Hop til indhold
  • 1

Niko Dæmper Servodan


Klaus Borge
 Share

Spørgsmål

Den fine blok som Henrik S. har lavet er rigtig god men er nu stødt ind i et problem. Man SKAL indstille den til at starte på 100% for at den virker med niveauer. Men hvad så med et manuelt tryk med dæmpe mulighed OG niveau 1+2 uden at den starter på 100% ved tryk?? Er der nogen der kan se en løsning? Jeg ønsker at tænde manuelt på fx 50% og herefter have mulighed for at dæmpe op/ned samt slukke SAMTIDIG med at man skal kunne bruge niveau indgangene til andre funktioner. Jeg tænker kort-tryk = kip = niveau 1/ sluk og langt tryk = følg/dæmp? Vil det virke? Eller har i en bedre ide??

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0
31 minutter siden, Kandersen skrev:

Lars du misforstår. 
Jeg prøver at forklare, at det som jeg har læst i specs for version 1.00 kan have været forkert. Ligesom minimumsbelastningen for version 2.00 også er forkert i nogle tilfælde.
Og derfor smed jeg nogle links til version 2.00, som viser at LK har skrevet to forskellige minimumsbelastninger på denne. Det ene tilfælde "ingen" og det andet tilfælde " 5 watt".  

Jeg påstår ikke, at du påstår noget. Jeg forsøger blot forklare.

Nu er jeg forviret på et højre plan. Er du nu enig i at HW 1 dimmer her en minimums belastning på 5W, og HW 2 dimmer ingen minimums belastning har?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Både Ø80 ver.1,  og 1 modul dimmer (med og uden tryk) er 20-250W.

Lige med hensyn til LED, kan man slet ikke regne med de belastninger lysdæmperen er opgivet til.

Har vedhæftet billede af Ø80 lampeudtag fra LK's katalog, hvor man kan se at der står 20-250W,

og her er et LINK til manualen på en 1 modul dimmer, hvor der ligeledes står 20-250W. 

 

505D5102.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
53 minutter siden, TorbenSørensen skrev:

Både Ø80 ver.1,  og 1 modul dimmer (med og uden tryk) er 20-250W.

Lige med hensyn til LED, kan man slet ikke regne med de belastninger lysdæmperen er opgivet til.

Har vedhæftet billede af Ø80 lampeudtag fra LK's katalog, hvor man kan se at der står 20-250W,

og her er et LINK til manualen på en 1 modul dimmer, hvor der ligeledes står 20-250W. 

 

505D5102.jpg

Men hvis du kigger her står der 5-250W ud for mærkeeffekt? http://www1.lk.dk/servlet/context?n1=14&n2=23&n3=68&n4=190&LKnummer=505D5102

Om de så betyder at der er forskellig min. belastning for Ø80 og 1 modul dimmer kan jeg ikke umiddelbart afgøre.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
31 minutter siden, Lars1 skrev:

Men hvis du kigger her står der 5-250W ud for mærkeeffekt? http://www1.lk.dk/servlet/context?n1=14&n2=23&n3=68&n4=190&LKnummer=505D5102

Om de så betyder at der er forskellig min. belastning for Ø80 og 1 modul dimmer kan jeg ikke umiddelbart afgøre.

Hvis du åbner vejledningen for HW ver. 1 i det link du har vedhæftet, står der fælles tekniske data for de wireless lysdæmpere (alle de første udgaver) som angiver 20-250W.

Mig bekendt er det kun Ø80 modellen og mobilstikkontakten, som er kommet i en HW ver. 2.

 

Screenshot_20171105-170811.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det kan jeg godt se, men det er fælles for alle wireless dimmer. Hvis du kigger under mærke effekt på den side jeg linker til står der tydeligt for Ø80 5-250W. Da HW 2 har jo ingen minimums effekt, må nedenstående være for HW1 Ø80 dimmer.

Mærkeeffekt: 5 - 250 W, belastningstyper 5 - 250 W glædepære/230 V halogen, 5-250 VA elektroniske transformerer. Ved LED se: www.lk.dk/dimmertool

Jeg må blankt indrømme at jeg kan ikke huske om der er forskel på Ø80 og 1M dimmer, når det kommer til minimums belastning, men noget tyder på der er.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Den side du linker til, er til ver. 2, da ver. 1 er udgået. Desværre har de jo givet den samme el-nummer. Er temmelig sikker på, at ver. 2 er 5-250W, og tror at det med ingen minimumsbelastning er en fejl (bortset fra når man linker til controlleren). Hvis du slår wireless mobilstikkontakt med lysdæmper op, er den også 5-250W og det er også en ver. 2.

Jeg har en helt ny Ø80 ver. 1 til at ligge, og der står også 20-250W på som på billedet, og manualen som er med, er som vejledningen til ver. 1. i linket. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Vejledning til HW V2 findes her, og af den fremgår det at Ø80 dimmer ikke har nogen minimums belastning. http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/019D903522_02.pdf

Jeg kan ikke se andet end at det betyder at Ø80 HW v1 har en minimums belastning på 5W, 1M 20W og Ø80 HW v2 0W, medmindre der er skrive fejl i nogle af vejledningerne, hvilket ikke er usandsynligt.

Jeg er ret sikker på at da jeg for 10 år siden købte mine Ø80 dimmer, så var minimums belastningen 5W, men jeg kan ikke finde nogle af indlægs sedlerne fra dengang. Jeg tror dog også at hvis man søger 5-10 år tilbage her på boardet, så vil man finde indlæg hvor de 5W er nævnt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Henrik (og andre kloge hoveder) Hvordan laver man scenarier med de 2 niveauer, så det virker?

På 31.10.2017 at 20:36 , Henrik Stisen skrev:

I version 2 af denne blok er der desuden indgang for 2 niveauer, så det er muligt at køre scenarier.

Jeg kan godt tænde et scenarie på et tryk, hvor jeg har koblet 3 'Niko-lysdæmper-fb'er' til 3 forskellige lamper/udtag med Niko-dæmper.
Men jeg kan ikke slukke for scenariet igen når det først er blevet aktiveret. Det er heller ikke muligt at tænde for det igen, hvis jeg slukker lamperne enkeltvis og vil fremkalde scenariet igen. Hvad er den "rigtige" måde at lave scenarier på med Henriks FB til Niko-dæmper?

Jeg har faktisk syv Niko-dæmper i alt, som jeg håber kan lave forskellige scenarier med.

Jeg er stadig ret ny og vil gerne lære. Måske jeg har forbundet det forkert sammen med FB'erne?
Jeg har vedhæftet mit setup, så det måske er nemmere at forklare/se. På forhånd tak.

Test med niko-blok med scenarier.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det virker bedre. Meget bedre. Tak!

Vil det sige at jeg ikke skal bruge "Scenarie-blokken" men istedet bruge "1.1.02.f. Puls (Tænd / Sluk Alt)" til at samle lysdæmper-fb'ene med, og lave mine scenarier der?

Hmm. Kan tænde. Men trykker man igen, starter dæmperne igen, men nu bare baglæns. Hvordan slukker jeg for et "scenarie"?
I køkken og spisestue vil jeg fx. gerne have 4 forskellige scenarie, med et tryk til hvert scenarie.
Men kan man lave det sådan at et tryk på samme tast slukker alt i det rum hvor lyset er blevet tændt. Eller vil det være nemmere/bedst at lave et "sluk rum" i stedet?

Mange spørgsmål. På forhånd tak.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej, beklager har lige meget på arbejde for tiden. 

Skal en fysisk knap tænde scenariet og ved næste tryk slukke det? 

Det jeg plejer er at bruge før nævnte blok, og så udgangen for kort tryk kædes på indgangen og udgangen for langt tryk kædes på sluk. Så kan brugeren hvis f. Eks. halvdelen af det lys som er i scenariet er tændt stadig slukke det hele med langt tryk og hvis man vil tænde det sidste er det kort tryk. Så er det ens uanset udgangspunktet. 

 

Når dæmpere kører baglæns er det fordi den har tabt synkroniseringen. Modulet husker om den sidst kørte op eller ned. Den nulstiller når den får sluk alt signal (kan ikke lige nu huske om jeg har separat indgang til sluk alt eller om det bare er sluk, jeg er ikke lige ved en pc). 

Det sker de er forvirrede når man uploader nyt program til controlleren, så start med at lave en sluk alt (hvis denne er kædet på modulet) så er der ren r** at trutte i. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er bare helt i orden. Det kommer (desvære) alt tid i første række.

Tak for at du gider bruge din tid. Jeg er bare lidt utålmodig.

Ja det må gerne være samme tryk som både tænder og slukker. Og umildbart kan jeg læse mig frem til godt kan lade sig gøre?
Hvorfor: jeg tænker at det er mest logisk for fruen i huset og gæster osv. Men jeg vil også lave et 'sluk alt' i et rum, hvis der nu skulle opstå forvirring/fejl.

Jeg prøver mig frem i Visual med de om talte blokke, og ser om jeg kan få det til at virke - hvis ikke tillader jeg mig at skrive igen ;-)

Ang. sluk er der vist bare en 'sluk' indgang input.. men en 'sluk alt' ved output.. :-/

NYT SPØRGSMÅL:
Kan du hurtigt svare på om FB'en til Niko Servodan kan kodes/virke sammen med Wireless dæmper også?
Altså lave scenarier med Niko Servodan, hvor Wireless dæmper indgår i et scenarie? Har nemlig også nogle af dem ;-) 

Tak/Morten 

Udklip.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Prøv lige om vedhæftede dur. Jeg har ikke makket i wireLess dimmers i en controller før, kun når de er linket direkte til wireless tryk uden controller.

I eksemplet er der et 4 tryks fuga
ØV: tænder dit scenarie ved kort tryk, langt tryk slukker det
ØH: Sluk alt ved langt tryk
NV: Styrer wireless dimmer
NH: Styrer Nikodæmper

Og nu kom jeg lige til en PC. Indgangen for sluk alt skal du koble på din sluk alt funktionsblok, udgangen fra slukalt skal kobles på Sluk på dimmer Touch modulet. Fidusen er at når du på en Niko lysdæmper pulser på din styreklemme tænder/slukker du og det er det som blokken bruger i det daglige. Men når du sætter dens slukklemme høj så slukker den og starter op som efter en strømafbrydelse. Så ved sluk alt sætte denne klemme høj og så er alt fra en frisk.

Prøv lige om det giver mening det eksempel jeg har lavet.

Test med niko-blok med scenarier og trådløsdimmer.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mange tak for dit input. Det ser meget lovende ud.

Fedt med et eksempel på tryk. Havde slet ikke i tankerne at man kunne lade en tast være ledig, til en enkelt lampe.
Så man er fri for at skulle aktiver et helt scenarie, for at få lidt lys i f.eks. i køkkenet.

Jeg har gennemgået din test opstilling, og har tjekket alle blokke, og det ser ud til at virke fint sammen.
Nu skal jeg bare i gang, og så prøve at lave en test på ét scenarie, og se om det virker i reallife.

Jeg glemte lige at nævne at jeg også har stikk som også skal indgå i forskelige scenarier.
Men her tænker jeg at indsætte en 1.1.10.a. Simpel Kip, som jeg kobler sammen med 1.1.02.f. Puls ligesom ved Niko dæmperne og Wireless udtag. Korrekt ikke?

Endnu en gang mange tak for at du vil bruge din tid på at hjælpe!

/Morten

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej. Jeg har nu fået lavet to scenarier og det virker bare super godt! Et godt alternativ til hvis man ikke har Wireless udtag i hele hytten.

Nu nævnte jeg tidligere at jeg havde ret mange lysdæmper installeret. Er det en mulighed at tilføje yderlig et 3. og et 4. niveau?

Vi har både køkken, spise- og stue i et stort rum. Så med 2 niveauer er jeg lidt "låst" i at lave scenarier, uden at de kommer til at ligne hinanden.
Jeg kan selvfølgelig bruge TÆND på indgangen og få 100% = 3 niveauer. Kan jeg evt. selv tilføje flere niveauer?

/Morten

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Dejligt. Ja selvfølgelig kan man tilføje yderlige niveauer, det skal "bare" laves. Men lige for at være sikker så har du set at du kan ændre hvad niveau 1 og 2 er? Under indstillinger kan du justere den tid der dæmpes væk fra 100%. Så hvis det bare er at du i dit stuelys ønsker andre lysstyrker på niveau 1 og 2 end f. Eks. i stuen, så ændrer du bare indstillingerne i finktionsblokken for dæmperen i stuen. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ork jo. Jeg har været ved at justere i tiden på de to forskellige niveauer.. Jeg kan jo bare indsætte en ny dæmper-blok så jeg fx. får to blokke, til én lampe/dæmper hvor jeg i den éne har 2 tider og i den anden to helt andre tider. Tænker at jeg på den måde kan lave flere forskellige scenarier/lysstyrker på en lampe. Håber du forstår mig.. 

Ser lige om det bliver nødvendigt. Jeg skulle lige høre hvad der var af muligheder ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

At kombinere 2 funktionsblokke på den måde vil jeg mene er en dårlig ide. Hvis du kommer til at aktivere dem begge bliver det rigtig sjovt. Det kunne være du sidder med en øl og aktiverer "Bio", mens lillemor sidder på terassen og aktiverer "Rosé med veninderne" og begge scenarier har jeres spisebord med. Dit på niveau 1 og hendes på niveau 3 (niveau1 på blok nr. 2). #sætningTotalFuldAfFordomme.

Prøv lige om mit hurtige fiks af 2 ekstra niveauer virker.

Hvis det virker så opdaterer jeg funktionsblokken der er herinde under downloads så evt. adre kan få glæde af det.

Niko Lysdæmper ver 3.ifb

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok