Hop til indhold
  • 0

Hjælp Til Beregning Af Temperaturstiningsgrænser


Svan
 Share

Spørgsmål

Hej

 

Er der nogle som kan hjælpe mig med hvordan man beregner temperaturstigningsgrænsen på gruppetavler iht. gældende normer & regler, da jeg er ved at udføre IHC installation i min bolig.

For IHC installationen har jeg opsat 2 stk. UG150-12 samt 2 stk. UG150-24 LK gruppetavler, hvor de 2 stk. UG150-12 er placeret over de UG150-24. (Tavlerne er placeret parvis side om side)

 

Forsyningen til den nye IHC installation, kommer fra eksisterende hovedgruppetavle som bestykket med HPFI 4.pol - 40A og diverse gruppeafbryder m/sikringer, 2 og 4.pol som kan tilpasses de nye IHC tavler.

 

IHC komponenter som skal indbygges i ovennævnte gruppetavler. (2 stk. UG150-12 samt 2 stk. UG150-24)

 

  1 stk. Controller m/Wiewer

  1 stk. Strømforsyning 72W

17 stk. Output 230V

  4 stk. Output 24V

  5 stk. Input 24/24

  6 stk. Input 24/3

  1 stk. IHC Alarm backup

  1 stk. Siemens LOGO Power 230V / 24V 2,5A

 

Et andet spørgsmål, jeg skal styrer nogle 24V Belimo motorer (åbne/lukke funktion) kan dette udføres ved at benytte et 230V Output modul, hvor man forsyner tilgangen spændingen til modulet med en 24V i stedet for 230V.  

 

På forhånd tak

 

Svan

 

Foto af tavle placering vedhæfter

 

 

    

post-7006-0-61183100-1425161297_thumb.jp

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Den nemmeste måde at lave tavleberegningen på er at bruge Schneiders Multidim software: http://www.lk.dk/lauritz+knudsen/professionel/teknisk-support/Software-List.page

 

Og ja du kan sagtens bruge Output 230 modulet til 24V.

Hvis det er DC, må du dog kun belaste hver udgang med 3A.

Se data her: http://www1.lk.dk/katalog.jhtml?LKnummer=120B1020

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej

Er der nogle som kan hjælpe mig med hvordan man beregner temperaturstigningsgrænsen på gruppetavler iht. gældende normer & regler, da jeg er ved at udføre IHC installation i min bolig.

For IHC installationen har jeg opsat 2 stk. UG150-12 samt 2 stk. UG150-24 LK gruppetavler, hvor de 2 stk. UG150-12 er placeret over de UG150-24. (Tavlerne er placeret parvis side om side)

Forsyningen til den nye IHC installation, kommer fra eksisterende hovedgruppetavle som bestykket med HPFI 4.pol - 40A og diverse gruppeafbryder m/sikringer, 2 og 4.pol som kan tilpasses de nye IHC tavler.

IHC komponenter som skal indbygges i ovennævnte gruppetavler. (2 stk. UG150-12 samt 2 stk. UG150-24)

1 stk. Controller m/Wiewer

1 stk. Strømforsyning 72W

17 stk. Output 230V

4 stk. Output 24V

5 stk. Input 24/24

6 stk. Input 24/3

1 stk. IHC Alarm backup

1 stk. Siemens LOGO Power 230V / 24V 2,5A

Et andet spørgsmål, jeg skal styrer nogle 24V Belimo motorer (åbne/lukke funktion) kan dette udføres ved at benytte et 230V Output modul, hvor man forsyner tilgangen spændingen til modulet med en 24V i stedet for 230V.

På forhånd tak

Svan

Foto af tavle placering vedhæfter

Du kan kun have 8 stk input moduler og 16 stk output moduler på én controller så du skal have en mere på eller begrænse dig lidt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Den nemmeste måde at lave tavleberegningen på er at bruge Schneiders Multidim software: http://www.lk.dk/lauritz+knudsen/professionel/teknisk-support/Software-List.page

 

Og ja du kan sagtens bruge Output 230 modulet til 24V.

Hvis det er DC, må du dog kun belaste hver udgang med 3A.

Se data her: http://www1.lk.dk/katalog.jhtml?LKnummer=120B1020

Tak for dit svar vedrørende Output 230V.

 

Vedr. LK´s Multidim 3. software, indeholder deres komponent database ikke noget Output 230V modul, har spurgt hos LK som oplyser at det er korrekt at Output 230V modul ikke er i komponent databasen, men at de er ved at test en ny version af Multidim hvor Output 230V modul er med i, men desværre kunne de ikke sige noget om hvornår den ny version blev frigivet til Down load.

 

Har prøvet en demoversion af (Automation 40) med der er en begrænsning på max. 6 komponenter, så jeg er stadig kørt lidt fast med beregningen, har du nogle forslag?

http://www.pcschematic.com/DA/download-menu/automation/download-automation40.htm

 

På forhånd tak

 

Svan

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du kan kun have 8 stk input moduler og 16 stk output moduler på én controller så du skal have en mere på eller begrænse dig lidt.

Tak for din oplysning.

Har efterfølgende læst lidt på lektien, og som LK skriver kan man kun have 128 signaler ind samt 128 signaler ud på en controller, så det bliver til en controller mere, da jeg ikke kan skære ned på antal af Input & Output moduler.

 

Dette leder mig til et par tillægsspørgsmål, da jeg har pladsproblemer i tavlerne for IHC komponenterne, så da jeg samtidig også laver ny hovedgruppetavle til HPFI samt gruppeafbryder, er det så en mulighed at placere controller, strømforsyninger her?

 

Her tænker jeg på om IHC komponenterne samt antennekabel og datakabel til/fra controller vil blive påvirket af de øvrige komponenter i hovedgruppetavlen. (antenne og datakabel vil komme til at ligge tæt sammen med forsyningskablerne over loft

til gruppetavlerne med IHC. (Kabel type NKT NOIKLX 5x2,5 - 5x1,5 - 3x1,5) + (Datakabel type IHC LINK-10) træklængden for kablerne hvor disse ligger tæt sammen er 5,5 meter.

 

PS: Elinstallationer er desværre ikke min stærke side, så det kan godt være jeg skal have det ind med ske.

 

På forhånd tak

 

Svan

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok