Hop til indhold
  • 0

Ihc Control® Input 24 V Dc / 24 Ma Med 16 Indgange


ELmanden
 Share

Spørgsmål

IHC Control® Input 24 V DC / 24 mA med 16 indgange

 

Hvordan skal de 24 mA i ovenstående tekst læses og forstås?

 

Tillige så undre det mig i det hele taget at der er noget strømforbrug når en indgang bliver aktiveret. Når en indgang bliver aktiveret af f.eks en svagstrømstryk, så bliver der lagt 0 Volt på modulets indgang.

De 0 Volt kommer fra fællesklemmen på indgangs-modulet. Det vil betyde at der ikke er nogen potentialeforskel i den netop sluttet indgangskreds. Når der ikke er potentialeforskel, ja så kan der mig bekendt ikke løbe nogen strøm - eller er der noget jeg totalt overser her?

 

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jo strømmen på de 24mA løber jo i den lukkede kreds du har lavet når trykket er aktiveret. Strømmen er for at undgå kontaktprel bla.

Der en ingen spænding over trykket når det er sluttet, men det er ikke det samme som at der ikke løber en strøm.

Du kan også løbe et 24/3 modul som bruger en strøm på 3mA på hver af de aktiverede indgange. Dette er egnet til bla. pirdetektorer med "stående" signal som er aktiverede i længere tid ad gangen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du kan evt. sammenligne denne situation med en almidelig paere forbundet til en spaendingskilde gennem en afbryder.

 

Fra spaendingskildens plus terminal, loeber der en ledning til afbryderen (dit tryk), videre herfra loeber der en ledning til paeren (paeren kan opfattes som den elektronik i dit input module der detektere at du har trykket paa trykket, og sendr dette videre i IHC systemet) og fra paeren tilbage til spaendingskilden minus terminal.

 

Hvis du indsaetter et amperemeter i serie med paeren (lige meget hvordu goer det i dette kredsloeb) og indsaetter et voltmeter der maaler spaendingen over de to terminal paa afbryderen, vil du naar afbrydeen er aaben, maale 0A og en spaending over trykket der er meget teoretisk er det same som din spaendingskilde (teoretisk fordi dit voltmeter i praksis burger en lille smule stroem). Naar du nu lukker afbryderen (trykke paa trykket) vil du maale en stroem der svare til paerens forbrug og 0V over trykket.

 

Haaber dette giver mening.

 

Det er ogsaa derfor Bjarne skriver, at hvis man har feks. har PIR, som har en kontakt der er sluttet hele tiden, og kun brydes naar der detekteres bevaegelser, kan man "spare" stroem ved at bruge et 24V/3mA input module.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tusind tak til jer to for de super gode svar - de var meget brugbare :rolleyes:  :rolleyes: . Jeg har et par ekstra spørgsmål til det pågældende inputmodul. som jeg håber I eller andre vil hjælpe med.

 

1. På selve inputmodulet står der følgende: 16= Input, < 1V @ 24 mA =

    Hvordan skal jeg læse og bruge disse oplysninger - her tænkes specielt på teksten som jeg har markeret med fed?

 

2. Ved I hvorfor man har valgt at lave indgangene 0 styret - altså lægge 0 V på indgangen ved aktivering, i stedet for 24 V?

    Er der en fornuftig begrundelse for det?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

ad 1: Den foerste oplysning er saa du kan beregne den maksimale modstand der maa vaere I dit tryk, som for dette input modul er 1/24m = 41 ohm, altsaa maa modstanden mellem de 2 input klemmer paa input modulet maks vaere 41ohm, for at modulet detektere det som at denne input kanal er aktiveret. 41 ohm kan lyde af meget paa afhaengig af din kabel type of laengde af kabel mellem tryk og input, kan dette medfoer en betydeling modstand, og selvom et tryk umiddelbart skulle have 0 ohm I modstand naar det er aktiveret, kan der sagtens vaere noget modstand I dette ogsaa.

 

ad 2: Det er umiddelbart to typer at lave disse indgange paa, og nej der er ikke noget begrundelse for at vaelge den ene frem for den anden, det er kun LK der evt. kan besvare hvorfor det har valgt den ene frem for den anden. Soeg evt. paa nettet efter "NPN vs PNP input", det giver en forklaring paa foskellen, men ikke hvorfor den ene skulle vaelges frem for den anden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg takker endnu engang - dejligt med gode svar..

 

At man kan bruge oplysningerne til at beregne sig frem til maksimal tilladte modstand, havde jeg ikke lige set.- specielt ikke når man har brugt tegn som < og @ i teksten.

Disse tegn har jeg aldrig set i forbindelse med Ohm-lov.

 

Er der nogen der kender betydning af @ i denne her sammenhæng?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du kan oversætte "@" til "ved".

<1V @ 24 mA Betyder således at spændingen skal v ære højere end 1V ved (@) 24mA

Se evt dette link: http://en.m.wikipedia.org/wiki/At_sign

Det er et tegn man bruger mange steder i dag.

Hej Bjarne

Tak for dit svar.

 

Under betydningen af teksten skriver du, at spændingen skal være højere end 1V ved (@) 24 mA, Skal det ikke forstås omvendt - altså spændingen skal være mindre 1V ved (@) 24 mA?

Lad os sige at du f.eks måler 3V på indgangen ved 24 mA. Det vil så betyde at modstanden i kredsen vil være på over 120 ohm - altså langt over de tidligere nævnte 41 ohm.

 

Er det tillige korrekt at den omtalte spænding er den spænding man kan evt. kan måle mellem modulets indgangsklemme og fællesklemme? 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok