Hop til indhold
  • 0

Ihc Alarm Stel Mellem Distribueret Tavler


JohnDK
 Share

Spørgsmål

Hejsa

 

Jeg er ved at opbygge en tavle med IHC i min garage. I denne tavle er der ligesom i min hovedtavle et alarm backup modul.

Nu er det jo sådan at Schneider foreskriver at controlleren skal forbindes til klemme 3 på backup modulet. Dette er ligeledes vist på de diagrammer der forefindes fra Schneider med Alarm komponenter.

Nu ligger landet jo således at controlleren ikke er i samme tavle men forefindes ca. 30m fra tavlen i garagen. Dette vil jo medvirke at stelforbindelsen mellem backup modulet og controlleren bliver enormt dårligt med et IHC Nopovis 0,6mm2 kabel. Derudover er der forbindelse mellem klemme 3 & 8 på alarm modulet.

Her foreskriver Schneider at klemme skal forbindes til IHC 24/3 input modulet.

Synes umiddelbart ikke det giver meget mening at skelne mellem stel-niveauet fra Backup modulet og fra strømforsyningen. Hvis der forefindes komponenter i samme system som både bruger Stel fra Backup modulet og ligeledes andre komponenter som bruger stel direkte fra strømforsyningen, så vil disse under alle omstændigheder være på samme potentiale, idet controlleren er forbundet til begge dele.

 

Er der nogen der har erfaringer med at dele stel potentialet?

Er der nogen der ved hvorfor Schneider foreskriver at controlleren skal forbindes til stel på alarm modulet?

Hvordan kan det lade sig gøre med mnidre stel er fælles i et system hvor backup modul og controller ikke er i samme tavle?

 

Vedhæftet er et groft blokdiagram.

 

Tak for hjælpen :-) 

post-6691-0-66738700-1421419104_thumb.jp

Link til kommentar
Del på andre sites

16 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

@Bjarne: Jeg har faktisk tre tavler ialt, men for at gøre det lidt mere enkelt er der kun vist to tavler. Jeg har valgt at køre med tre PSU'er + tre backup moduler fro at sikre at en længere backup tid i tilfælde af strømudfald. Derfor tre backup moduler. De tre PSU'er valgt for at adskille forbrug i de tre tavler fra hinanden. De strømforsyninger jeg bruger er Siemens 24V/4A versioner. Problemet med LK's 72W versioner er at de kan ikke få en automatsikringer til at frakoble i tilfælde af en kortslutning. Derfor vil kortslutningsstrømmen forblive indtil komponenten der er kortsluttet enten afbryder, eller der slukkes for 24V. Ved at anvende en Siemens 4A strømforsyning kan jeg få en 2A automatisikring A-kurve til at afbryde, og dermed afbryde 24V forsyningen.

 

@Badazz: Potentialet bliver jo principielt holdt på samme niveau igennem controlleren, idet den har forbindelse til begge tavler igennem den serielle dataforbindelse. Men ja jeg er også enig i at det kunne være en god ide at parallelkoble f.eks 2*0,6mm2 i Nopovis kablet til sammenkobling af stel i begge tavler. Jeg har blot være forundret over hvorfor Schneider skriver at controllen skal kobles til stel på terminal 3 på backup niveauet, ide terminal 3 og 8 er kortsluttet. Det som ikke vides er hvordan koblingen er lavet internt i backupmodulet. Dette kunne jo være for at sikre støjniveauet.

 

generelt er dokumenationen for at anvende distribueret tavler jo ikke eksisterende.

Og den dokumentation der foreligger for anvendelse af diverse moduler dokumentere beskriver ikke hvorfor de valg er lavet som de er.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du skal bare huske på at Link 6/10 kablet kun har en strømværdi på 3,5A ved normale varmeledningsforhold. http://www1.lk.dk/katalog.jhtml?EANnummer=5703302128063

 

Og en LK strømforsyning er ellers kortslutningssikker så den lukker bare ned til man fjerner kortslutningen, der brænder ikke noget af hvis det er korrekt opbygget.

 

Jeg synes også at det er en god ide med en PSU i hver talve.

Jeg ville koble 0V sammen på 24V siden mellem PSU'erne, og koble 0V sammen på 12V siden mellem backupmodulerne. Så slipper du for strømme i 0V ledningerne imellem controlleren og in-/outputmodulerne, for det er ikke sundt,

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Da Link kabel er godkendt til 3A ved mindre gode varmeafledningsforhold (Såsom isoleret forhold) har jeg også indlagt en 2A A-kurve automatsikring på 24V siden. Denne type automatsikring vil koble en kortslutning ud mellem 6-10A, og en overlast på omkring 2,6A Problemet med LK's 72W strømforsyning er at den er konstrueret så maks strøm på 3A nærmest er kortslutningsstrømmen. Derfor kan denne PSU ikke udkoble en automatsikring.

Med hensyn til at LK 72W lukker ned i tilfælde af en kortslutning er jeg nærmest 99% sikker på at det ikke er tilfældet. Jeg havde på et tidspunkt en LK 72W som jeg lavede nogle test med. Som jeg husker går den i "constant current" mode, hvilket vil sige at den virker som en strømgenerator der levere det strøm den kan, hvilket for 72W er i omegnen af 3,2 - 3,6A eller noget i den retning. Strømforsyningen vil altså med andre stå og levere en konstant strøm, indtil man som bruger fjerner kortslutningen. Ikke smart i mine øjne og derfor bruger jeg ikke LK's 72W strømforsyning.

Med kortslutningssikker er ment, at PSU'en kan håndtere og er bygget til at kunne levere en konstant kortslutningsstrøm uden at brænde af.

Det er nok af samme grund at LK har testet Link kablet til de her omkring 3.5A  ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Forstår ikke helt problemet, hvis du har en strømforsyning og et backupmodul i hver af de 3 tavler?
Så forsyner strømforsyning + backupmodul jo bare de controllere/input/outputmoduler de sidder i tavle med.
Fig. 2 i vejledningen til LK´s strømforsyning beskriver meget godt, hvordan det skal "strikkes" sammen med flere strømforsyninger, og at man skal sammenkoble 0V på strømforsyningerne. http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/98157_02.pdf
Der er backupmodulet selvfølgelig ikke tegnet på, men det skal jo bare sættes mellem strømforsyning og controller og de input/output som har brug for backup.
Angående hvorfor at 0V forsyningen til controller skal tages fra klemme 3 på backupmodulet, ved jeg ikke (har aldrig tænkt videre over det, men bare fulgt vejledningen), men LK foreskriver det vel af en eller anden grund. 24V forsyningen til controlleren skal jo også alligevel under alle omstændigheder tages fra klemme 4.
Hvis man følger vejledningen, går det sjældent helt galt. :D

 

Angående kortslutningbeskyttelse på LK´s strømforsyninger, lukker de nu også ned ved en kortslutning, og starter først op igen når kortslutningen er fjernet! ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

@Torben

Problemet er at i manualen for Backup modulet står der at controlleren skal forbindes til klemme3 på alarm modulet. Nu er problemet jo at controlleren ikke nødvendigvis sidder i samme tavle som backup modulet. Hvordan vil du så forbinde controlleren's stelforbindelse til backup modulets stel? Med en 30m lang 0,6mm2 Nopovic forbindelse. I det tilfælde er vi vel enige om at det bliver en "stel" forbindelse, fordi du uden tvivl vil få et spændingsfald i tilfælde af enddog meget lidt strømforbrug ved et kabltræk på 3m med 0,6mm2.

Hvordan har Schneider udtænkt den ide? Eller som så meget med andet med Schneider er der ikke tænkt over det... Desværre

Min plan er at kalde alt for stel og kortslutte stelforbindelserne, hvilket alligevel ikke kan undgåes i det tilfælde at der bruges både moduler der forsynes via backup modulet såsom input24/3 og f.eks 230VAC output moduler som forsynes direkte fra 24VDC. I den opstilling vil den serielle forbindelse gøre at stelpotentialet vil være ens.

 

Med hensyn til LK's strømforsyninger vil jeg gerne vide om det er noget du har prøvet?

Jeg har prøvet og 72W lukker ikke ned. Bemærk også at der i databladet er angivet en kortslutningsstrøm. Denne er ikke opgivet hvis strømforsyningen lukker ned. Derudover kræver det en "intelligent" strømforsyning at kunne lukke ned, idet strømforsyningen ikke ved hvornår kortslutningen er fjernet.

Strømforsyninger der lukker ned, vil automatisk genstarter efter f.eks 10 minutter for at se om kortslutningen eller belastningen er indenfor den operative grænse for strømforsyningen. Denne feature er jeg 100% sikker på at LK's strømforsyninger ikke har.

 

Mvh John

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

 

Med hensyn til LK's strømforsyninger vil jeg gerne vide om det er noget du har prøvet?

Jeg har prøvet og 72W lukker ikke ned. Bemærk også at der i databladet er angivet en kortslutningsstrøm. Denne er ikke opgivet hvis strømforsyningen lukker ned. Derudover kræver det en "intelligent" strømforsyning at kunne lukke ned, idet strømforsyningen ikke ved hvornår kortslutningen er fjernet.

Strømforsyninger der lukker ned, vil automatisk genstarter efter f.eks 10 minutter for at se om kortslutningen eller belastningen er indenfor den operative grænse for strømforsyningen. Denne feature er jeg 100% sikker på at LK's strømforsyninger ikke har.

 

 

Ja jeg har prøvet at kortslutte både en 72W og en 15W af LK´s strømforsyninger, og de lukker ned prompte. På 72W modellen er der desuden en diode, som indikerer om der er 24V til rådighed, og den slukker også når den kortsluttes. Hvordan elektronikken i strømforsyningen er "skruet sammen", aner jeg ikke, men kan måle mig til, at der er 24V på klemmerne igen, så snart kortslutningen fjernes.

 

 

 

Problemet er at i manualen for Backup modulet står der at controlleren skal forbindes til klemme3 på alarm modulet. Nu er problemet jo at controlleren ikke nødvendigvis sidder i samme tavle som backup modulet. Hvordan vil du så forbinde controlleren's stelforbindelse til backup modulets stel? Med en 30m lang 0,6mm2 Nopovic forbindelse. I det tilfælde er vi vel enige om at det bliver en "stel" forbindelse, fordi du uden tvivl vil få et spændingsfald i tilfælde af enddog meget lidt strømforbrug ved et kabltræk på 3m med 0,6mm2.

Hvordan har Schneider udtænkt den ide? Eller som så meget med andet med Schneider er der ikke tænkt over det... Desværre

Min plan er at kalde alt for stel og kortslutte stelforbindelserne, hvilket alligevel ikke kan undgåes i det tilfælde at der bruges både moduler der forsynes via backup modulet såsom input24/3 og f.eks 230VAC output moduler som forsynes direkte fra 24VDC. I den opstilling vil den serielle forbindelse gøre at stelpotentialet vil være ens.

 

 

Nu tog jeg udgangspunkt i den tegning du havde vedhæftet, hvor backup modul, strømforsyning OG controller er placeret i samme hovedtavle T1.

Hvis man vil placere controlleren langt væk fra backup/strømforsyning, hvilket nok er lidt atypisk, er man selvfølgelig nødt til at dimensionere kablet til at strømforsyne controlleren. Der står jo ingen steder, at man skal bruge LK´s Nopovic til det. Det gælder jo forøvrigt lige meget hvad man placerer langt væk fra sin forsyning, og dimensionering er jo en meget vigtig del inden for elfaget. Man kan jo eksempelvis heller ikke bare sætte en stikkontakt på et 1,5mm2 kabel som er 100m, og forvente at man kan udkoble en 10A automatsikring ved en kortslutning.

Kan stadig ikke se problemet i at tage 0V til controlleren fra klemme 3 på backup modulet, for man skal jo alligevel tage de 24 V fra klemme 4 på backupmodulet, hvis man ønsker at controlleren er forsynet af batteri ved strømsvigt, så den eksempelvis kan nå at sende en alarmbesked osv., inden den lukker ned.

Om LK/Schneider har tænkt over det, vil jeg ikke gøre mig til dommer over, men kan faktisk ikke lige se, hvordan det ellers skulle laves. Backup modulet fungerer også som "vedligeholdelses" lader på batteriet, og laver desuden også batterispændingen om fra 12V til 24V.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja jeg har prøvet at kortslutte både en 72W og en 15W af LK´s strømforsyninger, og de lukker ned prompte. På 72W modellen er der desuden en diode, som indikerer om der er 24V til rådighed, og den slukker også når den kortsluttes. Hvordan elektronikken i strømforsyningen er "skruet sammen", aner jeg ikke, men kan måle mig til, at der er 24V på klemmerne igen, så snart kortslutningen fjernes.

 

 

 

Du har ikke lavet forsøget på den rigtige måde. Det er jo klart at 24V dioden ikke lyser ved en kortslutning, men det betyder absolut ikke at strømforsyningen er lukket ned. Det betyder derimod at spændingen er forsvundet. Du havde vel heller ikke regnet med at den fortsat kunne levere 24V ud i en kortslutning? Ohm's lov: I = U/R. Hvis du havde regnet med en spænding på U=24 ved en kortslutning, R=0 vil strømmen blive uendelig stor. Strømforsyningen "klapper" sammen og bliver til en ren strømgenerator, i modsætning til normal drift hvor den vil fungere som spændingsgenerator.

Hvis du gerne vil lave forsøget på den rigtige måde sætter du et amperemeter i serie på udgangen og et voltmeter parallelt over udgangen. Nu vil du se at voltmeteret ganske rigtigt falder til ~0V og 24V dioden ikke længere lyser, men dit amperemeter vil vise ~3.1A hvilket er kortslutningsstrømmen. Med andre er strømforsyningen blevet til en strømgenerator, da den nu føder alt hvad den kan ind i kortslutningen, med andre ord dit system vil stå med en konstant kortslutningen indtil du som bruger gør noget.

Nopovic er jo godkendt til at holde til kortslutningsstrømmen på 3A. Jeg synes bare ikke det er en god ide. Den bedste løsning er at udkoble, hvilket kun kan gøres med en ekstern smeltesikring eller automatsikring. Automatsikringen er lidt problematisk da ik_min simpelthen er for lille på LK's strømforsyning. Derfor er mit valg en Siemens LOGO 4A, der kan udkoble automatsikringen, samtidig har den bedre effektivitet, mindre plads (1MW mindre). Den bedre effektivitet gør ligeledes at varmeafledningen bliver bedre.

 

 

 

Nu tog jeg udgangspunkt i den tegning du havde vedhæftet, hvor backup modul, strømforsyning OG controller er placeret i samme hovedtavle T1.

Hvis man vil placere controlleren langt væk fra backup/strømforsyning, hvilket nok er lidt atypisk, er man selvfølgelig nødt til at dimensionere kablet til at strømforsyne controlleren. Der står jo ingen steder, at man skal bruge LK´s Nopovic til det. Det gælder jo forøvrigt lige meget hvad man placerer langt væk fra sin forsyning, og dimensionering er jo en meget vigtig del inden for elfaget. Man kan jo eksempelvis heller ikke bare sætte en stikkontakt på et 1,5mm2 kabel som er 100m, og forvente at man kan udkoble en 10A automatsikring ved en kortslutning.

Kan stadig ikke se problemet i at tage 0V til controlleren fra klemme 3 på backup modulet, for man skal jo alligevel tage de 24 V fra klemme 4 på backupmodulet, hvis man ønsker at controlleren er forsynet af batteri ved strømsvigt, så den eksempelvis kan nå at sende en alarmbesked osv., inden den lukker ned.

Om LK/Schneider har tænkt over det, vil jeg ikke gøre mig til dommer over, men kan faktisk ikke lige se, hvordan det ellers skulle laves. Backup modulet fungerer også som "vedligeholdelses" lader på batteriet, og laver desuden også batterispændingen om fra 12V til 24V.

 

Ja det er rigtigt at controlleren sidder sammen med et backupmodul, men i den distribueret tavle er der et andet backup modul. Grunden til at jeg har flere backup moduler er for at sikre en lang backp tid i tilfælde af strømsvigt. Men hvilket potentiale er nu det rigtige? For det backup modul der sidder i den distribueret tavle er jo ikke på backupsiden koblet sammen med det backup modul der sidder i hovedtavlen. Strømforsyningerne er koblet sammen på samme potentiale, men ikke udgangen af backup modulerne.

Hver tavle har sin egen 4A strømforsyning med tilhørende Overlast/kortslutningsbeskyttelse. Men idet alle stel terminaler på backup modulet er koblet sammen, kan jeg ikke se at det skulle gøre den store forskel hvilket stelpotentiale controlleren forbindes til. I sidste ende er der intet i et IHC anlæg der er galvanisk adskilt på 24V moduler. Det eneste der selvfølgeligt er galvaniske adskilt er moduler til 230VAC/400AC drift. Derfor vil jeg blot gerne fra Schneider's side se en dokumentation for hvorfor det er skrevet med fed tekst at det skal være klemme 3 der skal forbindes til controlleren og ikke klemme 1 eller klemme 8? Derfor kan det godt argumenteres at for såvidt er ligegyldigt. Jeg vil bare gerne vide om der er nogen der ved hvorfor. Ved henvendelse til Schneider's hotline er der godt nok langt hjem til mål, desværre. Jeg har ikke forespurgt på specifik denne sag, men et par andre svar hvor jeg efter lidt tests hist og her fandt ud af, at det var noget vrøvl der blev sagt ;-)

 

Bemærk at jeg ikke vil have strømforsyningen til et backup modul siddende i en anden tavle, men i samme tavle for at undgå lange kabeltræk ;-)

 

Hvor mange ledere, eller tværsnit skal der være i 24V stelforbindelsen mellem flere distribueret tavler? Er det nok med de her 4*2*0,6mm2 som jo typisk anvendes hvis der anvendes Nopovic 10 leder kabel; 4*2 med data + stel mellem moduler og controller + 2*24VDC.

Jeg havde tænkt at anvende de ekstra 2*0,6mm2 til  en decideret stelforbindelsen mellem tavlerne til stelforbindelsen, da hver tavle jo har sin egen 24VDC forsyning.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Med hensyn til dine 0V ledere mellem tavlerne, behøver det vel kun være en enkelt leder, idet der ikke skal løbe nogen strøm mellem dine forskellige strømforsyninger, men kun tjene at holde samme potentiale.

Med hensyn til dine udfordringer med valg af strømforsyninger, synes jeg at du skal skrive til en af LK's enginører for svar, da jeg ikke mener vi kan komme tættere på at give dig det svar du ønsker.

Jeg ved bare af erfaring at LK's IHC-komponenter virker godt sammen, og jeg har ikke oplevet nogle nedsmeltninger. Det er uhyre sjældent at jeg hører om decideret kortslutninger i 24 volten

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Med hensyn til stel er det også meningen blot at holde potentialet mellem tavlerne. Der vil jo dog minimum blive 5 ledere med stel, da Nopovic 10 jo er parsnoet til hver enkelt modul :-)

Nu er der ikke så meget at diskuttere md hensyn til hvordan strømforsyningen virker ved en kortslutning, nemlig at 24V dioden ikke længere lyser, men der bliver fødet med korslutningsstrømmen, hvilket er i omegnen af 3A. Dette er en ganske naturlig adfærd for en strømforsyning i denne prisklasse.

Denne tråd skulle nu heller ikke omhandle dett emne, men det er tydeligt at der er nogen som tror at strømforsyningen opfører sig anderledes i tilfælde af en kortslutning. Man skal bare ikke lade sig snyde.

 

Jeg er også 100% overbevist om, at Schneider selvfølgelig har testet Nopovic med en strøm på ~3A, hvilket jo pr. design derfor sikre at kablet er godkendt til kortslutningssikret hvis LK's strømforsyninger anvendes, dog ikke hvis strømforsyningerne parallelkobles. Det er dog ikke god skik at have et system der står med en konstant kortslutning, derfor er an beskyttelse altid en god ting.

Men her opstår jo detførste problem med LK's strømforsyninger.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg skal da ærligt indrømme, at jeg kun har tjekket at spændingen på sekundærsiden lukker ned, når strømforsyningen kortsluttes. Nu er det længe siden jeg har prøvet, og har ikke lige en strømforsyning til at ligge som jeg kan forsøge mig med, men skal da ikke afvise, at det så faktisk forholder sig som du siger.

Ser dog stadig ikke noget problem i det, da den jo lukker ned for spændingen, og så kan du jo ikke trække en effekt ud af den. Den opfylder jo desuden kravene til sådan en strømforsyning i henhold til stærkstrømsbekendtgørelsen, så helt skidt kan det jo ikke være, og mon ikke lignende gør sig gældende i meget andet elektronik i hjemmet.

 

Derfor er det jo alligevel fint, at du vil forfine din installation med en 2A automatsikring, og jeg kunne da også sagtens selv overveje sådan en Siemens Logo strømforsyning, hvis jeg skulle få brug for en strømforsyning til IHC, men det er nu kun fordi den er en del billigere, og at man i mange tilfælde vil kunne nøjes med den 2,5A/60W til sådan en installation.

Angående parallelkobling af 2 strømforsyninger, står det jo faktisk også i LK's manual, at det slet IKKE anbefales i IHC Control systemet (hvilket så også må gælde parallelkobling af backupmoduler), men ved brug af flere strømforsyninger, i stedet lade dem forsyne hver sine moduler. Hvis man alligevel vil parallelkoble, står der endvidere, at man så enten skal dimensionere ledningerne, ved at vælge et større ledningskvadrat passende til strømmen, eller sikre ledninger med sikring. LK må jo egentlig have tænkt lidt over tingene alligevel, ved at lave en strømforsyning der gør, at man kan udelade sikring, hvis man følger deres monteringsvejledning.

De angivne strømværdier (3,8A/3,5A/3,0A - afhængig af varmeafledningsforhold) som LK opgiver for deres IHC LINK Nopovic kabel, er ikke noget specielt for lige nøjagtigt dette kabel, men bare strømværdier for et 0,6mm kobberkabel i henhold til stærkstrømsbekendtgørelsen.

 

Jeg ville i øvrigt, hvis det var mig, gøre nøjagtigt som Bjarne foreslår.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Med hensyn til installationen, så er jeg helt enig i at at man kun skal parallelkoble strømforsyninger hvis man desuden dimensionere tværsnit mm, og derudover sikrer hver strømforsyningen med dioder i udgangen, så i tilfælde af en kortslutning i udgangen på en strømforsyning ikke belaster den anden strømforsyning.

Installationen vil blive lavet ved at sammenkoble alle stelforbindelser til en stel. Imellem hver tavle vil følgende konfiguration blive anvendt: Nopovic10 kabel med 4*2 ledere til modul kommunikation og 2 ledere til stel forbindelsen. Dermed vil der ialt blive 6 ledere med stel + 4 ledere til data. Der vil ikke være 24VDC mellem tavlerne.

Og ja LK læner sig blot op ad stærkstrømsbekendtgørelsen med hensyn til strømføring i 0,6mm2 kabel. Det er jo netop derfor 72W er valgt ved 24VDC, da maks. kortslutningsstrømmen ikke overstige strømgrænsen for et 0,6mm2 kabel.

Men der er jo mange der anvender f.eks patch kabel uden for-sikring, hvilket jo potentielt kan gå galt ;-)

 

Med hensyn til kortslutning på 24VDC er det rigtigt at effekten forsvinder, men varmeafsætningen i kablet vil stadig være til stede, da varmeafledningen jo kommer fra strømmen, hvilken stadig vil løbe i kablet.

 

Med hensyn til LOGO strømforsyningen, så ja den er noget billigere, derudover er effektiviteten bedre, som jo også kan være en fordel ved varmetabsberegning på tavlen :-)

Mit valg på LOGO 4A var at den var istand til at udkoble en 2A automatsikring. Resten var bare med ti lat gøre valget lettere: højere effektivitet, mindre byggestørrelse, lavere pris.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja jeg har da desværre også set nogle installationer, hvor der er brugt CAT5 kabel og uden sikring. Det er jo så ikke LK´s skyld, men pga. at der er nogle (heriblandt helt sikkert nogle som ikke er kyndige i at arbejde med el), som ikke lige følger manualen (og stærkstrømsbekendtgørelsen), for de skriver jo højt og larmende følgende:

 

 

Krav til ledningsføring

Overbelastnings- og kortslutningsbeskyttelse

(gælder alle anvendelser af strømforsyningen)

Ifølge “Stærkstrømsbekendtgørelsen”, afsnit 6, kapitel 43

skal der til svagstrømskredsen vælges et ledningssystem

med en strømværdi, der er større end eller lig med den

maximale strømafgivelse.

Ellers skal der indsættes sikringer, således at ledningssystemets

strømværdi ikke kan overskrides.

 

 

Hvis man følger manualen og bruger 0,6mm kabel som LK anbefaler, vil en evt. kortslutning af deres 72W strømforsyning jo ikke skade kablet, da det uden problemer kan holde til det.

 

Der findes jo også utallige elinstallationer, hvor "Gør det selv Helge" mener at det er fint at lave lidt 230V installationer med eksempelvis 0,75 kvadrat lampeledning.. Det fungerer jo også fint - altså lige til det går galt. :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok