Hop til indhold

Start Hjelp Til Oppgradering I Norge


Recommended Posts

Hei til Dere alle. Jeg trenger hjelp.

 

Nå har jeg kjøpt ett hus i Norge som har instalert IHC i 2001. :o Skjønner at dette må oppgraderes og kanskje helst utvides trådløs for og dekke våre behov nå i 2015.

Jeg har ingen peiling på IHC annet enn det jeg har googlet og lest meg frem til på forum som dette. Men en ting er sikkert og det er at det ser ut til at Danmark er stedet jeg må handle osv, da IHC virker relativt nedlagt i Norge.

Jeg har troen på at IHC kan være ett godt system som kan utvides for fremtiden og våre nye behov.

 

Så nå trenger jeg deres hjelp; Hva skal jeg gjøre og hvor skal jeg begynne?  (Se også  Bilder av skapet med unitene.)

 

Nå er det mest lys som er styrt i huset, med dimmere på kjøkken og stue. 

Det er alarm system oppsatt

Det er Brannvarsling oppsatt

Noen utelys starter seint på kvelden etter klokke tror vi...

 

Jeg har sett litt på Z-Wave produkter som Zipato Duo osv og lurer på om det er veien og gå?  I tillegg til og få oppgradert med ny controller, vil vi gjerne ha Wifi styrt system på Ipad og Iphone.

 

  • Vil gjerne styre en Fujitsu varmepume på samme anlegg. ( Z-wave?)
  • Vil også styre sentral vifte fra 2 bad, vaskerom og ett gjeste toalett.
  • Håpet og få ett dørlås system som kan fjernstyres ( Z-wave?) Kanskje garasjeporten også?
  • Flere dimmer soner i stue og kanskje andre rom, men regner med at de kan bygges på med trådløs styringer. ( IHC?)

 

Jeg har ikke programmet til controller, bare en ledning. Skal nå prøve og få tak i den eletrikker som installerte anlegget i håp om hjelp.

 

Så Har dere forslag til hva jeg må gjøre ? HVor bør jeg begynne og hva må jeg regne med og måtte kjøpe av nye uniter  :huh: ?

All hjelp mottas med stor takk. :) 

 

post-7424-0-50512300-1431459505_thumb.jp

post-7424-0-54359900-1431459547_thumb.jp

post-7424-0-69493500-1431459580_thumb.jp

post-7424-0-33973700-1431459628_thumb.jp

post-7424-0-19276800-1431460017_thumb.jp

Link til kommentar
Del på andre sites

Start evt. på:

http://lk.dk/Lauritz+Knudsen/professionel/ihc/alt-om-ihc.page?

Og få et overblik hvad IHC kan og hvilke sammenkoblingsmuligheder der er. Det er proprietær og kan ikke tale med Zwave eller andet trådløst udstyr direkte. Det kan evt. ske via 3. Part udstyr/software.

Takker for fin link Lars .

Jeg har sett mye på produkter i det siste og lurer på om det er det enkleste og holde seg til ett system og ikke blande for mye. 

Lurer på om Elko Living i Norge er akkurat det samme systemet og 100% kompitablet. Vet du noe om det?

Uansett er nok prisene i Danmark mye bedre da det aller meste er meget dyrt i Norge.

 

se linker for Elko;

http://www.elektroimportoren.no/docs/ELKO_Wireless_brosjyre.pdf

 

Kan jeg eventuelt bruke disse programmer til LK sine controllere og omvendt?

http://proff.elko.no/elko-living-system/category486.html

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja ELKO er 100 % det samme som IHC og kompatibelt. Det er bare Norsk med et lidt andet design på afdækning og dåser.

Rent faktisk har ELKO også en rumtermostat med display som kan benyttes, det findes ikke i DK.

Det er flott at man da kan velge begge produkt :)

Er termostaten med displayet noe du anbefaler?

Finnes det en IR komponenet som kan komunisere med og styre min Fijutsu Varmepumpe?

 

Og vil det si at om man har en kontroller så er det ingen lisens eller kode på selve viewer programets software for og "snakke" med selve controller?

Slik at om jeg kjenner noen som har programmet, så kan det det brukers på oppsett av flere controllere for selve filen ligger i den og ikke på en PC?

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er flott at man da kan velge begge produkt :)

Er termostaten med displayet noe du anbefaler?

Ja hvis man har behov for display lokalt i rummet. Ellers vil jeg bruge dem fra www.zigza.dk og så se/sætte temperatur med PC/Tablet via software.

Finnes det en IR komponenet som kan komunisere med og styre min Fijutsu Varmepumpe?

Nej ikke direkte. Du kan muligvis lave noget vha 3. Part som IHC-Captain.

 

Og vil det si at om man har en kontroller så er det ingen lisens eller kode på selve viewer programets software for og "snakke" med selve controller?

Korrekt. Softwaren er java og ligger i controlleren. Du skal dog anvende Viasual programmet (gratis/free) fra LK eller ELKO til at programmere med.

Slik at om jeg kjenner noen som har programmet, så kan det det brukers på oppsett av flere controllere for selve filen ligger i den og ikke på en PC?

Se ovenstående.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 months later...

Hei igjen, nå er jeg kommet noen steg videre :)

 

Har kjøpt ny controller med Visual samt en del nytt trådløs utstyr osv

 

Jeg fikk ut filen fra den gamle controller som nå står på anlegget med Visual 1.37, men den filen har en en ending med .ihc og jeg får den ikke opp i det nye programmet Visual 2.7.101 slik at den kan legges inn i den nye controlleren.

Er det noen som kan konvertere disse filene fra .ihc til .vis ?

 

Fikk ikke min IHC fil vedlagt her pga type men kan sende på mail eller annet om noen kan hjelpe 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hei igjen, nå er jeg kommet noen steg videre :)

 

Har kjøpt ny controller med Visual samt en del nytt trådløs utstyr osv

 

Jeg fikk ut filen fra den gamle controller som nå står på anlegget med Visual 1.37, men den filen har en en ending med .ihc og jeg får den ikke opp i det nye programmet Visual 2.7.101 slik at den kan legges inn i den nye controlleren.

Er det noen som kan konvertere disse filene fra .ihc til .vis ?

 

Fikk ikke min IHC fil vedlagt her pga type men kan sende på mail eller annet om noen kan hjelpe 

 

Har fått en hyggelig mann fra Danmark til og hjelpe meg med konverteringen :)

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok