Hop til indhold
  • 0

Viktualierum


Steen F.
 Share

Spørgsmål

Hej Alle

 

Jeg har fået et viktualierum i vores nye hus hvor jeg gerne vil holde en temperatur på 18°C.

 

Til det har jeg fået monteret en ventilator og 2 stk. LK temperatur sensorere, en ind og en ude.

PT. kører ventilatoren kun på inde sensoren, hvor den starter når rumtemperaturen overstiger 18°C, det gøres med FB 5.2.05.a. Varmestyring og 1.1.04.c. Følg / Invertering.

 

Nu vil jeg gerne tilføje ude sensoren sådan at ventilatoren ikke kører uden at ude temperaturen er under 17°C.

 

Er der nogen som kan hjælpe med en ny FB eller hvordan jeg får den tilføjet den nuværende FB.

 

Mvh

Steen

Link til kommentar
Del på andre sites

14 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Selvfølgelig kan vi hjælpe, men ved ikke om jeg har forstået det rigtigt, nu virker den som følger:

 

Hvis temperaturen udenfor er under 17 grader (kan stilles) og temperaturen i rummet er over 18 grader (kan stilles) så starter ventilatoren for at nedkøle rummet, ventilatoren kan max køre 60 minutter (kan stilles) hvis temperaturen er faldet i rummet inden de 60 min er gået stopper ventilatoren, og pausetid på 60 min starter (kan stilles) når pausetid er gået kan ventilatoren starte igen, hvis kriterierne er opfyldt, hvis kriterierne ikke er opfyldt starter ventilatoren med det samme temperaturen i rummet bliver for høj...

 

Du importerer en funktions blok ved at åbne vedhæftede fil, højreklikke på blokken og vælge gem, så gemmer du den i noget lign: "C:\Program Files (x86)\LK IHC Control\IHC Visual\FunctionBlocks\07. Mine egne fb" og genstarter IHC programmet, og så kan du vælge blokke fra "mine egen fb" punktet

viktualierum med tid.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Steen

 

Må jeg spørge om din tanker med både temperatur og tids styring.

 

Jeg tænker:

 

Hvis pausetiden f.eks. bliver lang, accepterer du at rumtemperaturen stiger, en kort pause tid har ingen betydning da rumtemp. ikke når at stige.

Hvis arbejdstiden er kort, risikerer du at temperaturen ikke er kommet ned endnu.

 

Hvis du tænkte at tiderne kun skulle gælde når den indvendige temperaturen var inden for et offset område giver det, i mit hoved, mere mening.

 

Hvis jeg har ret, så prøv med vedhæftede FB.

 

God fornøjelse

Viktualierum.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Steen

 

Må jeg spørge om din tanker med både temperatur og tids styring.

 

Jeg tænker:

 

Hvis pausetiden f.eks. bliver lang, accepterer du at rumtemperaturen stiger, en kort pause tid har ingen betydning da rumtemp. ikke når at stige.

Hvis arbejdstiden er kort, risikerer du at temperaturen ikke er kommet ned endnu.

 

Hvis du tænkte at tiderne kun skulle gælde når den indvendige temperaturen var inden for et offset område giver det, i mit hoved, mere mening.

 

Hvis jeg har ret, så prøv med vedhæftede FB.

 

God fornøjelse

Hej Henning

 

Jeg tænkte på flere ting.

pt. så køre ventilatoren ret tit og nogen gange i små interval, jeg kunde godt tænke mig en mere jævn forløb.

 

Det er friskluft ude fra jeg trækker ind og jeg tænkte når temperaturen her til sommer vil overstige 17°C

Vil jeg gerne undgå at ventilatoren køre hele natten, jeg er godt klar over at så kan komme til at knibe med at holde temperaturen i viktualierum.

 

Vil din FB opfylde mit ønske, jeg har lidt svært ved at gennemskue din FB.

 

Temperatur Offset = 0,2°C - At temperaturen må stige til f.eks. 18,2°C før ventilator starter?

Timer for ventilation tid inden for offset – Hvor lang tid ventilator må køre for at få temperaturen ned?

Timer for pause tid inden for offset - Hvor lang tid der skal gå før ventilatoren må køre igen?

 

Mvh

Steen

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

FBen virker sådan.

Ventilatoren kører kun hvis udetemperaturen er under 17 grader og inde temperaturen er:

Under 17.8 grader - ventilator kører ikke.

Imellem 17,8 og 18.2 grader, offset = 0.2, her kører ventilatoren skiftevis i den tid "Timer for ventilations tid inden for offset" er indstillet til og holder pause i den tid "Timer for pausetid inden for offset" er indstillet til. Osv.

Over 18.2 ventilatoren kører konstant.

Håber dette kastede lidt lys over virkemåden.

Vh Henning

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

FBen virker sådan.

Ventilatoren kører kun hvis udetemperaturen er under 17 grader og inde temperaturen er:

Under 17.8 grader - ventilator kører ikke.

Imellem 17,8 og 18.2 grader, offset = 0.2, her kører ventilatoren skiftevis i den tid "Timer for ventilations tid inden for offset" er indstillet til og holder pause i den tid "Timer for pausetid inden for offset" er indstillet til. Osv.

Over 18.2 ventilatoren kører konstant.

Håber dette kastede lidt lys over virkemåden.

Vh Henning

Hej Henning

Tak for dit svar.

Har du mulighed at tilrette din FB uden timer, jeg har prøvet uden held.

Vh Steen

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis timerne fjernes, hvordan tænker du så ventilatoren skal køre når temperaturen er inden for offset.

 

Jeg mener:

temp < 17.8 = ventilator kører ikke.

temp > 17.8 & < 18,2 = ventilator ??????

temp > 18,2 = ventilator kører.

 

Det sværeste ved programmering er ikke selve programmeringen, men at afklare funktionaliteten af produktet.

 

Jo bedre, og klarer, du kan beskrive dine ønsker, jo lettere er de at opfylde.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej

Jeg prøver igen :)

 

UdeTemperaturMax (kan stilles) = 17°
RumTtemperatur (kan stilles) = 18°
OffsetTemperatur (kan stilles) = 0,2°
MaxVentilatorTid (kan stilles) = 60 min.
PauseTid
(kan stilles) = 15min.

 

Temperaturen < 17,8° = ventilator kører ikke.

 

Temperaturen > 17.8° & < 18,2° = ventilator starter først ved 18,2° og køre indtil temp = 17,8° / MaxVentilatorTid / PauseTid …

 

Temperaturen > 18,2° = ventilator kører indtil temperaturen = 17,8° / MaxVentilatorTid / PauseTid ……

 

Ventilation om vinteren:

Vil der ikke umiddelbart være noget problem med at holde temperaturen nede.

 

Ventilation om sommer:

Det er her jeg bange for at ventilatoren skal kører konstant, da der er en lille forskel på ude og inde temperaturen.
Jeg er godt klar over at hvis der er timer på at ventilatoren, kan temperaturen blive for høje i perioder.

 

Jeg håber det kaster lidt bedre lys over mit ønske og det er muligt at få en FB til at virke på denne måde.

Hilsen Steen

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok