gik alarmen i gang, det viste sig at strømmen var gået for 2500 kunder i lokalområdet - heldigvis kun i 15 min for mit vedkommende - men ikke sjovt, hvis det havde stået på i flere timer.

 

Jeg løb rundt som en hovedløs høne (eller det må være hane), for at resette alarmen, så børnene ikke ville vågne, men det kunne jeg ikke finde ud af, men der er jo absolut intet der virker uden strøm - Wifi mv. Så jeg måtte frem med den bærbare og et USB kabel, for at starte ServiceView op, jeg nåede dog ikke at koble op for strømmen var tilbage.

 

Nåh, men jeg har en mistanke om, at alarm reset ikke er programmet korrekt.

 

Jeg vedhæfter mit program samt et par billeder og håber nogen kan fortælle hvordan det bør sættes mest hensigtsmæssigt op. Jeg kan ikke helt blive klog på Bolig Master 'afstil teknisk alarm' og hvordan det skal kobles sammen med 'Indgang for reset' på de forskellige blokke samt vælger et tryk.

 

Røgalarm blokken ser ud til at være sat korrekt op, men det er vist et levn fra før jeg skiftede til Bolig Master konceptet.

 

 

 

Jeg takker på forhånd.

 

Mvh Søren

 

post-5620-0-01914700-1432647858_thumb.pn

post-5620-0-52522800-1432647864_thumb.pn

Kalvegangen.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

puue ha.. der er mange fejl her....

 

1. Masterblok, afstil teknisk alarm, denne udgang giver en puls når sluk alt i masterblokken benyttes, (denne funktion bruger du ikke)

2. dit tryk i bryggers til afstilling har du kombineret med sluk alt, det vil sige, at når du tager afsted, og holder inde for sluk alt, så deaktiver du også dine røgalarmer i 15 minutter.. det syntes jeg personligt ikke er smart...

3. Jeg vil anbefale at du har et selvstendig tryk til at afstille dine alarmer, denne skal du trække over på blokken røg,gas,vand, el alarm, og så skulle det ikke være nødvendigt med reset på de enkelte blokke..

 

og i det program du har nu, resetter du på røg blokken. og ikke på hoved blokken for alarmer, det vil så sige, at dine el-alarm ikke kan resettes, hvilket jeg formoder at det er den der er gået i gang i dag, selvom jeg i simulering ikke kan se at el-alarmen skulle trække lydgiver.. men prøv at ændre på tingene, og afprøv det i praksis, (sluk for strømmen) og hvis det går helt galt for dig, så må du siger til, så skal jeg ændre dem...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Brian

 

Tak for dit svar.

 

Det er min elektriker der har konverteret mit grundlæggende IHC program til Bolig konceptet, da jeg var overbevist om at det ville give noget god funktionalitet, men desværre laver han ikke ret mange IHC installationer og dermed også moderat erfaring i IHC programmering, for han er ellers rigtig dygtig, syntes jeg.

 

Ad 1: Vil det være en ide at tage denne 'afstil teknisk alarm' i masterblokken i brug. Jeg er ikke helt sikker om jeg forstår dens funktion helt.

Ad 2: helt enig. Røgalarm skal være aktive altid.

Ad 3: Det lyder rigtigt fornuftigt. Det vil også give en højere WAF, at hun ikke skal huske hvor og hvordan var det nu lige man skulle trykke. Jeg mangler desværre ledige tryk, kan det anbefales eller frarådes at bruge et wireless 2SL tryk til formålet?

 

Ja, det var el-alarmen der gik iflg. loggen.

Er der en metode til at snyde IHC til at tror strømmen er gået - Jeg har en del netværksenheder, servere mv. (uden UPS), så det kræver lidt arbejde at lukke pænt ned og starte op igen.

 

Tak for hjælpen :)

 

Mvh Søren

 

 

EDIT:

Jeg har ændret lidt i programmet efter dine anbefalinger. Se vedhæftet.
 
Jeg har fjernet 'afstil teknisk alarm' i master blokken.
 
Jeg har fjernet trykket direkte på reset i 'Røg Alarm' blokken.
 
Jeg har dog beholdt trykket/Sluk alt i bryggerset til reset af alarmer på røg-gas-vand-el alarm blokken. Men har læst mig frem til at langt tryk (sluk alt) ikke påvirker reset af alarm, kun kort tryk. Og sluk rum i bryggerset bruger jeg stort set ikke i øjeblikket.
 
Er det her ikke bedre end tidligere? - indtil jeg får købt et dedikeret tryk til reset af alarmer.

Kalvegangen_2.zip

Redigeret af Søren Birkholm Eriksen
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det ser mere rigtigt ud nu...

 

med hensyn til masterblokken, så har jeg ikke forstået den ret godt, og deres hjælp fil, er meget sparsom, men som jeg forstår det, så. hvis du trækker din indgang for teknisk alarm, på masterblokken, så tænder den alt lys, og så skulle det derefter ikke være muligt at slukke / tænde lyset igen, før alarmen er afstillet, og det skal gøres vha en sluk alt puls på masterblokken, og den bruger du ikke, så jeg ved ikke, om det bliver muligt at betjene dit lys igen efter en alarm, det skal afprøves i praksis...

 

ifølge lk´s vejledning, skulle et kort tryk på reset, når der ikke er alarm, afstille røgalarm i 15 minutter, dette vil dog kun virke nogle gange når jeg simulerer.

 

jeg bruger personligt ikke masterblokken, men jeg bruger mange af bolig koncept standart blokkene i stedet..

 

Du kan fint bruger et Wireless tryk til reset...

 

hvis du ikke vil lukke helt ned, så er det kun en vej at prøve, det er at tage forsyningen af strømforsyning og backup modul, men det vil jeg ikke anbafale dig at gøre, hvis du ikke er hjemmevandt i strøm, det kan både medføre stød og kortslutninger, ellers skal du prøve at lokalisere hvilken gruppe afbryder der forsyner dine ihc moduler, måske du er heldig at den ikke tager dine servere..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Brian

 

Beklager det sene svar, havde lige en barnedåb i weekenden, der skulle klares.

 

Jeg er bestemt ikke hjemmevandt i strøm, så det må blive den slaviske vej, for at teste.

 

Funktionen med at alt lys tænder ved alarm, det var rent faktisk en funktion jeg efterspurgte hos min elektriker da han lavede programmet om til bolig master. Jeg har været inde på nogle af Bolig Rum blokkene og sætte "ja" til at lyset skal tænde ved teknisk alarm. Det må jeg have kigget nærmere på.

 

Du får i hvert fald tak for hjælpen :)

 

Mvh Søren

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok