Hop til indhold
  • 0

Minimodul Ringetryk Med 8V Ledelys


Claus Skovgaard
 Share

Spørgsmål

Hej

 

Jeg har købt et minimodul ringetryk med ledelys (8v), samt en 8v trafo til at forsyne ledelyset med. (der er ikke plads til nogen formodstande i selve trykket, så kan ikke bruge 24v inputmodul)

 

post-6995-0-79591900-1422621102_thumb.jp post-6995-0-81434200-1422621103_thumb.jp

 

Jeg ønsker at forbinde trykket til et 24/3 input, men er ikke sikker på om det er muligt at komme i mål uden flere komponenter, eller evt. på en anden måde. Når ringetrykket aktiveres vil trafo'en jo også blive kortsluttet, så det eneste løsning jeg selv kan se, er at tilføje et 8v relæ i serie (http://www.elsag.dk/relae/relae-installation/relae-1no-eltako-r12-100.htm), som vil aktivere ved kortslutningen, men ikke når blot ledelysdioden lyser (jeg har målt modstanden til 70 Ohm).

 

Jeg bruger fuga lydgiver/lys som klokke.

 

På forhånd tak for input :D

 

Mvh Claus

Link til kommentar
Del på andre sites

14 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

OK, det med at serieforbinde relæet går vist ikke. Der går jo stadig samme spænding som trafoen giver (hvilket har vist sig at være knap 13V selom den er spec'et til 8V), selvom dioden lyser.

Er min ide overhovedet mulig? Hvordan bliver disse minimodul tryk med ledelyd brugt i installationer?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

De bliver normalt brugt med de gamle 8v kiprelæer, hvor glødepæren kan trække nul igennem spolen i kiprelæet, men modstanden i pæren er for stor til at kunne trække relæet.. hvis jeg var dig, ville jeg brække den gløde pære af, og så ligge en lille hvid lysdiode inde i bunden af mini modul trykket, og så montere en modstand foran den så den kan bruges med 24v... Kræver selvfølgelig at du har minimum 3 ledninger fremme ved trykket..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har nogle 5mm Hvide LED, de skal have 3,2V og 20ma så:

 

3,2v-24v = 20,8V

 

R= U/I

 

R= 20,8V/0,020mA = i omegnen af 1040ohm

 

1040ohm er ikke en del af E12 serien (standart værdier) så en 1kohm vil være passende i størrelse, men lav en beregning ud fra den LED du finder...

Alternatvit hvis du vil betale et frimærke kan jeg sende dig et par dioder og modstande, men det er så i 5mm

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu er glødepærer ikke opdelt i AC og DC typer, så i teorien kunne det lade sig gøre at sætte en formodstand i serie med pæren, så du sænker spændingen til 8V (DC).

 

Om det så stadig kan lade sig gøre at aktivere et input med en formodstand i kredsen, kommer an på den nødvendige formodstand.

På et 24/3 må der være op til 300 ohm modstand for at indgangen bliver aktiveret.

 

Jf. LK's katalog bruger ledelyset 13mA ved 8V, svarende til en modstand på 615 ohm (glødetråde har en meget lavere modstand i kold tilstand)

 

Formodstanden skulle så være på 1230 ohm for at lave den korrekte spændingsdeling, hvilket udelukker at den placeres i serie med trykket.

(http://da.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A6ndingsdeler)

Dvs. under alle omstændigheder er du nødt til at modificere trykket, så du har ledelyset på en separat forbindelse.

Men du kan faktisk godt gøre brug af den indbyggede glødelampe.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kunne vildt godt tænke mig sådan nogle ringetryk, men jeg har ingen mulighed for at føre en ledning frem..

Nogen der ved om det kan laves med en wireless input puck?

Også så der er ledelys i trykket? Noget storm p. med batteri som laver ledelyset?

Forestiller mig at input + batteri skal sidde indenfor i en lille boks.. Nogen forslag?

Vh Jess

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Gordon

 

For lige at understøtte Bjarnes svar, kan jeg informere om at de LED jeg købte bruger 20mA ved 3V. Dvs. du skulle bruge fx 3 stk. genopladelige AA batterier. Lad os sige de holder 1500mAh, så ville de skulle udskiftes hver tredje dag (1500mAh/20mA=75h).

 

Alternativt fylder en lille strømforsyning jo ikke mere end batterierne, men det kræver du har en stikkontakt i nærheden (eller evt. et lampeudtag).

 

Mvh Claus

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Til dem som måtte være interesseret i at bruge minimodul, vil jeg her efter et par måneders erfaring fraråde dem til udendørs brug (bortset fra overdækkede steder i ly for regn).

Trykket er på ingen måde vandtæt, og det resulterer i, at når der kommer slagregn er der stor risiko for kortslutning. Det drillede os en fx en aften og nat. Da vi bruger den interne lydgiver (og ikke brugte en særlig ringetryk-funktionsblok) tog det samtidig noget tid at finde ud af det var ringetrykket der var årsagen og kortsluttet p.g.a. fugt/vand. Det oplagte var jo at en form for alarm var gået.

Da jeg så udskiftede trykket forleden var selve lederne/fjederdelen i trykket også i fuld gang med at korrodere.

 

Så selvom det er en pæn løsning er den altså ikke særlig praktisk til udendørs brug.

 

Mvh Claus

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok